Turán három vb-futamon

Három rali világbajnoki futam áll rajthoz az idén Turán Frigyes és Zsiros Gábor a francia Bozian Racing Peugeot 307 WRC-jével.

A páros május 28-30-a között a Portugál Ralin kezd, majd július 9-11-e között a Bolgár Rali és október 1-3-a között a Francia Rali következik.

„Tavaly a Bozian-csapat vetette fel, hogy menjünk velük vb-futamon” – mondta Turán. Nagyon izgalmas ajánlat volt, és nagyon sokat dolgoztunk rajta, hogy összejöjjön. A magyar bajnokságban azért is indulunk N-es Mitsubishivel és nem Szuper–2000-es autóval, hogy a vb-program is összejöjjön. Most ugyanolyan izgatott vagyok, mint két éve, amikor először mehettem ezzel az autóval.”

Turán 2008-ban és 2009-ben is a Bozian Racing autójával versenyzett a magyar bajnokságban, így sem az autó, sem a csapat nem lesz számára ismeretlen. Emellett a Bozian vb-s tapasztalata is sokat segít, mind a logisztikában, mind pedig az autó beállításában.

„Logisztikai és beállítási kérdésben is teljes egészében a Bozianra hagyatkozunk. A vb-n speciális gumikat használnak. Minden versenyző egységesen ugyanazt kapja. Mi a verseny hetében, hétfőn tesztelhetünk ötven kilométert, akkor próbálhatjuk ki a Pirelli gumikat és az autó beállítását is.”

Turán nagyon óvatos volt az esélyek latolgatásakor, a 18 WRC közül ő az első 15-be várja magát. „Nem szabad olyan céllal mennünk a versenyre, hogy nyerni akarunk, mert egyrészről, akik ott versenyeznek, nagyon gyorsak, másrészről nem is normálisak. Hetven indulója van a versenynek, 35 országból, és én nagyon büszke vagyok rá, hogy mi képviselhetjük Magyarországot. Szeretnénk tisztességesen felkészülni, és célba érni. Ha az első 15-ben benne leszünk, akkor már elégedett leszek.”

A páros munkáját segíteni fogja Tóth Imre is, aki mint csapatvezető lesz a helyszínen, és ellentétben Turánnal valamint Zsirossal, neki már van vb-s tapasztalat.

„Egy vb-futamra kijutni is nagyon komoly feladat és komoly felkészülést igényel” – mondta Tóth Imre. „Elég, ha csak arra gondolsz, hogy a két nap alatt kell a tréningen annyit menni, mint utána három nap a versenyen, vagy, hogy egy garnitúra gumival hatvan kilométert kell menni, szemben az itthoni harminccal. Szerintem az első tízben benne lehetnek Friciék.”

Fotó: Wirtmann Ferenc // Diósgyőr Rally

Wirtmann elaludt, de győzött

A D korcsoport első és az abszolút értékelés harmadik helyét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Kerekes József a HUMDA Rally Országos Historic Bajnokság második futamán, a Diósgyőr Rallyn. A Ford Escort Mk II-es ezúttal is hibátlanul működött, kaptak ugyan egy lassú defektet, de ez nem hátráltatta a párost, mindössze vasárnap reggel a rajt előtt akadt némi riadalom a csapatban. 

„Jó verseny volt – mondta Wirtmann Ferenc. – Ifj. Érdi Tibi Sierrájával és Varga Zoli BMW-jével nem tudtuk felvenni a versenyt, de így is volt küzdelem. Sajnáltam, hogy Rónay Laci a Toyotával és Szemám Sanyi a Subaruval kiestek, velük lehetett volna még csatázni, de Nagy Tibi is jól ment a Golffal. Pár helyi srác pedig a saras, gödrös pályákon olyan időket autózott, hogy csak pislogtunk. 

Fotó: Wirtmann Ferenc–Kerekes József // Diósgyőr

Mályinkán a rossz minőségű rész nem feküdt nekünk. Az Escorton 13 colos kerék van, széles gumikkal, ami a jó minőségű aszfalton kiváló, de a gödrös dobálós részeken minden pillanatban ki akarta csavarni a kezemből a kormányt. 

Az autó jól viselkedett, Benító főmérnök úr a verseny előtt átnézte, azt mondta, rendben lesz. Úgy is volt. Egy defektet kaptunk ezen a rossz részen, de lassú defekt volt, nem hátráltatott minket. 

Fotó: Wirtmann Ferenc // Benító főmérnök úr, Diósgyőr Rally

A DVTK stadionban nagyon színvonalas szervizpark volt, a célban rengetegen voltak, nagyon szép serlegeket kaptunk, úgyhogy jövünk jövőre is.“

Na de mi történt vasárnap reggel, ami miatt 30 másodperc büntetést kapott a páros? 

„Elaludtunk – nevet Kerekes Joti. – Szép kényelmesen mentünk a parc ferméhez, amikor Nagy Tibi – a legnagyobb ellenfelünk – hív, hogy hol vagyunk, mert már be kellene mennünk az autóért. Na onnantól kezdve nagyon siettünk, de így is késtünk három percet, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptunk.

Fotó: Kerekes József // Diósgyőr

Egyértelműen navigátor hiba volt, de az az egy vigasztal, hogy 37 éves pályafutásom alatt még soha sem késtünk az én hibámból. Ha a következő 37 évet is megúszom hiba nélkül, akkor szerintem ezt a mostanit is megbocsátják nekem. 

Szerencsére a végeredményt nem befolyásolta. A korcsoportunkat megnyertük, ami egy másfeles szorzójú versenyen fontos dolog, ennél többet nem tehettünk volna. A következő versenyünk, a Mecsek Rally is másfeles szorzójú lesz, úgyhogy ma még pihenünk egyet, de holnap el is kezdjük a felkészülést.“

Fotó: Wirtmann Ferenc–Kerekes József // Diósgyőr

A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax