Wirtmann: Elba Rali, egy pont

A D csoport harmadik és a D3-as kategória második helyén fejezte be Wirtmann Ferenc és Kerekes József az Elba Ralit, a Historic Rali-Európa-bajnokság idei hetedik futamát, ezzel három pontra növelték volna előnyüket a bajnokság élén.

A bajnoki címért folyó versenyben egyetlen ellenfelük a Wagner–Zauner kettős azonban műszaki óvást nyújtott be a Ford Escort Mk II-es ellen. Öt pontot kifogásolt az autón, amelyeket az utólagos technikai ellenőrzés során megvizsgáltak.

Négyet szabályosnak találtak, ám az ötödiket, a kuplungot működtető mechanizmust – egészen pontosan kuplung munkahenger elhelyezését – nem, ezért a párost kizárták a versenyről. Ezt a csapat tudomásul vette és nem nyújtott be óvást.

„Ellenfelünk több ponton is kifogásolta az autónkat, de a váltót és motort is rendben találták a műszaki ellenőrök – mondta Wirtmann. – A kuplung munkahengerre állapították meg, hogy nem jó helyre szereltük fel. Elnézést is kértek, hogy ez korábban nem vették észre, mert akkor a gépkönyvbe kaptunk volna egy piros pontot, ami azt jelenti, hogy a következő versenyre ki kell javítanunk, de az adott versenyen még indulhatunk. Így viszont, hogy óvást nyújtottak be ellenünk, ki kellett zárniuk.

Az autó felkészítője, Molnár Tibor, Benító azt mondta, hogy azért alakította ki így a kuplungot, mert ebben az esetben elegendő évente egyszer szétszedni. A pályán semmilyen előnyt nem jelentett a megoldás, de el kell ismernünk, hogy hibáztunk és ezért jogos a kizárás. A következő versenyre természetesen kijavítjuk.

A kizárásunkkal a versenyen szerzett 15 pontból csak a rajhoz állásért járó egyet tarthattuk meg, így Wagner átvette a vezetést a D csoportban. A bajnokság a Mecsek Ralin dől el, de így akkora hátrányba kerültünk, hogy szerencse is kellene a bajnoki cím megszerzéséhez.

Az Elba Rali ezzel együtt is nagyon kellemes élmény volt a számunkra. Nagyszerű pályákon, gyönyörű környezetben versenyezhettünk. Jövőre is örömmel megyünk vissza.

Azt tudtuk, hogy Wagner Porschéjával nem vehetjük fel a versenyt és az olasz Alberto Battistolli is fantasztikus időket autózott a Fiat 131 Abarth-tal. Nagyon jót autóztunk, a harmadik helyezéssel abszolút elégedettek voltunk.

HISTORIC RALI-EURÓPA-BAJNOKSÁG 2018

  • március 16–17. Costa Brava Rali
  • április 20–21. Vltava Rali
  • május 24–26. Asturias Rali
  • június 21–23. Ypres Rali
  • augusztus 10–11. Lahti Rali
  • augusztus 30–szeptember 1. Alpi Orientali Rali
  • szeptember 20–22. Elba Rali
  • október 12–13. Mecsek Rali

WIRTMANN FERENC 2018-AS EREDMÉNYEI

  • Costa Brava Rali: Historic Eb. D csoport és D3-as kategória 2. hely, csapatverseny 1. hely
  • Eger Rali 1. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Eger Rali 2. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Vltava Rali: Historic Eb. D csoport és D3-as kategória 1. hely, CEZ historic abszolút 1. hely
  • Miskolc Rali 1. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Miskolc Rali 2. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Asturias Rali: Historic Eb. D csoport 3. hely, D3-as kategória 2. hely, csapatverseny 2. hely
  • Székesfehérvár Rali: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 2. hely
  • Ypres Rali: Historic Eb. D csoport 2. hely, D3-as kategória 1. hely, csapatverseny 1. hely
  • Baranya Kupa: Historic ob. D csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Salgó Rali: Historic ob. D csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Elba Rali: kizárták

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI

  • 2008. C korcsoport magyar bajnok
  • 2009. C korcsoport magyar bajnok
  • 2010. C korcsoport magyar bajnok
  • 2011. C korcsoport magyar bajnok
  • 2012. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
  • 2013. Historic CEZ-bajnok
  • 2014. D korcsoport magyar bajnok, Historic Eb. C korcsoport 4.
  • 2015. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok, Historic Eb. D korcsoport 2.
  • 2016. D korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
  • 2017. D korcsoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Valvoline és Sonnax

Foto: Brilliant Driver Program

Brilliant Driver Program – Why is a pre-season test important? And why do you need three of them?

As in most sports, karting is also about pre-season preparation. That’s why the Brilliant Driver Program team has prepared three themed tests for the season opener. 

With four drivers in three categories, the Brilliant Driver Program – BDP Team – will be competing in this year’s Hungarian and international karting championships. 

Last year Balázs Juráncsik competed in the SeniorMax category, this year he switched to DD2. 

Marci Fally will start his second season in JuniorMax, while his younger brother, last year’s MiniMax Hungarian champion Markó Fally will move up a category and continue in JuniorMax. All three will focus on the international series, especially the Central European Rotax Max Challenge (CEE).

Foto: Brilliant Driver Program

Joining the BDP Team this year is Marcus Papp from Sweden, who will compete in MiniMax in the Hungarian championship. 

„Preparation at the beginning of the year is also very important in karting,” said Róbert Kurgyis, team manager of the BDP Team. – Three of our four drivers changed categories, so we had to prepare even more thoroughly. 

We started testing in January in Jesolo. Here we were lucky with the weather, as the wet track required less effort from the drivers, which made it easier for them to learn. 

Foto: Brilliant Driver Program

This was followed by a test in Kecskemét, which was specifically designed to give our drivers a more serious fitness session on the dry asphalt. All of them have a fitness programme, but kart racing requires special muscles that can almost only be acquired through karting. 

Our third test was again in Jesolo, a week before the CEE Bonus Cup. Here we were in the final phase of preparation. We tried several settings on each kart. It is important to rely on the feedback of the drivers as well as the stopwatch. The whole programme was set up so that there was always progress by the end of the day. And at the end of the three-day test, all four of our drivers got out of the kart feeling satisfied and motivated. 

Balázs Juráncsik has made good progress and I think we can even fight for victory in DD2 with him. 

Foto: Brilliant Driver Program

Marci Fally and Markó Fally have also made a lot of progress. They are two very talented youngsters. Marci is getting a better lead in JuniorMax. Markó had a successful year in MiniMax last year, this year he will have a big challenge in JuniorMax, but he is making serious progress. I expect a good performance from both of them in qualifying. With them we are aiming for continuous improvement. 

Marcus Papp was with us for the two tests in Jesolo. He has previously competed in the Swedish championship. He still has a lot to learn, but he is a very intelligent and determined driver who shows a tremendous desire to improve. He’s got better and better at every entry. He will take part in two more tests in Kecskemét before the Hungarian Championships. 

In Jesolo, the BDP team was strengthened by Bertold Bors, who had a good result in DD2 at the Grand Finals last year. This time he was not a driver but a mechanic and coach. In the Brilliant Driver Programme we want to train complex drivers, and Berti’s introduction in a different role was part of this. He has done a very good job and we hope to see him in a racing overall as soon as possible.

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

It was a great pleasure for us that while he was testing for BDP Team in Jesolo, Brilliant Driver Program driver Menyhért Krózser was doing a great job in the WSK Super Master Series in Franciacorta. We would like to congratulate him.” 

The BDP Team’s first race of the year will be in Jesolo from 23-25 February, where Balázs Juráncsik (DD2), Marci Fally (JuniorMax) and Markó Fally (JuniorMax) will compete in the CEE Bonus Cup.