Új időszámítás

Új időszámítás vette kezdetét Egerben, a Valvoline–Start Autó Ralin. A WRC-k és az A8-as autók S csoportba száműzetésével alaposan átalakult a bajnokság. Egyrészről hiányoztak ugyan a WRC-k durrogó, prüszkölő, mindenen átmenő bezuhanása a kanyarokba, más felöl viszont beigazolódott, hogy nem az autó számít, hanem a versenyező.

Turi Tamás eddig bármilyen autóba ült, a közönség megőrült érte, és talán nem véletlenül. Most hogy átült az N-es Mitsubishibe, nekem még talán jobban felállt a szőr a karomon, amikor elfordult mellettem, mint bármelyik WRC-s korszakában. De a másik WRC-ből N-es Mitsubishibe ülő versenyző Turán Frici sem volt egy cseppet sem látványszegényebb, mint a Peugeot-jával.

Érdekes volt viszont látni az első N-es versenyünkön a szlovák bajnokság négy WRC-jét, amelyek labdába sem rúgta a magyar N-es autók között. Sem eredményben, sem látványban. Még kis Béres is csak tapogatózott a pályán, pedig róla senki sem feltételezi, hogy nem képes egy WRC-t elkormányozni. De hát az ilyen fél pénzen felkészített WRC-k ennyire képesek, amiknél azért egy top N-es jobb.

Persze egy kicsit nekünk, szurkolóknak is át kell értékelnünk a ralit, hiszen most már nem lehet az a téma, hogy a 2005-ös WRC-vel meg lehet-e verni a 2007-est, és hogy a 2003-as WRC, az már gyakorlatilag olyan, mint egy N-es. Azon sem nagyon tudunk aggódni, hogy a harmadik versenyre melyik WRC-s csapatnak fogy el a pénze, és hogy az utolsó két futamon lesz-e egyáltalán WRC. Sokkal inkább szól majd arról az idei év története, hogy ki milyen jól tudott felkészülni a versenyre, ki mit tudott még kitalálni – legális dologra gondoltam –, és ki hol tud még egy-két tizedet nyerni a többiekkel szemben.

A verseny végén a szervizpark bejárata előtt egy dologban mindenki egyetértett az élmezőnyben – értsd ezalatt az első húszat –, hogy sokkal keményebb lett a bajnokság, és hogy még jobban fel kell készülni a következő futamra. A legérdekesebb pedig az volt, hogy az elsőtől a sokadikig, mindenki fel volt tüzelve. Ha pedig visszaemlékszünk, hogy az elmúlt két évben Asi mennyire megrántotta az N csoportot, mennyit gyorsult a mezőny eleje, akkor most elképzelhető, hogy mit okoz egy Turi, egy Turán, egy Herczig és egy ifj. Tóth megjelenése az N-esek között, még akkor is, ha utóbbi kettő Szuper–2000-es autóval versenyez.

Szóval szerintem sokkal jobb lett a bajnokság, és ha a mezőny eleje ekkora tempót diktál, akkor biztos vagyok benne, hogy a húszadik helyért is komoly küzdelem lesz, és nem lehet csak úgy elsunnyogni a sokadik N-es Mitsubishivel sem.

Persze az igazi az lenne, hogyha Benik Balázs és Spitzmüller Csaba is itt lenne ebben a mezőnyben, mert akkor tényleg elmondhatnánk, hogy mindenki mutassa meg ki az igazán tökös legény a mezőnyben.

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.