Portotól Egerig

Az elmúlt hét egyik legérdekesebb híre az volt, hogy a Portugál Rali vb-futam szervezői alaposan felbolygatták a vb állóvíz marketingjét, és a versenyük előtt egy héttel egy bemutató prológot tartanak Porto városában.

A teljesen szokatlan rendezvényre nem csak jóval a verseny előtt, de a verseny helyszínétől is távol kerül sor. A Portugál Ralit évtizedeken keresztül északon, Portoban, rendezték, ám az elmúlt években Dél-Portugáliába, vadonatúj helyszínre költözött a verseny. Azonban Portoban legalább annyi és olyan elhivatott raliszurkoló él, mint nálunk Miskolcon, ezért a közönség garantált.

A rendezők egy kilencszáz méter hosszú pályát alakítanak ki, ugratóval és mindenféle nézőcsalogató eseményekkel, amely során a kilátogatók találkozhatnak a versenyzőkkel is. A rendezvényre a teljes vb élmezőny meghívást kapott. A gyári pilóták közül egyedül Jari-Matti Latvala nem tud elmenni, mert már korábban elígérkezett erre a napra. A gyári csapatok pedig valószínűleg nem azzal az autójukkal vesznek részt az eseményen, amellyel a következő hét péntekjétől már a vb-pontokért versenyeznek, hanem tartalék kocsikat hoznak magukkal. Mindenesetre jó dolognak tűnik az ötlet, amelyet az FIA is támogat, sőt kifejezetten ösztönzi a rendezőket abban, hogy bevigyék a versenyt a városokba, ahol tovább népszerűsíthető a rali.

Magyarországon előszeretettel hivatkozik mindenki az FIA szabályokra, ha valamit meg kell magyarázni, hogy miért nincs, a pozitív példát azonban évtizedekig tart, mire átvesszük. Most azonban talán nem kell ennyit várni, hiszen ha nem is bemutató versenyt, de látványos megmozdulást már tervezett az Eger Rali szervezője, Lakatos Róbert is.

„Komoly tervünk volt, hogy az Eger Rali rajtját Budapestre hozzuk, és a Portugál rendezőkhöz hasonlóan látványossággal szolgálunk akár a szurkolók akár azok számára, akik egyébként nem jutnak el a raliversenyekre” – mondta Lakatos. „Főtámogatónk, a Start Autó részéről is megvan erre az igény, úgyhogy már most keressük annak a lehetőségét, hogy jövőre ezt milyen módon tudjuk megvalósítani. Szerintem, ha Budapestre vagy bármelyik városba be tudnánk hozni a rali mezőnyét, akkor azzal mindenképpen tudnánk növelni a rali népszerűségét és elismertségét is. A raliversenyek jövője pedig mindenképpen a jól promótálható rendezvényekben van.”

„Egy ilyen rendezvényelemhez azonban a támogatókon kívül a versenyzőknek is partnernek kell lenni. A szabályok szerint két és fél napnál hosszabb versenyt nem lehet rendezni, és például az idén a szlovák mezőny is húzódozott az ellen, hogy Budapestre kellene jönniük rajtolni. Lehet opcionálisan is szervezni egy ceremoniális rajtot vagy egy bemutatót, hiszen például a Svéd Ralin is csak az élmezőnynek volt kötelező részt venni a rajtceremónián, de arra azért vigyázni kell, hogyha egy ilyen programot szervezel, az csak profi lehet, gagyit nem szabad csinálni.”

Az Eger Rali mezőnyét ugyan nem láthattuk az idén Budapesten, de nem biztos, hogy rali nélkül marad a város, hiszen a bajnokok tornája szervezője a hírek szerint ide akarja hozni a rendezvényét.

Az ilyen jellegű népszerűsítésre pedig nem csak a rali vb-nek vagy a Formula–1-nek, de a magyar rali bajnokságnak is nagyon nagy szüksége lenne.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax