Wirtmann Ferenc

Wirtmann három futóperccel lett bajnok

A D csoportot és a D3-as kategóriát is megnyerte Wirtmann Ferenc és Kerekes József Ford Escort Mk II-essel az Országos Historic Rallybajnokság záró futamán, a Rally Hungaryn, amivel a csoport és a kategória bajnoki címet is megszerezték. Bár az időeredmények alapján úgy tűnhetett, sima versenyük volt, annyi kalandban volt részük, mint máskor évek alatt összesen.

„Hosszú, fárasztó, de nagyon jó verseny volt a Rally Hungary – kezdte Wirtmann Ferenc. – A bajnoki címhez elegendő lett volna csak célba érni, de úgy nem lehet versenyezni, hogy csak félig nyomod a gázt, arról nem is beszélve, hogy a nézők is hazamennének. Jotival megállapodtunk a verseny előtt, hogy a szokásos tempóban megyünk, abból nem lehet baj. 

Nehéz körülményekre számítottunk, ezért a 13 colos Michelin helyett 15-ös Hankook gumikkal versenyeztünk. Ezek magasabbak, kicsit megemelik az Escortot, így a komolyabb mélyedésekben, gödrökben sem ért le az alja. Mivel keskenyebb gumikról van szó, hosszabb féktávot kellett venni velük. 

A Hankooknak híresen strapabíróbb oldalfala van, ami a defektveszély miatt is fontos volt. Ennek ellenére kaptunk egy defektet. Egy kő lyukasztotta ki a futófelületet, de olyan lassan engedett le, hogy csak a szervizelés végén vettük észre. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II

A defekttel nem veszítettünk sokat, de így is volt több kalandunk. Háromszor érkeztünk futópercre. Először a városi gyorsasági után. Itt beírják a rajtidődet, aztán, amikor van hely, elrajtolsz. Mi egy percet várhattunk a rajtban, ami még nem lett volna baj, csak az első kör végén egy kicsit túl csúsztam. Egy bal 3, 30, jobb 3 volt. A 30 métert hosszabbra írtuk a kelleténél, mire Joti bemondta a jobb 3-at már túl voltunk rajta. Nevettünk is, hogy 180 gyorsasági kilométeren keresztül jól működik az itinerünk és egy 30 métert rontunk el. Ezzel is veszítettünk időt, ami miatt kicsit sietnünk kellett etapon. 

A második futópercet az én figyelmetlenségem okozta. Kifordultunk a gyorsaságiról és etapon egy autót kerültem ki, csak a záróvonalat nem figyeltem. Megállított a rendőr, akinek töredelmesen beismertem mindent, mondta, látja, hogy sietek, legközelebb tartsam be a szabályokat. Megígértem, így megint futópercre, de még időben megérkeztünk. 

A harmadik eset a szervizparkban volt. Mondja Joti, ha készen vagyunk, guruljunk oda az időellenőrzőre. Jó. Állunk ki, amikor Benító főmérnökúr, megállít, felnyitja a gépháztetőt, kér egy hatos imbuszkulcsot… meg egy tízes csillagvillást… szerel, szerel… az óra meg ketyeg, egyszer csak lecsukja a gépháztetőt, mehettek. Ahhoz képest, hogy kényelmesen akartunk az IE-re érni, itt centiztük ki a legjobban. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II

Még szombaton az első kört 45 másodperc előnnyel zártuk, gondoltam, a másodikra is elég lesz ez a tempó. Nem lett, Rónay Lacitól mindjárt kaptunk húsz másodpercet. Mondom, ennek fele sem tréfa, felrakjuk a lámpasort és támadunk az utolsó két esti gyorson. De a lámpasort rossz szervizautóba raktuk, így anélkül kellett mennünk. Az utolsó esti szakaszt megnyertük, amire mondták a szerelők, hogy látod, nem is kell neked lámpasor, el is adhatod. 

Régen fordult már elő velem, hogy ennyi kalandunk volt, de így is nagyon élveztük. Profi kis versenyt raktak össze, óriási dicséret a rendezőknek a szalmabála lassítók miatt. Ez nem most volt először, de sokkal jobb, mint a gumi lassító. A padkavédelem is sokkal jobban látszik ezekkel a karókkal és a célceremónia is nagyon hangulatos volt. Még az utolsó autókat is megvárták, megünnepelték. Méltó befejezése volt ez a verseny a szezonnak.“ 

Ezt támasztotta alá Kerekes Joti is, aki szintén kiemelte a sok kalandot és hogy a bajnoki cím ellenére, már másnap újra autóba ült volna. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II

„Ahhoz képest, hogy a bajnoki címhez csak célba kellett érnünk, alaposan megdolgoztatott minket a verseny – nevet. – Nem emlékszem arra, hogy Ferivel volt-e olyan versenyünk, hogy háromszor is futópercre érkezzünk.

Az első gyorson az új motor kinyomott egy kis vizet, a túlfolyó direkt elém van kivezetve, hogy lássam, ha baj van, persze azonnal kivert víz, de mondta Benító, hogy nyugodjunk meg, rendben van minden. 

Előfordult, hogy álltunk ki a szervizből, amikor szólt, hogy vissza, mert defektünk van, aztán a szervizparkban is volt egy extra szerelésünk. Ülsz bent az autóban és egy perccel az időd előtt még azt hallod, hogy csillagvillást kérek. Arról már nem is beszélve, hogy vasárnap megérkezünk az első gyorsaságira slick gumival, és az orrunk előtt leszakad az ég. Szóval nem unatkoztunk. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II

Szerintem is jó verseny volt, főleg miután a csoportot és a kategóriát is megnyertünk, ne szóljunk egy szót se. Természetesen nagyon örülünk a bajnoki címnek, de én már holnap mennék a következő versenyre.“ 

A Textura Sport Club partnerei:

Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

WIRTMANN FERENC HISTORIC EREDMÉNYEI
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Zsírpapa akkumulátorral tolta le a VFTS-t

Óriási versenyben volt Zsiros Imre és Mészáros Sándor a Mecsek Rallyn, ahol nem volt kisebb a tét, mint historic HE5 kategóriájának második helye. Az utolsó gyorsaságin azonban elromlott a Lada VFTS generátora, így Zsírpapa akkumulátorból tolta le. A második hely ugyan nem lett meg, a harmadik viszont igen! 

„Figyelj ide, ez egy jó verseny volt! – szögezte le Zsírpapa mindjárt az elején. – Jó volt a rendezés, jók voltak a pályák, jó volt a hangulat, minden nagyon jó volt. Csak azt sajnálom, hogy Wirtmann a rajtdobogó után kiállt. Mondtam is neki, hogy biztos megijedt, hogy most szétcsapom a száját. Mondjuk, ez volt a terv, de látod meg is ijedt tőle. 

Az volt a szerencse, hogy egy szálláson laktunk és legalább a verseny előtt meg a két nap között jókat bandáztunk velük. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Nálunk minden rendben volt, még ezt a marha nagy meleget is jól bírtuk Meszessel, pedig a VFTS is termeli a meleget, csak egy vaslemez van a motor és köztünk, úgyhogy nem kellett aggódnunk, hogy lefagy a szélvédő. 

Viszont nagyon komolyan mentünk. Ezzel a Benjivel (Schwalm Benjamin) meg a Plesz Márkkal nem bírok. Mind a kettő nagyon gyors, ráadásul fiatalok is. De Kelemen Csabinak mondtam, hogy Miskolcon megvert, úgyis pécsi, majd itthon jól kikap. Így is volt, adtam neki kettőt, adott egyet, adtam kettőt, megint adott egyet. 

Az utolsó gyors előtt már fényévekkel – 0,5 másodperccel – vezettünk előtte, amikor tönkre mente a generátorunk. Öt kilométerrel a rajt előtt bedobtunk egy új akkumulátort az Öreglányba, azzal toltam le. Egy baj van ilyenkor, hogy ha nem kap töltést, akkor hatezer fölé nem megy, így végül nem tudtam megverni Kelemen Csabit, de nem baj, majd jövőre, jobb ha már most készül rá. 

Zsirpapa–Mészáros Sándor, Lada VFTS, Mecsek Rally 2025

Várjál, gyorsan elmondom a szponzorokat, köszönöm az Etikett Print Kft-nek, a Box Print-FSD Packing Kft-nek, a GQS Kft-nek és az LS-P Kft-nek, hogy támogatnak. 

És képzeld el, nem csak kategóriában lettünk harmadikok, hanem abszolútban is ötödikek, 30 célba érkezőből. Azért az nem rossz. Mondjuk sokan kiestek az élmezőnyből. 

Köszönöm mindenkinek a versenyt, Markó Tibi rendezőnek különösen, a versenyzőtársaknak, mert nem hiszed el, milyen jó volt a hangulat, legszívesebben mentem volna még egy napot, nagyon jól éreztük magunkat. Köszönöm a szurkolóknak, a csapatomnak, Hosszú Tibinek, Zsoltinak és Lipinek, anyának, meg mindenkinek, aki ott volt. Ettől volt jó a verseny. 

Nem tudom, hogy most mi van ezzel a Fehérvár Rallyval, de mondtam Wirtmann-nak, hogy kapja össze magát, mert nagyon elhúztam a bajnokságban, bár nem tudom, hány pontom van, de biztosan több mint neki. 

Ha lesz Fehérvár, ott találkozunk, ha nem, akkor meg a következő rallyn. Addig vigyázzatok magatokra, puszi a csajoknak!“