Wirtmann Ferenc

Wirtmann: 80 méteres féknyom

A D3-as kategóriát, a D csoportot és az abszolút értékelést is megnyerte Wirtmann Ferenc és Kerekes József a HUMDA Országos Historic Rallybajnokság negyedik futamán, az East Rallyn. Ennek ellenére korántsem volt sima versenyük, hiszen a Ford Escort Mk II-es bal első féke többször is megtréfálta őket. 

„Az East Rally előtt cseréltük ki a kuplungot és egy egész napot töltöttünk a fékhiba kiküszöbölésével – mesélt Wirtmann. – A kuplung tökéletesen működött, de a fék nem javult meg. Főleg nagy tempónál kapott be a bal első kerék, ami ilyenkor blokkol, de tovább kell nyomni a fékpedált, hogy a többi kerékre is megérkezzen a fékerő. 

Többször is előfordult, hogy kérdezték a többiek, te láttad azt a nyolcvan méteres féktávot? Mondtam, hogy én nem, de szerintem tudom ki volt – nevet Wirtmann. – Lassúbb tempónál nem olyan zavaró, de amikor 170-ről kezdesz fékezni, akkor egy pillanat alatt beránt balra. Ezért nagyon óvatos voltam, a negyven méteres féktávból is inkább nyolcvanat csináltam.

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Ezt leszámítva minden rendben volt az East Rallyn. Ahogy vártam, nagyon jó versenyt rendeztek, minden másodpercre pontosan működött. Nagyon tetszettek a szalmabála lassítók. Több előnyük is volt: messziről lehetett látni őket, mindneki megtisztelte és ha neki is ment valaki, akkor sem mozdult el. 

A Mecsek Rallyhoz hasonlóan most is embertelen meleg volt, de erre már évek óta megvan a módszerünk. Ezt annyival egészítetem ki, hogy volt nálam sebészeti hűtőzacskó, amit csak el kell törni és lehűl. Ilyet vittem magammal a gyorsaságikra. Próbáltuk az egész versenyt úgy szervezni, hogy ne kelljen sokszor ki-, beszállni a kocsiból, mert az is csak az energiát viszi el. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Az eredménnyel természetesen elégedett vagyok. Kalapács Zsolt az Opel Kadett-tal nagyon jól ment, végig közel volt hozzánk. Elég lett volna egy kis hiba és máris előttünk van. 

A következő bajnoki futam a Győr Rally lesz szeptemberben, addig mindenképpen próbálunk javítani az Escort fékén.“

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024

Zsírpapa meghajtotta az Öreglányt

A tervezettnél rövidebbre, de nagyon jól sikerült Zsírpapa, Mészi és a GFV közös születésnapi bulija a Zemplén Rallyn. Az újjáépített VFTS kiválóan muzsikált, Zsírpapa jól meg is táncoltatta. A hármas (ez fontos) relé azonban meghibásodott, így az utolsó három gyorsaságit kihagyták. Viszont egyszer megverték Wirtmannt. Három másodperccel. 

„Képzeld el, jövünk le Mádról és elkezdett kehegni az Öreglány – vág a közepébe Zsírpapa. – A gyorsasági utána szerviz megnézte, nem találtak semmit. Bementünk a szervizparkba, kicseréltünk osztófejet, rotort, mindent. Semmi változás. Mondom, szerintetek végigbírja? Igen. Akkor go!

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Megyünk etapot, ott is keheg. Amikor kihagyott, akkor rányomtam egyet a relére és abbahagyta. De a gyorsasági előtt már megállt. Jöttek a szervizesek, de nem engedték be őket, be kellett gyalogolniuk, rövidre zárták a relét, azóta tökéletesen működik, de akkor már kikéstük az időnket és kiestünk.

Tudod mi a legszebb? Hogy a harmadik relé ment tönkre én meg az elsőt nyomkodtam, az indexét.“

Zsírpapa elszokott, de azért megverte Wirtmannt!

„Az Öreglány nagyon jó lett. A lengéscsillapítóján még puhítani kell egy kicsit, de ezt leszámítva minden nagyon zsír. Próbáltam rá vigyázni. Nagyon nyálkás volt az út, nem akartam bedobni, mint az előző VFTS-emet a Győr Rallyn. A körülmények mindenkinek egyformák voltak, én viszont szarul mentem. Vissza kell szokni a tempóhoz. 

Hallod, a régi VFTS-emmel a kis gyerek (Plesz Márk) úgy megvert. Nagyon bele talált ebbe a kocsiba. Nagyon ügyes volt. 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Várjál már, mert mi meg Wirtmannt vertük meg, három másodperccel. Hát, öcsém, képzeld kapott hármat. Jó, egyszer és biztos volt valami gyíkja neki is, de a három másodperc, az akkor is három másodperc. Ne félj, egy évig ezt fogja hallgatni tőlem.

A verseny is jó volt, na de a szurkolók… 

„Nagyon jó verseny volt, én legalábbis jól éreztem magam. Jók voltak a pályák, kicsit hosszúak az etapok, de az nem számít. Anya lejött főzni, ettünk, ittunk, versenyeztünk. Mi kell még? 

A szurkolók is nagyon jók voltak, tök korrekt helyen álltak, integettek, élmény volt előttük versenyezni. Képzeld el, tréningen megyünk, egyszer csak megállítanak minket. Hát már péntek este kint volt a kemény mag sátorral. Dumáltunk velük, Meszes (Mészáros Sándor) ivott egy fröccsöt, azt mentünk tovább. Pont olyan volt, mint régen. Még most is libabőrös vagyok.“ 

Zsírpapa, Mészáros Sándor, Lada VFTS, Zemplén Rally 2024
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Szponzorok, család és ami igazán számít

„Most mondhatom a szponzorokat? Köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek a támogatást, hogy rajthoz állhattunk a Zemplén Rallyn, a családomnak, hogy elviseltek, anyának, hogy itt volt velünk és istenieket főzött, mindenkinek, aki a versenyen dolgozott, a szurkolóknak, hogy szurkoltak. 

Hogy nem mentünk az utolsó három gyorsaságin, pont nem érdekel. Táncba vittem az Öreglányt, megforgattam, elfáradt a végére, de addig nagyon jó volt. Találkozunk, nem is tudom mikor és hol, de menni kéne még, mert nagyon be vagyok rozsdásodva. Majd nézünk valamit. Puszi a csajoknak.“