Varga C és Juhász nyerték az idei legjobb historic ralit

  • Országos Historic Ralibajnokság 4. futam
  • Baranya Kupa, 2013. augusztus 24-25.

Az idei szezon legjobb Országos Historic Ralibajnoki-futamát rendezték a Baranya Kupán. Kivétel nélkül minden versenyző dicsérte a rendezést, nagyrészt ennek volt köszönhető az idén rekordnak számító 13 nevező és a 11 célba érkező.

A versenyt a Varga C–Endrész páros nyerte BMW M3-assal. A népszerű „Cigi” a tavalyi Vác Rali után másodszor nyert a historic replica-csoportjában, ahol nem kisebb ellenfelet győzött le, mint a Wirtmann–Barna duót a Ford Escort Brutal Turbóval.

IMG_6721 (Small)

Az FIA-szabályok szerint is historicnak minősülő autók versenyében a Juhász–Rimár páros volt a leggyorsabb BMW 2002-esével, megelőzve a Gaál–Gáspár duó Opel Ascona B-jét.

Három újonca is volt a mezőnynek. A túrából és rali 2-ből jól ismert Váradi–Laboncz kettős két év kihagyás után ült újra a Mercedes 124 CE volánja mögé, amelyet a historic szabályainak megfelelően alakítottak át, és remélhetőleg évekig láthatjuk őket itt versenyezni. A Lada-mezőny két taggal bővült, a Csík testvérpárral és a Hajdú–Diós kettőssel.

Kórházi elfoglaltsága miatt nem láthattuk a Baranya Kupán Ördögh Mixit, aki azonban mindenkit megnyugtatott: már jobban van, a viccek még nem jutnak ugyan eszébe, de vezetni tud, úgyhogy hamarosan visszatér.

VargaC (Small)

A tavalyi Vác Rali után pályafutása második győzelmét aratta a Historic Országos Ralibajnokságban Varga C Zoltán és Endrész István. A BMW M3-assal versenyző páros a replica-csoportot és az R1 kategóriát is megnyerte. „Nagyon jó verseny volt, korrekt volt a rendező, látszott rajta, hogy jó versenyt akart rendezni, ezért is indultunk” – mondta Varga C. „Nyertem, de mindig én nyerek. Nagyon jó az autóm, úgy kezelem, mint annak idején a Zsigulit. De nem a serlegért indultam, hanem azért, mert imádom bepakolni a szervizautót, lemenni a versenyre és ott jól érezni magamat. Wirtmann Ferivel, Gaál Józsival elhülyéskedtünk egy kicsit, úgyhogy mindennel elégedett vagyok.”

Wirtmann (Small)

A replica-csoport második helyét és az R3 győzelmét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Barna György a Ford Escort Brutal Turbóval. Ők a Baranya Kupa utáni héten Olaszországban CEZ-bajnoki futamon állnak rajthoz, ezért nem a szokásos kék Mk I-es Escorttal, hanem a replica-csoportba sorolt Cosworth-motoros szörnyeteggel álltak rajthoz. „Sokat fejlesztettünk az autón tavaly óta, most már váltani is lehet vele” – mondta Wirtmann. „Az első körben kicsit óvatosabb voltam, a vízen pedig még inkább, mert ott egy gázadásra képes bármerre elindulni. Az autó nagyon jó lett, ennél még gyorsabban is lehet vele menni. Nekem kell most már felnőnöm hozzá.”

Kiscsatari (Small)

A Miskolc Ralin győzelemmel mutatkozott be a historicban Kiscsatári Imre és Siroki Zoltán. A Lada VFTS-üket azonban eladták és a sebtében vásárolt kocka Ladát még nem volt idejük átalakítani, de a 2107-essel így is Varga és Wirtmann mögött a harmadik leggyorsabbak lettek, R1-ben pedig a második helyet szerezték meg. „A régi autómat eladtam, de gyorsan kellett vásárolnom egy másikat, mert a garázs üres lenne Lada nélkül. Ez is ki fog szélesedni, de egyelőre nem tudtunk hozzányúlni. Nagyon jó verseny volt, jól jött ki a lépés, bár esőgumink nem volt, de soha rosszabbat. Örülök neki, hogy gyarapodott a VFTS-mezőny.”

Varadi (Large)

Igazi kuriózumnak számít a magyar ralisportban Váradi György és Laboncz László Mercedes 124 CE-je, amely a túra és rali 2-es bajnokságok után az idén a historic replica-csoportjába költözött. Váradi közel két év kihagyás után tért vissza egy teljesen átépített autóval és kalandos körülmények között szerezte meg a replica-csoport negyedik helyét. „Az első gyorson bealudtam, a másodikon átestem a ló túlsó oldalára és mentem tökön, babon, mindenen. A harmadikra megtaláltam a jó tempót, akkor a fékünk ment el, aztán az esőben középkemény slickkel mentünk, amit megnyitottunk ugyan, de inkább az életünkért küzdöttünk vele. A verseny nagyon jó volt, a mezőny szenzációs. Jövünk a Budapest Ralira is.”

Juhasz (Small)

Az FIA-szabályok szerinti historic autók mezőnyében három célba érkező volt. A leggyorsabb Juhász Zsolt és Rimár Tamás volt BMW 2002-essel, akiket a C csoportból D-be soroltak fel, de ott is nyerni tudtak. „Nagyon jó verseny volt” – mondta Juhász. „A verseny előtt tudtunk tesztelni, ahol kijött egy pár műszaki hiba. Így viszont a versenyen nem volt semmi problémánk. Ezeket a pályákat ismerem a legjobban, és úgy érzem, hogy magamhoz képest jól mentem. (Rimár) Tomi a négy év alatt, amióta együtt versenyzünk, még sohasem dicsért meg, most igen. Ez nekem többet ért a győzelemnél.”

Gaal (Small)

A D csoportos autók közül a leggyorsabbak Gaál József és Gáspár Béla voltak Opel Ascona B-vel. „Amikor leesett az eső, akkor hárman ültünk az autóban, mert a Majré is bemászott hátra, a bukócső közé” – viccelődött Gaál. „Volt pár sárfelhordás és mindig úgy rajtoltunk, hogy pont előttünk állt el az eső, ami lemosta volna a pályát. Amikor negyedikben jöttünk lefelé padlógázon, akkor gondolkodtam rajta, hogy 62 éves elmúltam és még kéne vagy harminc ilyen versenyen indulni, úgyhogy kicsit óvatosabban mentem. Én az élmény kedvéért versenyzek, szeretek szép autóval menni, aminek sosincs baja. A célban cukkoltak is vele, hogy hányszor mostuk le az autót?”

IMG_0777 (Large)

Gaál mögött a második leggyorsabb D csoportos páros Horváth Zsolt és Jezsó Bernadett voltak Renault 5 Alpine-nal. „Az eső nem tetszett, de egész jól megbirkóztunk vele” – mondta Horváth. „A motorunk a verseny végére megadta magát, kinyomta az olajat, úgyhogy a Budapest Ralira új motort kell csinálnunk. Örültem neki, hogy sokan voltunk, jöhetnének még páran a kategóriánkba, hogy még jobb legyen a verseny.”

IMG_0767 (Large)

Jövőre a rali 1-ben szeretne versenyezni Csík Zoltán és Csík Zsuzsa. A testvérpár felkészülésképpen választotta a historciot, ahol a hátralévő versenyeken is rajthoz állnak az idén Kiscsatári egykori VFTS-ével, de jövőre is terveznek pár futamot a Ladával. Komlón az R1 kategória harmadik helyét szerezték meg. „Kiscsatári Imi ajánlotta a historicot, hogy itt milyen jó versenyek és milyen jó hangulat van” – mondta Csík Zoltán. „Jövőre egy Subaruval szeretnék rali 1-ben menni, de mindig is tetszett a VFTS, úgyhogy gondoltuk, kipróbáljuk. Nem csalódtunk, az autó és a mezőny is szenzációs. A teszten volt egy kis kalandunk, amikor a motor beszívott egy csavart, de a rajtra sikerült megoldani. Kicsit gyengébb volt a motor, de így is nagyon élveztem a versenyt, maximálisan elégedett vagyok.”

IMG_8738 (2) (Large)

Az R2 első helyén végzett Világi Tamás és Jenszenszki Csaba a Fiat 131 Abarth-tal, akiket abszolút értékelésben az R3 harmadik helyezettje, Kari és Szilassy László követett Alfa Romeo GTV6-tal. „Amikor megláttam, hányan és kik indulnak az R3-ban, azt mondtam, a harmadik hely bőven elég lesz ahhoz, hogy megtartsuk a vezetést a bajnokságban. Így is lett. Száraz pályán intermédiával, vizesen slickkel mentünk, úgyhogy egy kicsit megnehezítettük a saját dolgunkat, de így is jó verseny volt.”

IMG_0747 (Large)

Bár az utolsó helyen ért célba Hajdú Gábor és Diós Dániel a Lada VFTS-sel, így is elégedettek voltak pályafutásuk első historic versenyével, ahol a tempójukkal sem volt gond, csak a váltókarral. „Régóta ismerem a historic mezőnyt, a bátyám (Zsíros Imre) mondta, hogy öcsém, az idén itt megyünk. Ezért állítottam talpra újra az autómat. Az első gyorsasági első lassítójában sikerült letörni a váltókart, így azt a gyorsot ötödikben, a következőt harmadikban teljesítettük. Ezzel el is úszott a versenyünk, a többi gyorson sikerült jó időt autóznunk és nagyon élveztük, hogy újra versenyezhetünk. A Budapest Ralin indulunk, amire a tesóm is azt ígérte, hogy jön.”

IMG_8730 (2) (Large)

Az Országos Historic Ralibajnokság következő futama a Budapest Rali lesz szeptember 27-29-e között.

Mixi már jól van

Nem láthattuk a Baranya Kupán Ördögh Mixit, aki nem sokkal a verseny előtt stroke-ot kapott és kórházba került. Azóta rekord gyorsasággal gyógyul, már kiengedték, és legnagyobb örömére saját maga vezethetett hazáig. A viccek még nem jutnak eszébe, de már készül a következő versenyre. „Képzeld el, a WRC-rádióban az utolsó két vendégemmel akartam riportot készíteni, amikor rosszul lettem” – mesélte Mixi. „Szerencsére a rádió tulajdonosa pont bent volt –  legtöbbször egyedül vagyok a stúdióban – és bevitt a kórházba. Most már itthon vagyok, nagyon sok barátom látogatott meg és sokan kerestek, ami nagyon jól esik. A jó hírem, hogy vezetni tudok, a még jobb hírem, hogy a viccek nem jutnak még eszembe, úgyhogy ezzel egyelőre nem tudom fárasztani a környezetemet. Az elejük megvan, de a poén egyelőre nem mindig ugrik be. De ez nem tart sokáig. Hamarosan visszatér az igazi Mixi a rádióban és a ralipályákra is.”

A BARANYA KUPA VÉGEREDMÉNYE (nem hivatalos)
1. (323) Varga C Zoltán–Endrész István, BMW M3, R1,  44:17,2
2. (327) Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort B. Turbo,  +1:39,6
3. (309) Kiscsatári Imre–Siroki Zoltán, Lada 2107, R1, +5:20,8
4. (321) Váradi György–Laboncz László, Mercedes 124 CE, R3, +5:34,3
5. (303) Juhász Zsolt–Rimár Tamás, BMW 2002, C3, +6:36,5
6. (324) Csík Zoltán–Csík Zsuzsanna, Lada VFTS, R1,  +7:27,3
7. (322) Világi Tamás–Jeszenszki Csaba, Fiat 131 Abarth, R2, +8:39,8
8. (308) Kari–Szilassy László, Alfa Romeo GTV6, R3, +9:03,2
9. (304) Gaál József–Gáspár Béla, Opel Ascona B 1900, D3, +9:50,9
10. (315) Horváth Zsolt–Jezsó Bernadett, Renault 5 Alpine Gr2, D3, +10:49,5
11. (325) Hajdú Gábor–Diós Dániel, Lada VFTS, R2, +23:49,3
*zárójelben az egész évre kiadott állandó rajtszámok

ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA
2013. április 5–7. Eger Rali
2013. május 10–12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24–25. Baranya Kupa
2013. szeptember 27–29. Budapest Rali
2013. november 7–9. Mecsek Rali

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI
Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Zsírpapa Zsír versenyen indult, de tényleg!

Váratlanul állt rajthoz Zsírpapa és az Öreglány Kunmadarason, az Intercars Rallysprinten. Meszes mindent belehajigált a tárcsába, de kaptak kávét, sütit és egy bónuszkört is, úgyhogy baromi jól érezték magukat. 

„Annyira jó verseny volt, hogy nem hiszed el, de tényleg! – kezdte Zsírpapa a beszámolót. – 160 induló volt, egy nap alatt betelt a nevezés. Nekem a harmadik nap jutott eszembe, hogy felhívom a rendezőt, lemennénk a fiúkkal egyet bohóckodni, tudod, hogy vigyem a szerelőimet. Azt mondja, betelt a nevezés, de tudod mit papa? Meghívlak benneteket. Na így mentünk le. Képzeld el, nevezést sem kellett fizetnünk, tényleg vendégek voltunk. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

De hallod, olyan jó társaságba kerültünk. Jöttek a fiatalok, hogy szia papa, szia papa! Mintha mindig itt mentünk volna. Volt helyünk a szervizben, mindenki jól érezte magát, sütött, főzött. Szabó Attila szervizelt mellettünk, tőlük kaptunk kávét, mert azt persze elfelejtettünk vinni. Zsocáék voltak a másik oldalon, ők hozták a sütit.

Nálunk Meszes szokott ilyenkor főzni, de most sütött. Levittük a tárcsát, abba hajigált bele mindent, debrecenit, császárszalonnát, kolozsváriszalonnát, grillkolbászt, meg vittünk egy fél zöldségest is, hogy senki ne maradjon éhen. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

A pálya, figyelj ide, tök frankó volt. Nyolc kilométer, fel tudtál váltani negyedikbe, ötödikbe. Volt benne szlalom rész is, de pont annyi, hogy az ember elviselje. A szerelő srácok, Deme Zsolti, Hosszú Laci, Rauth Tibi mind fülig érő szájjal szálltak ki. Ott volt velünk Lipi is, de ő nem akart beülni. 

Na de várjál! Még nem a szponzorokat akarom mondani, azt majd később. Ott vagyunk a harmadik kör rajtjában, megköszöntem a sportbírónak a munkáját, meg hogy itt lehettünk.

Lejöttünk a gyorsról, integetnek, hogy álljak meg. Megállok, azt mondja a srác, most telefonáltak a rajtból, ha akarok mehetek még egyet. Na, gyorsan visszamentem Norbikáért – az ő anyukája hozta a sütit –, mert kérdezte, hogy egyszer majd beülhetne-e. Mondtam neki, most van az egyszer, úgyhogy őt is vittem. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Na most elmondom a szponzorokat: köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. Nélkülük nem tudnék versenyezni, ilyen jó csapatom sem lenne és a szerelőket sem tudtam volna most vinni. 

Köszönöm a rendezőknek, a sportbíróknak, mindenkinek, aki ezt a versenyt összerakta, a versenyzőtársaknak, a szurkolóknak, hogy ilyen jó hangulatot teremtettek. Nagyon jól éreztük magunkat. Üzenem mindenkinek, ha jó versenyen akar indulni, vagy szurkolni ide jöjjön, mert ez nagyon zsír volt.

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Legközelebb historicon találkozunk, mert Wirtmann-nak már a múltkor is megígértem, hogy jól elverem. Addig vigyázzatok magatokra! Puszi a csajoknak!“