MHH Kart Team csapatélet: Balu a szerelő/tanítómester

Három éve oszlopos tagja az MHH Kart Teamnek Németh Balázs, közismertebb nevén Balu, aki a tízéves Krózser Menyhért szerelője és tanítója is egyben. Kicsit olyan a kapcsolatuk, mint a Forma—1-es versenyzőknek a mérnökeivel. Vagyis még annál is szorosabb.

Nem ritka, de nem is túl gyakori a gokartsportban, hogy a szerelő nem csak a gokart műszaki felkészítésével foglalkozik, hanem versenyzői coach, tanár és barát is egyben. Balu ilyen.

„Szerelőként a legfontosabb feladatom a gokart felkészítése, beállítása és versenyhétvégéken előforduló hibák kijavítása — meséli. — Mivel én is versenyeztem ezért látom, hogy mi történik a pályán, akinél van rá igény, azt a versenyzőt tanítani is tudom.“

A gyerekek tanítása nem egyszerű feladat, nincs mindenkire érvényesíthető recept, leginkább a versenyző személyiségét kell kiismerni.

„Menyával három éve dolgozom együtt, de már az első versenyen megvolt köztünk az összhang. Nagyon tehetségesnek tartom, de ennél sokkal fontosabb, hogy tanulni akar, ha elmondok neki valamit, azt többnyire meg tudja csinálni. Az is beszédes, hogy akár edzésen, akár versenyen figyeli, hogy mit mutatok neki a pálya széléről. Ez sem jellemző mindenkire a korosztályában.“

A tanítás a téli tesztek alatt kezdődik, amikor szabadabban mozoghat a szerelő/tanár és akár a pályára is bemehet.

„Szeretem a pályát lépésről lépésre felépíteni a gyerekekkel, mindig csak egy részére koncentrálni, hogy a figyelmét ne ossza meg nagyon. Mindig van nálam pályarajz, amin megmutatom neki az ideális ívet és lerajzolom rá azt is, hogy ő hol megy. A fékpontok gyakorlására ilyenkor be is szoktam menni a pálya szélére és megbeszéljük, ott fékez, ahol állok.

Eleinte nehéz átlépni az emberben lévő természetes félelemérzetet. Nem olyan könnyű a gokartot a kanyarban kiengedni a fehér vonalig. Az is egy visszatérő hiba, hogy önkéntelenül is elemeli a versenyző a lábát a gázról. Ezt ő maga észre sem veszi. Erre jó a kamera vagy a telemetria, ha meg tudod mutatni neki, hogy látod, itt vetted el, akkor elhiszi.

Ha ezek az alapok megvannak, akkor meg kell tanulni a kanyar felépítését, ami három részből áll: az első a fékezés, a második amikor elfordítod a gokartot és eléred a kanyar csúcspontját, a harmadik pedig a kigyorsítás. Ez így elmondva logikus, de ha az első kettőt nem csinálod meg rendesen, akkor nem tudsz kigyorsítani sem. Ha a kanyar felépítését megtanulja egy versenyző, akkor az új pályákat is könnyebben dolgozza fel.“

Balu 2006. és 2011. között maga is versenyzett Mini Maxban majd Juniorban. 2010-ben magyar bajnok lett. A gokart szerelést pedig édesapjától tanulta.

„Apám volt a szerelőm, tőle tanultam a műszaki alapokat. Amikor pedig nem tudott eljönni a versenyemre, akkor én szereltem magamnak. 2011-ben hagytam abba a versenyzést, akkor már szereltem más csapatoknak is, hogy kiegészítsem a költségvetésemet. A versenyzői pályafutásom után nagyon hiányzott volna maga a közeg, a társaság, ezért is lettem szerelő. Szerencsés vagyok, mert a munkám egyben a hobbim is. Ha pedig látom, hogy egy gyerek, akinek én készítettem fel a gokartját, én tanítottam versenyezni, sikereket ér el és boldog arccal áll a dobogón, az nekem is hatalmas öröm.“

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., Pillango GmbH

További információ

www.facebook.com/menya.hu

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“