Szabályos volt az autó

Félreértés miatt vitte el az Opel Gaál csapata az autót a Székesfehérvár Rali utólagos technikai ellenőrzéséről, így a parc fermé szabály megsértése miatt zárták ki őket. Az Opel Ascona B-n vizsgált differenciálmű és kormánymű is szabályos volt.

Idei legjobb formáját hozta Gaál Ádám és Végh Attila a Székesfehérvár Ralin, ahol a D csoportban és a D3-as kategóriában egyaránt az első helyen értek célba.

Az utólagos technikai ellenőrzés során az Opel Ascona B két alkatrészét, a differenciálmű áttételét és a kormányt vizsgálták. A differenciálmű a homologizációs lapnak megfelelő értékű volt. A kormány a homologizációs lapon szereplő 3,3 helyett 2,7-et fordult a két szélső állás között. A csapat ezt a mérést követően elvitte az autót az ellenőrzésről, amellyel megsértette a parc fermé szabályt és kizárták őket a versenyből. Így a helyszínen nem volt lehetőség megvizsgálni az erre a korcsoportra vonatkozó J függeléket, amely kimondja, hogy a kormány áttétele szabadon változtatható, vagyis az autó szabályos volt.

A félreértést a csapat és a vezető technikai ellenőr a versenyt követő napon tisztázta. A csapat elismerte, hogy hibázott azzal, hogy az autót elvitte a műszaki ellenőrzésről és a kizárás tényét elfogadta.

Gaál József, csapatvezető: – Előre kell bocsátanom, hogy mi hibáztunk az utólagos technikai ellenőrzés során azzal, hogy az autót elhoztuk és nem göngyölítettük fel az ügyet a helyszínen, ezért természetesen vállaljuk a felelősséget és el kell fogadnunk a kizárás tényét. Ugyanakkor nagyon örülök neki, hogy bebizonyosodott, az autónk szabályos volt.

Ahogyan a verseny előtt is nyilatkoztuk, nem a bajnoki pontokért mentünk Székesfehérvárra, hanem azért, hogy jól érezzük magunkat. Semmilyen eredményre vonatkozó elvárásunk nem volt a versenyzőpárosunkkal szemben. A versenyautónk műszaki felkészítését én végzem, ezért meg vagyok győződve róla, hogy minden szabályos rajta.

Ezt szerettük volna tisztázni és felvettük a kapcsolatot Csepela Tamással, a verseny vezető technikai ellenőrével. Ő szintén megerősítette, hogy igazunk van, szabályos az alkatrész, de mivel elhoztuk az autót, ezzel megsértettük a parc fermé szabályt, ami kizáráshoz vezet. Mi ezt a hibánkat elismerjük és a kizárást tudomásul vesszük.

Csepela Tamás, vezető technikai ellenőr: – A Székesfehérvár Ralin a Felügyelő Testület által kijelölt versenyautókon hajtottunk végre utólagos technikai ellenőrzést, köztük a 302-es rajtszámú Opel Asconán is. Ezen az autón a differenciálmű áttételét és a kormányművet ellenőriztük. A differenciálmű áttétele a homológizációs lapon feltüntetettel megegyező volt. A kormány a homologizációs lapon feltüntetett 3,3 helyett, 2,7-et fordult a két szélső állás között. Vagyis a mért és a mérendő érték nem egyezett meg. Ezt érthette félre a csapat és vitték el az autót, így az ellenőrzési folyamatot nem tudtuk végig vinni.

Ilyenkor kell elővenni az autó korcsoportjának megfelelő J függeléket – magyarul az 1981-es szabályt –, amely kimondja, hogy a kormánymű áttétele szabadon változtatható, de az eredeti házat meg kell őrizni. Amennyiben a vizsgálati folyamat végigment volna, akár ott a helyszínen is megállapíthattuk volna, hogy a kérdéses alkatrész szabályos.

Miután azonban a csapat elvitte az autót a vizsgálatról és nem tértek vele vissza a parc fermébe, ezzel a parc fermé szabályt sértették meg, és ezért zárták ki őket a versenyből.

A verseny utáni napon a csapatvezető, Gaál József megkeresett engem, hogy tisztázzuk mi is történt valójában. Ehhez fontos tudni, hogy a nevező, amikor benevez egy versenyre, akkor vállalja azt a felelősséget, hogy pontosan meg tudja mondani, mi alapján építette be az adott alkatrészt az autóba és neki kell hitelt érdemlően bizonyítania, hogy az adott alkatrész szabályos. Ezt a homologizációs lappal és a historic autók esetében az adott kategóriára vonatkozó periodikus J függelékben szereplő szabállyal teheti meg.

Biztos vagyok benne, hogy a csapat egy félreértés miatt hagyta el a technikai ellenőrzést és végül ez okozta a kizárást, mint ahogyan azt is biztosan állíthatom, hogy az 302-es rajtszámú Opel Ascona kormányműve megfelelt a szabályoknak.

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“