Művészi fotók az autósport világából – Motorsport Classic 2013 naptár

Éveken keresztül elmentem a McKlein kiadó Motorsport Classic naptára mellett, hiszen az aktuális rali vb-s naptáruk annyira vitt mindent, hogy más nem is nagyon rúghatott labdába mellette.

Korn raus 680804GPD  ar 264.indd

De tévedtem. Daniel Klein a McKlein kiadótól azt javasolta ne is írjak semmilyen ajánlót, amíg nem láttam a naptárat. Így tettem, és már az első pillanatban átértékeltem az erősorrendet a két alkotás között.

A Motorsport Classic az ötvenes, hatvanas és hetvenes évek hangulatát idézi fel fekete-fehér képekkel. Mind egytől-egyig remek fotó, és sokkalta inkább tekinthető művészi alkotásnak, mint a rali vb-s naptár, így még a nappaliban is falra akasztható, nem kell száműzni a garázsba. Az év végén pedig egy-két kép akár be is kereteztethető.

012.a.indd

Ahogyan a rali vb-s naptárnál, itt is 24 (a címlappal együtt) 25 oldal található, tehát minden hónapban két különböző kép közül választhatunk, vagy akár kéthetente is cserélhetjük a képeket.

Kedvencem az egyik januári kép, amely John Surtees Honda RA 301-esét ábrázolja, ahogy a 68-as Belga Nagydíjon szerelik. Bár a kép alapján én azt mondanám, hogy egy szenespincében vannak.

01.b.indd

Nagyon beszédes az 1973-as Safari Ralin, Roger Clark autójáról készült képsorozat is. Külön kuriózum az autó hátsó szélvédőjét rögzítő bőrszíj is, de a motor megemelésére szolgáló kötélrendszer se semmi. A szerelő szandáljáról már nem is beszélve.

04.a.indd

A naptárban vegyesen található Forma–1, túraautó, rali és endurance valamint Indy 500. A mérete kisebb, mint a rali vb-sé, 67 x 48 cm, de így is elég nagyok a képek ahhoz, hogy olyan részletek táruljanak a szemünk elé, amiket egyetlen könyv sem képes visszaadni.

010.b.indd

Az ára 39,90 euró, de jó hír, hogy nem csak a McKlein kiadó webshopjában (rallyewebshop.com), hanem Book Depository-n
http://www.bookdepository.com/Motorsport-Classic-2013-McKlein/9783927458598/?a_aid=rallyrally is lehet kapni, ahol az ára 39,50 euró és postaköltség nélkül szállítják ki akár Magyarországra is.

A Motorsport Classic 2000 példányos limitált szériás kiadvány, és népszerűségére jellemző, hogy a korábbi évek példányait is 30 euró feletti áron kínálják az interneten.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“