Wirtmann a Zsigulira büszkébb, mint az Escortra

17, 16, 17, ez a számkombináció jellemzi Wirtmann Ferenc pályafutását, aki 17 év versenyzés után 16 év szünetet tartott, majd a historic bajnokságban új karrierbe kezdett, ahol az idei volt 17. szezonja. Bár pályafutása második szakasz a 21 bajnoki címmel sokkal eredményesebbnek mondható, a fiatalon, Zsigulival elért eredményeire sokkal büszkébb. Többek között arra az abszolút győzelemre, amit a Gruppe 2-es kereklámpással szerzett.  

Közel ötven évvel ezelőtt, 1973-ban kezdte versenyzői pályafutását Wirtmann Ferenc egy Fiat 125 Special navigátori ülésében, majd tíz évig vezetett Ladát, amivel az 1984-es Casco Rallyn abszolút győzelmet aratott. 

1989-ben fejezte be a versenyzést. 16 évig bírta, majd a historic kategória megszületése után egy évvel, 2006-ban tért vissza egy Ford Escort Mk I-es volánja mögött, amelyet később Mk II-esre váltott. 

Az Országos Historic Rallybajnokság első három évében csak abszolút értékelés volt, ebben 2006-ban és 2007-ben is második lett. Azonban a következő 15 év mindegyikét bajnokként fejezte be. A C korcsoportban 6-szor, a D korcsoportban 7-szer, abszolút értékelésben 4-szer volt magyar bajnok, illetve 4 alkalommal nyerte meg a CEZ historic bajnokságát. Így a kategória bajnokságokat nem számítva 15 év alatt 21 bajnoki címet szerezett. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A magyar bajnokság és CEZ mellett többször rajthoz állt a Historic Európa-bajnokságon is. A D csoportban kétszer volt második, a C csoportban pedig egyszer negyedik. 

Na de ennyi elég lesz a statisztikákból, nézzük inkább magát az embert. 

Az idei zsinórban a 15. szezonod, amit bajnokként fejezel be. Milyen érzés egy ilyen nem mindennapi rekordot felállítani? 

Nem sokat változott tőle az életem – nevet Wirtmann. – Egyszerűen szeretek versenyezni, a felkészüléstől a pályabejáráson át magát a versenyt, a célba érést, mindent. Szeretek ebben a társaságban lenni. Szinte az összes barátomat a rallypályákról ismerem, jól esik találkozni velük. Persze néha velem is előfordul, hogy egy-egy butaság láttán elmegy a kedvem, de ezen hamar túlteszem magam. Sokkal fontosabb nekem ez a közeg, minthogy bármin megsértődjek. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Igen, ezt tudjuk rólad, de azt is tudom, hogy bármennyire is nem a bajnoki címek számítanak, minden versenyre úgy készülsz, hogy nyerni akarsz és minden szezonnak úgy futsz neki, hogy bajnok akarsz lenni. 

Ha már ott vagyok, akkor nem megyek hiába – nevet. – A bizonyítási vágy persze ott van bennem. Sőt, ahogy öregszem – bár én egyáltalán nem öregszem – azt veszem észre magamon, hogy egyre megfontoltabb vagyok. Ez mondjuk az utolsó versenyen nem látszott, mert meggondolatlanul kicsúsztam. 

Ez akkor súlyos hiba lehetett.

Nem volt az. Tudtam, hogy nem beton fal van ott, ha nem fér el, egyenesen ki lehet engedni az autót. Talán így is be tudtunk volna fordulni, de nem akartam megkockáztatni, hogy felboruljunk, inkább kiengedtem egyenesen. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Ha betonfal lett volna, lassabban mégy? 

Biztosan. Régen a betonfalon átmentünk, mostmár inkább kikerülöm. 

Pályafutásod első 17 évében nyertél több versenyt is, de nem voltál bajnok. 

Nem. Akkor sokat küzdöttünk a technikával. Visszagondolva az első években nem is lett volna szabad versenyeznünk, inkább várni kellett volna, hogy megerősödjünk anyagilag, de nagyon menni akartunk. Bármilyen hulladékkal rajthoz álltunk, csak hogy ott lehessünk. Amikor Juhász Sanyi kezdett el foglalkozni a motorunkkal, onnantól kezdve figyelték az eredményeinket. ’83 és ’88 között az élmezőnybe tartoztunk. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

’84-ben nyertetek abszolutat a kereklámpással. 

Igen, a Casco Rallyt. Előtte a Budapest Rallyn is megnyertük a kategóriát, de ott negyedikek lettünk abszolútban. 

Hideg János, Szabó Tamás és Ranga László mögött. Nem rossz névsor.

Nem. 

De a Casco Rallyé sem: Wirtmann Ferenc, Kanyik Antal, Topor Kálmán, Gerencsér Tibor. 

Ott szerencsénk volt, mert több jónevű versenyző esett ki. Akkor ütötte el Kis Kokó a szarvast. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

Amikor visszatértél, a harmadik évben, 2008-ban nyerted a versenyzői pályafutásod első bajnoki címét. Sokáig kellett várni rá. Megvolt a katartikus élmény? 

Nem. A nyolcvanas években nem volt olyan autónk, amivel bajnokok tudtunk volna lenni, de ha akkor sikerül, az sokkal több örömöt okozott volna és sokkal jobban el is ismerték volna. Nem volt könnyű a historicban sem bajnokságot nyerni. Mi építettük az Escortot és nem nagyon volt benne tapasztalatunk. Az első években Gáll Csabi volt a legnagyobb ellenfelem. Fiatal volt, jól ment, az Opelja is kiforrottabb volt. Őt nem tudtuk megverni. Amikor összeállat az Escort 2008-ban, akkor már év közben érezhető volt, hogy meglesz a bajnoki cím. Nem biztos, hogy azért, mert én volt a legjobb sofőr, de az autónk nagyon megbízható volt. Amikor megnyertük a bajnokságot, inkább csak kipipáltuk, hogy megvan, jövőre újra nekifuthatunk.  Nagyon sok segítséget kaptam akkor Léhi Sanyitól. Neki az volt az alaphozzáállása, hogy az autó legyen megbízható, érjen célba. Ellentétben a mostani főmérnökúrral, Benítóval, Molnár Tiborral, szerinte a kocsi menjen úgy, mint az állat, ha megáll, akkor megáll, de addig legyen jó. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A cikk elején összegyűjtöttem a bajnoki címeidet, amiket így végigolvasva, azért nem semmi lista. Szerinted mekkora értéke van a historic bajnokságoknak?

Nem sok. Biztos, hogy egy pár ember ezen keresztül megismert, de ha nem lettünk volna bajnokok, szerintem akkor is pont ennyien ismernének. A fotelhuszároktól így is meg szoktam kapni, hogy látszik az egyenesben miért nyer és a kanyarokban, hogy miért csak ennyivel. 

És igazuk van? 

Nem. A kanyarokban is sietni szoktam. 

Többször is szerepeltél már a Historic Eb-n, kétszer voltál bajnoki második a D csoportban. Nem hiányzik onnan egy bajnoki cím? Azért egy Európa-bajnoki címnek van súlya. 

Legutóbb közel voltunk hozzá, de az Elba Rallyn kióvtak minket és elvették a pontjaink egy részét. Az Escortba lehet hidraulikus kuplungot szerelni, a mienkben a hidraulika tíz centivel arrébb volt. Mondták, hogy ez így nem szabályos és elvették a pontjaink egy részét. De a rajthoz állásért és a célba érkezésért járó pontjainkat megtarthattuk. Így viszont csak másodikok lettünk az Eb-n. Nem változott volna akkor sem semmi, ha megnyerjük, de egy kicsit elkeseredtem, hogy már itt is ez megy? De még mielőtt megkérdeznéd, nem sértődtem meg a historic Eb-re. Több versenyen indultunk utána is. Sőt, jövőre is szívesen mennék, akár teljes szezont is. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Mi akadályozhat meg benne? 

Nagyon költségessé vált az Eb, de nem is ez a legnagyobb probléma. Egy verseny 8–10 napjába kerül a szerelőknek, ami után hullafáradtan esnek haza. Egy-egy versenyt be lehet így vállalni, de egy teljes szezont nagyon nehéz a munka és a család mellett. Én pedig csak a barátaimmal együtt szeretnék versenyezni. Mással nem. 

Idén láthattuk a gruppe 2-es Zsigulidat Schneer Lacival a volán mögött. Ez az autó annak a hű mása, amivel 1984-ben nyertetek. Két év múlva lesz a negyvenedik évfordulója. Éppenséggel ez elég ok lenne, hogy újra összeüljetek egy versenyre. 

Terveztem, hogy megyek egyet a Zsigulival. Idén odaadtam Schneer Lacinak, azóta ki sem akar szállni belőle. Lehet, hogy megyünk vele egyet a negyvenedik évfordulón, de ha nem akkor majd az ötvenediken. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Wirtmann Ferenc

Hol láthatunk legközelebb? 

A Szilveszter Rallyra feltétlenül megyek, Zsírpapa meghívott zabálni, arra nagyon készülök. Egyébként meg jövőre veletek ugyanitt. 

Wirtmann Ferenc bajnoki címei

7-szeres D csoport magyar bajnok
6-szeres C csoport magyar bajnok
4-szeres Abszolút magyar bajnok
4-szeres CEZ bajnok 

Wirtmann Ferenc historic eredményei

2006. Historic abszolút 2.
2007. Historic abszolút 2.
2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ abszolút bajnok, C csoport 2., Replica Kupa 4.
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok , Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, C csoport 2., D csoport 4., Historic Eb D csoport 2.
2019. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2022. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax