Három rali világbajnoki futam áll rajthoz az idén Turán Frigyes és Zsiros Gábor a francia Bozian Racing Peugeot 307 WRC-jével.
A páros május 28-30-a között a Portugál Ralin kezd, majd július 9-11-e között a Bolgár Rali és október 1-3-a között a Francia Rali következik.
„Tavaly a Bozian-csapat vetette fel, hogy menjünk velük vb-futamon” – mondta Turán. Nagyon izgalmas ajánlat volt, és nagyon sokat dolgoztunk rajta, hogy összejöjjön. A magyar bajnokságban azért is indulunk N-es Mitsubishivel és nem Szuper–2000-es autóval, hogy a vb-program is összejöjjön. Most ugyanolyan izgatott vagyok, mint két éve, amikor először mehettem ezzel az autóval.”
Turán 2008-ban és 2009-ben is a Bozian Racing autójával versenyzett a magyar bajnokságban, így sem az autó, sem a csapat nem lesz számára ismeretlen. Emellett a Bozian vb-s tapasztalata is sokat segít, mind a logisztikában, mind pedig az autó beállításában.
„Logisztikai és beállítási kérdésben is teljes egészében a Bozianra hagyatkozunk. A vb-n speciális gumikat használnak. Minden versenyző egységesen ugyanazt kapja. Mi a verseny hetében, hétfőn tesztelhetünk ötven kilométert, akkor próbálhatjuk ki a Pirelli gumikat és az autó beállítását is.”
Turán nagyon óvatos volt az esélyek latolgatásakor, a 18 WRC közül ő az első 15-be várja magát. „Nem szabad olyan céllal mennünk a versenyre, hogy nyerni akarunk, mert egyrészről, akik ott versenyeznek, nagyon gyorsak, másrészről nem is normálisak. Hetven indulója van a versenynek, 35 országból, és én nagyon büszke vagyok rá, hogy mi képviselhetjük Magyarországot. Szeretnénk tisztességesen felkészülni, és célba érni. Ha az első 15-ben benne leszünk, akkor már elégedett leszek.”
A páros munkáját segíteni fogja Tóth Imre is, aki mint csapatvezető lesz a helyszínen, és ellentétben Turánnal valamint Zsirossal, neki már van vb-s tapasztalat.
„Egy vb-futamra kijutni is nagyon komoly feladat és komoly felkészülést igényel” – mondta Tóth Imre. „Elég, ha csak arra gondolsz, hogy a két nap alatt kell a tréningen annyit menni, mint utána három nap a versenyen, vagy, hogy egy garnitúra gumival hatvan kilométert kell menni, szemben az itthoni harminccal. Szerintem az első tízben benne lehetnek Friciék.”
Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn
Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.
„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“
Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny.
„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“
Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem:
„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“
Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor.
„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani.
Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is.
Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“
Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek.
„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük.
Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.
A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“
Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ bajnok
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2022. D csoport magyar bajnok
2023. D csoport magyar bajnok
2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax