Wirtmann kettős győzelme

Kettős győzelmet aratott a Wirtmann–Barna páros Ford Escort Mk1-essel az Országos Historic Ralibajnokság nyitó hétvégéjén, az Eger Ralin. Mivel a verseny kétnapos volt, ezért a historic szabályainak megfelelően mindkét napot külön értékelték.

Szombaton és vasárnap is a Replica kategóriában idén először induló Merencsics–Varga kettős lett a második Suzuki Swifttel. A dobogó harmadik helyét szombaton a nagy visszatérő, Gaál–Gáspár páros szerezte meg Opel Ascona B-vel, vasárnap pedig a Juhász–Rimár kettős BMW 2002-essel.

Előzetesen nagy volt az érdeklődés a szezonnyitó futamra, de sok autó nem készült el április első hétvégéjére. Így összesen hat páros – köztük három, a historicban most debütáló – állt rajthoz. Örvendetes hír, hogy három különleges autóval, Suzuki Swift GTI, Renault 5 Alpine és Alfa Romeo GTV6-tal bővült a mezőny, amelyeket a hírek szerint egész évben láthatunk versenyezni.

Az Eger Rali egyben a Historic Rali Közép-Európai Zónakupa (CEZ) futama is volt, amelyben csak abszolút sorrendet értékelnek a két nap után. A CEZ-futamot a Wirtmann–Barna kettős nyerte.

WirtmannEger4

Jól kezdődött a magyar bajnokság is a Wirtmann–Barna duónak – akik két héttel korábban kategória második helyezést szereztek a CEZ első futamán, az osztrák Rebenland Ralin. Egerben mind a két napot könnyedén nyerték a Ford Escort Mk 1-essel. „Nagyon jó kis verseny volt. Sokat számított, hogy két hete már indultunk egy elég nehéz ralin, magabiztosabb voltam az első méterektől kezdve. Erre szükség is volt, mert jönnek a fiatalok, akik nagyon gyorsak” – mondta Wirtmann, aki a C korcsoport versenyét is megnyerte.

MerencsicsEger (Large)

Az S csoportról az idén váltott historicra a Merencsics–Varga kettős, akik Suzuki Swift GTI-vel a nem homológ autókat tömörítő Replica kategóriában neveztek. Mind a két nap megnyerték a R csoport versenyét. „Nagyon jól érezzük magunkat a historicban és nagyon örülök neki, hogy az idén ide neveztünk” – mondta Merencsics. „Ez volt pályafutásunk első Eger Ralija és hatalmas élmény volt elrajtolni a Dobó téren. Wirtmann Feri bácsi pedig nagyon jó mérce. Szeretnénk őt az idén minél jobban megszorongatni.”

GaalEger (Large)

Először láthattuk historic ob-futam céljában a Gaál–Gáspár kettőst, akinek gyönyörűen megépített Opel Ascona B-je mostanra forrta ki magát, és akik utoljára két éve, a Baranya Kupán álltak rajthoz. Mindkét nap megnyerték a D korcsoport versenyét. Szombaton harmadik, vasárnap pedig negyedik helyen futottak be. „Nagyon örülök, hogy végre összeállt az autó, hibátlanul működött és hogy célba értünk vele. A futóművünk kicsit alacsonynak bizonyult a sok levágásnál, és mi is mehettünk volna gyorsabban, de hát a rutin még hiányzik ezzel az autóval. Szeretnénk az idén minél többet versenyezni vele, és természetesen folyamatosan gyorsulni” – mondta Gaál József.

JuhaszEger (Large)

Sokat fejlesztett az idén a Juhász–Rimár páros BMW 2002-esén, és ahogy lenni szokott, az utolsó pillanatra állt össze minden, ezért az első gyorsasági szakasz volt az autó tesztje. Ez nem sikerült valami jól, hiszen az új benzincső annyira behorpadt, hogy csak egy gombostűfejnyi lyukon szivárgott a benzin, ami miatt az első két szakaszt 2000-es fordulaton tudták megtenni. Így az első nap az ötödik, a második nap a harmadik helyen végeztek, míg a C korcsoport versenyében mindkét nap másodikok lettek. „A szombati nap nem volt a miénk, azt csak becsületből teljesítettük, de a vasárnap kárpótolt mindenért. Az autó sohasem volt ennyire jó és nagyon élveztük a versenyezést” – mondta Juhász.

KariEger (Large)

Az Eger Ralin debütált a historicban a Kari (Karácsony István) Ali76 (Sindler Alex) kettős Alfa Romeo GTV6-tal. Mivel az Alfa kívülről B-s autó, de egy sokkal modernebb 3000-es V6-os motor van benne, ezért ők is a Replica kategóriába neveztek. Kari szerint azonban a 2004-ben épült autójuk karosszériája már kezd fáradni, ezért készül az utód, amibe a B csoportban homológ 1,8 turbómotort tervez. Szombaton az R csoport második helyén végeztek, vasárnap azonban a kuplungtárcsa átszakadt, ezért a verseny feladására kényszerültek. „Nagyon tetszett a historic és az Eger Rali is. Nincs túl sok versenyzői gyakorlatom, amit az idén szeretnénk gyarapítani és egész szezonban indulunk” – mondta Kari.

HorvathEger (Large)

Szintén Egerben indult először a Horváth–Jezsó kettős a magyar raliszurkolók számára oly kedves Renault R5 Alpine-nal. Az autó egy ideje már készen van, de ez volt az első historic-versenye, mint ahogyan a sofőrnek, Horváth Zsoltnak is ez volt az első komoly versenye volán mögött (korábban navigált) és ez volt az első alkalom, hogy Jezsó Bernadettel együtt versenyzett. A sokismeretlenes verseny első napjának egy banális véletlen vetett véget. Etapon egy felpattanó kő pókhálósra törte az R5 szélvédőjét, amit ki kellett rúgni, hogy egyáltalán a szervizparkig elérjenek. Mivel nem volt tartalék szélvédőjük, az első napi versenyből kiestek. Vasárnapra a Renault Club segítségével sikerült szélvédőt szerezniük, amit egy miskolci klubtag autójából szereltek ki, így vasárnap újra versenybe szállhattak. „Célba szerettünk volna érni és tapasztalatot gyűjteni a versenyzésről és az autóról is. Vasárnap ez sikerült, úgyhogy nagyon boldogok vagyunk” – mondta Horváth Zsolt.

Az Országos Historic Ralibajnokság következő futamát, a Miskolc Ralit május 10–12-én rendezik, amelyen az előzetes ígéretek szerint még nagyobb mezőny várható.

EGER RALI ELSŐ VERSENY VÉGEREDMÉNYE

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS2000 Mk.1.      C3            47:45,2
2. Merencsics Árpád–Varga Sándor       Suzuki Swift GTI                     R1            +51,3
3. Gaál József–Gáspár Béla                    Opel Ascona B 1900                D3            +6:26,4
4. Kari–Ali76                                          Alfa Romeo GTV6                   R3            +8:55,1
5. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                               C3            +15:43,2

EGER RALI MÁSODIK VERSENY VÉGEREDMÉNYE

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS2000 Mk.1.      C3            33:22,1
2. Merencsics Árpád–Varga Sándor       Suzuki Swift GTI                     R1            +44,1
3. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                               C3            +2:03,6
4. Gaál József–Gáspár Béla                    Opel Ascona B 1900                D3            +3:24,3
5. Horváth Zsolt–Jezsó Bernadett          Renault 5 Alpine                       D2            +6:34,9

HISTORIC ORSZÁGOS RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA

2013. április 5–7. Eger Rali
2013. május 10–12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24–25. Baranya Kupa
2013. szeptember 27–29. Budapest Rali
2013. november 7–9. Mecsek Rali

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI

Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax