Nincs élet versenyzés nélkül

Hivatalosan is megerősítette a SEAT, hogy azonnali hatállyal kiszáll a túraautó világbajnokságról. A WTCC-ben így idén egyelőre csak öt gyári autó várható, miután a BMW a tavalyi hatról kettőre csökkentette gyári autói számát, a Chevrolet marad a háromnál, a tavaly félig gyári szinten jelenlévő Lada pedig egyelőre nem nyilatkozott.

A SEAT-nál ugyan állítják, hogy továbbra is jelen lesznek az autósportban, többek között a SEAT León kupán keresztül, de a spanyolokkal megint egy autógyárat veszített a világbajnokság.

Az elmúlt, alig több mint egy év alatt hat autógyár hagyta el valamelyik FIA világbajnokságot: a Subaru és a Suzuki a raliból, a Honda, a BMW és a Toyota a Formula–1-ből, a SEAT pedig a túraautó vb-ről szállt ki.

A hat távozó után pedig mindössze hét gyártó maradt a három szakágban: kettő a raliban – Citroën, Ford – három a Formula–1-ben – Ferrari, Mercedes és már csak félig ugyan, de a Renault – kettő pedig a túraautó vb-n – BMW, Chevrolet.

A nemzetközi autósport médiában egyre inkább terjed az a nézet, hogy az autógyárakban nem lehet bízni, hiszen ők csak önön céljukra használják a versenysportot a versenyzés iránti szenvedély nélkül. Lásd a Toyota esetét, amelyik a nyáron még szerződésben vállalta, hogy 2012-ig a Formula–1-ben marad, majd az ősszel hirtelen ki is szállt onnan. Sokkal megbízhatóbbnak tűnnek az olyan cégek, mint a McLaren vagy a Williams, akik elsősorban a sport iránti szenvedélyük miatt vannak a Formula–1-ben és a gazdasági válság idején legfeljebb beljebb húznak az övön pár lyukat, ha kell, újat fúrnak rá, de ott vannak a rajtrácson. Mert szerintük nincs élet versenyzés nélkül.

Jean Todt tavalyi FIA elnöki kampánya során ellátogatott a Catalunya Ralira, ahol azzal kezdte, hogy ebben a gazdasági helyzetben örüljünk, hogy van még egyáltalán rali világbajnokság.

Tulajdonképpen igaza van, mert a vb-n megmaradt két gyári csapat, a Citroën és a Ford alatt is többször megrezgett a léc, még jóval a gazdasági válság kirobbanása előtt.

Emlékeznek még 2005 végére, amikor derült égből villámcsapásként jelentette be egyszerre a Peugeot és a Citroën, hogy kiszállnak a rali világbajnokságról? A Citroën-csapat akkori főnöke, Guy Fréquelin, aki tulajdonképpen berángatta a Citroënt a rali vb-re, akkor minden követ megmozgatott, hogy visszaterelje a gyárat a vb-re. Ez egy év kihagyás után – amikor is Loeb a Kronos-csapat színeiben nyerte meg a vb-t egy Xsara WRC-vel – sikerült is neki.

2005 volt az az év, amikor a Ford már sokadszorra jelentette be, nem tudja tovább finanszírozni a rali vb-csapatát. Ám Malcolm Wilson csapatvezető addig húzgálta a költségvetést, az olcsóbb szállodával, a kevesebb személyzettel, a fizetésen kívüli juttatások levágásával és két nagyon olcsó pilóta, Toni Gardemeister és Roman Kresta szerződtetésével, amíg a számok nem tetszettek a Fordnak.

És mind a két gyár bent maradt a vb-n. A Citroën az idén két gyári csapatot és négy autót nevezett egy kivételével az összes vb-futamra, sőt Valentino Rossinak egy ötödik gyári autót is felkínáltak, nem csak a Mexikó Ralira, de amelyik vb-futamra csak jönni akar.

A Ford összesen hét gyári autóval áll rajthoz a Svéd Ralin, és az sem kizárt, hogy a gyári csapat mellett három WRC-csapatot lát majd el Focus WRC-kkel.

Még szerencse, hogy Fréquelin és Wilson urak maguk is a raliztak korábban és még emlékeztek rá, mit jelent versenyezni a másik ellen és nem csak egy statisztikai adatként látták a rali csapatot a cég könyvelésében.

Talán ezért szeretjük annyira a Citroënt és a Fordot, mert ott is vannak olyan emberek, akik szerint nincs élet versenyzés nélkül.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“