Wirtmann a Zsigulira büszkébb, mint az Escortra

17, 16, 17, ez a számkombináció jellemzi Wirtmann Ferenc pályafutását, aki 17 év versenyzés után 16 év szünetet tartott, majd a historic bajnokságban új karrierbe kezdett, ahol az idei volt 17. szezonja. Bár pályafutása második szakasz a 21 bajnoki címmel sokkal eredményesebbnek mondható, a fiatalon, Zsigulival elért eredményeire sokkal büszkébb. Többek között arra az abszolút győzelemre, amit a Gruppe 2-es kereklámpással szerzett.  

Közel ötven évvel ezelőtt, 1973-ban kezdte versenyzői pályafutását Wirtmann Ferenc egy Fiat 125 Special navigátori ülésében, majd tíz évig vezetett Ladát, amivel az 1984-es Casco Rallyn abszolút győzelmet aratott. 

1989-ben fejezte be a versenyzést. 16 évig bírta, majd a historic kategória megszületése után egy évvel, 2006-ban tért vissza egy Ford Escort Mk I-es volánja mögött, amelyet később Mk II-esre váltott. 

Az Országos Historic Rallybajnokság első három évében csak abszolút értékelés volt, ebben 2006-ban és 2007-ben is második lett. Azonban a következő 15 év mindegyikét bajnokként fejezte be. A C korcsoportban 6-szor, a D korcsoportban 7-szer, abszolút értékelésben 4-szer volt magyar bajnok, illetve 4 alkalommal nyerte meg a CEZ historic bajnokságát. Így a kategória bajnokságokat nem számítva 15 év alatt 21 bajnoki címet szerezett. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A magyar bajnokság és CEZ mellett többször rajthoz állt a Historic Európa-bajnokságon is. A D csoportban kétszer volt második, a C csoportban pedig egyszer negyedik. 

Na de ennyi elég lesz a statisztikákból, nézzük inkább magát az embert. 

Az idei zsinórban a 15. szezonod, amit bajnokként fejezel be. Milyen érzés egy ilyen nem mindennapi rekordot felállítani? 

Nem sokat változott tőle az életem – nevet Wirtmann. – Egyszerűen szeretek versenyezni, a felkészüléstől a pályabejáráson át magát a versenyt, a célba érést, mindent. Szeretek ebben a társaságban lenni. Szinte az összes barátomat a rallypályákról ismerem, jól esik találkozni velük. Persze néha velem is előfordul, hogy egy-egy butaság láttán elmegy a kedvem, de ezen hamar túlteszem magam. Sokkal fontosabb nekem ez a közeg, minthogy bármin megsértődjek. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Igen, ezt tudjuk rólad, de azt is tudom, hogy bármennyire is nem a bajnoki címek számítanak, minden versenyre úgy készülsz, hogy nyerni akarsz és minden szezonnak úgy futsz neki, hogy bajnok akarsz lenni. 

Ha már ott vagyok, akkor nem megyek hiába – nevet. – A bizonyítási vágy persze ott van bennem. Sőt, ahogy öregszem – bár én egyáltalán nem öregszem – azt veszem észre magamon, hogy egyre megfontoltabb vagyok. Ez mondjuk az utolsó versenyen nem látszott, mert meggondolatlanul kicsúsztam. 

Ez akkor súlyos hiba lehetett.

Nem volt az. Tudtam, hogy nem beton fal van ott, ha nem fér el, egyenesen ki lehet engedni az autót. Talán így is be tudtunk volna fordulni, de nem akartam megkockáztatni, hogy felboruljunk, inkább kiengedtem egyenesen. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Ha betonfal lett volna, lassabban mégy? 

Biztosan. Régen a betonfalon átmentünk, mostmár inkább kikerülöm. 

Pályafutásod első 17 évében nyertél több versenyt is, de nem voltál bajnok. 

Nem. Akkor sokat küzdöttünk a technikával. Visszagondolva az első években nem is lett volna szabad versenyeznünk, inkább várni kellett volna, hogy megerősödjünk anyagilag, de nagyon menni akartunk. Bármilyen hulladékkal rajthoz álltunk, csak hogy ott lehessünk. Amikor Juhász Sanyi kezdett el foglalkozni a motorunkkal, onnantól kezdve figyelték az eredményeinket. ’83 és ’88 között az élmezőnybe tartoztunk. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

’84-ben nyertetek abszolutat a kereklámpással. 

Igen, a Casco Rallyt. Előtte a Budapest Rallyn is megnyertük a kategóriát, de ott negyedikek lettünk abszolútban. 

Hideg János, Szabó Tamás és Ranga László mögött. Nem rossz névsor.

Nem. 

De a Casco Rallyé sem: Wirtmann Ferenc, Kanyik Antal, Topor Kálmán, Gerencsér Tibor. 

Ott szerencsénk volt, mert több jónevű versenyző esett ki. Akkor ütötte el Kis Kokó a szarvast. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

Amikor visszatértél, a harmadik évben, 2008-ban nyerted a versenyzői pályafutásod első bajnoki címét. Sokáig kellett várni rá. Megvolt a katartikus élmény? 

Nem. A nyolcvanas években nem volt olyan autónk, amivel bajnokok tudtunk volna lenni, de ha akkor sikerül, az sokkal több örömöt okozott volna és sokkal jobban el is ismerték volna. Nem volt könnyű a historicban sem bajnokságot nyerni. Mi építettük az Escortot és nem nagyon volt benne tapasztalatunk. Az első években Gáll Csabi volt a legnagyobb ellenfelem. Fiatal volt, jól ment, az Opelja is kiforrottabb volt. Őt nem tudtuk megverni. Amikor összeállat az Escort 2008-ban, akkor már év közben érezhető volt, hogy meglesz a bajnoki cím. Nem biztos, hogy azért, mert én volt a legjobb sofőr, de az autónk nagyon megbízható volt. Amikor megnyertük a bajnokságot, inkább csak kipipáltuk, hogy megvan, jövőre újra nekifuthatunk.  Nagyon sok segítséget kaptam akkor Léhi Sanyitól. Neki az volt az alaphozzáállása, hogy az autó legyen megbízható, érjen célba. Ellentétben a mostani főmérnökúrral, Benítóval, Molnár Tiborral, szerinte a kocsi menjen úgy, mint az állat, ha megáll, akkor megáll, de addig legyen jó. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A cikk elején összegyűjtöttem a bajnoki címeidet, amiket így végigolvasva, azért nem semmi lista. Szerinted mekkora értéke van a historic bajnokságoknak?

Nem sok. Biztos, hogy egy pár ember ezen keresztül megismert, de ha nem lettünk volna bajnokok, szerintem akkor is pont ennyien ismernének. A fotelhuszároktól így is meg szoktam kapni, hogy látszik az egyenesben miért nyer és a kanyarokban, hogy miért csak ennyivel. 

És igazuk van? 

Nem. A kanyarokban is sietni szoktam. 

Többször is szerepeltél már a Historic Eb-n, kétszer voltál bajnoki második a D csoportban. Nem hiányzik onnan egy bajnoki cím? Azért egy Európa-bajnoki címnek van súlya. 

Legutóbb közel voltunk hozzá, de az Elba Rallyn kióvtak minket és elvették a pontjaink egy részét. Az Escortba lehet hidraulikus kuplungot szerelni, a mienkben a hidraulika tíz centivel arrébb volt. Mondták, hogy ez így nem szabályos és elvették a pontjaink egy részét. De a rajthoz állásért és a célba érkezésért járó pontjainkat megtarthattuk. Így viszont csak másodikok lettünk az Eb-n. Nem változott volna akkor sem semmi, ha megnyerjük, de egy kicsit elkeseredtem, hogy már itt is ez megy? De még mielőtt megkérdeznéd, nem sértődtem meg a historic Eb-re. Több versenyen indultunk utána is. Sőt, jövőre is szívesen mennék, akár teljes szezont is. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Mi akadályozhat meg benne? 

Nagyon költségessé vált az Eb, de nem is ez a legnagyobb probléma. Egy verseny 8–10 napjába kerül a szerelőknek, ami után hullafáradtan esnek haza. Egy-egy versenyt be lehet így vállalni, de egy teljes szezont nagyon nehéz a munka és a család mellett. Én pedig csak a barátaimmal együtt szeretnék versenyezni. Mással nem. 

Idén láthattuk a gruppe 2-es Zsigulidat Schneer Lacival a volán mögött. Ez az autó annak a hű mása, amivel 1984-ben nyertetek. Két év múlva lesz a negyvenedik évfordulója. Éppenséggel ez elég ok lenne, hogy újra összeüljetek egy versenyre. 

Terveztem, hogy megyek egyet a Zsigulival. Idén odaadtam Schneer Lacinak, azóta ki sem akar szállni belőle. Lehet, hogy megyünk vele egyet a negyvenedik évfordulón, de ha nem akkor majd az ötvenediken. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Wirtmann Ferenc

Hol láthatunk legközelebb? 

A Szilveszter Rallyra feltétlenül megyek, Zsírpapa meghívott zabálni, arra nagyon készülök. Egyébként meg jövőre veletek ugyanitt. 

Wirtmann Ferenc bajnoki címei

7-szeres D csoport magyar bajnok
6-szeres C csoport magyar bajnok
4-szeres Abszolút magyar bajnok
4-szeres CEZ bajnok 

Wirtmann Ferenc historic eredményei

2006. Historic abszolút 2.
2007. Historic abszolút 2.
2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ abszolút bajnok, C csoport 2., Replica Kupa 4.
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok , Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, C csoport 2., D csoport 4., Historic Eb D csoport 2.
2019. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2022. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zagyva

Zagyva Lajos nem nyert, győzött

A kétkerék-hajtású kategória két legendája, Zagyva Lajos és Spitzer Gábor nyerték a Győr Rallyn a 2wd, az RC4 és a Peugeot Kupát is, ám miután nem akarták befolyásolni az utánpótlás kategória bajnokságát, a céldobogón leadták menetlevelüket, így végül nem értékelték őket a versenyen. Mégis győztek. 

„Az utolsó pillanatban dőlt el minden – magyarázta Zagyva Lajos. – Eredetileg (Zagyva) Dorkát neveztük a Peugeot Kupába, azonban az egyetemi elfoglaltsága miatt nem tudott rajthoz állni. Aki ismeri Dorkát, az tudja róla, hogy él-hal a rallyért, de az egyetemet is komolyan veszi, így most az utóbbit választotta. 

Zagyva Lajos
Fotó: Pál Bence // Zagyva Lajos

Nem is nagyon foglalkoztunk a Győr Rallyval, amíg észbe nem kaptam, hogy hiszen mi vállaltuk, hogy a Veszprém Rally után három Peugeot Kupa futamon indulunk. Gyorsan felhívtam Spitzer Gabit és beneveztünk.“

Bár Zagyva Lajos és Spitzer Gábor is évtizedeken keresztül számítottak a magyar kétkerekes mezőny legkiemelkedőbb sofőrei és navigátorai közé, sohasem versenyeztek együtt. Gyerekeik, Zagyva Dorka és Spitzer Frida viszont a rallyn keresztül nagyon jó barátok lettek, ami a két családot is összehozta. 

Fotó: Pál Bence // Spitzer Gábor

„Az utóbbi évben sok segítséget kaptunk (Spitzer) Gabitól, most már ő navigál Dorkának. Egy ideje beszélgettünk róla, hogy menni kéne egyet nekünk is együtt, az élet pedig hirtelen megadta ezt a lehetőséget. 

Mondtam Gabinak, hogy csak úgy megyek, ha tisztességesen felkészülünk, de a verseny végén kiállunk, hogy ne befolyásoljuk az éves bajnokságot. Annyit válaszolt, ő is így gondolja. 

Na innentől viszont nem volt könnyű dolgunk, mert meg kellett nyerni a versenyt, hogy a végén úgy tudjunk kiállni, hogy a sorrendet ne borítsuk fel. 

A pályabejáráson a két napot maximálisan kihasználtuk. A versenyen volt úgy, hogy átszóltam Gabinak, húzzon még egyet az övön, mert ez kemény lesz. Ráhúzott és mondta, mehetünk. 

Fotó: Pál Bence // Zagyva Lajos

Határ Attilával és Bertalan Marcival nagyon jót vívtunk. Minden tudásunkra szükség volt, hogy felvegyük velük a versenyt. Büszke vagyok a két srácra, mert egy éve őket szemeltem ki, hogy menjenek helyettem az Oroszlány Rallyn a Peugeot-val. Akkor azt mondtam, azért kapják, mert szerintem ők lehetnek a Peugeot Kupa két sztárja, és egy év múlva ez be is jött. 

Végül 3,3 másodperccel – ami nem mondható soknak – mi voltunk a leggyorsabbak. Sőt, nagyon is benne volt, hogy a fiatalok elvernek minket. Ahogy Gabival megbeszéltük, a célban leadtuk a menetlevelünket, de annyira elbénáztam, hogy rossz embernek adtam le, ezért kaptunk 20 másodperc büntetést, de végül is ez már nem számított.“

A Zagyva–Spitzer páros így a kétkerék-hajtású, az RC4-es és a Peugeot Kupa győzelméről is lemondott, plusz a Peugeot Kupa pénzdíjáról, de ezt egyáltalán nem bánják. 

Fotó: Pál Bence // Zagyva Lajos

„Nagyon sokan gratuláltak nekünk, hogy ez kemény munka volt. Az egyik legkedvesebb megjegyzés az volt, hogy a magyar rallysportban pár embernek le van betonozva a neve, és mostmár az enyém is. Én nem így gondolom, de jól esett. Ez a sok gratuláció nekünk Gabival felért egy győzelemmel. A fiatalok meg hadd gyűjtsék a serleget, a jövő az övék, őket kell segíteni. 

Azért azt el kell mondanom, hogy ez a négy nap kivégzett rendesen. Ma (hétfő) reggel felkeltem, ó mondom, nincs semmi baj, megyek dolgozni, de délben hazajöttem, mert elfáradtam. Ezzel együtt nagyon megérte, jól esett Gabival mind a kettőnk lelkének.“ 

Zagyva Lajos együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.