Vizin esőben, hóban autózott a Valais Rali pályabejárásán

Túl van az idei szezonzáró Európa-bajnoki futam, a Valais Rali pályabejárásán Vizin László és Zsiros Gábor. A Subaru Impreza R4-essel versenyző páros két kemény napot töltött a pályák feldolgozásával. A versenyt Martigny környékén, a Genfi-tó közelében rendezik, Svájc francia nyelvű területén, amely híres bortermő vidék és síparadicsom is egyben. Bár az ország nem a raliversenyeiről híres, a Valais Rali múltja egészen 1960-ig nyúlik vissza, amikor egy átlagtartó versenyt rendeztek itt, Rallye du Vin (Bor Rali) néven és a versenyzőknek az egyes borvidékeket kellett körbejárniuk. Később Eb-futam lett belőle, amely többek között Ferjáncz Attila is indult.

ROL_8787 (Medium)

Vizin László: – Hétfőn és kedden reggel nyolctól este nyolcig lehetett felírni a pályákat. Nem volt megkötés, hogy mikor hol kell tréningezni. Jó kemény két napunk volt, mert a 18 gyorsasági szakaszt tíz különböző pályán rendezik.

A környezet csodálatos egy bortermő vidék és egy síparadicsom közepén vagyunk. A szervizpark 350-400 méter magasan van egy völgyben, amelyet háromezer méter magas hegyek vesznek körül. A pályák 1700-1800 méter magasságig mennek fel. Mind a két nap esett az eső, ami előbb havas esőre, majd hóesésre váltott, ahogy egyre feljebb jutottunk.

Vizin_Horvat_D3

A gyorsaságik nagyon változatosak. Van például egy 38 km-es pálya, ami hat méter széles közúton rajtol, aztán ráfordulunk egy nagyon szűk erdőgazdasági útra, majd megyünk nyolc kilométert murván, ami jó minőségű, de mégsem annyira jó, mert ma például kaptunk rajta egy defektet.

A tréningautóba is szereltek GPS-t, és nagyon szigorúan veszik a sebességkorlátozást. Előfordult, hogy a versenyirodáról felhívták (Zsiros) Gabikát, és megkértek bennünket, menjünk lassabban. Ezt a gyorshajtást úgy értsd, hogy nyolcvannal lehet tréningezni a pályákat, de sok helyen van ötvenes, harmincas korlátozás és mondjuk az ötvenes táblánál mentünk hatvannal.

vizin_horvat03 (Medium)

A csapat többi tagja ma (kedden) hajnalban indult, éjszaka érkeznek meg. Holnap (szerdán) nyit a szervizpark és lesznek az átvételek, illetve van egy körgyorsasági, amit holnap gyalogosan lehet bejárni. Csütörtökön délután három gyorsaságival kezdünk, pénteken és szombaton pedig egész nap zajlik a verseny.

A Valais Rali programja

november 7. csütörtök
GY1 Crans-Montana (Mollens-Les Violettes) 11,66 km, 14:15
GY2 Anzère (Fortunau-La Tsouma) 12,96 km, 15:15
GY3 Les Casernes 1 6,18 km, 16:00

vizin_fra_012 (Large)

november 8. péntek
GY4 Vercorin 1 (Chalais-Mase) 26,58 km, 9:45
GY5 Veysonnaz 1 (Ayer-Veysonnaz) 13,62 km, 10:55
GY6 Nendaz 1 (Veysonnaz-Nendaz) 12,08 km, 11:15
GY7 Vercorin 2 (Chalais-Mase) 26,58 km, 13:40
GY8 Veysonnaz 2 (Ayer-Veysonnaz) 13,62 km, 14:50
GY9 Nendaz 2 (Veysonnaz-Nendaz) 12,08 km, 15:10
GY10 Les Casernes 2 6,18 km, 16:00

november 9. szombat
GY11 Champex 1 (Les Valettes-Champex) 9,53 km, 9:40
GY12 Bruson 1 (Le Châble-Champsec) 16,96 km, 10:25
GY13 Verbier 1 (Lourtier-Verbier) 15,52 km, 10:55
GY14 Les Cols (Sembrancher-Le Guercet) 37,13 km, 11:35
GY15 Champex 2 (Les Valettes-Champex) 9,53 km, 13:35
GY16 Bruson 2 (Le Châble-Champsec) 16,96 km, 14:20
GY17 Verbier 2 (Lourtier-Verbier) 15,52 km, 14:50
GY18 Col des Planches (Sembrancher-Arbarey) 25,15 km, 15:30

Vizin_esp_16 (Medium)

A Rali-Európa-bajnokság szériaautó kupa állása, versenyzők:
1. Aigner 138, 2. Orsák 117, 3. Bonnefis 95, 4. Arai 91, 5. Hadik 54, 6. Tempestini 52, 7. Gasperetti 39, 8. Lefevere, Harrach, Jakes 38, 11. Vizin 38, 12. Svedas, Butvilas 37, 14. Bruschetta 36, 15. Consani 34

A Rali-Európa-bajnokság szériaautó kupa állása, navigátorok:
1. Heigl 99, 2. Fournier 95, 3. McLoughlin 91, 4. Watzl 69, 5. Smeidler 67, 6. Kertész 54, 7. Pulpea 53, 8. Kostka 50, 9. Zsiros 47, 10. Ferrari 39

A csapat együttműködő partnerei: AXIÁL KFT., HÓD-MEZŐGAZDA ZRT., VALKON 2007 KFT., KAMARÁS-DUNA KFT., MEVI KFT., SYGNUS KFT., IS INTERNATIONAL, DC GÉPSZER KFT., GD GÉP ÉS DARU KFT., H-ITB KFT., KNIPL KFT., PAKET007 KFT., 92LETICIA BT.

További információk: vizinrally.wordpress.com

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax