Vizin a Ciprus Ralin fejezi be az IRC-szezont

Az IRC-sorozat utolsó állomásán, a Ciprus Ralin fejezi be idei négy futamból álló szezonját Vizin László. A verseny tavaly még a rali világbajnokság része volt, és különlegessége, hogy vegyesen szerepel rajta murvás és aszfaltos talaj is. Mivel Vizin állandó navigátora, Zsiros Gábor az elmúlt héten, a Francia Ralin Turán Frigyes oldalán megsérült, nem tudta vállalni a versenyt, így Vizin az idén – Doromby Zoltán és Zsiros Gábor utána – harmadik navigátorával, Csökő Zoltánnal áll rajthoz.

Vizin László: – Az biztos, hogy eddig ez a legkalandosabb versenyem az idén. Úgy kellett neveznünk, hogy semmit sem tudtunk az útvonalról, mivel a rendező csak a héten, jóval a nevezési zárlat után rakta fel az útvonalat, most tudtuk meg azt is, hogy 236 km gyorsasági lesz.

– A rendezők egy olasz kikötőt jelöltek meg, hogy ott lehet feladni az autót, de mi találtunk egy olcsóbb megoldást. Egy negyvenlábas konténerben küldtük el két hete az autókat, a miénket és Puskádi Janiét egyben. Állítólag a rendező átveszi a konténert a helyszínen, és mivel a szervizpark a kikötőben van, egyből a szervizterületünkre teszik le, ezért abból tudunk szervizelni.

– Ennek a logisztikáját Puskádi Jani végezte, nekem viszont navigátort kellet keresni. (Zsiros) Gabika a Francia Ralin megsérült és nem tudta vállalni a versenyt. Szerencsére Csökő Zoli ráért és örömmel ugrott be. Vele tíz éve már mentem egy szezont, úgyhogy ismerjük egymást. A legnagyobb problémája az volt, hogy még nem versenyzett HANS-os sisakban, és nem tudja, hogy mennyire fogja zavarni. Mondtam neki, hogy nem fogja.

– Ma (vasárnap) indulunk Belgrádból repülővel. Budapestről csak nagyon drágán lehetett volna elutazni, nekem meg Bajáról tulajdonképpen mindegy, hogy melyik irányba indulok, Belgrád sincs messzebb, mint Ferihegy.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre