Wirtmann a Zsigulira büszkébb, mint az Escortra

17, 16, 17, ez a számkombináció jellemzi Wirtmann Ferenc pályafutását, aki 17 év versenyzés után 16 év szünetet tartott, majd a historic bajnokságban új karrierbe kezdett, ahol az idei volt 17. szezonja. Bár pályafutása második szakasz a 21 bajnoki címmel sokkal eredményesebbnek mondható, a fiatalon, Zsigulival elért eredményeire sokkal büszkébb. Többek között arra az abszolút győzelemre, amit a Gruppe 2-es kereklámpással szerzett.  

Közel ötven évvel ezelőtt, 1973-ban kezdte versenyzői pályafutását Wirtmann Ferenc egy Fiat 125 Special navigátori ülésében, majd tíz évig vezetett Ladát, amivel az 1984-es Casco Rallyn abszolút győzelmet aratott. 

1989-ben fejezte be a versenyzést. 16 évig bírta, majd a historic kategória megszületése után egy évvel, 2006-ban tért vissza egy Ford Escort Mk I-es volánja mögött, amelyet később Mk II-esre váltott. 

Az Országos Historic Rallybajnokság első három évében csak abszolút értékelés volt, ebben 2006-ban és 2007-ben is második lett. Azonban a következő 15 év mindegyikét bajnokként fejezte be. A C korcsoportban 6-szor, a D korcsoportban 7-szer, abszolút értékelésben 4-szer volt magyar bajnok, illetve 4 alkalommal nyerte meg a CEZ historic bajnokságát. Így a kategória bajnokságokat nem számítva 15 év alatt 21 bajnoki címet szerezett. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A magyar bajnokság és CEZ mellett többször rajthoz állt a Historic Európa-bajnokságon is. A D csoportban kétszer volt második, a C csoportban pedig egyszer negyedik. 

Na de ennyi elég lesz a statisztikákból, nézzük inkább magát az embert. 

Az idei zsinórban a 15. szezonod, amit bajnokként fejezel be. Milyen érzés egy ilyen nem mindennapi rekordot felállítani? 

Nem sokat változott tőle az életem – nevet Wirtmann. – Egyszerűen szeretek versenyezni, a felkészüléstől a pályabejáráson át magát a versenyt, a célba érést, mindent. Szeretek ebben a társaságban lenni. Szinte az összes barátomat a rallypályákról ismerem, jól esik találkozni velük. Persze néha velem is előfordul, hogy egy-egy butaság láttán elmegy a kedvem, de ezen hamar túlteszem magam. Sokkal fontosabb nekem ez a közeg, minthogy bármin megsértődjek. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Igen, ezt tudjuk rólad, de azt is tudom, hogy bármennyire is nem a bajnoki címek számítanak, minden versenyre úgy készülsz, hogy nyerni akarsz és minden szezonnak úgy futsz neki, hogy bajnok akarsz lenni. 

Ha már ott vagyok, akkor nem megyek hiába – nevet. – A bizonyítási vágy persze ott van bennem. Sőt, ahogy öregszem – bár én egyáltalán nem öregszem – azt veszem észre magamon, hogy egyre megfontoltabb vagyok. Ez mondjuk az utolsó versenyen nem látszott, mert meggondolatlanul kicsúsztam. 

Ez akkor súlyos hiba lehetett.

Nem volt az. Tudtam, hogy nem beton fal van ott, ha nem fér el, egyenesen ki lehet engedni az autót. Talán így is be tudtunk volna fordulni, de nem akartam megkockáztatni, hogy felboruljunk, inkább kiengedtem egyenesen. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Ha betonfal lett volna, lassabban mégy? 

Biztosan. Régen a betonfalon átmentünk, mostmár inkább kikerülöm. 

Pályafutásod első 17 évében nyertél több versenyt is, de nem voltál bajnok. 

Nem. Akkor sokat küzdöttünk a technikával. Visszagondolva az első években nem is lett volna szabad versenyeznünk, inkább várni kellett volna, hogy megerősödjünk anyagilag, de nagyon menni akartunk. Bármilyen hulladékkal rajthoz álltunk, csak hogy ott lehessünk. Amikor Juhász Sanyi kezdett el foglalkozni a motorunkkal, onnantól kezdve figyelték az eredményeinket. ’83 és ’88 között az élmezőnybe tartoztunk. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

’84-ben nyertetek abszolutat a kereklámpással. 

Igen, a Casco Rallyt. Előtte a Budapest Rallyn is megnyertük a kategóriát, de ott negyedikek lettünk abszolútban. 

Hideg János, Szabó Tamás és Ranga László mögött. Nem rossz névsor.

Nem. 

De a Casco Rallyé sem: Wirtmann Ferenc, Kanyik Antal, Topor Kálmán, Gerencsér Tibor. 

Ott szerencsénk volt, mert több jónevű versenyző esett ki. Akkor ütötte el Kis Kokó a szarvast. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images

Amikor visszatértél, a harmadik évben, 2008-ban nyerted a versenyzői pályafutásod első bajnoki címét. Sokáig kellett várni rá. Megvolt a katartikus élmény? 

Nem. A nyolcvanas években nem volt olyan autónk, amivel bajnokok tudtunk volna lenni, de ha akkor sikerül, az sokkal több örömöt okozott volna és sokkal jobban el is ismerték volna. Nem volt könnyű a historicban sem bajnokságot nyerni. Mi építettük az Escortot és nem nagyon volt benne tapasztalatunk. Az első években Gáll Csabi volt a legnagyobb ellenfelem. Fiatal volt, jól ment, az Opelja is kiforrottabb volt. Őt nem tudtuk megverni. Amikor összeállat az Escort 2008-ban, akkor már év közben érezhető volt, hogy meglesz a bajnoki cím. Nem biztos, hogy azért, mert én volt a legjobb sofőr, de az autónk nagyon megbízható volt. Amikor megnyertük a bajnokságot, inkább csak kipipáltuk, hogy megvan, jövőre újra nekifuthatunk.  Nagyon sok segítséget kaptam akkor Léhi Sanyitól. Neki az volt az alaphozzáállása, hogy az autó legyen megbízható, érjen célba. Ellentétben a mostani főmérnökúrral, Benítóval, Molnár Tiborral, szerinte a kocsi menjen úgy, mint az állat, ha megáll, akkor megáll, de addig legyen jó. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A cikk elején összegyűjtöttem a bajnoki címeidet, amiket így végigolvasva, azért nem semmi lista. Szerinted mekkora értéke van a historic bajnokságoknak?

Nem sok. Biztos, hogy egy pár ember ezen keresztül megismert, de ha nem lettünk volna bajnokok, szerintem akkor is pont ennyien ismernének. A fotelhuszároktól így is meg szoktam kapni, hogy látszik az egyenesben miért nyer és a kanyarokban, hogy miért csak ennyivel. 

És igazuk van? 

Nem. A kanyarokban is sietni szoktam. 

Többször is szerepeltél már a Historic Eb-n, kétszer voltál bajnoki második a D csoportban. Nem hiányzik onnan egy bajnoki cím? Azért egy Európa-bajnoki címnek van súlya. 

Legutóbb közel voltunk hozzá, de az Elba Rallyn kióvtak minket és elvették a pontjaink egy részét. Az Escortba lehet hidraulikus kuplungot szerelni, a mienkben a hidraulika tíz centivel arrébb volt. Mondták, hogy ez így nem szabályos és elvették a pontjaink egy részét. De a rajthoz állásért és a célba érkezésért járó pontjainkat megtarthattuk. Így viszont csak másodikok lettünk az Eb-n. Nem változott volna akkor sem semmi, ha megnyerjük, de egy kicsit elkeseredtem, hogy már itt is ez megy? De még mielőtt megkérdeznéd, nem sértődtem meg a historic Eb-re. Több versenyen indultunk utána is. Sőt, jövőre is szívesen mennék, akár teljes szezont is. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Mi akadályozhat meg benne? 

Nagyon költségessé vált az Eb, de nem is ez a legnagyobb probléma. Egy verseny 8–10 napjába kerül a szerelőknek, ami után hullafáradtan esnek haza. Egy-egy versenyt be lehet így vállalni, de egy teljes szezont nagyon nehéz a munka és a család mellett. Én pedig csak a barátaimmal együtt szeretnék versenyezni. Mással nem. 

Idén láthattuk a gruppe 2-es Zsigulidat Schneer Lacival a volán mögött. Ez az autó annak a hű mása, amivel 1984-ben nyertetek. Két év múlva lesz a negyvenedik évfordulója. Éppenséggel ez elég ok lenne, hogy újra összeüljetek egy versenyre. 

Terveztem, hogy megyek egyet a Zsigulival. Idén odaadtam Schneer Lacinak, azóta ki sem akar szállni belőle. Lehet, hogy megyünk vele egyet a negyvenedik évfordulón, de ha nem akkor majd az ötvenediken. 

Wirtmann Ferenc
Fotó: Wirtmann Ferenc

Hol láthatunk legközelebb? 

A Szilveszter Rallyra feltétlenül megyek, Zsírpapa meghívott zabálni, arra nagyon készülök. Egyébként meg jövőre veletek ugyanitt. 

Wirtmann Ferenc bajnoki címei

7-szeres D csoport magyar bajnok
6-szeres C csoport magyar bajnok
4-szeres Abszolút magyar bajnok
4-szeres CEZ bajnok 

Wirtmann Ferenc historic eredményei

2006. Historic abszolút 2.
2007. Historic abszolút 2.
2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ abszolút bajnok, C csoport 2., Replica Kupa 4.
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok , Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, C csoport 2., D csoport 4., Historic Eb D csoport 2.
2019. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2022. Historic abszolút 2., D csoport magyar bajnok 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre