Szabályos volt az autó

Félreértés miatt vitte el az Opel Gaál csapata az autót a Székesfehérvár Rali utólagos technikai ellenőrzéséről, így a parc fermé szabály megsértése miatt zárták ki őket. Az Opel Ascona B-n vizsgált differenciálmű és kormánymű is szabályos volt.

Idei legjobb formáját hozta Gaál Ádám és Végh Attila a Székesfehérvár Ralin, ahol a D csoportban és a D3-as kategóriában egyaránt az első helyen értek célba.

Az utólagos technikai ellenőrzés során az Opel Ascona B két alkatrészét, a differenciálmű áttételét és a kormányt vizsgálták. A differenciálmű a homologizációs lapnak megfelelő értékű volt. A kormány a homologizációs lapon szereplő 3,3 helyett 2,7-et fordult a két szélső állás között. A csapat ezt a mérést követően elvitte az autót az ellenőrzésről, amellyel megsértette a parc fermé szabályt és kizárták őket a versenyből. Így a helyszínen nem volt lehetőség megvizsgálni az erre a korcsoportra vonatkozó J függeléket, amely kimondja, hogy a kormány áttétele szabadon változtatható, vagyis az autó szabályos volt.

A félreértést a csapat és a vezető technikai ellenőr a versenyt követő napon tisztázta. A csapat elismerte, hogy hibázott azzal, hogy az autót elvitte a műszaki ellenőrzésről és a kizárás tényét elfogadta.

Gaál József, csapatvezető: – Előre kell bocsátanom, hogy mi hibáztunk az utólagos technikai ellenőrzés során azzal, hogy az autót elhoztuk és nem göngyölítettük fel az ügyet a helyszínen, ezért természetesen vállaljuk a felelősséget és el kell fogadnunk a kizárás tényét. Ugyanakkor nagyon örülök neki, hogy bebizonyosodott, az autónk szabályos volt.

Ahogyan a verseny előtt is nyilatkoztuk, nem a bajnoki pontokért mentünk Székesfehérvárra, hanem azért, hogy jól érezzük magunkat. Semmilyen eredményre vonatkozó elvárásunk nem volt a versenyzőpárosunkkal szemben. A versenyautónk műszaki felkészítését én végzem, ezért meg vagyok győződve róla, hogy minden szabályos rajta.

Ezt szerettük volna tisztázni és felvettük a kapcsolatot Csepela Tamással, a verseny vezető technikai ellenőrével. Ő szintén megerősítette, hogy igazunk van, szabályos az alkatrész, de mivel elhoztuk az autót, ezzel megsértettük a parc fermé szabályt, ami kizáráshoz vezet. Mi ezt a hibánkat elismerjük és a kizárást tudomásul vesszük.

Csepela Tamás, vezető technikai ellenőr: – A Székesfehérvár Ralin a Felügyelő Testület által kijelölt versenyautókon hajtottunk végre utólagos technikai ellenőrzést, köztük a 302-es rajtszámú Opel Asconán is. Ezen az autón a differenciálmű áttételét és a kormányművet ellenőriztük. A differenciálmű áttétele a homológizációs lapon feltüntetettel megegyező volt. A kormány a homologizációs lapon feltüntetett 3,3 helyett, 2,7-et fordult a két szélső állás között. Vagyis a mért és a mérendő érték nem egyezett meg. Ezt érthette félre a csapat és vitték el az autót, így az ellenőrzési folyamatot nem tudtuk végig vinni.

Ilyenkor kell elővenni az autó korcsoportjának megfelelő J függeléket – magyarul az 1981-es szabályt –, amely kimondja, hogy a kormánymű áttétele szabadon változtatható, de az eredeti házat meg kell őrizni. Amennyiben a vizsgálati folyamat végigment volna, akár ott a helyszínen is megállapíthattuk volna, hogy a kérdéses alkatrész szabályos.

Miután azonban a csapat elvitte az autót a vizsgálatról és nem tértek vele vissza a parc fermébe, ezzel a parc fermé szabályt sértették meg, és ezért zárták ki őket a versenyből.

A verseny utáni napon a csapatvezető, Gaál József megkeresett engem, hogy tisztázzuk mi is történt valójában. Ehhez fontos tudni, hogy a nevező, amikor benevez egy versenyre, akkor vállalja azt a felelősséget, hogy pontosan meg tudja mondani, mi alapján építette be az adott alkatrészt az autóba és neki kell hitelt érdemlően bizonyítania, hogy az adott alkatrész szabályos. Ezt a homologizációs lappal és a historic autók esetében az adott kategóriára vonatkozó periodikus J függelékben szereplő szabállyal teheti meg.

Biztos vagyok benne, hogy a csapat egy félreértés miatt hagyta el a technikai ellenőrzést és végül ez okozta a kizárást, mint ahogyan azt is biztosan állíthatom, hogy az 302-es rajtszámú Opel Ascona kormányműve megfelelt a szabályoknak.

Krózser Menyhért

Krózser Menyhért világbajnokok ellen bizonyított

Soha sem kellett még ennyi világ-, Európa- és olasz bajnok ellen bizonyítania Krózser Menyhértnek, aki pályafutása legerősebb mezőnyébe csöppent a WSK Super Master Series harmadik fordulóján. A Brilliant Driver Program versenyzője azonban cseppet sem illetődött meg, az időmérő csoportjában egy 5. hellyel tette le a névjegyét.

﹡ WSK Super Master Series – 3. futam, Franciacorta (Olaszország), 2024. február 16–18.

A KZ kategória a gokartversenyzés csúcsa, ahol nem ritka, hogy valaki akár húsz év tapasztalattal is versenyezzen. Éppen ezért szokták a kategóriát két csoportra, KZ-re és KZ2-re osztani. Előbbiben a rutinos, eredményes versenyzők indulnak – például a korábbi KZ2-es világ- és Európa-bajnokok –, míg a KZ2-t alapvetően utánpótlás kategóriának szánják. Ritkán versenyez egy mezőnyben a KZ és a KZ2, azonban ahol ezt megteszik, ott igazi tűzijátékot láthatnak a szurkolók.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

Ez történt Franciacortában, a WSK Super Master Series harmadik futamán, ahol rekordszámú, 85 fő nevezett KZ2-be (ez volt az összevont kategória neve). De nem csak sokan voltak, hanem erősek is, hiszen szokatlan módon több egykori világ-, Európa és olasz bajnok is rajthoz állt.

Krózser Menyhért, ahogyan megszokhattuk tőle, örült a kihívásnak és hogy a gokartversenyzés legjobbjaival mérheti össze tudását. Az időmérőn alaposan oda is tette magát és csoportjában 5., míg összesített értékelésben 15. lett.

Az előfutamok során kuplunghibával küzdött, ami miatt a rajtjai nem voltak tökéletesek, ennek ellenére három top 9-es eredményt ért el. A második előfutamban azonban kilökték, így ott utolsó helyen végzett. Ez eléggé rányomta a bélyegét a további szereplésére, hiszen ennek az egy mozzanatnak köszönhetően 15 helyet veszített az előfutamok során és a 29.-en jutott tovább.

Az elődöntőben és a döntőben fékhiba hátráltatta ugyan, de így is mind a kétszer – ahogy már megszokhattuk tőle – javított a pozícióján és végül a 25. helyen fejezte be a döntőt.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

„Ez volt a legerősebb mezőny, amiben valaha versenyeztem – mondta Krózser Menyhért. – A franciacortai pályát ismerem és szeretem is, nagyon készültem erre a hétvégére.

Az időmérő jól sikerült. Ennyi világ- és Európa-bajnok között a 15. helyezés szerintem nagyon jó eredmény. Főleg, ha belegondolsz abba, hogy volt olyan ellenfelem, aki már akkor ebben a kategóriában versenyzett, amikor én elkezdtem gokartozni. Gondolhatod, hogy mekkora rutinjuk van, de éppen ezért volt nagy kihívás ellenük versenyezni.

Nagyon bosszantott, amikor a második előfutamban kilöktek, egy teljesen érthetetlen manőverrel. Ezzel sokat buktam, ha olyan eredményt tudtam volna elérni, mint a többi előfutamon, akkor a 14–15. helyen juthattam volna tovább.

Az előfutamokon kuplung problémám volt, ami a rajtnál hátráltatott, vasárnap pedig a fék nem működött rendesen.

Mindent egybevetve, úgy érzem, hogy a hétvégéből kihoztam a lehető legtöbbet, iszonyúan sokat lehet fejlődni ilyen ellenfelek között, ilyen harcias környezetben. Két hét múlva még jobb leszek.“

A WSK Super Master Series március 1–3-a között zárul Krózser Menyhért egyik kedvenc pályáján, Sarnóban.

Krózser Menyhért, BDP Team, KZ2 eredmények

Résztvevők: 85
Időmérő csoport: 5.
Időmérő: 13.
CE előfutam: 8.
CD előfutam: 34. (baleset miatt kiesett)
AC előfutam: 7.
BC előfutam: 9.
Előfutamok összesített: 29.
A Elődöntő: 14.
Elődöntő utáni összesített: 27.
Döntő: 25.

A Brilliant Driver Program együttműködő partnerei:

Metál Hungária Holding Zrt., Carsystem Hungária Kft., BDP Team – Brilliant Driver Program