Ogier maradt az élen – Portugál Rali második nap

Pénteki 44 másodperces előnyének felét meg tudta őrizni Sébastien Ogier a Portugál Rali második napján, és 21,1 másodperc előnnyel az élről várhatja a zárónapot.

Szombaton, ahogy arra számítani lehetett a harmadik helyen, jobb tapadási körülmények között rajtoló Sébastien Loeb volt a leggyorsabb. A napi hat szakaszból négyet megnyert, de Ogier végig ott toporgott a sarkában. Sőt, amikor Loeb a gumijait kímélve egy kicsit elóvatoskodta a második kör első gyorsaságiját, Ogier odáig szemtelenkedett, hogy szakaszt is tudott nyerni.

Mivel vasárnap csak négy valódi, és egy nyúlfarknyi szakasz vár a mezőnyre, nagyon úgy tűnik, hogy Ogier előnye elegendő lehet Loebbel szemben, hogy megszerezz pályafutása első világbajnoki futamgyőzelmét.

„Egész nap nagyon keményen nyomtam” – mondta Ogier. „Sokkal nehezebb volt, mint tegnap, de elégedett vagyok. Elsőnek rajtoltunk, ennek ellenére nem veszítettünk sokat.”

Ogier teljesítményét még Loeb is elismerte: „Ugyanolyan gyorsasági időket ért el, és nem tette tönkre a gumijait. Nagyon keményen kell nyomnom, de nagy a különbség köztünk, és (Ogier) rettenetesen gyors.”

Az első kettőtől egy kicsit leszakadva, Petter Solberg áll a harmadik helyen 52,2 másodperc hátránnyal, míg Dani Sordo már több mint egy perccel van lemaradva a negyedik helyen. A spanyol egy darabig még Loebbel is felvette a versenyt a második helyért, ám az utolsó előtti gyorsaságin vissza kellett vennie a tempóból, mert félő volt, hogy gumijait annyira elkoptatja, hogy az utolsó gyorsaságira nem marad tapadása. Ezen az egy szakaszon veszített közel fél percet és esett vissza a másodikról a negyedik helyre.

Négy Citroën után csak az ötödik helyen áll a legjobb fordos, Mikko Hirvonen, aki egy elég frusztrált napot követően 1 perc 13 másodperc hátrányba került. Nála is rosszabbul járt csapattársa, Jari-Matti Latvala, aki a kilencedik gyorsaságin kicsúszott, fának ütközött és annyira összetörte autója hátulját, hogy fel kellett adnia a versenyt.

A két Stobart–Forddal Henning Solberg és Matthew Wilson következnek a hatodik, hetedik helyen három és négy perc hátránnyal. Mads Östberg a Subaru WRC-vel nyolcadik. Kimi Räikkönen már több mint hét perc hátránnyal a kilencedik, de így is megelőzi a Munchi’s–Ford versenyzőjét, Federico Villagrát.

Al-Attiyah kiesése után Jari Ketomaa vette át a vezetést a Szuper–2000-esek között.

A verseny magyar résztvevői, a Turán–Zsiros páros a pénteki műszaki hiba és defektsorozatuk után szombaton már tudtak autózni pár tiszta gyorsaságit, és a harmincadik helyre kapaszkodtak fel.

Portugál Rali állása a második nap után:

1. Ogier–Ingrassia, Citroën C4 WRC, 2:50:48,1

2. Loeb–Elena, Citroën C4 WRC, +21,1

3. P. Solberg–Mills,  Citroën C4 WRC, +52,2

4. Sordo–Marti, Citroën C4 WRC, +1:05,7

5. Hirvonen–Lehtinen, Ford Focus WRC09, +1:13,9

6. H. Solberg–Minor, Ford Focus WRC08, +3:02,8

7. Wilson–Martin, Ford Focus WRC08, +4:41,8

8. Ostberg–Andersson, Subaru Impreza WRC08, +5:36,7

9. Räikkönen–Lindström, Citroën C4 WRC, +7:29,7

10. Villagra–Perez-Companc, Ford Focus WRC08, +7.55,1

21. Latvala–Anttila, Ford Focus WRC09, +25:35,0

30. Turán–Zsiros, Peugeot 307 WRC, +30:59,7

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax