Wirtmann és az Escort Mk II hangja

A D csoport és a D3-as kategória első helyét szerezte meg Wirtmann Ferenc és Barna György a Historic Országos Ralibajnokság negyedik futamán, a Baranya Kupán, amellyel megerősítették vezető pozíciójukat a D csoport bajnokságában.

Wirtmann_Baranya_SAE_00191 (Large)

A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros második versenyét teljesítette a Ford Escort Mk II-essel, amely sokat javult miskolci debütálása óta, de még így is akad rajta fejleszteni való. Szombat este pedig egy kisebb válságstáb dolgozott az autón, hogy az Opel Gaál csapatától kölcsönkapott Suzuki generátort ráfaragják a Fordra. A műtét sikerült, vasárnap reggel el tudtak rajtolni, győztek, de ennél is fontosabb volt, hogy Wirtmann szerint olyan gyönyörű az autó hangja, hogy legszívesebben egész nap azt hallgatná.

Wirtmann_Baranya_IMG_6885 (Large)

„Egy kisebb ijedséggel kezdődött a versenyünk, a prológon tönkrement az egy versenyt futott generátorunk” – mondta Wirtmann Ferenc. „Ez persze egy olyan speciális alkatrész, amit nem lehet minden autósboltban kapni. Gaál Józsinál volt egy Suzuki generátor, amit szerinte rá lehet rakni a Fordra. Az autónk gondozója, Léhi Sanyi azt mondta, hogy megoldja. Este minden historic szerelő a mi autónkon dolgozott, végül Sanyi éjszaka hívott a szállodában, hogy van egy rossz híre. Az ideg azonnal belém állt. Majd hozzátette: reggel korán kell kelned.”

Wirtmann_Baranya_DSC_6096 (Large)

„Így másnap el tudtunk rajtolni. Sok fejlesztést próbáltunk ki a versenyen. Emeltünk az autón három centit, de úgy tűnik, hogy nem eleget, mert 150-170-es tempónál a hátulja másfél métereket ugrált arrébb. A váltóval is volt egy kis gondunk, de nem is ez a lényeg. Olyan gyönyörű az autó hangja, hogy legszívesebben egész nap ezt hallgatnám. Elrajtolunk, az adrenalin már eleve a plafonon van, és akkor meghallod a hangját… Ezzel az autóval egyszerűen nem lehet lassan menni. Borzasztóan élveztük.”

Wirtmann_Baranya_079B7061 (Large)

„A Baranya Kupa minden évben kiemelkedő verseny a historic bajnokságban, most egy szálláson laktunk többen is, még Leitold Karcsiék – akik nem indultak – is lejöttek; este volt egy kis vetítőverseny. Nagyon jó volt a hangulat.”

BARANYA KUPA HISTORIC VÉGEREDMÉNYE (NEM HIVATALOS):

1. Wirtmann Ferenc–Barna György, Ford Escort MK 2, D3/1.  44:19,0

2. Mekler László–Mekler-Mikó Edit, Alfa Romeo GT, C3/1. 46:44,2

3. Lévai Ferenc–Schweighardt Gábor, Opel Kadett Coupé, D3/2. 48:10,6

4. Gaál József–Gaál Ádám, Opel Ascona B, D3/3. 50:55,1

5. Rónay László–Csuri András, Alfa Romeo GTV, D3/4. 51:25,0

6. Lukács Zsolt–Váradi Alexandra, Skoda 110 L Rally (C1), C3/2. 59:54,9

Wirtmann Ferenc 2014-es eredményei:

62. Rally Costa Brava (historic Eb): C3 kategória 3. helyezés, C csoport 6. helyezés

Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 1. futam: D csoport 1. helyezés

Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 2. futam: D csoport 1. helyezés

29° Sanremo Rally Storico (historic Eb): C3 kategória 2. helyezés, C csoport 6. helyezés

Historic Rallye Vltava (historic Eb): C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés

13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) aszfalt: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés

13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) murva: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 4. helyezés

Baranya Kupa Rali (historic ob): D csoport 1. helyezés

Wirtmann_Baranya_079B6490 (Large)

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei:

2008. C korcsoport bajnok

2009. C korcsoport bajnok

2010. C korcsoport bajnok

2011. C korcsoport bajnok

2012. C korcsoport bajnok, Historic CEZ-bajnok

2013. Historic CEZ-bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Beanett Bt. Munkaruházat, Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax