Portotól Egerig

Az elmúlt hét egyik legérdekesebb híre az volt, hogy a Portugál Rali vb-futam szervezői alaposan felbolygatták a vb állóvíz marketingjét, és a versenyük előtt egy héttel egy bemutató prológot tartanak Porto városában.

A teljesen szokatlan rendezvényre nem csak jóval a verseny előtt, de a verseny helyszínétől is távol kerül sor. A Portugál Ralit évtizedeken keresztül északon, Portoban, rendezték, ám az elmúlt években Dél-Portugáliába, vadonatúj helyszínre költözött a verseny. Azonban Portoban legalább annyi és olyan elhivatott raliszurkoló él, mint nálunk Miskolcon, ezért a közönség garantált.

A rendezők egy kilencszáz méter hosszú pályát alakítanak ki, ugratóval és mindenféle nézőcsalogató eseményekkel, amely során a kilátogatók találkozhatnak a versenyzőkkel is. A rendezvényre a teljes vb élmezőny meghívást kapott. A gyári pilóták közül egyedül Jari-Matti Latvala nem tud elmenni, mert már korábban elígérkezett erre a napra. A gyári csapatok pedig valószínűleg nem azzal az autójukkal vesznek részt az eseményen, amellyel a következő hét péntekjétől már a vb-pontokért versenyeznek, hanem tartalék kocsikat hoznak magukkal. Mindenesetre jó dolognak tűnik az ötlet, amelyet az FIA is támogat, sőt kifejezetten ösztönzi a rendezőket abban, hogy bevigyék a versenyt a városokba, ahol tovább népszerűsíthető a rali.

Magyarországon előszeretettel hivatkozik mindenki az FIA szabályokra, ha valamit meg kell magyarázni, hogy miért nincs, a pozitív példát azonban évtizedekig tart, mire átvesszük. Most azonban talán nem kell ennyit várni, hiszen ha nem is bemutató versenyt, de látványos megmozdulást már tervezett az Eger Rali szervezője, Lakatos Róbert is.

„Komoly tervünk volt, hogy az Eger Rali rajtját Budapestre hozzuk, és a Portugál rendezőkhöz hasonlóan látványossággal szolgálunk akár a szurkolók akár azok számára, akik egyébként nem jutnak el a raliversenyekre” – mondta Lakatos. „Főtámogatónk, a Start Autó részéről is megvan erre az igény, úgyhogy már most keressük annak a lehetőségét, hogy jövőre ezt milyen módon tudjuk megvalósítani. Szerintem, ha Budapestre vagy bármelyik városba be tudnánk hozni a rali mezőnyét, akkor azzal mindenképpen tudnánk növelni a rali népszerűségét és elismertségét is. A raliversenyek jövője pedig mindenképpen a jól promótálható rendezvényekben van.”

„Egy ilyen rendezvényelemhez azonban a támogatókon kívül a versenyzőknek is partnernek kell lenni. A szabályok szerint két és fél napnál hosszabb versenyt nem lehet rendezni, és például az idén a szlovák mezőny is húzódozott az ellen, hogy Budapestre kellene jönniük rajtolni. Lehet opcionálisan is szervezni egy ceremoniális rajtot vagy egy bemutatót, hiszen például a Svéd Ralin is csak az élmezőnynek volt kötelező részt venni a rajtceremónián, de arra azért vigyázni kell, hogyha egy ilyen programot szervezel, az csak profi lehet, gagyit nem szabad csinálni.”

Az Eger Rali mezőnyét ugyan nem láthattuk az idén Budapesten, de nem biztos, hogy rali nélkül marad a város, hiszen a bajnokok tornája szervezője a hírek szerint ide akarja hozni a rendezvényét.

Az ilyen jellegű népszerűsítésre pedig nem csak a rali vb-nek vagy a Formula–1-nek, de a magyar rali bajnokságnak is nagyon nagy szüksége lenne.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“