Ogier nyert, Loeb még nem világbajnok – Japán Rali 3. nap

Második vb-futam győzelmét szerezte Sébastien Ogier a Japán Ralin, az elsőt a Citroën gyári csapatának színeiben. Petter Solberg privát Citroën C4-esével lett a második, Jari-Matti Latvala pedig Ford Focus-szal a harmadik.

Miután Sébastien Loeb csak az ötödik helyen végzett, nem dőlt el a világbajnoki cím, sőt Ogier-n kívül még Latvalának is maradt matematikai esélye.

Izgalmas utolsó napra számíthattunk a Japán Ralin, hiszen a három éllovast mindössze 5,4 másodperc választotta el egymástól. A nagy csata azonban elmaradt. Mikko Hirvonen differenciálműve hibásodott meg, ami miatt végül a hatodik helyre esett vissza. Petter Solbergnek pedig az egyik lengéscsillapítója ment tönkre, ami miatt nem tudott meccselni Sébastien Ogier-vel.

A francia versenyző a mai második szakaszon vette át a vezetést és szerezte meg pályafutása második győzelmét, amellyel az elmúlt öt murvás futam mindegyikén megverte a Sébastien Loeböt, és stabilan tartja második helyét a világbajnokságon.

„Ez csodálatos, nagyon-nagyon boldog vagyok” – mondta Ogier. „A verseny előtt azt gondoltam, hogy nehéz rali lesz, nem kedvelem ezeket a kemény szakaszokat, és ez az első alkalom, hogy itt versenyeztem. De a rajttól fogva jó ritmust találtunk, és nyertünk.”

Petter Solbergnek igen jó lehetősége lett volna a 2005-ös Wales Rali után újra vb-futamot nyerni, de az első napon korai rajt miatt kapott tíz másodperces büntetése és a második napi futóműhibája után meg kellett elégednie a második helyezéssel.

Jari-Matti Latvalát szombaton hátráltatta egy féltengelytörés, de vasárnap az ötödikről a harmadik helyre tudott előrelépni.

Dani Sordo a Citroën Junior-csapat színeiben szerezte meg a negyedik helyet, míg Sébastien Loeb gyári Citroënével csak Hirvonen differenciálmű hibája után tudott felkapaszkodni az ötödik helyre. A világbajnokságot továbbra is toronymagasan vezető francia egész hétvégén nem találta a ritmust, és idei legrosszabb helyezését érte el. Hirvonen lett a hatodik.

Henning Solberg a Stobart–Forddal magányos versenyt vívott. Az első hattal nem tudott lépést tartani és három perc hátránnyal szerezte meg a hetedik helyet. A mögötte jövőktől azonban nem kellette tartania, hiszen a nyolcadik Federico Villagrára több mint hét percet vert.

Kimi Räikkönen félreértette itinerét, ami miatt leesett az útról és vasárnap a verseny feladására kényszerült.

A világbajnokságot Loeb 201 ponttal vezeti a 158 pontos Ogier és a 132 pontos Latvala előtt.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax