Wirtmann Historic CEZ-bajnok

Wirtmann Ferenc és Barna György nyerték a Közép-Európai Zónabajnokság (CEZ) Historic Rali értékelését, amelynek Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában, Horvátországban és Magyarországon voltak az idén versenyei. A páros a Mecsek Rali második, valamint a Saturnus Rali és a Baranya Kupa első helyezéseivel összesen 58 pontot gyűjtött, amellyel a historic értékelés élén végeztek. Ezt az eredményt már a komlói célban sejteni lehetett, de az ünneplés előtt meg kellett várni a bajnokság hivatalos végeredményének kihirdetését.

„Nagyon örülök, hogy az ötödik magyar bajnoki címem mellé még egy nemzetközi bajnokságot is meg tudtam nyerni az idén” – mondta Wirtmann Ferenc. „A Mecsek Rali a historic Eb miatt nagyon nehéz verseny volt, a Saturnus Ralin még nem jártunk előtte, így ennek ez jelentette a nehézségét, a Baranya Kupán pedig tudtuk, hogy nem hibázhatunk, nyernünk kell a bajnoki címhez.”

„Az idén véletlenül keveredtünk a CEZ-bajnokságba, de nagyon megtetszett, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki nem tud egy Eb-programot megfinanszírozni, de szívesen elmenne külföldre egy-két futamra. Jövőre mi is szeretnénk legalább két CEZ-futamon rajthoz állni.”

A CEZ értékelése egy kicsit eltér a magyar és az Európa-bajnokság értékelésétől, hiszen a CEZ az egyetlen bajnokság, ahol a historic versenyzőket korcsoporttól függetlenül abszolút sorrendben értékelik.

„A CEZ-nek több sajátossága is van” – mondta Barna György. „Először is ahhoz, hogy valakit értékeljenek, legalább egy külföldi futamon rajthoz kell állnia. Minden historic versenyző a saját korcsoportjában elért helyezés alapján kapja a pontokat, amelyeket az abszolút értékelésbe visz magával.”

„Nekünk három futamból sikerült megnyerni a bajnokságot, ami annál is értékesebb, mert decemberben Budapesten lesz a CEZ díjkiosztója, amelyen az idén is, tiszteletét teszi az FIA elnöke, Jean Todt. Az FIA-nál egyébként nagyon erős a törekvés arra, hogy a CEZ-t és az ehhez hasonló regionális bajnokságokat erősítsék, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre kevesebben képesek egy Eb-programot finanszírozni. Örülök neki, hogy a CEZ sikereihez az idén mi is hozzá tudtunk járulni.”

2012-es Historic Rali Közép-Európai Zónakupa bajnokság végeredménye
1. Wirtmann Ferenc/Barna György (H)      Ford Escort RS 2000 Mk 1    58      
2. Parisi Antonio/d´Angelo Guiseppe (I)        Porsche 911 S                         50
3. Wieger Hans/Wieger Renate (A)              Ford Escort 1600                    45
4. Montini Roberto/Soragni Claudio (I)         Porsche 911 SC                       43
Pasutti Paolo/Campeis Jean (I)                  Porsche 911 SC                       43
Harrach Ernst/Welserheimb Leopold (A)  Mitsubishi Lancer 2000          43
7. Onofri Roberto/Corsini Alessandro (I)       Volkswagen Golf GTi              40
8. Pagella Maurizio/Brea Roberto (I)            Porsche 911 S                         36

2012-es Historic Rali Közép-Európai Zónkupa versenynaptára
2012. 04. 13-14. BP Ultimate Rali (Ausztria)
2012. 04. 2021. Vltava Rali (Csehország)
2012. 05. 11-12. Saturnus Rali (Szlovénia)
2012. 05. 26-27. Croatia Rali (Horvátország)
2012. 06. 01-02. Mecsek Rali (Magyarország)
2012. 06. 09-10. Velenje Rali (Szlovénia)
2012. 10 .20-21. Komló Rali (Magyarország)

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax