Plesz Márk

Plesz Márk vasárnap okosabban sietett

Kétszer esett be Plesz Márk és Dombai Szabolcs a Zemplén Rally harmadik szakaszán. Ezt követően a Green Motorsport éjszakába nyúlóan szervizelt, hogy másnap szuper rallyval újra tudjanak indulni. Megérte, mert ez a vasárnap volt az idei legjobb versenynapjuk, mind a hat szakaszon kategória első időt autóztak. A historic bajnokságban az E csoportban a harmadik helyen végeztek, E2-ben másodikok lettek, a zsigulisok között pedig a legjobbak voltak. 

„A bajnoki címért versenyeztünk a Zemplén Rallyn – mondta Plesz Márk. – Nagyon sok segítséget kaptam Szabó Krisztiántól a versenyzéshez és rettenetesen szerettem volna ezt egy bajnoki címmel meghálálni neki. 

Legnagyobb ellenfelünk, Tóth-Gili a második gyorsaságin beesett és öt perc előnnyel vezettünk előtte. Meg is beszéltük, hogy nem sietünk, ha biztosan célba érünk, az elég lesz. A harmadik gyorsaságin, Mádon, volt egy murvás rész, amire be lehetett ugratni. Mi ide ötödik telin érkeztünk meg, egy kicsit rövid lett a féktáv és becsúsztunk az árokba. A nézők kiszedtek, amit ezúton is köszönök, hihetetlenek voltak a srácok! 

Fotó: Bittó Zsolt // Plesz Márk, Green Motorsport

Semmi különös nem lett volna, ha nem kezdek azon stresszelni, hogy jaj, most mi lesz, mennyit veszítettünk, és nem kezdek el rohanni. Ennek az lett a vége, hogy rövid lett egy féktáv, elkaptunk egy szőlőkarót, a drót még jól meg is rántotta az autót, 360 fokot pördültünk. Félretoltak minket, amikor felraktam a pótkereket, akkor láttam, hogy ferdén áll, vagyis a híd is kapott. 

A gyorsaságiról becsülettel levitt minket az autó, de etapon megállt. Ott tudtam, hogy oda a bajnoki remény. 

Nagyon magam alatt voltam, többször is bocsánatot kértem a csapattól. Mondták a srácok, hogy ne rágódjak, menjünk tovább és majd csak lesz valami. 

Fotó: Bittó Zsolt // Plesz Márk, Green Motorsport

Estig szervizeltük a két Zsigulit, mert Szabó Krisztián és Szabó Kitti felborították az övéket, de estére mind a két autó kész lett. Szuper rallyval folytatni tudtuk a versenyt. 

Úgy voltam vele, ha már szombaton ilyen ész nélkül mentem gyorsan, megmutatom, hogy ésszel is tudok gyors lenni. Vasárnap mind a hat gyorsaságit megnyertük, és azt kell, hogy mondjam, életem legjobb versenye lette így a Zemplén Rally. Nagyon élveztük, igazán felszabadultan mentünk, rengeteg néző volt, akik fantasztikus hangulatot teremtettek. 

Fotó: Bittó Zsolt // Szabó Krisztián, Green Motorsport

A bajnoki címet végül nem sikerült megszerezni, de pályafutásom első teljes szezonjában E csoportban harmadik, E2-ben pedig második lettem, ami nem  rossz teljesítmény. 

Talán furcsán hangzik, de örülök, hogy Tóth-Gili bajnok lett. Nagyon jó barátom és ő is nagyon megdolgozott a bajnoki címért. De nem adjuk fel, jövőre újra megpróbáljuk.

Nekem a rally az életem, a versenyautóval kelek fekszek. Sokmindent én magam csinálok az autón, de egy nagyon jó csapat van a segítségemre. Zsírpapa is folyton a véremet szívja. Most sikerült egyszer Wirtmann Feri bácsit megverni, hátha jövőre egy gyorson Zsírpapát is el tudom kapni, csak hogy én is szívhassam az ő vérét.

Fotó: Bittó Zsolt // Plesz Márk, Green Motorsport

Szóval nagyon örülök, hogy egy ilyen jó mezőnyben, ilyen jó társaságban versenyezhetek. Köszönöm mindenkinek, aki segített az idén. Büszkék vagyunk erre a bajnoki második helyre.

A Green Motorsport együttműködő partnerei: Areus Zrt., Garrison Barber Shop, Kanyik Motorsport, Zsírpapa a kerekekkel, valamint minden rally szurkoló.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax