Wirtmann eltévedt, kicsúszott, de dobogóra állt

Pályafutása egyik legnehezebb versenyével kellett megküzdenie Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, a Historic Rally Európa-bajnokság második futamán, a Vltava Rallyn. A rendezők új szakaszokat jelöltek ki, amivel meggyűlt a mezőny baja. Sokan estek árokba, és szinte nem volt olyan páros, aki ne tévedt volna el a gyorsasági szakaszon. Wirtmann saját bevallása szerint, kétszer fordult rossz irányba, egyszer pedig olyan történt vele, amihez foghatóra még a legvérmesebb rallyszurkolók sem nagyon emlékeznek: Kicsúszott! 

Kizárólag azért állt rajthoz a Vltava Rallyn Wirtmann Ferenc és Kerekes József a Ford Escort Mk II-essel, hogy egy jó versenyen, egy igen jót autózzanak. Ebben nem volt hiány, sőt, eredményben sem, hiszen az Eb abszolút értékelésében 11. lettek, D csoportban a harmadik helyet szerezték meg, D3-ban pedig egyedüli (Eb) indulóként nyertek, ám a kalandokban is bővelkedett a verseny. 

Fotó: Josef Petru // Wirtmann Ferenc

„Hibátlan verseny volt, nagyon jó pályákkal, kiváló rendezéssel, csodálatos szervizparkkal, nagyon jól éreztük magunkat – mondta Wirtmann. – Már többször indultunk a Vltava Rallyn, úgyhogy azt gondoltuk, nem okoz nagy meglepetést, de a körgyorsaságit leszámítva, minden pálya új volt. 

Háromszor lehetett letréningezni őket, ami nekünk kevés volt. Nagyon szűk, szinte egy sávos utakon mentünk, tele bukkanóval. Szalmabála, bukkanó, lassító, sáros, pluszos, veszélyes. Annyi információ volt az itinerünkben, hogy egyszerűen nem tudtam feldolgozni. Még kétszer kellett volna menni a pályákon, hogy mindent letisztázzunk. 

Fotó: Josef Petru // Wirtmann Ferenc

Nagyrészt így is sikerült megoldanunk a versenyt, de kétszer is előfordult, hogy rossz helyre kanyarodtam, egyszer pedig túl is csúsztunk. Két kanyarral korábban Wagner állt az út szélén a Porschéval. Csak egy pillanatra néztem ki rájuk, egy pillanatra nem koncentráltam és két kanyarral később mi is kicsúsztunk. Egy bal 2 és egy majdnem bal 2 volt az elágazásban. Én a majdnem bal 2-re vettem féktávot, így a bal 2-be már nem fértünk volna be, ezért túlcsúsztunk, de itt kivételesen volt hely, visszatolattunk és kb. húsz másodpercet veszítettünk. 

Volt pár apró műszaki hibánk, valószínűleg még a boldogkői sérülésből adódóan félrehúzott a kormány, de ezzel összességében talán egy percet veszítettünk, a kalandjainkkal meg még kettőt. Maximum egy hellyel lettünk volna előrébb. 

Fotó: Josef Petru // Wirtmann Ferenc

A D csoport eleje nagyon erős. Zippo B-s Audiját nem tudjuk megfogni, de Wagner is nagyon együtt van a Porschéjával, és az is egy bitangerős autó. A csoport harmadik hely a legtöbb, amit ebben a mezőnyben ki tudtunk hozni magunkból.

Sajnos D3-ban nem volt ellenfelünk, csak az Eb-mezőnyön kívül, Escort sem nagyon indul már az Eb-n, de mi kitartunk mellette, nem cseréljük le. Jotival mind a ketten szeretünk nyerni, ezért megyünk a versenyekre, de ha ilyen jó versenyen indulhatunk és egy komoly mezőnyben leszünk harmadikok, mi annak is nagyon örülünk. 

A szervizparkban egymás mellett voltunk Érdiékkel, akik amint megtudták, hogy nincs szakácsunk, azonnal befogadták az egész csapatunkat, úgyhogy mégsem kellett diétáznunk. 

Fotó: Josef Petru // Wirtmann Ferenc

(Ifj. Érdi) Tibike az utolsó gyorsasági végén szinte a nyakunkba ugrott, annyira örült, hogy mind a ketten befejeztük a versenyt. Jó volt velük egy mezőnyben indulni. 

Azt látom, hogy a historic Eb-n generáció váltás van, akár az autók, akár a versenyzők körében. Korábban az Escorttal még oda lehetett érni az élmezőnybe, ez ma már az E csoportos autók ellen lehetetlen. Ráadásul nagyon sok tőlünk fiatalabb, tapasztalt versenyző érkezik a bajnokságba. 

Az Escorttal már nem nagyon lehet labdába rúgni, de azért a Mecsek Rallyn csak meg kéne mutatni, mit tud az öreg verda.“

Fotó: Josef Petru // Wirtmann Ferenc

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI

2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ bajnok
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre