Vizin Laci bácsi jövőre R4-essel menne

Elégedett Vizin Laci bácsi idei IRC szereplésével, bár a két kiesését az olasz futamokon nagyon sajnálja. Két év alatt összesen nyolc IRC-futamon állt rajthoz az R3-as Honda Civic Type–R-rel, ami hibátlanul működött, ennek ellenére jövőre visszatérne a négykerékhajtású autóhoz.

– Tavaly negyedik lettél az IRC kétkerékhajtású bajnokságában, az idén ötödik. Mennyire vagy elégedett vele?

– Az eredménnyel maximálisan elégedett vagyok, az első ötben szerettem volna végezni, ezt sikerült megvalósítani. Az évünk viszont egy kicsit felemásra sikeredett. A Barum és a Ciprus Rali jól sikerültek. A két olasz versenyen viszont nagyon sajnálom a kiesésünket, főleg a Szardínia Ralin, ahol jó eredményt érhettünk volna el.

– Elég felemás volt a mezőny a versenyeken, a Barum és a Sanremo Ralin sokan voltatok A7-ben, Szardínián és Cipruson viszont kevesen.

– A Barumon és Sanremóban valóban nagyon erős volt a mezőny. Olaszországban szerintem nagyon nehéz felvenni a versenyt a helyiekkel, ennek ellenére érdemes oda elmenni, mert fantasztikusak a pályák és már csak a teljesítésük is nagy kihívást jelent. A Barum Ralin is sokan voltunk a kategóriában, de ott a helyismeret annyira nem számított. Szardínián és Cipruson valóban nem voltunk sokan, de azok is nagyon nehéz versenyek voltak. Tény viszont, hogy a Barum Ralin elért negyedik helyünk értékesebbnek érzem, mint a ciprusi másodikat.

– Lesz jövőre folytatás?

– Nekem nagyon tetszik az IRC, és ha csak rajtam múlik, akkor igen. Két évig mentünk a Hondával, ami tökéletesen működött, mindig csak az én hibámból kellett javítani, de most visszavágyom a négykerekes autóba. Jövőre szeretnék egy R4-essel versenyezni. Majdnem két évtizedig mentem négykerekes autóval, és például Cipruson nagyon hiányzott hogy az erőt nem tudtuk átvinni az útra. N4-es autóba nem szívesen ülnék vissza, a Szuper–2000 elérhetetlenül drága, de az R4 nagyon tetszik, azok már félig A-s autók.

– Az R4 és vele együtt a Szuper–2000 sokkal erősebb mezőnyt is jelent.

– És akkor már nem kell versenyezni? A Sanremo Ralin 38-an voltunk a kategóriánkban, többen, mint ahányan a Skót Ralin összesen rajthoz álltak. Én a versenyzésben legjobban a rajttól a célig tartó részt szeretem. Az eredmény másodlagos. Persze, ha van esélyünk arra, hogy jó eredményt érjünk el, akkor az is tud motiválni. Ciprusra például azzal a céllal utaztunk, hogy minél több pontot szerezzünk és minél jobb helyen végezzünk a bajnokságban. De ha mondjuk nem sikerült volna a célunk, és nem végzünk az év végén az első ötben, akkor sem történt volna semmi.

– Választottál már versenyt jövőre?

– A Mecsek Ralin mindenképpen szeretnék indulni. Nagyon örülök neki, hogy megkapták az IRC rendezést, és szerintem nagyon sokat fog lendíteni a magyar rali bajnokságon is. A Barum Ralin eddig kétszer mentem, van már némi tapasztalatom, az egy kézenfekvő verseny lenne. A többit még nem tudom. Lehet, hogy csak három versenyen tudunk indulni. Egy murvát még szívesen kipróbálnék.

 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax