Vizin László és Zsiros Gábor az első magyar IRC dobogósok

Történelmet írt Vizin László és Zsiros Gábor a Jalta Ralin, ahol hibamentes, egyenletes versenyzéssel a harmadik helyet szerezték meg, ami a magyar ralisport eddigi legjobb IRC eredménye. Most fordult elő először, hogy magyar páros IRC-futam dobogójára állhatott. Vizin szintén most szerezte meg pályafutása első IRC pontjait, 15-öt, amivel a bajnokságban a legjobb magyarként a 16.

A magyar páros a pénteki két rövid gyorsasági szakasz után a kilencedik helyen állt. Szombaton az ötödik gyorsasági szakasz után már a negyedik helyre léptek előre, a nap végére pedig feljöttek a harmadikra. A mai napon (vasárnap) ezt a harmadik helyet szerették volna megtartani. Három gyorsasági szakasszal a vége előtt, Yuriy Protasov balesete után egy ideig a második helyre is előreléptek, de végül a francia Robert Consani megelőzte őket, így a harmadik helyen zárták a versenyt. Vizin a 14 gyorsasági szakaszon kétszer futott második és szintén kétszer harmadik időt.

Vizin László: – Nagyon boldogok vagyunk. Nagyon nehéz versenyen értünk célba, amit (Zsiros) Gabikával rettenetesen élveztünk. Soha sem álmodtam volna, hogy valaha IRC-futam dobogójára fogok állni. Ehhez az eredményhez kétségtelenül kellett az, hogy az IRC élmezőnye nem jött el erre a versenyre, de ez számomra nem von le semmit a harmadik hely értékéből. Nagyon örülök neki és büszke vagyok rá, hogy én lehettem az első magyar IRC dobogós. Remélem, hogy nem sokáig marad ez a harmadik hely a legjobb magyar IRC eredmény, mert jönnek a fiatalok és még jobbat érnek el nálunk. Sok gratuláló sms-t kaptam, még olyanoktól is, akikre nem számítottam, hogy figyelik a szereplésünket, és nagyon jó érzés az is, hogy Magyarország számára szereztünk sikert.

– A verseny előtt az első ötbe szerettünk volna bekerülni. Pénteken csak kilencedikként fordultunk, de a két városi pályán nem akartunk kockáztatni. Szombat estére jöttünk fel a harmadik helyre, amit nagyon szerettünk volna megtartani ma is. Yuriy Protasov ma kiesett előlünk, így egy ideig a második helyen álltunk, de Robert Consani mára megtáltosodott, borzasztó gyors volt, így őt nem tudtuk tartani. A mai első gyorsaságin volt egy szenzor problémánk a váltóban, ami miatt nem lehetett kuplung nélkül váltani, illetve az egyik guminkat is megcsíptük a padkán. Nem kaptunk defektet, de elővigyázatosságból kicseréltük. 20-as gumik voltak fent, pótkeréknek 30-ast vittünk, ezért egy kicsit felemás volt az autó. Mind a két esettel veszítettünk valamennyit, de nem ezen múlott a második hely.

– Az autót már letettük a parc fermébe, de itt egy kicsit rendhagyó a lebonyolítás, estére megyünk vissza a hivatalos, ünnepélyes céldobogóra. Az overallom most a törülközőszárítón lóg és csöpög belőle az izzadságom, úgyhogy nem lesz kellemes visszavenni, de ez legyen a legnagyobb problémánk.

Zsiros Gábor: – Azt még nem tudom, milyen érzés IRC-futam dobogójára állni, mert azt csak este tesszük meg. Nincsenek itt a nagyok és nem Kopecky mellé fogunk állni, de ez teljesen mindegy, számomra így is nagyon értékes ez az eredmény. Nagyon nehéz verseny volt, rengeteg hibázási lehetőséggel. Laci bácsi fordított itinert ír, amiből eleve nehéz navigálni, de itt még nehezebb volt a nagyon sok egyforma kanyar miatt. Bevallom, előfordult, hogy hibáztam. Tegnap (szombaton) történt előttünk egy nagy baleset, amikor Pajunen előttünk ment falnak. Mikko visszaszaladt a pályán és megállított minket. Mi elmentünk egészen az autóig, ahol szanaszéjjel hevertek az alkatrészek, megvártuk, hogy Kaj Lindström elővegye az itinert és bemutassa az OK-táblát, csak utána mentünk tovább. A felügyelők megnézték a belső felvételünket és tíz másodpercet jóváírtak.

– Tegnap este a harmadik hellyel feküdtünk le, és úgy gondoltuk, hogy ezt tartani is tudjuk. Reggel a szenzor probléma egy kicsit megzavarta Laci bácsit, de nem is ez volt a legnagyobb baj. A középső gyorsaságin kaptunk sokat Consanitól, akinek az N4-es Mégane-ja, úgy tűnik, hogy jobban gyorsul ki a szűk visszafordítókból. A mai első kör végére négy másodperc maradt az előnyünkből, és úgy beszéltük meg, hogy ha az utolsó kör első gyorsaságiján tudunk neki adni, akkor megnyomjuk az utolsó kettőt is, de már az elsőn is kikaptunk tőle. Az utolsón sikerült megvernünk, de ez nem volt elég, hogy visszaelőzzük. Protasov kiesése után azonban így is meglett a harmadik hely.

A Jalta Rali végeredménye:

  • 1. Yağiz Avci– B. Gücenmez (TR) Ford Fiesta S2000, 3:09:58,7
  • 2. Robert Consani–Nicolas Klinger (F) Renault Mégane RS, +3:12,4
  • 3. Vizin László–Zsiros Gábor (H) Skoda Fabia S2000, +3:38,4
  • 4. Mykola Chmykh–O. Vilchynskyy (UK) Subaru Impreza STI, +7:35,2
  • 5. Vlad Cosma–Florin Dorca (RO) Citroën C2 R2 Max, +9:51,5
  • 6. Marco Tempestini–Dorin Pulpea (RO) Subaru Impreza Sti R4, +12:47,9
  • 7. Murat Bostanci–Onur Vatansever (TR) Ford Fiesta R2, +15:14,3
  • 8. E. Stratieva–Carmen Poenaru (BG) Citroën C2 R2 Max, +15:41,4
  • 9. Marco Cavigioli–M. Fortunato (I) Mitsubishi Lancer Evo IX R4, +19:35,1
  • 10. Oleksiy Panov–O. Yakushev (UK) Honda Civic Type R, +20:54,1

A csapat együttműködő partnerei:

AXIÁL KFT., HÓD-MEZŐGAZDA ZRT., VALKON 2007 KFT., MANAX, KAMARÁS-DUNA KFT., MEVI KFT. SYGNUS KFT, IS INTERNATIONAL LTD.,DC GÉPSZER KFT., RUTIN KFT.GD GÉP ÉS DARU KFT., H-ITB KFT. TR CONSULT KFT., KNIPL KFT., PAKET007 KFT., 92LETICIA BT., HUMANSOFT KFT.

További információk: vizinrally.wordpress.com

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Zsírpapa Zsír versenyen indult, de tényleg!

Váratlanul állt rajthoz Zsírpapa és az Öreglány Kunmadarason, az Intercars Rallysprinten. Meszes mindent belehajigált a tárcsába, de kaptak kávét, sütit és egy bónuszkört is, úgyhogy baromi jól érezték magukat. 

„Annyira jó verseny volt, hogy nem hiszed el, de tényleg! – kezdte Zsírpapa a beszámolót. – 160 induló volt, egy nap alatt betelt a nevezés. Nekem a harmadik nap jutott eszembe, hogy felhívom a rendezőt, lemennénk a fiúkkal egyet bohóckodni, tudod, hogy vigyem a szerelőimet. Azt mondja, betelt a nevezés, de tudod mit papa? Meghívlak benneteket. Na így mentünk le. Képzeld el, nevezést sem kellett fizetnünk, tényleg vendégek voltunk. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

De hallod, olyan jó társaságba kerültünk. Jöttek a fiatalok, hogy szia papa, szia papa! Mintha mindig itt mentünk volna. Volt helyünk a szervizben, mindenki jól érezte magát, sütött, főzött. Szabó Attila szervizelt mellettünk, tőlük kaptunk kávét, mert azt persze elfelejtettünk vinni. Zsocáék voltak a másik oldalon, ők hozták a sütit.

Nálunk Meszes szokott ilyenkor főzni, de most sütött. Levittük a tárcsát, abba hajigált bele mindent, debrecenit, császárszalonnát, kolozsváriszalonnát, grillkolbászt, meg vittünk egy fél zöldségest is, hogy senki ne maradjon éhen. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

A pálya, figyelj ide, tök frankó volt. Nyolc kilométer, fel tudtál váltani negyedikbe, ötödikbe. Volt benne szlalom rész is, de pont annyi, hogy az ember elviselje. A szerelő srácok, Deme Zsolti, Hosszú Laci, Rauth Tibi mind fülig érő szájjal szálltak ki. Ott volt velünk Lipi is, de ő nem akart beülni. 

Na de várjál! Még nem a szponzorokat akarom mondani, azt majd később. Ott vagyunk a harmadik kör rajtjában, megköszöntem a sportbírónak a munkáját, meg hogy itt lehettünk.

Lejöttünk a gyorsról, integetnek, hogy álljak meg. Megállok, azt mondja a srác, most telefonáltak a rajtból, ha akarok mehetek még egyet. Na, gyorsan visszamentem Norbikáért – az ő anyukája hozta a sütit –, mert kérdezte, hogy egyszer majd beülhetne-e. Mondtam neki, most van az egyszer, úgyhogy őt is vittem. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Na most elmondom a szponzorokat: köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. Nélkülük nem tudnék versenyezni, ilyen jó csapatom sem lenne és a szerelőket sem tudtam volna most vinni. 

Köszönöm a rendezőknek, a sportbíróknak, mindenkinek, aki ezt a versenyt összerakta, a versenyzőtársaknak, a szurkolóknak, hogy ilyen jó hangulatot teremtettek. Nagyon jól éreztük magunkat. Üzenem mindenkinek, ha jó versenyen akar indulni, vagy szurkolni ide jöjjön, mert ez nagyon zsír volt.

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Legközelebb historicon találkozunk, mert Wirtmann-nak már a múltkor is megígértem, hogy jól elverem. Addig vigyázzatok magatokra! Puszi a csajoknak!“