Nincs élet versenyzés nélkül

Hivatalosan is megerősítette a SEAT, hogy azonnali hatállyal kiszáll a túraautó világbajnokságról. A WTCC-ben így idén egyelőre csak öt gyári autó várható, miután a BMW a tavalyi hatról kettőre csökkentette gyári autói számát, a Chevrolet marad a háromnál, a tavaly félig gyári szinten jelenlévő Lada pedig egyelőre nem nyilatkozott.

A SEAT-nál ugyan állítják, hogy továbbra is jelen lesznek az autósportban, többek között a SEAT León kupán keresztül, de a spanyolokkal megint egy autógyárat veszített a világbajnokság.

Az elmúlt, alig több mint egy év alatt hat autógyár hagyta el valamelyik FIA világbajnokságot: a Subaru és a Suzuki a raliból, a Honda, a BMW és a Toyota a Formula–1-ből, a SEAT pedig a túraautó vb-ről szállt ki.

A hat távozó után pedig mindössze hét gyártó maradt a három szakágban: kettő a raliban – Citroën, Ford – három a Formula–1-ben – Ferrari, Mercedes és már csak félig ugyan, de a Renault – kettő pedig a túraautó vb-n – BMW, Chevrolet.

A nemzetközi autósport médiában egyre inkább terjed az a nézet, hogy az autógyárakban nem lehet bízni, hiszen ők csak önön céljukra használják a versenysportot a versenyzés iránti szenvedély nélkül. Lásd a Toyota esetét, amelyik a nyáron még szerződésben vállalta, hogy 2012-ig a Formula–1-ben marad, majd az ősszel hirtelen ki is szállt onnan. Sokkal megbízhatóbbnak tűnnek az olyan cégek, mint a McLaren vagy a Williams, akik elsősorban a sport iránti szenvedélyük miatt vannak a Formula–1-ben és a gazdasági válság idején legfeljebb beljebb húznak az övön pár lyukat, ha kell, újat fúrnak rá, de ott vannak a rajtrácson. Mert szerintük nincs élet versenyzés nélkül.

Jean Todt tavalyi FIA elnöki kampánya során ellátogatott a Catalunya Ralira, ahol azzal kezdte, hogy ebben a gazdasági helyzetben örüljünk, hogy van még egyáltalán rali világbajnokság.

Tulajdonképpen igaza van, mert a vb-n megmaradt két gyári csapat, a Citroën és a Ford alatt is többször megrezgett a léc, még jóval a gazdasági válság kirobbanása előtt.

Emlékeznek még 2005 végére, amikor derült égből villámcsapásként jelentette be egyszerre a Peugeot és a Citroën, hogy kiszállnak a rali világbajnokságról? A Citroën-csapat akkori főnöke, Guy Fréquelin, aki tulajdonképpen berángatta a Citroënt a rali vb-re, akkor minden követ megmozgatott, hogy visszaterelje a gyárat a vb-re. Ez egy év kihagyás után – amikor is Loeb a Kronos-csapat színeiben nyerte meg a vb-t egy Xsara WRC-vel – sikerült is neki.

2005 volt az az év, amikor a Ford már sokadszorra jelentette be, nem tudja tovább finanszírozni a rali vb-csapatát. Ám Malcolm Wilson csapatvezető addig húzgálta a költségvetést, az olcsóbb szállodával, a kevesebb személyzettel, a fizetésen kívüli juttatások levágásával és két nagyon olcsó pilóta, Toni Gardemeister és Roman Kresta szerződtetésével, amíg a számok nem tetszettek a Fordnak.

És mind a két gyár bent maradt a vb-n. A Citroën az idén két gyári csapatot és négy autót nevezett egy kivételével az összes vb-futamra, sőt Valentino Rossinak egy ötödik gyári autót is felkínáltak, nem csak a Mexikó Ralira, de amelyik vb-futamra csak jönni akar.

A Ford összesen hét gyári autóval áll rajthoz a Svéd Ralin, és az sem kizárt, hogy a gyári csapat mellett három WRC-csapatot lát majd el Focus WRC-kkel.

Még szerencse, hogy Fréquelin és Wilson urak maguk is a raliztak korábban és még emlékeztek rá, mit jelent versenyezni a másik ellen és nem csak egy statisztikai adatként látták a rali csapatot a cég könyvelésében.

Talán ezért szeretjük annyira a Citroënt és a Fordot, mert ott is vannak olyan emberek, akik szerint nincs élet versenyzés nélkül.

Krózser Menyhért

Krózser Menyhért világbajnokok ellen bizonyított

Soha sem kellett még ennyi világ-, Európa- és olasz bajnok ellen bizonyítania Krózser Menyhértnek, aki pályafutása legerősebb mezőnyébe csöppent a WSK Super Master Series harmadik fordulóján. A Brilliant Driver Program versenyzője azonban cseppet sem illetődött meg, az időmérő csoportjában egy 5. hellyel tette le a névjegyét.

﹡ WSK Super Master Series – 3. futam, Franciacorta (Olaszország), 2024. február 16–18.

A KZ kategória a gokartversenyzés csúcsa, ahol nem ritka, hogy valaki akár húsz év tapasztalattal is versenyezzen. Éppen ezért szokták a kategóriát két csoportra, KZ-re és KZ2-re osztani. Előbbiben a rutinos, eredményes versenyzők indulnak – például a korábbi KZ2-es világ- és Európa-bajnokok –, míg a KZ2-t alapvetően utánpótlás kategóriának szánják. Ritkán versenyez egy mezőnyben a KZ és a KZ2, azonban ahol ezt megteszik, ott igazi tűzijátékot láthatnak a szurkolók.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

Ez történt Franciacortában, a WSK Super Master Series harmadik futamán, ahol rekordszámú, 85 fő nevezett KZ2-be (ez volt az összevont kategória neve). De nem csak sokan voltak, hanem erősek is, hiszen szokatlan módon több egykori világ-, Európa és olasz bajnok is rajthoz állt.

Krózser Menyhért, ahogyan megszokhattuk tőle, örült a kihívásnak és hogy a gokartversenyzés legjobbjaival mérheti össze tudását. Az időmérőn alaposan oda is tette magát és csoportjában 5., míg összesített értékelésben 15. lett.

Az előfutamok során kuplunghibával küzdött, ami miatt a rajtjai nem voltak tökéletesek, ennek ellenére három top 9-es eredményt ért el. A második előfutamban azonban kilökték, így ott utolsó helyen végzett. Ez eléggé rányomta a bélyegét a további szereplésére, hiszen ennek az egy mozzanatnak köszönhetően 15 helyet veszített az előfutamok során és a 29.-en jutott tovább.

Az elődöntőben és a döntőben fékhiba hátráltatta ugyan, de így is mind a kétszer – ahogy már megszokhattuk tőle – javított a pozícióján és végül a 25. helyen fejezte be a döntőt.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

„Ez volt a legerősebb mezőny, amiben valaha versenyeztem – mondta Krózser Menyhért. – A franciacortai pályát ismerem és szeretem is, nagyon készültem erre a hétvégére.

Az időmérő jól sikerült. Ennyi világ- és Európa-bajnok között a 15. helyezés szerintem nagyon jó eredmény. Főleg, ha belegondolsz abba, hogy volt olyan ellenfelem, aki már akkor ebben a kategóriában versenyzett, amikor én elkezdtem gokartozni. Gondolhatod, hogy mekkora rutinjuk van, de éppen ezért volt nagy kihívás ellenük versenyezni.

Nagyon bosszantott, amikor a második előfutamban kilöktek, egy teljesen érthetetlen manőverrel. Ezzel sokat buktam, ha olyan eredményt tudtam volna elérni, mint a többi előfutamon, akkor a 14–15. helyen juthattam volna tovább.

Az előfutamokon kuplung problémám volt, ami a rajtnál hátráltatott, vasárnap pedig a fék nem működött rendesen.

Mindent egybevetve, úgy érzem, hogy a hétvégéből kihoztam a lehető legtöbbet, iszonyúan sokat lehet fejlődni ilyen ellenfelek között, ilyen harcias környezetben. Két hét múlva még jobb leszek.“

A WSK Super Master Series március 1–3-a között zárul Krózser Menyhért egyik kedvenc pályáján, Sarnóban.

Krózser Menyhért, BDP Team, KZ2 eredmények

Résztvevők: 85
Időmérő csoport: 5.
Időmérő: 13.
CE előfutam: 8.
CD előfutam: 34. (baleset miatt kiesett)
AC előfutam: 7.
BC előfutam: 9.
Előfutamok összesített: 29.
A Elődöntő: 14.
Elődöntő utáni összesített: 27.
Döntő: 25.

A Brilliant Driver Program együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., BDP Team – Brilliant Driver Program