Wirtmann Ferenc

Wirtmann: Ez a historic rally szépsége

Szorosan alakul az Országos Historic Rallybajnokság D csoportjának küzdelme, amelyben az első két helyezettet mindössze fél pont választja el egymástól. Wirtmann Ferenc és Kerekes József számára ezért a pontszerzés a legnagyobb tét a bajnokság negyedik fordulóján, az Eger Rallyn. Ebben segítségükre lehet, hogy a Ford Escort Mk II-esen sikerült megoldani egy két éve húzódó fékproblémát és az elmúlt két versenyen rendetlenkedő kuplungot is kicserélték. Wirtmann szerint ebben rejlik a historic rally egyik szépsége. 

„Valóban szoros a bajnoki verseny – mondja Wirtmann. – A D3 kategóriát vezetjük, a D csoportban az MNASZ számítása szerint fél ponttal vezetünk Csukovics István előtt, (Kerekes) Joti számítása szerint fél pont hátrányban vagyunk. De végül is mindegy, a lényegen nem változtat, így is, úgy is sietnünk kell. 

Azt azért hozzá kell tennem, hogy a D csoportban elég nagy műszaki fölényben vagyunk a Zsigulikkal szemben, nem az adja a historic igazi sportértékét, hogyha most megverjük Csukit. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Hanem például az, hogy ilyen közegben versenyezhetünk, akár Csukival, akár a többiekkel. Zsírpapának ezért üzenem, hogy igyekezzen a versenyautó építéssel, mert ha nem indul, akkor nem is tud megverni. 

A historic rally másik szépsége az autók felkészítése, folyamatos fejlesztése. A mostani karosszériával hét éve versenyzünk, akkor nagyon precízen lett megépítve, de mivel nem gyári versenyautó, nekünk kell mindent kitalálni. A Mecsek Rally óta például módosítottunk néhány elektromos kábel elvezetésén, hogy ne melegedjenek annyira. 

Két éve küzdöttünk egy fékproblémával. Nem volt nagy, ettől még lehetett versenyezni és nyerni is, de amikor hideg gumival nagyobbat fékeztem, akkor hajlamos volt bekapni az egyik oldal. Sok mindennel próbálkoztunk, de Benító főmérnökúr megelégelte, most hozott magával érzékelőket, mind a négy féknyeregre felszereltük őket és úgy teszteltünk vagy két órán keresztül. Kiderült, hogy az egyik oldalra kevesebb nyomás jutott. Miután tudtuk a probléma okát, orvosolni is könnyebb volt. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A Salgó Rallyn, talán még emlékeznek rá a szurkolók, volt egy kuplunghibánk. Mivel nem volt tartalék kuplungunk, a főmérnökúr a Mecsek Rally előtt az összes használtból összerakott egy – a lehetőségekhez képest – használhatót. Ez az utolsó gyorsokra megint tönkrement. Mostanra sikerült új kuplungot rendelni. Ezt szerdán szerelte be, remélhetőleg működni fog. 

Az Escorthoz olyan gyári alkatrész, mint mondjuk amilyen a Rally2-esekhez van, nem létezik. Sokan gyártanak hozzá alkatrészeket, de a legtöbb igazi rallyra nem alkalmas, inkább csak klubrendezvényekre. Mindig nagy sakkjátszma, hogy honnan rendelj alkatrészt. Mi a legtöbbet Angliából vagy Ausztráliából szerezzük be. Van köztük pár kínai is, de azok között is akad megbízható. 

Most a fékkel, a kuplunggal, a vezetékek áthelyezésével nagyot léptünk előre, de biztos vagyok benne, hogy az Eger Rally után megint találunk valami javítanivalót. Közben készül az új Mk II-esünk, amibe minden tapasztalatunkat beleépítjük, de mivel más filozófia szerint készül, mint a mostani, ezért azt is ugyanúgy fejlesztgetni kell. Egy historic autónál sohasem érsz a munka végére. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc Nyerges Rally 2023

Ez a historic rally egyik szépsége. Amikor odaállsz egy verseny rajtjához, akkor tudod, hogy az összes versenyzőtársad olyan autóval indul, amibe rengeteg munkát ölt és ugyanolyan szeretettel készítette fel, mint te a tiédet. Teljesen mindegy, hogy milyen márkájú autóról vagy hány lóerőről beszélünk. 

Amikor elrajtolunk, akkor mindenki versenyez a másikkal és a verseny végén mindenki számolgatja a bajnoki pontokat, de ami igazán számít, az az, hogy ott lehetünk. 

Amúgy az Eger Rally jó lesz, rövid etapokkal, jó pályákkal, jó ellenfelekkel és remélhetőleg jó Escorttal is.“ 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Csomós Mixi

Csomós Mixi: Újra kölcsönadjuk Atit

A Győr Rally után a Rally Hungaryn is rajthoz áll Csomós Mixi elválaszthatatlan társa, Nagy Attila. A rutinos navigátor ezúttal a szintén Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyző Hangodi Bendegúzt segíti ki a szezonzáró rally Európa-bajnoki futamon a Peugeot 208 Rally4-ben. 

„Nagy Attila a Kanári-szigetek Rallyn navigált utoljára Csomós Mixinek, de azóta is elengedhetetlen része a csapatunknak – mondta Szabó Krisztián csapatvezető. – Minden versenyen ott van velünk, változatlanul ő készíti a ‘team plant’, hogy kinek, mikor mi a feladata, és verseny közben is sokat segít (Csomós) Mixinek és (Bán) Vityának. 

A Rally Hungary lesz Csomós Mixi pályafutásának legfontosabb versenye, ezért Ati segítségére is számítottunk. Azonban a HUMDA-tól megkerestek minket, hogy a HM Academy társunkat, Hangodi Bendegúzt ki tudjuk-e segíteni Atival, mint kölcsönnavigátorral. 

Mivel mi is sok segítséget kaptunk a HM Academytől, és a programnak az is része, hogy a benne szereplők segítsék egymást, Mixivel és Atival közösen úgy döntöttünk, hogy a Győr Rally után újra kölcsön adjuk Atit. 

Szerintem neki is jó lehetőség lesz, hogy autóba üljön, akár tanuljon és nagyon bízom benne, hogy egy tehetséges fiatal versenyző, Hangodi Bendegúz pályafutását is segíteni tudjuk.“

Fotó: Csomós Mixi // Nagy Attila

Nagy Attila ugyan nem így tervezte október első hétvégéjét, de örül a kihívásnak, amit a rá jellemző komolysággal kezel. 

„Tényleg nem terveztem, hogy a Rally Hungaryn versenyautóba ülök, de örülök a lehetőségnek – mondta Nagy Attila. – Tudom, hogy Mixinek nagyon fontos ez a verseny, hiszen hazai pálya és Vityával nagyon jó lendületben vannak, ezért az eredeti terv az volt, hogy amiben csak tudom, segítem őket.

Ugyanakkor nagyon nagy megtiszteltetés a HUMDA felkérése, hogy Hangodi Bendegúznak navigáljak. Őt nagyon céltudatos, a korához képest rendkívül komoly embernek ugyanakkor nagyon jó fej srácnak is tartom. 

A Peugeot Kupában tavaly kimagasló eredményt ért el. Idén kezdte az Eb-programot, ami nem könnyű feladat. Mi Mixivel tudnánk erről mesélni. Beni most abban a stádiumban van, mint mi egy évvel ezelőtt, úgyhogy remélem a tapasztalatommal tudok lendíteni rajta egyet. Szerintem a legfontosabb feladatunk az lesz, hogy élvezzük a versenyt. Ha ez megvan, akkor az eredmény is meglesz. 

Természetesen a rajtig szeretném segíteni Mixiék felkészülését is, a team plant most is én készítem. Kicsit furcsa lesz egyszerre két csapatnak is, de ez egy olyan feladat, amivel szívesen megbirkózom. 

Még egy belső információt hadd osszak meg a szurkolókkal. Amikor végleg eldöntöttük, hogy belevágunk, akkor a menedzserünk, Szabó Krisztián megkért, hogy hadd hívja fel ő Benit. Ugyanis mindig ráhárul, hogy ha valakivel rossz hírt kell közölni, most hadd közöljön egyszer egy jót is. 

Remélem, hogy sokan jönnek ki a versenyre és szurkolnak Mixiéknek meg egy kicsit nekünk is.“

A csapat együttműködő partnerei:

HM Academy – Hungarian Motorsport Academy, RabócsiRing Kft., CIKS Kft., ZÉG Kft., Balázs-Diák Kft., GR-Motorsport, Autogumiplaza.hu, Pirelli, MTE Speciál Kft., BAZ Express Csomag Logisztika Hungary Kft., VÁRI-VILL Kft., BCS-Gépész Kft., Slep-Szer Kft., Cutler Fitness Veszprém