Wirtmann és Váradi nyerték a Baranya Kupát

  • Országos Historic Ralibajnokság 4. futam
  • Baranya Kupa, 2014. augusztus 9-10.

Wirtmann és Váradi nyerték a Baranya KupátKomló központtal rendezték a Historic Országos Ralibajnokság negyedik futamát, a Baranya Kupát. Az FIA-homológ historic autók versenyében a Wirtmann–Barna kettős volt a leggyorsabb, akik a Miskolc Rali után továbbfejlesztett Ford Escort Mk II-essel a D csoportot is megnyerték. A Mekler–Mikó páros új autót, egy Alfa Romeo GTam-et mutatott be, amivel a második helyen futottak be és nyerték meg a C csoport versenyét.

2014BaranyaKupaWirtmann (Large)

A D csoportban két Opel végzett a dobogón, a Lévai–Schweighardt kettős Kadett Coupéval lett második, míg a Gaál–Gaál kettős Ascona B-vel a harmadik. C csoporban pedig a Lukács–Váradi kettős szerezte meg a második helyet Skoda 110 L Rallyval.

Ezúttal is népszerű volt a replica kategória, ahol szabadabban lehet tuningolni az autókat és a FIA-homológ historic autókkal szemben a versenygumi használata is engedélyezett. Itt a Váradi–Laboncz kettős idei első győzelmét aratta a Mercedes 230E-vel. Őket két Lada VFTS-sel versenyző páros követte, a pécsi pályákon etalonnak számító Szabó–Illés, és az első osztályból a Baranya Kupán historicba átruccanó Rongits–Hannus kettős.

2014BaranyaKupaVaradi (Large)

A szokott jó hangulatban zajlott a Baranya Kupa, amely minden évben kiemelkedő versenye a historic mezőnyének. Az idén 19 páros nevezett, ebből heten az FIA-homológ historic kategóriában, 12-en pedig a replicában.

Az FIA-homológ historic mezőnyben a Scuderia Coppa Amici mindkét, idén Európa-bajnokságon szereplő párosa rajthoz állt. A Wirtmann–Barna kettős a Miskolc Rali után másodszor mutatta meg az ezúttal már továbbfejlesztett Ford Escort Mk II-est, amelynek a prológon elromlott a generátora, de miután a fél mezőny az ő autójukon dolgozott, másnap reggel sikerült elrajtolniuk. „Jó verseny volt, jó hangulatba. A Fordon még van fejleszteni való, de gyönyörű a hangja, imádtam vele minden métert” – mondta Wirtmann, aki a D csoportot megnyerte, és megőrizte vezető helyét a bajnokságban.

2014BaranyaKupaMekler (Large)

Új autóval, ezúttal egy fehér Alfa Romeo GTam-mel állt rajthoz a Mekler–Mikó kettős, akik az Eb mellett az idén egyedül a Baranya Kupán indultak a magyar bajnokságban. „Az autó tökéletes volt, csak a hosszú szünetek nem tetszettek” – mondta a C csoportot megnyerő Mekler.

A D csoport második helyén végzett a Lévai–Schweighardt duó Opel Kadett-tel, akiket a verseny elejét egy kicsit bealvó Gaál–Gaál kettős követett Opel Ascona B-vel. A csoport negyedik helyét pedig a Rónay–Csuri kettős szerezte meg Alfa Romeo GTV-vel.

2014BaranyaKupaLevai (Large)

A C csoportban Mekler mögött a Lukács–Váradi kettős Skoda 110 L Rallyval lett második.

A replica kategóriában nagyon komoly harcot vívott egymással a Váradi–Laboncz kettős Mercedesszel, és a Szabó–Illés duó Lada VFTS-sel. A két autó látszólag nagyon távol van egymástól, ám a Mercedes nagy teljesítményéhez nagy súly is társul, és ahogy Váradi fogalmazott, Szabó VFTS-e egy űrhajó, a sofőr pedig asztronauta, úgyhogy nagyon nehéz dolga volt vele.

2014BaranyaKupaSzabo (Large)

Végül Váradi kisebb váltóproblémája ellenére is nyert. Szabó a hazai pálya előnyét nem tudta kihasználni, és két műszaki hiba után a második helyen végzett, az R1 kategóriát azonban így is megnyerte.

Ez utóbbi sem volt kis teljesítmény, hiszen az első osztályban Mitsubishivel induló Rongits–Hannus kettős ezúttal VFTS-re váltott és a historic mezőnybe is belekóstolt. A páros tíz évvel ezelőtt a VFTS-mezőny egyik meghatározó alakja volt, és ha nehezen is melegedtek bele, a verseny végére komoly tényezők lettek, és az abszolút harmadik, az R1 második helyén végeztek.

Az R1 kategória harmadik helyén a Veréb–Papp kettős futott be, akik óriási eredménynek tartották, hogy két VFTS legenda mögött dobogóra állhattak.

Egy kisebb kuplungprobléma sem állíthatta meg a Szecsődi–Major kettőst, hogy Alfa Romeo GTV6-tal megszerezzék az R2 második helyét, míg a dobogó alsó fokára a Hajdú–Zsiros kettős állhatott fel Lada VFTS-sel.

Jó hír volt, hogy a szezon nagy részét orvosi utasításra kihagyó Zsirpapa már a szervizparkban feltűnt. Reméljük, hamarosan a VFTS volánja mögött is láthatjuk őt.

Az Országos Historic Ralibajnokság következő futama a Budapest Rali lesz október 3–5-e között, a bajnokság pedig október 17–19-e között a Mecsek Ralin zárul, ahol a historic Eb mezőnnyel mérkőzhetnek meg a magyar versenyzők.

2014BaranyaKupaGaal (Large)

BARANYA KUPA HISTORIC VÉGEREDMÉNYE (NEM HIVATALOS):

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort MK 2                  D3/1.        44:19,0

2. Mekler László–Mekler-Mikó Edit      Alfa Romeo GTam                 C3/1.        46:44,2

3. Lévai Ferenc–Schweighardt Gábor    Opel Kadett Coupé                D3/2.        48:10,6

4. Gaál József–Gaál Ádám                     Opel Ascona B                       D3/3.        50:55,1

5. Rónay László–Csuri András               Alfa Romeo GTV                  D3/4.        51:25,0

6. Lukács Zsolt–Váradi Alexandra        Skoda 110 L Rally (C1)         C3/2.        59:54,9

BARANYA KUPA HISTORIC REPLICA VÉGEREDMÉNYE (NEM HIVATALOS):

1. Váradi György–Laboncz László        Mercedes 230E                      R2/1.        44:06,5

2. Szabó Laci–Illés Péter                        Lada VFTS                            R1/1.        44:37,0

3. Rongits Attila–Hannus László           Lada VFTS                            R1/2.        44:51,0

4. Szecsődi András–Major Erik              Alfa Romeo GTV6                R2/2.        45:39,5

5. Veréb Zoltán–Papp Tamás                 Lada VFTS                            R1/3.        46:37,5

6. Merencsics Árpád–Varga Sándor       Suzuki Swift GTi MK1          R1/4.        46:53,8

7. Hajdú Gábor–Zsíros Sándor               Lada VFTS (R2)                    R2/3.        47:35,0

8. Szücs Péter–Szilassy László               Lada 2107                              R1/5.        48:11,2

9. Tóth Ottó–Erdélyi László                   Lada VFTS                            R1/6.        48:29,8

10. Csík Zoltán–Csík Zsuzsanna            Lada VFTS                            R1/7.        48:34,6

11. Traki–Tollas Kriszti                          Lada VFTS                            R1/8.        49:16,7

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI

Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax