Portotól Egerig

Az elmúlt hét egyik legérdekesebb híre az volt, hogy a Portugál Rali vb-futam szervezői alaposan felbolygatták a vb állóvíz marketingjét, és a versenyük előtt egy héttel egy bemutató prológot tartanak Porto városában.

A teljesen szokatlan rendezvényre nem csak jóval a verseny előtt, de a verseny helyszínétől is távol kerül sor. A Portugál Ralit évtizedeken keresztül északon, Portoban, rendezték, ám az elmúlt években Dél-Portugáliába, vadonatúj helyszínre költözött a verseny. Azonban Portoban legalább annyi és olyan elhivatott raliszurkoló él, mint nálunk Miskolcon, ezért a közönség garantált.

A rendezők egy kilencszáz méter hosszú pályát alakítanak ki, ugratóval és mindenféle nézőcsalogató eseményekkel, amely során a kilátogatók találkozhatnak a versenyzőkkel is. A rendezvényre a teljes vb élmezőny meghívást kapott. A gyári pilóták közül egyedül Jari-Matti Latvala nem tud elmenni, mert már korábban elígérkezett erre a napra. A gyári csapatok pedig valószínűleg nem azzal az autójukkal vesznek részt az eseményen, amellyel a következő hét péntekjétől már a vb-pontokért versenyeznek, hanem tartalék kocsikat hoznak magukkal. Mindenesetre jó dolognak tűnik az ötlet, amelyet az FIA is támogat, sőt kifejezetten ösztönzi a rendezőket abban, hogy bevigyék a versenyt a városokba, ahol tovább népszerűsíthető a rali.

Magyarországon előszeretettel hivatkozik mindenki az FIA szabályokra, ha valamit meg kell magyarázni, hogy miért nincs, a pozitív példát azonban évtizedekig tart, mire átvesszük. Most azonban talán nem kell ennyit várni, hiszen ha nem is bemutató versenyt, de látványos megmozdulást már tervezett az Eger Rali szervezője, Lakatos Róbert is.

„Komoly tervünk volt, hogy az Eger Rali rajtját Budapestre hozzuk, és a Portugál rendezőkhöz hasonlóan látványossággal szolgálunk akár a szurkolók akár azok számára, akik egyébként nem jutnak el a raliversenyekre” – mondta Lakatos. „Főtámogatónk, a Start Autó részéről is megvan erre az igény, úgyhogy már most keressük annak a lehetőségét, hogy jövőre ezt milyen módon tudjuk megvalósítani. Szerintem, ha Budapestre vagy bármelyik városba be tudnánk hozni a rali mezőnyét, akkor azzal mindenképpen tudnánk növelni a rali népszerűségét és elismertségét is. A raliversenyek jövője pedig mindenképpen a jól promótálható rendezvényekben van.”

„Egy ilyen rendezvényelemhez azonban a támogatókon kívül a versenyzőknek is partnernek kell lenni. A szabályok szerint két és fél napnál hosszabb versenyt nem lehet rendezni, és például az idén a szlovák mezőny is húzódozott az ellen, hogy Budapestre kellene jönniük rajtolni. Lehet opcionálisan is szervezni egy ceremoniális rajtot vagy egy bemutatót, hiszen például a Svéd Ralin is csak az élmezőnynek volt kötelező részt venni a rajtceremónián, de arra azért vigyázni kell, hogyha egy ilyen programot szervezel, az csak profi lehet, gagyit nem szabad csinálni.”

Az Eger Rali mezőnyét ugyan nem láthattuk az idén Budapesten, de nem biztos, hogy rali nélkül marad a város, hiszen a bajnokok tornája szervezője a hírek szerint ide akarja hozni a rendezvényét.

Az ilyen jellegű népszerűsítésre pedig nem csak a rali vb-nek vagy a Formula–1-nek, de a magyar rali bajnokságnak is nagyon nagy szüksége lenne.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.