Új időszámítás

Új időszámítás vette kezdetét Egerben, a Valvoline–Start Autó Ralin. A WRC-k és az A8-as autók S csoportba száműzetésével alaposan átalakult a bajnokság. Egyrészről hiányoztak ugyan a WRC-k durrogó, prüszkölő, mindenen átmenő bezuhanása a kanyarokba, más felöl viszont beigazolódott, hogy nem az autó számít, hanem a versenyező.

Turi Tamás eddig bármilyen autóba ült, a közönség megőrült érte, és talán nem véletlenül. Most hogy átült az N-es Mitsubishibe, nekem még talán jobban felállt a szőr a karomon, amikor elfordult mellettem, mint bármelyik WRC-s korszakában. De a másik WRC-ből N-es Mitsubishibe ülő versenyző Turán Frici sem volt egy cseppet sem látványszegényebb, mint a Peugeot-jával.

Érdekes volt viszont látni az első N-es versenyünkön a szlovák bajnokság négy WRC-jét, amelyek labdába sem rúgta a magyar N-es autók között. Sem eredményben, sem látványban. Még kis Béres is csak tapogatózott a pályán, pedig róla senki sem feltételezi, hogy nem képes egy WRC-t elkormányozni. De hát az ilyen fél pénzen felkészített WRC-k ennyire képesek, amiknél azért egy top N-es jobb.

Persze egy kicsit nekünk, szurkolóknak is át kell értékelnünk a ralit, hiszen most már nem lehet az a téma, hogy a 2005-ös WRC-vel meg lehet-e verni a 2007-est, és hogy a 2003-as WRC, az már gyakorlatilag olyan, mint egy N-es. Azon sem nagyon tudunk aggódni, hogy a harmadik versenyre melyik WRC-s csapatnak fogy el a pénze, és hogy az utolsó két futamon lesz-e egyáltalán WRC. Sokkal inkább szól majd arról az idei év története, hogy ki milyen jól tudott felkészülni a versenyre, ki mit tudott még kitalálni – legális dologra gondoltam –, és ki hol tud még egy-két tizedet nyerni a többiekkel szemben.

A verseny végén a szervizpark bejárata előtt egy dologban mindenki egyetértett az élmezőnyben – értsd ezalatt az első húszat –, hogy sokkal keményebb lett a bajnokság, és hogy még jobban fel kell készülni a következő futamra. A legérdekesebb pedig az volt, hogy az elsőtől a sokadikig, mindenki fel volt tüzelve. Ha pedig visszaemlékszünk, hogy az elmúlt két évben Asi mennyire megrántotta az N csoportot, mennyit gyorsult a mezőny eleje, akkor most elképzelhető, hogy mit okoz egy Turi, egy Turán, egy Herczig és egy ifj. Tóth megjelenése az N-esek között, még akkor is, ha utóbbi kettő Szuper–2000-es autóval versenyez.

Szóval szerintem sokkal jobb lett a bajnokság, és ha a mezőny eleje ekkora tempót diktál, akkor biztos vagyok benne, hogy a húszadik helyért is komoly küzdelem lesz, és nem lehet csak úgy elsunnyogni a sokadik N-es Mitsubishivel sem.

Persze az igazi az lenne, hogyha Benik Balázs és Spitzmüller Csaba is itt lenne ebben a mezőnyben, mert akkor tényleg elmondhatnánk, hogy mindenki mutassa meg ki az igazán tökös legény a mezőnyben.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax