MHH Kart Team csapatélet: Balu a szerelő/tanítómester

Három éve oszlopos tagja az MHH Kart Teamnek Németh Balázs, közismertebb nevén Balu, aki a tízéves Krózser Menyhért szerelője és tanítója is egyben. Kicsit olyan a kapcsolatuk, mint a Forma—1-es versenyzőknek a mérnökeivel. Vagyis még annál is szorosabb.

Nem ritka, de nem is túl gyakori a gokartsportban, hogy a szerelő nem csak a gokart műszaki felkészítésével foglalkozik, hanem versenyzői coach, tanár és barát is egyben. Balu ilyen.

„Szerelőként a legfontosabb feladatom a gokart felkészítése, beállítása és versenyhétvégéken előforduló hibák kijavítása — meséli. — Mivel én is versenyeztem ezért látom, hogy mi történik a pályán, akinél van rá igény, azt a versenyzőt tanítani is tudom.“

A gyerekek tanítása nem egyszerű feladat, nincs mindenkire érvényesíthető recept, leginkább a versenyző személyiségét kell kiismerni.

„Menyával három éve dolgozom együtt, de már az első versenyen megvolt köztünk az összhang. Nagyon tehetségesnek tartom, de ennél sokkal fontosabb, hogy tanulni akar, ha elmondok neki valamit, azt többnyire meg tudja csinálni. Az is beszédes, hogy akár edzésen, akár versenyen figyeli, hogy mit mutatok neki a pálya széléről. Ez sem jellemző mindenkire a korosztályában.“

A tanítás a téli tesztek alatt kezdődik, amikor szabadabban mozoghat a szerelő/tanár és akár a pályára is bemehet.

„Szeretem a pályát lépésről lépésre felépíteni a gyerekekkel, mindig csak egy részére koncentrálni, hogy a figyelmét ne ossza meg nagyon. Mindig van nálam pályarajz, amin megmutatom neki az ideális ívet és lerajzolom rá azt is, hogy ő hol megy. A fékpontok gyakorlására ilyenkor be is szoktam menni a pálya szélére és megbeszéljük, ott fékez, ahol állok.

Eleinte nehéz átlépni az emberben lévő természetes félelemérzetet. Nem olyan könnyű a gokartot a kanyarban kiengedni a fehér vonalig. Az is egy visszatérő hiba, hogy önkéntelenül is elemeli a versenyző a lábát a gázról. Ezt ő maga észre sem veszi. Erre jó a kamera vagy a telemetria, ha meg tudod mutatni neki, hogy látod, itt vetted el, akkor elhiszi.

Ha ezek az alapok megvannak, akkor meg kell tanulni a kanyar felépítését, ami három részből áll: az első a fékezés, a második amikor elfordítod a gokartot és eléred a kanyar csúcspontját, a harmadik pedig a kigyorsítás. Ez így elmondva logikus, de ha az első kettőt nem csinálod meg rendesen, akkor nem tudsz kigyorsítani sem. Ha a kanyar felépítését megtanulja egy versenyző, akkor az új pályákat is könnyebben dolgozza fel.“

Balu 2006. és 2011. között maga is versenyzett Mini Maxban majd Juniorban. 2010-ben magyar bajnok lett. A gokart szerelést pedig édesapjától tanulta.

„Apám volt a szerelőm, tőle tanultam a műszaki alapokat. Amikor pedig nem tudott eljönni a versenyemre, akkor én szereltem magamnak. 2011-ben hagytam abba a versenyzést, akkor már szereltem más csapatoknak is, hogy kiegészítsem a költségvetésemet. A versenyzői pályafutásom után nagyon hiányzott volna maga a közeg, a társaság, ezért is lettem szerelő. Szerencsés vagyok, mert a munkám egyben a hobbim is. Ha pedig látom, hogy egy gyerek, akinek én készítettem fel a gokartját, én tanítottam versenyezni, sikereket ér el és boldog arccal áll a dobogón, az nekem is hatalmas öröm.“

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., Pillango GmbH

További információ

www.facebook.com/menya.hu

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax