Wirtmann: Most következik a nagy falat

A historic Európa-bajnokság legfontosabb futamán áll rajthoz a hétvégén Wirtmann Ferenc és Barna György. Az Akropolisz Rali neve már önmagában is jól cseng és biztosíték a nehéz feltételekre, ráadásul ezúttal egymás után két versenyről van szó, és mind a kettő a historic Eb-n alkalmazott legmagasabb, háromszoros szorzóval szerepel a naptárban.

Wirtmann_Vltava2

Az első két nap aszfaltos versenyen kell bizonyítani, majd öt óra átépítési lehetőség áll a csapatok rendelkezésére és következik egy murvás verseny. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott csapat számára további kihívást jelent, hogy még sohasem versenyeztek a Ford Escort Mk 1-essel murván. Ráadásul a bőséges pontszerzési lehetőségnek köszönhetően rekordszámú, 49 nevezője van a versenynek.

SVC_3052 (Large)

„Elég jelentős verseny lesz a bajnokság szempontjából” – mondta Wirtmann Ferenc. „A C csoportban az eddigi legtöbb, 22 nevező van. Nehéz eldönteni, hogy mi a helyes taktika. Az biztos, hogy az jár a legjobban, aki mind a két versenyen célba ér, és pontokat szerez. Emiatt taktikázni kellene és óvatosan végigmenni. Viszont, ha mindenki taktikázik, akkor meg meg lehet őket verni és csak nyomni kellene.”

1SR_5800 (Large)

„Ez lesz az első murvás versenyünk az Escorttal, ami miatt az autót is át kellett alakítani. Elsősorban a légszűrőt kellett úgy módosítani, hogy ne szívjon port a motor. Felemeltük a karosszériát és magasabb, murva gumikkal megyünk. Már az első aszfaltversenyen is így indulunk, mert ha valami gond lesz az autón, akkor az öt óra alatt nem tudjuk átépíteni.”

„Az aszfaltos verseny 140 km lesz, a murva 90, úgyhogy az össztáv szempontjából is ez a legnehezebb versenyünk. Nagyon kíváncsi vagyok rá, mire leszünk képesek.”

2MP_9935 (Large)

Wirtmann Ferenc 2014-es eredményei:
62. Rally Costa Brava (historic Eb): C3 kategória 3. helyezés, C csoport 6. helyezés
Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 1. futam: D csoport 1. helyezés
Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 2. futam: D csoport 1. helyezés
29° Sanremo Rally Storico (historic Eb): C3 kategória 2. helyezés, C csoport 6. helyezés
Historic Rallye Vltava (historic Eb): C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) állása öt futam után:
1. Mats Myrsell (S) Porsche Carrera 138 pont
2. Lucio da Zanche (I) Porsche Carrera 117 pont
3. Wirtmann Ferenc (H) Ford Escort RS 70 pont
4. Valter Chris Jensen (N) Porsche Carrera 66 pont
5. Anders Johnsen (S) Porsche Carrera 48 pont
6. Danis Moynihan (IRL) Ford Escort RS 45 pont
7. Mekler László (H) Alfa Romeo GTA 44 pont
8. Antonio Sainz (E) Porsche/Ford Escort RS 35 pont
9. Villu Mättik (EE) VAZ 2101 33 pont
10. Carlo Falcone (I) Porsche 914 30 pont

079B2022 (Large) 
A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) navigátorok, állása öt futam után:
1. Esko Junttila (S) 138 pont
2. Giulio Oberti (I) 117 pont
3. Erik Pedersen (N) 66 pont
4. Ingrid Johnsen (S) 48 pont
5. Gerard Conway (IRL) 45 pont
6. Mekler-Miko Edit (H) 44 pont
7. Arvo Maslenikov (EE) 33 pont
8. Pietro Ometto (I) 30 pont
9. Barna György (H) 22 pont
10. Michele Ognibeni (I) 6 pont
Wirtmann_CostaBrava4 (Large)

A Historic Rali-Európa-bajnokság 2014-es naptára:
2014. február 28., Rallye de España (Spanyolország) 2-es szorzó
2014. március 14., 62 Rally Costa Brava (Spanyolország) 3-as szorzó
2014. április 4., 29° Sanremo Rally Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. május 2., International Rally of the Lakes (Írország) 3-as szorzó
2014. május 16., 23. Historic Rallye Vltava (Csehország) 2-es szorzó
2014. június 5., 13th Historic Acropolis Rally (Görögország) két külön verseny 3-as szorzó
2014. június 20., Ypres Historic Rally (Belgium) 2-es szorzó
2014. július 3., Historic San Marino Rally (San Marino) 2-es szorzó
2014. július 18., Auto24 Rally Estonia (Észtország) 2-es szorzó
2014. augusztus 7., Lahti Historic Rally (Finnország) 3-as szorzó
2014. augusztus 28., 19° Rally Alpi Orientali Historic (Olaszország) 2-es szorzó
2014. szeptember 18., XXVI Rally Elba Storico (Olaszország) 3-as szorzó
2014. október 3., 6 Rallye de Asturias Historico (Spanyolország) 1-es szorzó
2014. október 17., 48. Mecsek Rallye (Magyarország) 2-es szorzó
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei:
2008. C korcsoport bajnok
2009. C korcsoport bajnok
2010. C korcsoport bajnok
2011. C korcsoport bajnok
2012. C korcsoport bajnok, Historic CEZ-bajnok
2013. Historic CEZ-bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Beanett Bt. Munkaruházat, Iharos és Goller Kft., Kumho

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Zagyvaróna csodálatos gyorsasági

Rengeteget tanult Zagyva Dorka pályafutása első ORB2-es és egyben első komoly aszfaltos rallyversenyén, a Salgó Rallyn. Édesapjával, Zagyva Lajos csak a célba érkezésre és a tapasztaltszerzésre koncentráltak, ám ezt jócskán túl teljesítették, hiszen a Citroën C2 R2 Max-szal az abszolút értékelés 11., még az RC4-es kategória 7. helyén végeztek. 

„Nagyon boldog vagyok – kezdte Zagyva Dorka. – Régen versenyeztem már aszfalton, ilyen gyors és komoly pályákon pedig még soha sem mentem, ezért nagyon izgultam a verseny előtt.

A két pálya közül Szuhától tartottam egy kicsit, mert felhordásos, szűk, fák között kell menni… De amikor először lejöttünk rajta, apával egymásra néztünk és azt mondtuk, ez nagyon jó pálya. Zagyvaróna pedig csodálatos: gyors, technikás, nagyon tudni kell rajta helyezkedni. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ez első körben még egy kicsit tapogatóztam, de aztán egyre jobban kezdtem használni az autót. Be mertem menni tőre, tudtam improvizálni, alkalmazkodni a változó körülményekhez. Nagyon élveztem. 

Ha az időeredményünket nézed, akkor látszik, hogy van hová fejlődnöm, de így első lépésnek ez nagyon jó volt. Büszke vagyok apára is, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, és nem sokkal több rutinja van a navigálásban, mint nekem a vezetésben, ennek ellenére hibátlan munkát végzett.

A következő verseny a Mecsek Rally lehet, ami közvetlenül a szóbeli érettségi után lesz. Nem tudom, hogy bevállaljuk-e. Utána viszont szeretnék minél többet időt autóban tölteni, minél többet tanulni a rallyról.

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette, hogy elrajtoljak életem első Salgó Rallyján, köszönöm a szurkolást, a jókívánságokat, a lájkokat. Nagyon jól estek.“

Dorkánál csak édesapja, Zagyva Lajos volt elégedettebb, akinek szintén ez volt az első Salgó Rallyja, de úgy tűnik nem az utolsó, hiszen nagyon megtetszettek neki a pályák. 

„Nagyon pozitív tapasztalatokkal és mondhatom azt is, hogy élményekkel lettem gazdagabb – mondta. – Dorka ahhoz képest, hogy élete első ORB2-es versenye volt és most ment először gyors, valódi aszfaltos pályákon, szerintem nagyon jól teljesített. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Az első körben tapogatóztunk. Megbeszéltük, hogy nem megyünk gyorsan, a tapasztalatszerzés a cél, de Dorka betegesen nézi az időket. Szerinte nagyon rosszul jöttünk, de mondtam, hogy ne foglalkozzon vele. 

Zagyvarónán első körben 10:16-ot jöttünk, másodikban 10:04-et, harmadikban 9:59-et. Ez még messze nem pályacsúcs, de látszik rajta az egyenletes fejlődés.

Ami engem illet, rettenetesen koncentráltam a számolásra, de a navigálásra is. A gyorsaságin csak az itinert tudtam diktálni, ott semmire nem volt idő, hogy itt engedd ki, vagy oda helyezkedj. Etapon meg tudtuk beszélni a tapasztaltainkat, de már közel van Dorka ahhoz, hogy egy profi navigátor többet tud segíteni neki, mint én. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Bármennyire is hihetetlen, még én sem versenyeztem a Salgó Rallyn. Valahogy mindig kimaradt, de már látom, hogy nagy hiba volt. Mind a két pálya nagyon tetszett, nekem Szuha talán még jobban. Az pedig, hogy többször is keresztezzük a Zagyva folyót, megint csak nagyon különleges dolog volt számomra. Szerintem nem most jártam itt utoljára. 

Ahogy Dorka is mondta, a következő hetekben a tanulásra koncentrál, az a fontosabb. Ha az érettségi után készen áll a Mecsek Rallyra, akkor ott indulunk, ha nem, akkor megyünk a következő versenyen.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.