Nincs élet versenyzés nélkül

Hivatalosan is megerősítette a SEAT, hogy azonnali hatállyal kiszáll a túraautó világbajnokságról. A WTCC-ben így idén egyelőre csak öt gyári autó várható, miután a BMW a tavalyi hatról kettőre csökkentette gyári autói számát, a Chevrolet marad a háromnál, a tavaly félig gyári szinten jelenlévő Lada pedig egyelőre nem nyilatkozott.

A SEAT-nál ugyan állítják, hogy továbbra is jelen lesznek az autósportban, többek között a SEAT León kupán keresztül, de a spanyolokkal megint egy autógyárat veszített a világbajnokság.

Az elmúlt, alig több mint egy év alatt hat autógyár hagyta el valamelyik FIA világbajnokságot: a Subaru és a Suzuki a raliból, a Honda, a BMW és a Toyota a Formula–1-ből, a SEAT pedig a túraautó vb-ről szállt ki.

A hat távozó után pedig mindössze hét gyártó maradt a három szakágban: kettő a raliban – Citroën, Ford – három a Formula–1-ben – Ferrari, Mercedes és már csak félig ugyan, de a Renault – kettő pedig a túraautó vb-n – BMW, Chevrolet.

A nemzetközi autósport médiában egyre inkább terjed az a nézet, hogy az autógyárakban nem lehet bízni, hiszen ők csak önön céljukra használják a versenysportot a versenyzés iránti szenvedély nélkül. Lásd a Toyota esetét, amelyik a nyáron még szerződésben vállalta, hogy 2012-ig a Formula–1-ben marad, majd az ősszel hirtelen ki is szállt onnan. Sokkal megbízhatóbbnak tűnnek az olyan cégek, mint a McLaren vagy a Williams, akik elsősorban a sport iránti szenvedélyük miatt vannak a Formula–1-ben és a gazdasági válság idején legfeljebb beljebb húznak az övön pár lyukat, ha kell, újat fúrnak rá, de ott vannak a rajtrácson. Mert szerintük nincs élet versenyzés nélkül.

Jean Todt tavalyi FIA elnöki kampánya során ellátogatott a Catalunya Ralira, ahol azzal kezdte, hogy ebben a gazdasági helyzetben örüljünk, hogy van még egyáltalán rali világbajnokság.

Tulajdonképpen igaza van, mert a vb-n megmaradt két gyári csapat, a Citroën és a Ford alatt is többször megrezgett a léc, még jóval a gazdasági válság kirobbanása előtt.

Emlékeznek még 2005 végére, amikor derült égből villámcsapásként jelentette be egyszerre a Peugeot és a Citroën, hogy kiszállnak a rali világbajnokságról? A Citroën-csapat akkori főnöke, Guy Fréquelin, aki tulajdonképpen berángatta a Citroënt a rali vb-re, akkor minden követ megmozgatott, hogy visszaterelje a gyárat a vb-re. Ez egy év kihagyás után – amikor is Loeb a Kronos-csapat színeiben nyerte meg a vb-t egy Xsara WRC-vel – sikerült is neki.

2005 volt az az év, amikor a Ford már sokadszorra jelentette be, nem tudja tovább finanszírozni a rali vb-csapatát. Ám Malcolm Wilson csapatvezető addig húzgálta a költségvetést, az olcsóbb szállodával, a kevesebb személyzettel, a fizetésen kívüli juttatások levágásával és két nagyon olcsó pilóta, Toni Gardemeister és Roman Kresta szerződtetésével, amíg a számok nem tetszettek a Fordnak.

És mind a két gyár bent maradt a vb-n. A Citroën az idén két gyári csapatot és négy autót nevezett egy kivételével az összes vb-futamra, sőt Valentino Rossinak egy ötödik gyári autót is felkínáltak, nem csak a Mexikó Ralira, de amelyik vb-futamra csak jönni akar.

A Ford összesen hét gyári autóval áll rajthoz a Svéd Ralin, és az sem kizárt, hogy a gyári csapat mellett három WRC-csapatot lát majd el Focus WRC-kkel.

Még szerencse, hogy Fréquelin és Wilson urak maguk is a raliztak korábban és még emlékeztek rá, mit jelent versenyezni a másik ellen és nem csak egy statisztikai adatként látták a rali csapatot a cég könyvelésében.

Talán ezért szeretjük annyira a Citroënt és a Fordot, mert ott is vannak olyan emberek, akik szerint nincs élet versenyzés nélkül.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre