Krózser Menya: Gumi és aszfalt kombinációja

Pályafutása egyik legnehezebb feladata elé állt Krózser Menya a Champions of the Future sorozat első állomásán, a portugáliai Portimaóban. Ebben a bajnokságban az OK mezőny MG gumikat használ, amelyek tulajdonsága jelentősen eltér a WSK-ban használt Leconttól. Ráadásul a portimaói aszfalt nagyon érdes, jól tapad, de a gumikat is igénybe veszi. A kettő kombinációját kellett Menyának kitapasztalnia. 

A WSK sorozat szünetében az OK mezőny a portugáliai Portimaóba költözött, ahol először a Champions of the Future Euro Series bajnoki futamát rendezték, két hét múlva pedig ugyanezen a pályán tartják az Európa-bajnokság első futamát is. 

Az OK mezőnyben a váz és a motor is hasonló volt, mint amit a WSK-ban megszokhattak a versenyzők, de Lecont helyett MG gumikkal versenyeznek, amik egészen más tulajdonsággal rendelkeznek. Egy körön meg lehet találni velük a jó tempót, de sokkal nehezebb feladat az egész versenytávra beosztani őket. 

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

Krózser Menya most versenyezett először az OK kategóriában MG gumikkal. Nem segített neki, hogy a szabadedzések végig esőben zajlottak és gyakorlatilag az időmérőre száradt fel úgy a pálya, hogy a slickeket ki tudta próbálni. 

A 64 fős OK mezőnyben a csoportjában 10., összesítettben pedig 28. lett. Az előfutamok során elég peches volt, hiszen háromszor lökték ki, kétszer pedig büntetést kapott, így a 40. helyen jutott a Szuper előfutamba, ahol a 23. helyet szerezte meg. 

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

A döntő előtti összesítésben 42. lett, így ezúttal nem jutott be a végső összecsapásra. 

„Tanulságos hétvége volt – mondta Menya. – Az MG gumik viselkedését nem könnyű kitapasztalni. Elég szűk az a tartomány, amikor már felmelegszenek, de még nem égeted el őket. Ráadásul a portimaói aszfalt is elég gyilkos, úgyhogy volt feladatom bőven.

Ennek ellenére a döntő simán meglehetett volna. A Szuper előfutamra nem raktuk fel az új gumikat, azokat a döntőre tartogattuk. Jó volt az első rajtom top tízben voltam, aztán a piros zászló után a második is, akkor a 12. helyre jöttem fel, de körülöttem mindenki jobb gumin volt, én pedig nem tudtam őket tartani. 

Fotó: MHH Kart Team // Krózser Menyhért

De nem baj, két hét múlva sokkal tapasztaltabbak leszünk ezekkel a gumikkal és akkor döntőbe fogok jutni.“

Krózser Menyhért, MHH Kart Team, OK (Senior)

Résztvevők: 64
Időmérő csoport: 10.
Időmérő összesített: 28.
CD előfutam: 12. 
DF előfutam: 13. 
AD előfutam: 16. 
DE előfutam: 11. 
BD előfutam: 19. 
Előfutamok összesítve: 40. 
Szuper előfutam 2: 23.
Összesített a döntő előtt: 42.

Az MHH Kart Team együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., Pillango GmbH

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax