Wirtmann: Az életünket jobban féltettem, mint a felnit

A kilenc gyorsasági szakaszból hetet megnyert Wirtmann Ferenc és Kerekes József Ford Escort Mk II-essel az Országos Historic Ralibajnokság szezonnyitóján a Salgó Ralin. 

A második gyorsasági szakaszon azonban defektet kaptak, amivel három és fél percet veszítettek. Ebből közel kettőt sikerült ledolgozniuk és a D csoport harmadik, a historic abszolút negyedik helyére jöttek fel. 

„A 27 km-es bátonyterenyei gyorsaságitól tartottunk a verseny előtt is – mondta Wirtmann. – Tudtuk, hogy nagyon defektveszélyes, ezért minden gödröt, minden követ kikerültem. Az első körben, a harmadik kilométernél valami kiszúrta a gumit, nem tudom, mi lehetett az. Annyira lassan eresztett le, hogy Joti az első ötszáz méteren nem is érezte. 

24 km volt még hátra. Normális körülmények között megálltunk volna kereket cserélni, de annyira szűk volt az út, hogy két autó nem fért volna el rajta biztonságosan és az életünket jobban féltettem, mint a felnit. Előbb a gumi foszlott le, aztán a felni kezdett deformálódni, majd megszorult, onnantól kezdve a féktárcsával együtt elkezdett kopni. Gyakorlatilag mindent elpusztítottunk a jobb elején, a felnit, a féktárcsát, a futóművet, a stabilizátort. 

A gyorsasági után a srácok összerakták a futóművet, de a féktárcsát nem tudták kicserélni, ezért jobb elől nem volt fékünk, azon a gyorsaságin még óvatosan jöttünk le. Utána volt egy egyórás szerviz, ott rendbe rakták a az autót, utána minden gyorsaságit megnyertünk. 

A felnit viszont elvesztettük, mondtam is a főmérnökúrnak, Benitónak, hogy igazán megjavíthatná a második kör végére, hiszen a fele még megvan.“

„A két műszaki hibás gyorsaságit leszámítva minden rendben volt – vette át a szót Kerekes Joti. – Bátonyterenyén a második körben 3 perc 58-cal jöttünk jobb időt, mint a defekttel. Hat gyorsasági alatt jöttünk fel a 11. helyről abszolútban a 4.-re, D csoportban pedig a harmadikra. Kihoztuk a helyzetből a lehető legtöbbet. A következő versenyeken több pontot kell gyűjtenünk.“

Az Országos Historic Ralibajnokság második futama a Miskolc Rali lesz augusztus 15–16-a között. 

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI

2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
2013. Historic CEZ-bajnok
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb. C csoport 4. 
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok, Historic Eb. D csoport 2. 
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb. D csoport 2. 
2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Valvoline és Sonnax

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.