Wirtmann a Zsigulira büszkébb, mint az Escortra

17, 16, 17, ez a számkombináció jellemzi Wirtmann Ferenc pályafutását, aki 17 év versenyzés után 16 év szünetet tartott, majd a historic bajnokságban új karrierbe kezdett, ahol az idei volt 17. szezonja. Bár pályafutása második szakasz a 21 bajnoki címmel sokkal eredményesebbnek mondható, a fiatalon, Zsigulival elért eredményeire sokkal büszkébb. Többek között arra az abszolút győzelemre, amit a Gruppe 2-es kereklámpással szerzett.  

Közel ötven évvel ezelőtt, 1973-ban kezdte versenyzői pályafutását Wirtmann Ferenc egy Fiat 125 Special navigátori ülésében, majd tíz évig vezetett Ladát, amivel az 1984-es Casco Rallyn abszolút győzelmet aratott. 

1989-ben fejezte be a versenyzést. 16 évig bírta, majd a historic kategória megszületése után egy évvel, 2006-ban tért vissza egy Ford Escort Mk I-es volánja mögött, amelyet később Mk II-esre váltott. 

Az Országos Historic Rallybajnokság első három évében csak abszolút értékelés volt, ebben 2006-ban és 2007-ben is második lett. Azonban a következő 15 év mindegyikét bajnokként fejezte be. A C korcsoportban 6-szor, a D korcsoportban 7-szer, abszolút értékelésben 4-szer volt magyar bajnok, illetve 4 alkalommal nyerte meg a CEZ historic bajnokságát. Így a kategória bajnokságokat nem számítva 15 év alatt 21 bajnoki címet szerezett. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A magyar bajnokság és CEZ mellett többször rajthoz állt a Historic Európa-bajnokságon is. A D csoportban kétszer volt második, a C csoportban pedig egyszer negyedik. 

Na de ennyi elég lesz a statisztikákból, nézzük inkább magát az embert. 

Az idei zsinórban a 15. szezonod, amit bajnokként fejezel be. Milyen érzés egy ilyen nem mindennapi rekordot felállítani? 

Nem sokat változott tőle az életem – nevet Wirtmann. – Egyszerűen szeretek versenyezni, a felkészüléstől a pályabejáráson át magát a versenyt, a célba érést, mindent. Szeretek ebben a társaságban lenni. Szinte az összes barátomat a rallypályákról ismerem, jól esik találkozni velük. Persze néha velem is előfordul, hogy egy-egy butaság láttán elmegy a kedvem, de ezen hamar túlteszem magam. Sokkal fontosabb nekem ez a közeg, minthogy bármin megsértődjek. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Igen, ezt tudjuk rólad, de azt is tudom, hogy bármennyire is nem a bajnoki címek számítanak, minden versenyre úgy készülsz, hogy nyerni akarsz és minden szezonnak úgy futsz neki, hogy bajnok akarsz lenni. 

Ha már ott vagyok, akkor nem megyek hiába – nevet. – A bizonyítási vágy persze ott van bennem. Sőt, ahogy öregszem – bár én egyáltalán nem öregszem – azt veszem észre magamon, hogy egyre megfontoltabb vagyok. Ez mondjuk az utolsó versenyen nem látszott, mert meggondolatlanul kicsúsztam. 

Ez akkor súlyos hiba lehetett.

Nem volt az. Tudtam, hogy nem beton fal van ott, ha nem fér el, egyenesen ki lehet engedni az autót. Talán így is be tudtunk volna fordulni, de nem akartam megkockáztatni, hogy felboruljunk, inkább kiengedtem egyenesen. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Ha betonfal lett volna, lassabban mégy? 

Biztosan. Régen a betonfalon átmentünk, mostmár inkább kikerülöm. 

Pályafutásod első 17 évében nyertél több versenyt is, de nem voltál bajnok. 

Nem. Akkor sokat küzdöttünk a technikával. Visszagondolva az első években nem is lett volna szabad versenyeznünk, inkább várni kellett volna, hogy megerősödjünk anyagilag, de nagyon menni akartunk. Bármilyen hulladékkal rajthoz álltunk, csak hogy ott lehessünk. Amikor Juhász Sanyi kezdett el foglalkozni a motorunkkal, onnantól kezdve figyelték az eredményeinket. ’83 és ’88 között az élmezőnybe tartoztunk. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

’84-ben nyertetek abszolutat a kereklámpással. 

Igen, a Casco Rallyt. Előtte a Budapest Rallyn is megnyertük a kategóriát, de ott negyedikek lettünk abszolútban. 

Hideg János, Szabó Tamás és Ranga László mögött. Nem rossz névsor.

Nem. 

De a Casco Rallyé sem: Wirtmann Ferenc, Kanyik Antal, Topor Kálmán, Gerencsér Tibor. 

Ott szerencsénk volt, mert több jónevű versenyző esett ki. Akkor ütötte el Kis Kokó a szarvast. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

Amikor visszatértél, a harmadik évben, 2008-ban nyerted a versenyzői pályafutásod első bajnoki címét. Sokáig kellett várni rá. Megvolt a katartikus élmény? 

Nem. A nyolcvanas években nem volt olyan autónk, amivel bajnokok tudtunk volna lenni, de ha akkor sikerül, az sokkal több örömöt okozott volna és sokkal jobban el is ismerték volna. Nem volt könnyű a historicban sem bajnokságot nyerni. Mi építettük az Escortot és nem nagyon volt benne tapasztalatunk. Az első években Gáll Csabi volt a legnagyobb ellenfelem. Fiatal volt, jól ment, az Opelja is kiforrottabb volt. Őt nem tudtuk megverni. Amikor összeállat az Escort 2008-ban, akkor már év közben érezhető volt, hogy meglesz a bajnoki cím. Nem biztos, hogy azért, mert én volt a legjobb sofőr, de az autónk nagyon megbízható volt. Amikor megnyertük a bajnokságot, inkább csak kipipáltuk, hogy megvan, jövőre újra nekifuthatunk.  Nagyon sok segítséget kaptam akkor Léhi Sanyitól. Neki az volt az alaphozzáállása, hogy az autó legyen megbízható, érjen célba. Ellentétben a mostani főmérnökúrral, Benítóval, Molnár Tiborral, szerinte a kocsi menjen úgy, mint az állat, ha megáll, akkor megáll, de addig legyen jó. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A cikk elején összegyűjtöttem a bajnoki címeidet, amiket így végigolvasva, azért nem semmi lista. Szerinted mekkora értéke van a historic bajnokságoknak?

Nem sok. Biztos, hogy egy pár ember ezen keresztül megismert, de ha nem lettünk volna bajnokok, szerintem akkor is pont ennyien ismernének. A fotelhuszároktól így is meg szoktam kapni, hogy látszik az egyenesben miért nyer és a kanyarokban, hogy miért csak ennyivel. 

És igazuk van? 

Nem. A kanyarokban is sietni szoktam. 

Többször is szerepeltél már a Historic Eb-n, kétszer voltál bajnoki második a D csoportban. Nem hiányzik onnan egy bajnoki cím? Azért egy Európa-bajnoki címnek van súlya. 

Legutóbb közel voltunk hozzá, de az Elba Rallyn kióvtak minket és elvették a pontjaink egy részét. Az Escortba lehet hidraulikus kuplungot szerelni, a mienkben a hidraulika tíz centivel arrébb volt. Mondták, hogy ez így nem szabályos és elvették a pontjaink egy részét. De a rajthoz állásért és a célba érkezésért járó pontjainkat megtarthattuk. Így viszont csak másodikok lettünk az Eb-n. Nem változott volna akkor sem semmi, ha megnyerjük, de egy kicsit elkeseredtem, hogy már itt is ez megy? De még mielőtt megkérdeznéd, nem sértődtem meg a historic Eb-re. Több versenyen indultunk utána is. Sőt, jövőre is szívesen mennék, akár teljes szezont is. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Mi akadályozhat meg benne? 

Nagyon költségessé vált az Eb, de nem is ez a legnagyobb probléma. Egy verseny 8–10 napjába kerül a szerelőknek, ami után hullafáradtan esnek haza. Egy-egy versenyt be lehet így vállalni, de egy teljes szezont nagyon nehéz a munka és a család mellett. Én pedig csak a barátaimmal együtt szeretnék versenyezni. Mással nem. 

Idén láthattuk a gruppe 2-es Zsigulidat Schneer Lacival a volán mögött. Ez az autó annak a hű mása, amivel 1984-ben nyertetek. Két év múlva lesz a negyvenedik évfordulója. Éppenséggel ez elég ok lenne, hogy újra összeüljetek egy versenyre. 

Terveztem, hogy megyek egyet a Zsigulival. Idén odaadtam Schneer Lacinak, azóta ki sem akar szállni belőle. Lehet, hogy megyünk vele egyet a negyvenedik évfordulón, de ha nem akkor majd az ötvenediken. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Wirtmann Ferenc

Hol láthatunk legközelebb? 

A Szilveszter Rallyra feltétlenül megyek, Zsírpapa meghívott zabálni, arra nagyon készülök. Egyébként meg jövőre veletek ugyanitt. 

Wirtmann Ferenc bajnoki címei

7-szeres D csoport magyar bajnok
6-szeres C csoport magyar bajnok
4-szeres Abszolút magyar bajnok
4-szeres CEZ bajnok 

Wirtmann Ferenc historic eredményei

2006. Historic abszolút 2.
2007. Historic abszolút 2.
2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ abszolút bajnok, C csoport 2., Replica Kupa 4.
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok , Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, C csoport 2., D csoport 4., Historic Eb D csoport 2.
2019. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2022. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Zsírpapa Zsír versenyen indult, de tényleg!

Váratlanul állt rajthoz Zsírpapa és az Öreglány Kunmadarason, az Intercars Rallysprinten. Meszes mindent belehajigált a tárcsába, de kaptak kávét, sütit és egy bónuszkört is, úgyhogy baromi jól érezték magukat. 

„Annyira jó verseny volt, hogy nem hiszed el, de tényleg! – kezdte Zsírpapa a beszámolót. – 160 induló volt, egy nap alatt betelt a nevezés. Nekem a harmadik nap jutott eszembe, hogy felhívom a rendezőt, lemennénk a fiúkkal egyet bohóckodni, tudod, hogy vigyem a szerelőimet. Azt mondja, betelt a nevezés, de tudod mit papa? Meghívlak benneteket. Na így mentünk le. Képzeld el, nevezést sem kellett fizetnünk, tényleg vendégek voltunk. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

De hallod, olyan jó társaságba kerültünk. Jöttek a fiatalok, hogy szia papa, szia papa! Mintha mindig itt mentünk volna. Volt helyünk a szervizben, mindenki jól érezte magát, sütött, főzött. Szabó Attila szervizelt mellettünk, tőlük kaptunk kávét, mert azt persze elfelejtettünk vinni. Zsocáék voltak a másik oldalon, ők hozták a sütit.

Nálunk Meszes szokott ilyenkor főzni, de most sütött. Levittük a tárcsát, abba hajigált bele mindent, debrecenit, császárszalonnát, kolozsváriszalonnát, grillkolbászt, meg vittünk egy fél zöldségest is, hogy senki ne maradjon éhen. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

A pálya, figyelj ide, tök frankó volt. Nyolc kilométer, fel tudtál váltani negyedikbe, ötödikbe. Volt benne szlalom rész is, de pont annyi, hogy az ember elviselje. A szerelő srácok, Deme Zsolti, Hosszú Laci, Rauth Tibi mind fülig érő szájjal szálltak ki. Ott volt velünk Lipi is, de ő nem akart beülni. 

Na de várjál! Még nem a szponzorokat akarom mondani, azt majd később. Ott vagyunk a harmadik kör rajtjában, megköszöntem a sportbírónak a munkáját, meg hogy itt lehettünk.

Lejöttünk a gyorsról, integetnek, hogy álljak meg. Megállok, azt mondja a srác, most telefonáltak a rajtból, ha akarok mehetek még egyet. Na, gyorsan visszamentem Norbikáért – az ő anyukája hozta a sütit –, mert kérdezte, hogy egyszer majd beülhetne-e. Mondtam neki, most van az egyszer, úgyhogy őt is vittem. 

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Na most elmondom a szponzorokat: köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. Nélkülük nem tudnék versenyezni, ilyen jó csapatom sem lenne és a szerelőket sem tudtam volna most vinni. 

Köszönöm a rendezőknek, a sportbíróknak, mindenkinek, aki ezt a versenyt összerakta, a versenyzőtársaknak, a szurkolóknak, hogy ilyen jó hangulatot teremtettek. Nagyon jól éreztük magunkat. Üzenem mindenkinek, ha jó versenyen akar indulni, vagy szurkolni ide jöjjön, mert ez nagyon zsír volt.

Zsírpapa, Kunmadaras 2025
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa, Kunmadaras 2025

Legközelebb historicon találkozunk, mert Wirtmann-nak már a múltkor is megígértem, hogy jól elverem. Addig vigyázzatok magatokra! Puszi a csajoknak!“