Wirtmann Ferenc

Wirtmann fél év után nyert újra

A szezonnyitó után idei második győzelmét aratta Wirtmann Ferenc a Mediterrán Rally D korcsoportjában, míg navigátora, Kerekes József 2022-ben először állhatott a dobogó tetejére. 

Ötvenéves versenyzői pályafutása során másodszor tapasztalt olyan mostoha időjárási körülményeket Wirtmann Ferenc, mint amilyenek a Mediterrán Rallyn várták. Egy műszaki hiba miatti kiesés és egy betegség miatt kihagyott verseny után azonban nem kockáztathatott. Minden pocsolyát kikerült és végül Kerekes József navigálásával hibátlan teljesítményt nyújtva szerezték meg a D korcsoport első helyét a Ford Escort Mk II-essel, míg abszolút értékelésben az ifj. Érdi–Csökő kettős Ford Sierrája mögött a második helyen végeztek. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

„Nagyon nehéz verseny volt – mondta Wirtmann. – Ötvenéves pályafutásom alatt most találkoztam ilyennel másodszorra. A spanyol Asturias Rallyn versenyeztünk utoljára ekkora esőben. 

Végig észnél kellett lenni. Tele voltak a pályák vízátfolyással, pocsolyákkal. Ha az egyiken felúszik az autó, vége is a versenyednek. Minden kanyarban, féktávon, ahol csak lehetett kikerültük a tócsákat. 

Ifj. Érdi Tibor nagyon jól ment, vele nem bírtam. Gyorsaságinként 10–15 másodpercet adott. Ha nagyon sietek, akkor 4–5-tel tudtam volna gyorsabb lenni, de szerintem neki is voltak még tartalékai, semmiképpen sem tudtam volna felvenni vele a versenyt. Pár évtizede még az ölemben ült, akkor kellett volna megtanítani neki, hogy tisztelje jobban az öregeket“ – nevet Wirtmann. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

„De nem csak Érdi, a harmadik helyezett Kalapács Zsolt is gyors volt, sokkal közelebb volt hozzám, mint általában. Nagyon örülök neki, hogy ilyen nagy és erős historic mezőny gyűlt össze. A díjkiosztón megkérdezték, mi történt, hogy nem én nyertem, de egyáltalán nem bánom, hogy az Escortnál erősebb autó jött a mezőnybe, ráadásul ilyen jó sofőrrel. Van még több E korcsoportos négykerekes autó, jöhetnének azokkal is. Azt sem bánom, ha nyolcadik vagyok, ha jót tudunk versenyezni. Szerintem a nézők is értékelnék a nagy autókat. 

Az Escortunk nagyon jól viselkedett, szinte rá se kellett nézni, semmilyen műszaki hibánk nem volt, mi sem hibáztunk. Kerekes Jotival meg is állapítottuk, hogy a nehéz körülmények ellenére ritka sima versenyünk volt. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Természetesen örülünk a D csoport győzelmének. A pontokat egyelőre még nem számolgattuk, de bárhogy is állunk a bajnokságban, az Ózd Rallyn megyünk és természetesen ott is nyerni szeretnénk.“

A Mediterrán Rally végeredménye itt található.

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax