Művészi fotók az autósport világából – Motorsport Classic 2013 naptár

Éveken keresztül elmentem a McKlein kiadó Motorsport Classic naptára mellett, hiszen az aktuális rali vb-s naptáruk annyira vitt mindent, hogy más nem is nagyon rúghatott labdába mellette.

Korn raus 680804GPD  ar 264.indd

De tévedtem. Daniel Klein a McKlein kiadótól azt javasolta ne is írjak semmilyen ajánlót, amíg nem láttam a naptárat. Így tettem, és már az első pillanatban átértékeltem az erősorrendet a két alkotás között.

A Motorsport Classic az ötvenes, hatvanas és hetvenes évek hangulatát idézi fel fekete-fehér képekkel. Mind egytől-egyig remek fotó, és sokkalta inkább tekinthető művészi alkotásnak, mint a rali vb-s naptár, így még a nappaliban is falra akasztható, nem kell száműzni a garázsba. Az év végén pedig egy-két kép akár be is kereteztethető.

012.a.indd

Ahogyan a rali vb-s naptárnál, itt is 24 (a címlappal együtt) 25 oldal található, tehát minden hónapban két különböző kép közül választhatunk, vagy akár kéthetente is cserélhetjük a képeket.

Kedvencem az egyik januári kép, amely John Surtees Honda RA 301-esét ábrázolja, ahogy a 68-as Belga Nagydíjon szerelik. Bár a kép alapján én azt mondanám, hogy egy szenespincében vannak.

01.b.indd

Nagyon beszédes az 1973-as Safari Ralin, Roger Clark autójáról készült képsorozat is. Külön kuriózum az autó hátsó szélvédőjét rögzítő bőrszíj is, de a motor megemelésére szolgáló kötélrendszer se semmi. A szerelő szandáljáról már nem is beszélve.

04.a.indd

A naptárban vegyesen található Forma–1, túraautó, rali és endurance valamint Indy 500. A mérete kisebb, mint a rali vb-sé, 67 x 48 cm, de így is elég nagyok a képek ahhoz, hogy olyan részletek táruljanak a szemünk elé, amiket egyetlen könyv sem képes visszaadni.

010.b.indd

Az ára 39,90 euró, de jó hír, hogy nem csak a McKlein kiadó webshopjában (rallyewebshop.com), hanem Book Depository-n
http://www.bookdepository.com/Motorsport-Classic-2013-McKlein/9783927458598/?a_aid=rallyrally is lehet kapni, ahol az ára 39,50 euró és postaköltség nélkül szállítják ki akár Magyarországra is.

A Motorsport Classic 2000 példányos limitált szériás kiadvány, és népszerűségére jellemző, hogy a korábbi évek példányait is 30 euró feletti áron kínálják az interneten.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.