Tóth-Gili Tamás

Tóth-Gili Tamás: Bajnoki döntő

A historic E2-es kategória első helyén érkezik Tóth-Gili Tamás és Aczél András Toyota Corolla GTI-vel a szezonzáró Zemplén Rallyra. A bajnoki döntő fogalma nem ismeretlen Gili számára, hiszen vízilabdában többször is megtapasztalta már, azonban a rallyban ez az első alkalom, hogy bajnoki címért szállhat harcba. A sors iróniája, hogy legnagyobb ellenfele szintén egykori vízilabdázó. 

„Ez az első teljes évem rallyban, úgyhogy sok alkalmam még nem volt bajnoki címért versenyezni, de el kell hogy mondjam, pont ugyanazt érzem, mint a vízilabda bajnoki döntők előtt – nevet Tóth-Gili Tamás. – Ha már ott leszünk a pályabejáráson, akkor rendben lesz minden, de az előtte lévő pár napban nem nagyon találom a helyemet. 

Próbáltam a legkomolyabban felkészülni, edzőterembe jártam, reflexgyakorlatokat végeztem, futottam, szimulátoroztam és nagyon sok belsőkamerás felvételt néztem. Az egyetem mellett nem volt könnyű, de minden szabadidőmben a versenyre készültem. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Nagyon sokat beszélgettünk a Zemplén Rallyról Plesz Márkkal is, aki a legnagyobb ellenfelem az E2-es bajnokságban, vicces, hogy korábban Márk is vízilabdázott. Bár Németh Balut sem szabad elfelejti, még ő is lehet bajnok és ő is nagyon jó versenyző. 

Tegnapelőtt meglátogattam Márkot a műhelyében, kipróbáltam a Zsiguliját. Szerintem mind a ketten nagy bajban lennénk, ha most autót kellene cserélnünk, mert két teljesen más karakterű kocsiról van szó. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Az E2-es bajnokságot 1,6 pont előnnyel vezetjük. A csapatunk próbálta számolgatni nekem, hogy mi kell a bajnoki címhez, de szerintem úgy lenne a legstílusosabb, hogyha megnyernénk a versenyt. Ez a célunk. De ha Márk nyer, és a második hellyel leszünk bajnokok, akkor sem fogom telesírni a párnámat. 

A Toyota készen áll. Kuplungot kellett cserélni benne, azon kívül csak revíziózták a srácok. 

Fotó: Béres Gábor // Tóth-Gili Tamás

Nehéz verseny lesz, ahol nem lesz könnyű dolog célba érni, de egy bajnoki döntő soha sem lehet könnyű. 

Hú, nagyon várom már, hogy elkezdhessük a pályabejárást.“

Tóth-Gili Tamás és Aczél András együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Proformance Rally Classic 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax