Nincs élet versenyzés nélkül

Hivatalosan is megerősítette a SEAT, hogy azonnali hatállyal kiszáll a túraautó világbajnokságról. A WTCC-ben így idén egyelőre csak öt gyári autó várható, miután a BMW a tavalyi hatról kettőre csökkentette gyári autói számát, a Chevrolet marad a háromnál, a tavaly félig gyári szinten jelenlévő Lada pedig egyelőre nem nyilatkozott.

A SEAT-nál ugyan állítják, hogy továbbra is jelen lesznek az autósportban, többek között a SEAT León kupán keresztül, de a spanyolokkal megint egy autógyárat veszített a világbajnokság.

Az elmúlt, alig több mint egy év alatt hat autógyár hagyta el valamelyik FIA világbajnokságot: a Subaru és a Suzuki a raliból, a Honda, a BMW és a Toyota a Formula–1-ből, a SEAT pedig a túraautó vb-ről szállt ki.

A hat távozó után pedig mindössze hét gyártó maradt a három szakágban: kettő a raliban – Citroën, Ford – három a Formula–1-ben – Ferrari, Mercedes és már csak félig ugyan, de a Renault – kettő pedig a túraautó vb-n – BMW, Chevrolet.

A nemzetközi autósport médiában egyre inkább terjed az a nézet, hogy az autógyárakban nem lehet bízni, hiszen ők csak önön céljukra használják a versenysportot a versenyzés iránti szenvedély nélkül. Lásd a Toyota esetét, amelyik a nyáron még szerződésben vállalta, hogy 2012-ig a Formula–1-ben marad, majd az ősszel hirtelen ki is szállt onnan. Sokkal megbízhatóbbnak tűnnek az olyan cégek, mint a McLaren vagy a Williams, akik elsősorban a sport iránti szenvedélyük miatt vannak a Formula–1-ben és a gazdasági válság idején legfeljebb beljebb húznak az övön pár lyukat, ha kell, újat fúrnak rá, de ott vannak a rajtrácson. Mert szerintük nincs élet versenyzés nélkül.

Jean Todt tavalyi FIA elnöki kampánya során ellátogatott a Catalunya Ralira, ahol azzal kezdte, hogy ebben a gazdasági helyzetben örüljünk, hogy van még egyáltalán rali világbajnokság.

Tulajdonképpen igaza van, mert a vb-n megmaradt két gyári csapat, a Citroën és a Ford alatt is többször megrezgett a léc, még jóval a gazdasági válság kirobbanása előtt.

Emlékeznek még 2005 végére, amikor derült égből villámcsapásként jelentette be egyszerre a Peugeot és a Citroën, hogy kiszállnak a rali világbajnokságról? A Citroën-csapat akkori főnöke, Guy Fréquelin, aki tulajdonképpen berángatta a Citroënt a rali vb-re, akkor minden követ megmozgatott, hogy visszaterelje a gyárat a vb-re. Ez egy év kihagyás után – amikor is Loeb a Kronos-csapat színeiben nyerte meg a vb-t egy Xsara WRC-vel – sikerült is neki.

2005 volt az az év, amikor a Ford már sokadszorra jelentette be, nem tudja tovább finanszírozni a rali vb-csapatát. Ám Malcolm Wilson csapatvezető addig húzgálta a költségvetést, az olcsóbb szállodával, a kevesebb személyzettel, a fizetésen kívüli juttatások levágásával és két nagyon olcsó pilóta, Toni Gardemeister és Roman Kresta szerződtetésével, amíg a számok nem tetszettek a Fordnak.

És mind a két gyár bent maradt a vb-n. A Citroën az idén két gyári csapatot és négy autót nevezett egy kivételével az összes vb-futamra, sőt Valentino Rossinak egy ötödik gyári autót is felkínáltak, nem csak a Mexikó Ralira, de amelyik vb-futamra csak jönni akar.

A Ford összesen hét gyári autóval áll rajthoz a Svéd Ralin, és az sem kizárt, hogy a gyári csapat mellett három WRC-csapatot lát majd el Focus WRC-kkel.

Még szerencse, hogy Fréquelin és Wilson urak maguk is a raliztak korábban és még emlékeztek rá, mit jelent versenyezni a másik ellen és nem csak egy statisztikai adatként látták a rali csapatot a cég könyvelésében.

Talán ezért szeretjük annyira a Citroënt és a Fordot, mert ott is vannak olyan emberek, akik szerint nincs élet versenyzés nélkül.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax