Vizin László és Zsiros Gábor az első magyar IRC dobogósok

Történelmet írt Vizin László és Zsiros Gábor a Jalta Ralin, ahol hibamentes, egyenletes versenyzéssel a harmadik helyet szerezték meg, ami a magyar ralisport eddigi legjobb IRC eredménye. Most fordult elő először, hogy magyar páros IRC-futam dobogójára állhatott. Vizin szintén most szerezte meg pályafutása első IRC pontjait, 15-öt, amivel a bajnokságban a legjobb magyarként a 16.

A magyar páros a pénteki két rövid gyorsasági szakasz után a kilencedik helyen állt. Szombaton az ötödik gyorsasági szakasz után már a negyedik helyre léptek előre, a nap végére pedig feljöttek a harmadikra. A mai napon (vasárnap) ezt a harmadik helyet szerették volna megtartani. Három gyorsasági szakasszal a vége előtt, Yuriy Protasov balesete után egy ideig a második helyre is előreléptek, de végül a francia Robert Consani megelőzte őket, így a harmadik helyen zárták a versenyt. Vizin a 14 gyorsasági szakaszon kétszer futott második és szintén kétszer harmadik időt.

Vizin László: – Nagyon boldogok vagyunk. Nagyon nehéz versenyen értünk célba, amit (Zsiros) Gabikával rettenetesen élveztünk. Soha sem álmodtam volna, hogy valaha IRC-futam dobogójára fogok állni. Ehhez az eredményhez kétségtelenül kellett az, hogy az IRC élmezőnye nem jött el erre a versenyre, de ez számomra nem von le semmit a harmadik hely értékéből. Nagyon örülök neki és büszke vagyok rá, hogy én lehettem az első magyar IRC dobogós. Remélem, hogy nem sokáig marad ez a harmadik hely a legjobb magyar IRC eredmény, mert jönnek a fiatalok és még jobbat érnek el nálunk. Sok gratuláló sms-t kaptam, még olyanoktól is, akikre nem számítottam, hogy figyelik a szereplésünket, és nagyon jó érzés az is, hogy Magyarország számára szereztünk sikert.

– A verseny előtt az első ötbe szerettünk volna bekerülni. Pénteken csak kilencedikként fordultunk, de a két városi pályán nem akartunk kockáztatni. Szombat estére jöttünk fel a harmadik helyre, amit nagyon szerettünk volna megtartani ma is. Yuriy Protasov ma kiesett előlünk, így egy ideig a második helyen álltunk, de Robert Consani mára megtáltosodott, borzasztó gyors volt, így őt nem tudtuk tartani. A mai első gyorsaságin volt egy szenzor problémánk a váltóban, ami miatt nem lehetett kuplung nélkül váltani, illetve az egyik guminkat is megcsíptük a padkán. Nem kaptunk defektet, de elővigyázatosságból kicseréltük. 20-as gumik voltak fent, pótkeréknek 30-ast vittünk, ezért egy kicsit felemás volt az autó. Mind a két esettel veszítettünk valamennyit, de nem ezen múlott a második hely.

– Az autót már letettük a parc fermébe, de itt egy kicsit rendhagyó a lebonyolítás, estére megyünk vissza a hivatalos, ünnepélyes céldobogóra. Az overallom most a törülközőszárítón lóg és csöpög belőle az izzadságom, úgyhogy nem lesz kellemes visszavenni, de ez legyen a legnagyobb problémánk.

Zsiros Gábor: – Azt még nem tudom, milyen érzés IRC-futam dobogójára állni, mert azt csak este tesszük meg. Nincsenek itt a nagyok és nem Kopecky mellé fogunk állni, de ez teljesen mindegy, számomra így is nagyon értékes ez az eredmény. Nagyon nehéz verseny volt, rengeteg hibázási lehetőséggel. Laci bácsi fordított itinert ír, amiből eleve nehéz navigálni, de itt még nehezebb volt a nagyon sok egyforma kanyar miatt. Bevallom, előfordult, hogy hibáztam. Tegnap (szombaton) történt előttünk egy nagy baleset, amikor Pajunen előttünk ment falnak. Mikko visszaszaladt a pályán és megállított minket. Mi elmentünk egészen az autóig, ahol szanaszéjjel hevertek az alkatrészek, megvártuk, hogy Kaj Lindström elővegye az itinert és bemutassa az OK-táblát, csak utána mentünk tovább. A felügyelők megnézték a belső felvételünket és tíz másodpercet jóváírtak.

– Tegnap este a harmadik hellyel feküdtünk le, és úgy gondoltuk, hogy ezt tartani is tudjuk. Reggel a szenzor probléma egy kicsit megzavarta Laci bácsit, de nem is ez volt a legnagyobb baj. A középső gyorsaságin kaptunk sokat Consanitól, akinek az N4-es Mégane-ja, úgy tűnik, hogy jobban gyorsul ki a szűk visszafordítókból. A mai első kör végére négy másodperc maradt az előnyünkből, és úgy beszéltük meg, hogy ha az utolsó kör első gyorsaságiján tudunk neki adni, akkor megnyomjuk az utolsó kettőt is, de már az elsőn is kikaptunk tőle. Az utolsón sikerült megvernünk, de ez nem volt elég, hogy visszaelőzzük. Protasov kiesése után azonban így is meglett a harmadik hely.

A Jalta Rali végeredménye:

  • 1. Yağiz Avci– B. Gücenmez (TR) Ford Fiesta S2000, 3:09:58,7
  • 2. Robert Consani–Nicolas Klinger (F) Renault Mégane RS, +3:12,4
  • 3. Vizin László–Zsiros Gábor (H) Skoda Fabia S2000, +3:38,4
  • 4. Mykola Chmykh–O. Vilchynskyy (UK) Subaru Impreza STI, +7:35,2
  • 5. Vlad Cosma–Florin Dorca (RO) Citroën C2 R2 Max, +9:51,5
  • 6. Marco Tempestini–Dorin Pulpea (RO) Subaru Impreza Sti R4, +12:47,9
  • 7. Murat Bostanci–Onur Vatansever (TR) Ford Fiesta R2, +15:14,3
  • 8. E. Stratieva–Carmen Poenaru (BG) Citroën C2 R2 Max, +15:41,4
  • 9. Marco Cavigioli–M. Fortunato (I) Mitsubishi Lancer Evo IX R4, +19:35,1
  • 10. Oleksiy Panov–O. Yakushev (UK) Honda Civic Type R, +20:54,1

A csapat együttműködő partnerei:

AXIÁL KFT., HÓD-MEZŐGAZDA ZRT., VALKON 2007 KFT., MANAX, KAMARÁS-DUNA KFT., MEVI KFT. SYGNUS KFT, IS INTERNATIONAL LTD.,DC GÉPSZER KFT., RUTIN KFT.GD GÉP ÉS DARU KFT., H-ITB KFT. TR CONSULT KFT., KNIPL KFT., PAKET007 KFT., 92LETICIA BT., HUMANSOFT KFT.

További információk: vizinrally.wordpress.com

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.