Wirtmann Ferenc

Wirtmann: Jotinak adóssága van a Győr Rallyn

Matematikailag még akár bajnok is lehet az Országos Historic Rallybajnokság D csoportjában Wirtmann Ferenc és Kerekes József a Győr Rallyn. Ám a Ford Escort Mk II-essel versenyző párosnak ennél sokkal fontosabb dolga van, hiszen Jotinak komoly elszámolnivalója van a Győr környéki pályákkal. Addig pedig még egy álmatlan éjszaka is vár a csapatra. 

„Nagyon jól állunk – nevet Wirtmann. – Hétfőn megérkezett a főmérnökúr, azt mondta, kicseréli az alkatrészt, ami miatt folyt az olaj a motorból. Szétszedte a befecskendezőt, összerakta, mondta, hogy menjek ki egy körre. Visszajöttem és ugyanúgy dőlt az olaj. Mondta, hogy akkor most menjek haza, este megnézi. Ahogy ismerem Benítót, egész éjszaka nem aludt. Ma reggel még nem mertem felhívni, de a versenyre biztosan talál valamilyen megoldást. 

Ha mást nem, akkor tanácsokat ad, hogy ne menjek olyan gyorsan, vagy hogy elég egy másodperccel nyerni. Ha viszont nem megyek elég gyorsan, azzal fogad a szervizparkban, hogy mi van, alszol? Úgyhogy inkább igyekezni fogunk. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Nagyon jó kis historic mezőny jött össze. Komoly csatára számítok az élen, és a zsigulisok között is. Tegnap beszéltem Zsírpapával, azt mondta, most nem ver meg, mert csak tesztel – ezt persze nem hittem el neki –, de majd ‘Nyíregyen’ elver az új VFTS-sel. Örülök neki, hogy egy régi motoros, Dékány Sándor is visszatér a historicba. Minél többen vagyunk, annál jobb a hangulat.“ 

Bár Wirtmann számára nagyrészt újak lesznek a pályák, navigátora, Kerekes Joti több alkalommal indult itt, és akad némi elszámolnivalója is. De előbb nézzük, tényleg van-e esélyük megnyerni a bajnokságot a Győr Rallyn?

Fotó: Sári Péter // Kerekes József

„Matematikailag van, de nagyon sok összetevős, szerintem ezzel most nem is érdemes foglalkozni. Jól kell mennünk, minél több pontot szerezni, hogy a Nyíregyháza Rallyra elegendő előnnyel érkezzünk – mondta Kerekes Joti. 

Nagyon várom a Győr Rallyt, hiszen rég nem látott pályákon mehetünk. Először 1987-ben indultam a Győri ÉPFU Rallysprinten, akkor Papp Attilának navigáltam. 

Tényő–Ravazd és Olaszfalu is emlékezetes a számomra. Tényőn Németh Zsoltival mentünk a BMW M3-assal. Előtte a Rábaringen már műszaki hibánk volt és ezen a gyorsaságin estünk ki. Olaszfalun pedig én vezettem, Csökő Zoli navigált, de a hidas kanyar után felborultunk a Trabanttal. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Furcsán hangzik, de mind a kettő szép emlék, viszont idén szeretném mind a két pályát teljesíteni. Jó versenyre számítok.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

Bertalan Márton és Paizs Róbert első Európa-bajnoki dobogója a Rally Hungaryn

Pályafutása legjobb eredményét érte el Bertalan Márton és Paizs Róbert a Rally Hungaryn, ahol óriási meglepetésre az RC4 Európa-bajnoki értékelésben a második helyen végeztek és ezzel az ERC4-es bajnokságban is, 24 ponttal a második helyen állnak. A magyar értékelésben pedig nagy fölénnyel nyerték a kétkerék-hajtásúak versenyét.

„Óriási dolog az Eb második hely – lelkendezett Bertalan Márton. – Három évvel ezelőtt a barátaimmal megnéztük a lengyel Eb-futamot. Ott azt gondoltam, hogy én soha sem fogok ilyan szintre jutni. 

A tavalyi Peugeot Kupa bajnoki cím után idén nagy bátran beneveztünk az Eb-re. Amikor megláttam a rajtlistát, hogy 22-en vagyunk, az ellenfeleink nagy része valahol már bajnok volt, akkor azt gondoltam, hogy ha ez első tízbe beférünk, akkor arra büszkék lehetünk.“ 

A büszkeségre azonban ennél sokkal több okuk volt, a harmadik Kislőtéren és a negyedik várpalotai szakaszon ERC4-ben a legjobb időt autózták. 

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

A Kislőtéren éreztem, hogy jót jöttünk. Amikor a beíróban néztem az időket, mindegyik 19 perccel kezdődött. A mienk 18-cal. Mondtam is Robinak, figyelj, szerintem ez jó idő, tuti top 10-es. Félreálltuk, megnéztem a telefonomon, nem akartam elhinni, hogy első idő. 

Amikor Várpalotát megnyertük már biztos voltam benne, hogy valami átverés, később mondják meg, hogy elmérték az időnket.“

De nem az volt. Már ekkor a hetedik helyen álltak, a szombati napot pedig a harmadikon zárták. Vasárnap két szakasz alatt megelőzték a svéd Calle Calberget, és feljöttek a második helyre, de az utolsó gyorsaságin jött a hidegzuhany. 

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

„Megbeszéltük (Paizs) Robival, hogy nem kockáztatunk, főleg, az utolsó gyorsaságin nem. Elrajtoltunk, de tudod, amikor azt érzed, hogy ez parádé és tudod borítani innen oda, onnan ide, akkor elhiszed, hogy bármit meg tudsz csinálni. Hát nem. 

Még öt kilométer volt hátra, emlékszem is a kőre, de már nem tudtam kikerülni. Defektet kaptunk. A balosban nem is akart elfordulni. A szakasz végén pedig azon aggódtam, hogy a visszafordítókban tolatnunk kell. Próbáltam a nyomból kijönni, nehogy a gátló megakadjon valamibe és kiszakítsa a futóművet. 

Nagyon mérges voltam magamra. Lejöttünk, nem kaptunk sokat, csak 50 másodpercet, de biztos voltam benne, hogy elúszott a második hely. Nagy bosszúsan nekiálltunk kereket cserélni, akkor jött az egyik barátunk és mondta, hogy megvan a második hely.

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

Hihetetlen még most is, így két nappal később. Azt el kell mondanom, hogy a HRT csapattól nagyon jól felkészített autót és nagyon jó beállításokat kaptunk, amit ezúton is köszönök. Légrádi Zoli, a csapat tulajdonosa is majd kiugrott a bőréből a célban. 

Este sokáig ünnepeltünk hétfő reggel pedig arra ébredtem, hogy a HRT-s csapattársaink, Csomós Mixi és Nagy Ati rám ugrottak az ágyban. Egyáltalán nem volt kellemes, de ha ez kell egy Eb dobogóhoz, akkor vállalom.

Nagyon sok munkánk van ebben az eredményben, és szeretném megköszönni mindenkinek aki hitt bennünk, támogatott, segített, különösképpen édesapámnak és új csapatvezetőnknek, Szabó Krisztiánnak, ‘Sisának’.  Nélkülük nem juthattunk volna el idáig.“

Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary
Fotó: Bertalan Márton–Paizs Róbert, Rally Hungary

Paizs Róbert sem tudta leplezni örömét, bár a fáradság rajta is érződött. 

„Nagyon fárasztó héten vagyunk túl, de megérte minden egyes pillanata – nevetett Paizs. – Sokkal komolyabban készültünk erre a versenyre, mint tavaly a magyar bajnokikra. Mentálisan és fizikálisan egyaránt. Marcin azt láttam, hogy rettenetesen odatette magát, nagyon összeszedett és koncentrált volt. 

Azért döntöttünk idén az Eb-program mellett, hogy fejlődjünk. Marcin ez a fejlődés már az első versenyen mérhető volt. Nagyon jó érzés volt ekkora nevek között versenyezni és azt mondani a Rally Hungary céljában, hogy megérkeztünk az Eb-mezőnybe.  

Idén még három Eb-futamot tervezünk, a Róma, a Barum és a Silesia Rallyt. Ott is szeretnénk megállni a helyünket, bár tudjuk, hogy idegen pályákon nehezebb dolgunk lesz, de szeretjük a kihívásokat. Köszönjük mindenkinek a támogatást és a szurkolást!“

Az FIA Rally Európa-bajnokság ERC4 állása a Rally Hungary után:

1. Max McRae (brit) 30 pont
2. Bertalan Márton (magyar) 24 pont
3. Jaspar Vaher (észt) 21 pont
4. Mille Johansson (svéd) 19 pont
5. Aoife Raftery (ír) 17 pont
6. Jack Brennan (ír) 15 pont

Bertalan Márton és Paizs Róbert együttműködő partnerei: 

PR-Parts Autóalkatrészek Kft., Pilis Autóüveg Kft., RI-Car Kft., Kezew Tabak Bt., Autodekor.hu, iDoctum, ZÉG Kft., Vári-Vill Kft., HRT Racing