Az elmúlt hét egyik legérdekesebb híre az volt, hogy a Portugál Rali vb-futam szervezői alaposan felbolygatták a vb állóvíz marketingjét, és a versenyük előtt egy héttel egy bemutató prológot tartanak Porto városában.
A teljesen szokatlan rendezvényre nem csak jóval a verseny előtt, de a verseny helyszínétől is távol kerül sor. A Portugál Ralit évtizedeken keresztül északon, Portoban, rendezték, ám az elmúlt években Dél-Portugáliába, vadonatúj helyszínre költözött a verseny. Azonban Portoban legalább annyi és olyan elhivatott raliszurkoló él, mint nálunk Miskolcon, ezért a közönség garantált.
A rendezők egy kilencszáz méter hosszú pályát alakítanak ki, ugratóval és mindenféle nézőcsalogató eseményekkel, amely során a kilátogatók találkozhatnak a versenyzőkkel is. A rendezvényre a teljes vb élmezőny meghívást kapott. A gyári pilóták közül egyedül Jari-Matti Latvala nem tud elmenni, mert már korábban elígérkezett erre a napra. A gyári csapatok pedig valószínűleg nem azzal az autójukkal vesznek részt az eseményen, amellyel a következő hét péntekjétől már a vb-pontokért versenyeznek, hanem tartalék kocsikat hoznak magukkal. Mindenesetre jó dolognak tűnik az ötlet, amelyet az FIA is támogat, sőt kifejezetten ösztönzi a rendezőket abban, hogy bevigyék a versenyt a városokba, ahol tovább népszerűsíthető a rali.
Magyarországon előszeretettel hivatkozik mindenki az FIA szabályokra, ha valamit meg kell magyarázni, hogy miért nincs, a pozitív példát azonban évtizedekig tart, mire átvesszük. Most azonban talán nem kell ennyit várni, hiszen ha nem is bemutató versenyt, de látványos megmozdulást már tervezett az Eger Rali szervezője, Lakatos Róbert is.
„Komoly tervünk volt, hogy az Eger Rali rajtját Budapestre hozzuk, és a Portugál rendezőkhöz hasonlóan látványossággal szolgálunk akár a szurkolók akár azok számára, akik egyébként nem jutnak el a raliversenyekre” – mondta Lakatos. „Főtámogatónk, a Start Autó részéről is megvan erre az igény, úgyhogy már most keressük annak a lehetőségét, hogy jövőre ezt milyen módon tudjuk megvalósítani. Szerintem, ha Budapestre vagy bármelyik városba be tudnánk hozni a rali mezőnyét, akkor azzal mindenképpen tudnánk növelni a rali népszerűségét és elismertségét is. A raliversenyek jövője pedig mindenképpen a jól promótálható rendezvényekben van.”
„Egy ilyen rendezvényelemhez azonban a támogatókon kívül a versenyzőknek is partnernek kell lenni. A szabályok szerint két és fél napnál hosszabb versenyt nem lehet rendezni, és például az idén a szlovák mezőny is húzódozott az ellen, hogy Budapestre kellene jönniük rajtolni. Lehet opcionálisan is szervezni egy ceremoniális rajtot vagy egy bemutatót, hiszen például a Svéd Ralin is csak az élmezőnynek volt kötelező részt venni a rajtceremónián, de arra azért vigyázni kell, hogyha egy ilyen programot szervezel, az csak profi lehet, gagyit nem szabad csinálni.”
Az Eger Rali mezőnyét ugyan nem láthattuk az idén Budapesten, de nem biztos, hogy rali nélkül marad a város, hiszen a bajnokok tornája szervezője a hírek szerint ide akarja hozni a rendezvényét.
Az ilyen jellegű népszerűsítésre pedig nem csak a rali vb-nek vagy a Formula–1-nek, de a magyar rali bajnokságnak is nagyon nagy szüksége lenne.