Wirtmann harmincszor lógatta le az Ypres Ralin

Pályafutása legnehezebb versenyén vett részt Wirtmann Ferenc és Kerekes József a Historic Rali-Európa-bajnokság negyedik futamán, az Ypres Ralin.

A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott páros azonban ennek ellenére jól szerepelt, hiszen a D3-as kategóriát megnyerte, míg D csoportban és abszolút értékelésben is a második helyen végezett a Ford Escort RS 1800 Mk II-essel. Ezzel 18 pontra növelte előnyét az Európa-bajnokságon. Csapatértékelésben a Scuderia Coppa Amici nyerte az Ypres Ralit, így óriási előnnyel, 36 ponttal vezeti a csapatbajnokságot.

foto: gelofoto

„Ilyen nehéz versenyem még soha sem volt, de ugyanezt mondta Kerekes Joti is — mesélte Wirtmann. — Álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen jó helyezést érünk el.

Most indultunk először ezen a versenyen. A pályabejárást nagyon szigorúan vették, csak kettőt lehetett tréningezni minden pályán. Nekünk még kellett volna két kör, hogy jól fel tudjuk írni. A historic Eb mezőnye előtt elment a modern rali is, úgyhogy mire mi elrajtoltunk egészen más volt a pálya, mint amit felírtunk. A kanyarív megmaradt, de ahol az volt felírva, hogy úton, ott nem lehetett az úton menni, le kellett vágni, de mentünk kukoricásban is.

A sok kihordás és kijárás okozta a legnagyobb nehézséget. Mész egy nagyon szűk, de tiszta úton, odaérsz az elágazáshoz, ami betonlapokból van kirakva, mellette homok, a homokban kő. Volt olyan hely, ahol negyven centi mély volt a lyuk az aszfalt mellett. Mi a kis kerékkel nem mertünk lemenni, mert kiszakítja a futóművet vagy kicsípi a gumit. Ezért fent a porban, homokban próbáltunk evickélni. Ahogy az eleje ráment a homokra, azonnal eltúrta az orrát, amikor a hátulja is ráért, gázzal el lehetett fordítani, de akkor meg a hátulja tört ki és lógott le az árokba. Vagy harminc ilyen lelógásunk volt.

Egy darabig szoros csatát vívtunk Karl Wagner Porschéjával, előtte is voltunk, de aztán elkövettem egy hibát. Joti mondta, hogy jobb 1, 20, elág, jobb 3. Odaértünk és látom, hogy balra fordul az út. Mit tesz ilyenkor az ember? Elfordul balra. Igenám, de az út tényleg jobbra fordult, csak éppen nem lehetett látni, hogy jobbra is van elág. Itt veszítettünk 16 másodpercet, amit úgy gondoltam, hogy nem tudunk behozni, onnan már nem is forszíroztuk. Az eredménnyel így is maximálisan elégedett vagyok.

foto: gelofoto

Három szakasszal a vége előtt az első kerék kapott egy akkora pofont, hogy a kormány eltörte a hüvelykujjamat. Próbáltuk jegelni, a kesztyűt nem tudtam ráhúzni, úgyhogy ma (hétfő) reggel az orvosnál kell kezdenem.

A historic mezőny mellett ment a belga bajnokság is, ahol több Escort is volt. Ők versenygumit használnak, és annyira ismerik a pályákat, hogy az előttem rajtoló mondta, nekik nincs is itinerük, fejből megy. Éppen ezért volt meglepetés, hogy egyetlen belga Escort sem végzett előttünk.

Jól szerepelt a Scuderia Coppa Amici is. A Mekler—Mekler-Mikó párossal közösen mi szereztük a legtöbb pontot, így a csapatértékelést is megnyertük és a bajnokságban is az élen állunk.“

A csapat következő versenye a Baranya Kupa lesz, az Országos Historic Ralibajnokságban. 

YPRES RALI HISTORIC VÉGEREDMÉNYE

  • 1. Karl Wagner—Gerda Zauner A Porsche 911 SC D4 1:45:24,5
  • 2. Wirtmann Ferenc—Kerekes József H Ford Escort RS 1800 Mk II D3 +32,4
  • 3. Carlo Mylle—Steven Vyncke B Porsche 911 Carrera RS 3.0 C4 +1:26,4
  • 4. Timothy Jones—Steve Jones GB Ford Sierra RS Cosworth 4×4 E4 +3:13,1
  • 5. Pentti Veikkanen—Timo Jaakkola FIN Porsche 911 SC D4 +3:41,8
  • 6. Mekler László—Mekler-Mikó Edit H Alfa Romeo 1750 GTAm C3 +8:38,5
  • 7. Antonio Parisi—Giuseppe D’Angelo I Porsche 911 S 2.0 B4 +16:26,4
  • 8. Carlo Fiorito—Ilario Pellegrino I BMW 2002 Ti B4 +18:22,2
  • 9. Sverre Norrgård—Ari Koponen FIN Ford Falcon B5 +20:45,4
  • 10. Jukka Aromaa—Arto Arola FIN Saab 99 EMS D3 +23:55,5
  • 11. Ernie Graham—Karen Graham GB Ford Escort RS 1600 MKI C3 +35:15,3

HISTORIC RALI-EURÓPA-BAJNOKSÁG D CSOPORT ÁLLÁSA NÉGY FUTAM UTÁN, VERSENYZŐK

  • 1. Wirtmann Ferenc 60 pont
  • 2. Karl Wagner 42 pont
  • 3. Jesús Ferreiro 36 pont
  • 4. Jukka Aromaa 25 pont
  • 5. Pentti Veikkanen 23 pont
  • 6. Eddy Van Den Hoorn 14 pont
  • 7. Gerd Sonntag 1 pont

HISTORIC RALI-EURÓPA-BAJNOKSÁG D CSOPORT ÁLLÁSA NÉGY FUTAM UTÁN, NAVIGÁTOROK

  • 1. Kerekes József 60 pont
  • 2. Gerda Zauner 42 pont
  • 3. Xabier Anido 36 pont
  • 4. Arto Arola 25 pont
  • 5. Timo Jaakola 23 pont
  • 6. Theo Badenberg 14 pont

HISTORIC RALI-EURÓPA-BAJNOKSÁG ÁLLÁSA NÉGY FUTAM UTÁN, CSAPATTOK

  • 1. Scuderia Coppa Amici 119 pont
  • 2. Rododendri Historic Rally 83 pont
  • 3. Past Racing 80 pont
  • 4. Historic Rally Club Finland 79 pont
  • 5. Rally Sport Classic 40 pont
  • 6. Historic Rally Club Finland II 25 pont
  • 7. CMS 15 pont
  • 8. ACU Friuli 13 pont
  • 9. SK Vilu 10 pont
  • 10. Rally Club Team 1 pont
  •       MSC Guetersloh 1 pont

HISTORIC RALI-EURÓPA-BAJNOKSÁG 2018

  • március 16–17. Costa Brava Rali
  • április 20–21. Vltava Rali
  • május 24–26. Asturias Rali
  • június 21–23. Ypres Rali
  • augusztus 10–11. Lahti Rali
  • augusztus 30–szeptember 1. Alpi Orientali Rali
  • szeptember 20–22. Elba Rali
  • október 12–13. Mecsek Rali

WIRTMANN FERENC 2018-AS EREDMÉNYEI

  • Costa Brava Rali: Historic Eb. D csoport és D3-as kategória 2. hely, csapatverseny 1. hely
  • Eger Rali 1. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Eger Rali 2. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Vltava Rali: Historic Eb. D csoport és D3-as kategória 1. hely, CEZ historic abszolút 1. hely
  • Miskolc Rali 1. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Miskolc Rali 2. nap: Historic ob. C csoport 1. hely, abszolút 1. hely
  • Asturias Rali: Historic Eb. D csoport 3. hely, D3-as kategória 2. hely, csapatverseny 2. hely
  • Ypres Rali: Historic Eb. D csoport 2. hely, D3-as kategória 1. hely, csapatverseny 1. hely

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI

  • 2008. C korcsoport magyar bajnok
  • 2009. C korcsoport magyar bajnok
  • 2010. C korcsoport magyar bajnok
  • 2011. C korcsoport magyar bajnok
  • 2012. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
  • 2013. Historic CEZ-bajnok
  • 2014. D korcsoport magyar bajnok, Historic Eb. C korcsoport 4.
  • 2015. C korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok, Historic Eb. D korcsoport 2.
  • 2016. D korcsoport magyar bajnok, Historic CEZ-bajnok
  • 2017. D korcsoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Ford Hovány

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Zsírpapa akkumulátorral tolta le a VFTS-t

Óriási versenyben volt Zsiros Imre és Mészáros Sándor a Mecsek Rallyn, ahol nem volt kisebb a tét, mint historic HE5 kategóriájának második helye. Az utolsó gyorsaságin azonban elromlott a Lada VFTS generátora, így Zsírpapa akkumulátorból tolta le. A második hely ugyan nem lett meg, a harmadik viszont igen! 

„Figyelj ide, ez egy jó verseny volt! – szögezte le Zsírpapa mindjárt az elején. – Jó volt a rendezés, jók voltak a pályák, jó volt a hangulat, minden nagyon jó volt. Csak azt sajnálom, hogy Wirtmann a rajtdobogó után kiállt. Mondtam is neki, hogy biztos megijedt, hogy most szétcsapom a száját. Mondjuk, ez volt a terv, de látod meg is ijedt tőle. 

Az volt a szerencse, hogy egy szálláson laktunk és legalább a verseny előtt meg a két nap között jókat bandáztunk velük. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Nálunk minden rendben volt, még ezt a marha nagy meleget is jól bírtuk Meszessel, pedig a VFTS is termeli a meleget, csak egy vaslemez van a motor és köztünk, úgyhogy nem kellett aggódnunk, hogy lefagy a szélvédő. 

Viszont nagyon komolyan mentünk. Ezzel a Benjivel (Schwalm Benjamin) meg a Plesz Márkkal nem bírok. Mind a kettő nagyon gyors, ráadásul fiatalok is. De Kelemen Csabinak mondtam, hogy Miskolcon megvert, úgyis pécsi, majd itthon jól kikap. Így is volt, adtam neki kettőt, adott egyet, adtam kettőt, megint adott egyet. 

Az utolsó gyors előtt már fényévekkel – 0,5 másodperccel – vezettünk előtte, amikor tönkre mente a generátorunk. Öt kilométerrel a rajt előtt bedobtunk egy új akkumulátort az Öreglányba, azzal toltam le. Egy baj van ilyenkor, hogy ha nem kap töltést, akkor hatezer fölé nem megy, így végül nem tudtam megverni Kelemen Csabit, de nem baj, majd jövőre, jobb ha már most készül rá. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Várjál, gyorsan elmondom a szponzorokat, köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. 

És képzeld el, nem csak kategóriában lettünk harmadikok, hanem abszolútban is ötödikek, 30 célba érkezőből. Azért az nem rossz. Mondjuk sokan kiestek az élmezőnyből. 

Köszönöm mindenkinek a versenyt, Markó Tibi rendezőnek különösen, a versenyzőtársaknak, mert nem hiszed el, milyen jó volt a hangulat, legszívesebben mentem volna még egy napot, nagyon jól éreztük magunkat. Köszönöm a szurkolóknak, a csapatomnak, Hosszú Tibinek, Zsoltinak és Lipinek, anyának, meg mindenkinek, aki ott volt. Ettől volt jó a verseny. 

Nem tudom, hogy most mi van ezzel a Fehérvár Rallyval, de mondtam Wirtmann-nak, hogy kapja össze magát, mert nagyon elhúztam a bajnokságban, bár nem tudom, hány pontom van, de biztosan több mint neki. 

Ha lesz Fehérvár, ott találkozunk, ha nem, akkor meg a következő rallyn. Addig vigyázzatok magatokra, puszi a csajoknak!“