Új időszámítás

Új időszámítás vette kezdetét Egerben, a Valvoline–Start Autó Ralin. A WRC-k és az A8-as autók S csoportba száműzetésével alaposan átalakult a bajnokság. Egyrészről hiányoztak ugyan a WRC-k durrogó, prüszkölő, mindenen átmenő bezuhanása a kanyarokba, más felöl viszont beigazolódott, hogy nem az autó számít, hanem a versenyező.

Turi Tamás eddig bármilyen autóba ült, a közönség megőrült érte, és talán nem véletlenül. Most hogy átült az N-es Mitsubishibe, nekem még talán jobban felállt a szőr a karomon, amikor elfordult mellettem, mint bármelyik WRC-s korszakában. De a másik WRC-ből N-es Mitsubishibe ülő versenyző Turán Frici sem volt egy cseppet sem látványszegényebb, mint a Peugeot-jával.

Érdekes volt viszont látni az első N-es versenyünkön a szlovák bajnokság négy WRC-jét, amelyek labdába sem rúgta a magyar N-es autók között. Sem eredményben, sem látványban. Még kis Béres is csak tapogatózott a pályán, pedig róla senki sem feltételezi, hogy nem képes egy WRC-t elkormányozni. De hát az ilyen fél pénzen felkészített WRC-k ennyire képesek, amiknél azért egy top N-es jobb.

Persze egy kicsit nekünk, szurkolóknak is át kell értékelnünk a ralit, hiszen most már nem lehet az a téma, hogy a 2005-ös WRC-vel meg lehet-e verni a 2007-est, és hogy a 2003-as WRC, az már gyakorlatilag olyan, mint egy N-es. Azon sem nagyon tudunk aggódni, hogy a harmadik versenyre melyik WRC-s csapatnak fogy el a pénze, és hogy az utolsó két futamon lesz-e egyáltalán WRC. Sokkal inkább szól majd arról az idei év története, hogy ki milyen jól tudott felkészülni a versenyre, ki mit tudott még kitalálni – legális dologra gondoltam –, és ki hol tud még egy-két tizedet nyerni a többiekkel szemben.

A verseny végén a szervizpark bejárata előtt egy dologban mindenki egyetértett az élmezőnyben – értsd ezalatt az első húszat –, hogy sokkal keményebb lett a bajnokság, és hogy még jobban fel kell készülni a következő futamra. A legérdekesebb pedig az volt, hogy az elsőtől a sokadikig, mindenki fel volt tüzelve. Ha pedig visszaemlékszünk, hogy az elmúlt két évben Asi mennyire megrántotta az N csoportot, mennyit gyorsult a mezőny eleje, akkor most elképzelhető, hogy mit okoz egy Turi, egy Turán, egy Herczig és egy ifj. Tóth megjelenése az N-esek között, még akkor is, ha utóbbi kettő Szuper–2000-es autóval versenyez.

Szóval szerintem sokkal jobb lett a bajnokság, és ha a mezőny eleje ekkora tempót diktál, akkor biztos vagyok benne, hogy a húszadik helyért is komoly küzdelem lesz, és nem lehet csak úgy elsunnyogni a sokadik N-es Mitsubishivel sem.

Persze az igazi az lenne, hogyha Benik Balázs és Spitzmüller Csaba is itt lenne ebben a mezőnyben, mert akkor tényleg elmondhatnánk, hogy mindenki mutassa meg ki az igazán tökös legény a mezőnyben.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax