Wirtmann Historic CEZ-bajnok

Wirtmann Ferenc és Barna György nyerték a Közép-Európai Zónabajnokság (CEZ) Historic Rali értékelését, amelynek Ausztriában, Csehországban, Szlovéniában, Horvátországban és Magyarországon voltak az idén versenyei. A páros a Mecsek Rali második, valamint a Saturnus Rali és a Baranya Kupa első helyezéseivel összesen 58 pontot gyűjtött, amellyel a historic értékelés élén végeztek. Ezt az eredményt már a komlói célban sejteni lehetett, de az ünneplés előtt meg kellett várni a bajnokság hivatalos végeredményének kihirdetését.

„Nagyon örülök, hogy az ötödik magyar bajnoki címem mellé még egy nemzetközi bajnokságot is meg tudtam nyerni az idén” – mondta Wirtmann Ferenc. „A Mecsek Rali a historic Eb miatt nagyon nehéz verseny volt, a Saturnus Ralin még nem jártunk előtte, így ennek ez jelentette a nehézségét, a Baranya Kupán pedig tudtuk, hogy nem hibázhatunk, nyernünk kell a bajnoki címhez.”

„Az idén véletlenül keveredtünk a CEZ-bajnokságba, de nagyon megtetszett, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki nem tud egy Eb-programot megfinanszírozni, de szívesen elmenne külföldre egy-két futamra. Jövőre mi is szeretnénk legalább két CEZ-futamon rajthoz állni.”

A CEZ értékelése egy kicsit eltér a magyar és az Európa-bajnokság értékelésétől, hiszen a CEZ az egyetlen bajnokság, ahol a historic versenyzőket korcsoporttól függetlenül abszolút sorrendben értékelik.

„A CEZ-nek több sajátossága is van” – mondta Barna György. „Először is ahhoz, hogy valakit értékeljenek, legalább egy külföldi futamon rajthoz kell állnia. Minden historic versenyző a saját korcsoportjában elért helyezés alapján kapja a pontokat, amelyeket az abszolút értékelésbe visz magával.”

„Nekünk három futamból sikerült megnyerni a bajnokságot, ami annál is értékesebb, mert decemberben Budapesten lesz a CEZ díjkiosztója, amelyen az idén is, tiszteletét teszi az FIA elnöke, Jean Todt. Az FIA-nál egyébként nagyon erős a törekvés arra, hogy a CEZ-t és az ehhez hasonló regionális bajnokságokat erősítsék, hiszen a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre kevesebben képesek egy Eb-programot finanszírozni. Örülök neki, hogy a CEZ sikereihez az idén mi is hozzá tudtunk járulni.”

2012-es Historic Rali Közép-Európai Zónakupa bajnokság végeredménye
1. Wirtmann Ferenc/Barna György (H)      Ford Escort RS 2000 Mk 1    58      
2. Parisi Antonio/d´Angelo Guiseppe (I)        Porsche 911 S                         50
3. Wieger Hans/Wieger Renate (A)              Ford Escort 1600                    45
4. Montini Roberto/Soragni Claudio (I)         Porsche 911 SC                       43
Pasutti Paolo/Campeis Jean (I)                  Porsche 911 SC                       43
Harrach Ernst/Welserheimb Leopold (A)  Mitsubishi Lancer 2000          43
7. Onofri Roberto/Corsini Alessandro (I)       Volkswagen Golf GTi              40
8. Pagella Maurizio/Brea Roberto (I)            Porsche 911 S                         36

2012-es Historic Rali Közép-Európai Zónkupa versenynaptára
2012. 04. 13-14. BP Ultimate Rali (Ausztria)
2012. 04. 2021. Vltava Rali (Csehország)
2012. 05. 11-12. Saturnus Rali (Szlovénia)
2012. 05. 26-27. Croatia Rali (Horvátország)
2012. 06. 01-02. Mecsek Rali (Magyarország)
2012. 06. 09-10. Velenje Rali (Szlovénia)
2012. 10 .20-21. Komló Rali (Magyarország)

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax