Wirtmann kettős győzelme

Kettős győzelmet aratott a Wirtmann–Barna páros Ford Escort Mk1-essel az Országos Historic Ralibajnokság nyitó hétvégéjén, az Eger Ralin. Mivel a verseny kétnapos volt, ezért a historic szabályainak megfelelően mindkét napot külön értékelték.

Szombaton és vasárnap is a Replica kategóriában idén először induló Merencsics–Varga kettős lett a második Suzuki Swifttel. A dobogó harmadik helyét szombaton a nagy visszatérő, Gaál–Gáspár páros szerezte meg Opel Ascona B-vel, vasárnap pedig a Juhász–Rimár kettős BMW 2002-essel.

Előzetesen nagy volt az érdeklődés a szezonnyitó futamra, de sok autó nem készült el április első hétvégéjére. Így összesen hat páros – köztük három, a historicban most debütáló – állt rajthoz. Örvendetes hír, hogy három különleges autóval, Suzuki Swift GTI, Renault 5 Alpine és Alfa Romeo GTV6-tal bővült a mezőny, amelyeket a hírek szerint egész évben láthatunk versenyezni.

Az Eger Rali egyben a Historic Rali Közép-Európai Zónakupa (CEZ) futama is volt, amelyben csak abszolút sorrendet értékelnek a két nap után. A CEZ-futamot a Wirtmann–Barna kettős nyerte.

WirtmannEger4

Jól kezdődött a magyar bajnokság is a Wirtmann–Barna duónak – akik két héttel korábban kategória második helyezést szereztek a CEZ első futamán, az osztrák Rebenland Ralin. Egerben mind a két napot könnyedén nyerték a Ford Escort Mk 1-essel. „Nagyon jó kis verseny volt. Sokat számított, hogy két hete már indultunk egy elég nehéz ralin, magabiztosabb voltam az első méterektől kezdve. Erre szükség is volt, mert jönnek a fiatalok, akik nagyon gyorsak” – mondta Wirtmann, aki a C korcsoport versenyét is megnyerte.

MerencsicsEger (Large)

Az S csoportról az idén váltott historicra a Merencsics–Varga kettős, akik Suzuki Swift GTI-vel a nem homológ autókat tömörítő Replica kategóriában neveztek. Mind a két nap megnyerték a R csoport versenyét. „Nagyon jól érezzük magunkat a historicban és nagyon örülök neki, hogy az idén ide neveztünk” – mondta Merencsics. „Ez volt pályafutásunk első Eger Ralija és hatalmas élmény volt elrajtolni a Dobó téren. Wirtmann Feri bácsi pedig nagyon jó mérce. Szeretnénk őt az idén minél jobban megszorongatni.”

GaalEger (Large)

Először láthattuk historic ob-futam céljában a Gaál–Gáspár kettőst, akinek gyönyörűen megépített Opel Ascona B-je mostanra forrta ki magát, és akik utoljára két éve, a Baranya Kupán álltak rajthoz. Mindkét nap megnyerték a D korcsoport versenyét. Szombaton harmadik, vasárnap pedig negyedik helyen futottak be. „Nagyon örülök, hogy végre összeállt az autó, hibátlanul működött és hogy célba értünk vele. A futóművünk kicsit alacsonynak bizonyult a sok levágásnál, és mi is mehettünk volna gyorsabban, de hát a rutin még hiányzik ezzel az autóval. Szeretnénk az idén minél többet versenyezni vele, és természetesen folyamatosan gyorsulni” – mondta Gaál József.

JuhaszEger (Large)

Sokat fejlesztett az idén a Juhász–Rimár páros BMW 2002-esén, és ahogy lenni szokott, az utolsó pillanatra állt össze minden, ezért az első gyorsasági szakasz volt az autó tesztje. Ez nem sikerült valami jól, hiszen az új benzincső annyira behorpadt, hogy csak egy gombostűfejnyi lyukon szivárgott a benzin, ami miatt az első két szakaszt 2000-es fordulaton tudták megtenni. Így az első nap az ötödik, a második nap a harmadik helyen végeztek, míg a C korcsoport versenyében mindkét nap másodikok lettek. „A szombati nap nem volt a miénk, azt csak becsületből teljesítettük, de a vasárnap kárpótolt mindenért. Az autó sohasem volt ennyire jó és nagyon élveztük a versenyezést” – mondta Juhász.

KariEger (Large)

Az Eger Ralin debütált a historicban a Kari (Karácsony István) Ali76 (Sindler Alex) kettős Alfa Romeo GTV6-tal. Mivel az Alfa kívülről B-s autó, de egy sokkal modernebb 3000-es V6-os motor van benne, ezért ők is a Replica kategóriába neveztek. Kari szerint azonban a 2004-ben épült autójuk karosszériája már kezd fáradni, ezért készül az utód, amibe a B csoportban homológ 1,8 turbómotort tervez. Szombaton az R csoport második helyén végeztek, vasárnap azonban a kuplungtárcsa átszakadt, ezért a verseny feladására kényszerültek. „Nagyon tetszett a historic és az Eger Rali is. Nincs túl sok versenyzői gyakorlatom, amit az idén szeretnénk gyarapítani és egész szezonban indulunk” – mondta Kari.

HorvathEger (Large)

Szintén Egerben indult először a Horváth–Jezsó kettős a magyar raliszurkolók számára oly kedves Renault R5 Alpine-nal. Az autó egy ideje már készen van, de ez volt az első historic-versenye, mint ahogyan a sofőrnek, Horváth Zsoltnak is ez volt az első komoly versenye volán mögött (korábban navigált) és ez volt az első alkalom, hogy Jezsó Bernadettel együtt versenyzett. A sokismeretlenes verseny első napjának egy banális véletlen vetett véget. Etapon egy felpattanó kő pókhálósra törte az R5 szélvédőjét, amit ki kellett rúgni, hogy egyáltalán a szervizparkig elérjenek. Mivel nem volt tartalék szélvédőjük, az első napi versenyből kiestek. Vasárnapra a Renault Club segítségével sikerült szélvédőt szerezniük, amit egy miskolci klubtag autójából szereltek ki, így vasárnap újra versenybe szállhattak. „Célba szerettünk volna érni és tapasztalatot gyűjteni a versenyzésről és az autóról is. Vasárnap ez sikerült, úgyhogy nagyon boldogok vagyunk” – mondta Horváth Zsolt.

Az Országos Historic Ralibajnokság következő futamát, a Miskolc Ralit május 10–12-én rendezik, amelyen az előzetes ígéretek szerint még nagyobb mezőny várható.

EGER RALI ELSŐ VERSENY VÉGEREDMÉNYE

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS2000 Mk.1.      C3            47:45,2
2. Merencsics Árpád–Varga Sándor       Suzuki Swift GTI                     R1            +51,3
3. Gaál József–Gáspár Béla                    Opel Ascona B 1900                D3            +6:26,4
4. Kari–Ali76                                          Alfa Romeo GTV6                   R3            +8:55,1
5. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                               C3            +15:43,2

EGER RALI MÁSODIK VERSENY VÉGEREDMÉNYE

1. Wirtmann Ferenc–Barna György       Ford Escort RS2000 Mk.1.      C3            33:22,1
2. Merencsics Árpád–Varga Sándor       Suzuki Swift GTI                     R1            +44,1
3. Juhász Zsolt–Rimár Tamás                 BMW 2002                               C3            +2:03,6
4. Gaál József–Gáspár Béla                    Opel Ascona B 1900                D3            +3:24,3
5. Horváth Zsolt–Jezsó Bernadett          Renault 5 Alpine                       D2            +6:34,9

HISTORIC ORSZÁGOS RALIBAJNOKSÁG VERSENYNAPTÁRA

2013. április 5–7. Eger Rali
2013. május 10–12. Miskolc Rali
2013. augusztus 24–25. Baranya Kupa
2013. szeptember 27–29. Budapest Rali
2013. november 7–9. Mecsek Rali

AZ ORSZÁGOS HISTORIC RALIBAJNOKSÁG EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREI

Iharos és Goller Kft., Kumho, MTVA Telesport

Wirtmann Ferenc

Wirtmann: Kuplung, szuperrally, de így is élveztük

Kalandos versenye volt Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek a Salgó Rallyn. Az Országos Historic Rallybajnokság második futamán az első öt szakaszt megnyerték és vezették a versenyt, amikor elromlott a Ford Escort Mk II-es kuplungja, így a napi utolsó szakaszt ki kellett hagyniuk. Szombaton szuperrallyval visszaálltak, de a kihagyott gyorsasági miatt annyi büntetést kaptak, hogy az abszolút értékelésben a nyolcadik, D csoportban pedig az ötödik helyre tudtak felkapaszkodni.

Jó versenyt ígért Wirtmann Ferenc a Salgó Rallyra és a műszaki hibájuk ellenére is azt gondolja, nem tévedett az előrejelzéssel. 

„Tényleg jó verseny volt, jó pályákkal – mondja. – Ceredet nem kell bemutatni, az egyik legjobb magyar gyorsasági. Kazár rettentő gyors, bár most megnövelték a hosszát. A másik két pályát Katalinaknaként ismerjük. Elég durva, de igazi rally gyorsasági. Sok volt a murvafelhordás, a sár, verseny közben is esett az eső, mégis kevés defekt volt. Mi Jotival nagyon élveztük a pályákat. 

Az első öt gyorsaságit megnyertük, de már az elején probléma volt a kuplunggal, nem emelt ki. A hatodik szakaszon nem mertünk elrajtolni, mert ha bent maradunk a pályán, akkor vége a versenyünknek. Inkább bementünk a szervizparkba, ahol kicseréltük a kuplungot, így másnap folytatni tudtuk a versenyt.“

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A szuperrallyt azonban a historic szabálya komolyan bünteti. 

„A historic sajátos szabálya szerint, ha ez első nap kiesel, akkor az addigi eredményeidet törlik és a kategória utolsó idejét kapod, plusz kihagyott gyorsaságinként öt percet – vette át a szót Kerekes Joti. – Ez nekünk összességében több mint 15 perc büntetést jelentett, de legalább versenyben maradtunk. Mivel szuperrallyztunk, a megszerzett pontjainkat is felezik, így számításaink szerint három pontot kaptunk, ami még mindig több, mint ha kiesetünk volna.“

A verseny második napján, szombaton így már nem kellett sietnie a párosnak és előkerültek a használt gumik is. 

„Előszedtük az összes kopott gumit, amit egyébként versenyre már nem raktunk volna fel, és elhasználtuk őket – mondta Wirtmann. – Zagyvarónát mind a háromszor megnyertük. Szuhára nem voltak jók a széles gumik, de mivel gyakorlatilag nem számított az időeredményünk, fent hagytuk őket és azzal mentünk. Ott mind a kétszer kikaptunk. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Abszolútban 8., D csoportban 5., D3-as kategóriában pedig 4.-ek lettünk. Ennyit tudtunk kihozni a versenyből. A Mecsek Rally előtt át kell néznünk a kuplungot és a hidraulikát is. Amint megvan a hiba oka, tudjuk orvosolni. Remélem, a másik magyar klasszikus versenyen, Pécsen az eredményünk is jobb lesz. De ha csak annyira élvezzük Jotival, mint a Salgót, akkor már elégedettek leszünk.“ 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax