Vizin László és Zsiros Gábor az első magyar IRC dobogósok

Történelmet írt Vizin László és Zsiros Gábor a Jalta Ralin, ahol hibamentes, egyenletes versenyzéssel a harmadik helyet szerezték meg, ami a magyar ralisport eddigi legjobb IRC eredménye. Most fordult elő először, hogy magyar páros IRC-futam dobogójára állhatott. Vizin szintén most szerezte meg pályafutása első IRC pontjait, 15-öt, amivel a bajnokságban a legjobb magyarként a 16.

A magyar páros a pénteki két rövid gyorsasági szakasz után a kilencedik helyen állt. Szombaton az ötödik gyorsasági szakasz után már a negyedik helyre léptek előre, a nap végére pedig feljöttek a harmadikra. A mai napon (vasárnap) ezt a harmadik helyet szerették volna megtartani. Három gyorsasági szakasszal a vége előtt, Yuriy Protasov balesete után egy ideig a második helyre is előreléptek, de végül a francia Robert Consani megelőzte őket, így a harmadik helyen zárták a versenyt. Vizin a 14 gyorsasági szakaszon kétszer futott második és szintén kétszer harmadik időt.

Vizin László: – Nagyon boldogok vagyunk. Nagyon nehéz versenyen értünk célba, amit (Zsiros) Gabikával rettenetesen élveztünk. Soha sem álmodtam volna, hogy valaha IRC-futam dobogójára fogok állni. Ehhez az eredményhez kétségtelenül kellett az, hogy az IRC élmezőnye nem jött el erre a versenyre, de ez számomra nem von le semmit a harmadik hely értékéből. Nagyon örülök neki és büszke vagyok rá, hogy én lehettem az első magyar IRC dobogós. Remélem, hogy nem sokáig marad ez a harmadik hely a legjobb magyar IRC eredmény, mert jönnek a fiatalok és még jobbat érnek el nálunk. Sok gratuláló sms-t kaptam, még olyanoktól is, akikre nem számítottam, hogy figyelik a szereplésünket, és nagyon jó érzés az is, hogy Magyarország számára szereztünk sikert.

– A verseny előtt az első ötbe szerettünk volna bekerülni. Pénteken csak kilencedikként fordultunk, de a két városi pályán nem akartunk kockáztatni. Szombat estére jöttünk fel a harmadik helyre, amit nagyon szerettünk volna megtartani ma is. Yuriy Protasov ma kiesett előlünk, így egy ideig a második helyen álltunk, de Robert Consani mára megtáltosodott, borzasztó gyors volt, így őt nem tudtuk tartani. A mai első gyorsaságin volt egy szenzor problémánk a váltóban, ami miatt nem lehetett kuplung nélkül váltani, illetve az egyik guminkat is megcsíptük a padkán. Nem kaptunk defektet, de elővigyázatosságból kicseréltük. 20-as gumik voltak fent, pótkeréknek 30-ast vittünk, ezért egy kicsit felemás volt az autó. Mind a két esettel veszítettünk valamennyit, de nem ezen múlott a második hely.

– Az autót már letettük a parc fermébe, de itt egy kicsit rendhagyó a lebonyolítás, estére megyünk vissza a hivatalos, ünnepélyes céldobogóra. Az overallom most a törülközőszárítón lóg és csöpög belőle az izzadságom, úgyhogy nem lesz kellemes visszavenni, de ez legyen a legnagyobb problémánk.

Zsiros Gábor: – Azt még nem tudom, milyen érzés IRC-futam dobogójára állni, mert azt csak este tesszük meg. Nincsenek itt a nagyok és nem Kopecky mellé fogunk állni, de ez teljesen mindegy, számomra így is nagyon értékes ez az eredmény. Nagyon nehéz verseny volt, rengeteg hibázási lehetőséggel. Laci bácsi fordított itinert ír, amiből eleve nehéz navigálni, de itt még nehezebb volt a nagyon sok egyforma kanyar miatt. Bevallom, előfordult, hogy hibáztam. Tegnap (szombaton) történt előttünk egy nagy baleset, amikor Pajunen előttünk ment falnak. Mikko visszaszaladt a pályán és megállított minket. Mi elmentünk egészen az autóig, ahol szanaszéjjel hevertek az alkatrészek, megvártuk, hogy Kaj Lindström elővegye az itinert és bemutassa az OK-táblát, csak utána mentünk tovább. A felügyelők megnézték a belső felvételünket és tíz másodpercet jóváírtak.

– Tegnap este a harmadik hellyel feküdtünk le, és úgy gondoltuk, hogy ezt tartani is tudjuk. Reggel a szenzor probléma egy kicsit megzavarta Laci bácsit, de nem is ez volt a legnagyobb baj. A középső gyorsaságin kaptunk sokat Consanitól, akinek az N4-es Mégane-ja, úgy tűnik, hogy jobban gyorsul ki a szűk visszafordítókból. A mai első kör végére négy másodperc maradt az előnyünkből, és úgy beszéltük meg, hogy ha az utolsó kör első gyorsaságiján tudunk neki adni, akkor megnyomjuk az utolsó kettőt is, de már az elsőn is kikaptunk tőle. Az utolsón sikerült megvernünk, de ez nem volt elég, hogy visszaelőzzük. Protasov kiesése után azonban így is meglett a harmadik hely.

A Jalta Rali végeredménye:

  • 1. Yağiz Avci– B. Gücenmez (TR) Ford Fiesta S2000, 3:09:58,7
  • 2. Robert Consani–Nicolas Klinger (F) Renault Mégane RS, +3:12,4
  • 3. Vizin László–Zsiros Gábor (H) Skoda Fabia S2000, +3:38,4
  • 4. Mykola Chmykh–O. Vilchynskyy (UK) Subaru Impreza STI, +7:35,2
  • 5. Vlad Cosma–Florin Dorca (RO) Citroën C2 R2 Max, +9:51,5
  • 6. Marco Tempestini–Dorin Pulpea (RO) Subaru Impreza Sti R4, +12:47,9
  • 7. Murat Bostanci–Onur Vatansever (TR) Ford Fiesta R2, +15:14,3
  • 8. E. Stratieva–Carmen Poenaru (BG) Citroën C2 R2 Max, +15:41,4
  • 9. Marco Cavigioli–M. Fortunato (I) Mitsubishi Lancer Evo IX R4, +19:35,1
  • 10. Oleksiy Panov–O. Yakushev (UK) Honda Civic Type R, +20:54,1

A csapat együttműködő partnerei:

AXIÁL KFT., HÓD-MEZŐGAZDA ZRT., VALKON 2007 KFT., MANAX, KAMARÁS-DUNA KFT., MEVI KFT. SYGNUS KFT, IS INTERNATIONAL LTD.,DC GÉPSZER KFT., RUTIN KFT.GD GÉP ÉS DARU KFT., H-ITB KFT. TR CONSULT KFT., KNIPL KFT., PAKET007 KFT., 92LETICIA BT., HUMANSOFT KFT.

További információk: vizinrally.wordpress.com

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax