Wirtmann: Nem vágyom vissza Elbára

Meglehetősen hanyag munkát végeztek a rendezők a Historic Európa-bajnokság 12. futamán, az Elba Ralin. Wirtmann Ferencet és Kerekes Józsefet a Ford Escort Mk I-essel 79.-nek sorolták be, amelynek az eredménye egyetlen szakasz alat négy utol ért versenyző, majd egy defekt és a verseny feladása lett. Wirtmann ezzel az Európa-bajnokság C csoportjában egy helyet veszített és jelenleg az ötödik helyen áll.

WirtmannElba (Medium)

„Nem sok jót tudok mondani az Elba Raliról, a rendezők nagyon inkorrektek voltak velünk szemben” – mondta Wirtmann Ferenc. „Először is besoroltak minket 79.-nek. 30-as 40-es rajtszámmal olyanok indultak, akiket más versenyen meg szoktunk előzni. Előttünk egy nagyon szimpatikus svájci páros rajtolt, akik nem értették, mi mit keresünk mögöttük. Mondták, hogy ők is kérvényezni fogják, hogy legalább két percre rajtoltassanak minket, mert utol fogjuk érni őket.”

„A versenyzői összekötőnek jeleztük, hogy nem lesz jó 79.-nek rajtolni olyan pályán, ahol nem lehet előzni. Mondta, hogy félrértés történt, adnak két percet. Odaértünk az első gyorsaságihoz, mondjuk, hogy két perc. A sportbíró rázta a fejét, hogy nem tud adni két percet. Erre mit tudsz csinálni?”

„Gondoltuk, hogy az első napi két gyorsasági után átsorolnak minket, mert akkor az abszolút 25. helyen álltunk. De ez sem történt meg. A második napi első gyorsaságin három autót előztünk meg, amikor a negyediket utolértük, defektet kaptunk. 12 km-t mentünk mögötte bal hátsó defekttel és nem tudott elhúzni tőlünk. A defektnek köszönhetően annyira megsérült a hátsó híd és a difi, hogy az Escortunk gondozója, Léhi Sanyi azt mondta, ne menjünk tovább, mert csak tönkretesszük az autót. Ha egy jó és korrekt versenyen indultunk volna, nem adtam volna fel, de ilyen körülmények között nem sok kedvem volt versenyezni.”

„Miután kiálltunk, szóvá tettük a rajtbesorolásunkat a versenyirodán, de ott is azt mondták, hogy félreértés történt. Ezzel a félreértéssel Carlo Falcone megelőzött minket a bajnokságban.”

„Nem az Eb negyedik helyezésemet sajnálom, hanem hogy ilyen furkálódással vették el a versenyzés élményét. A következő futamunk a Mecsek Rali lesz, ahol szeretnénk egy igazán jó eredménnyel befejezni a bajnokságot. Elbára viszont nem vágyom vissza és nem hiszem, hogy ezek után még egyszer rajthoz állunk ezen a versenyen.”

Wirtmann Ferenc 2014-es eredményei:

Rally Costa Brava (historic Eb): C3 kategória 3. helyezés, C csoport 6. helyezés

Vredestein Miskolc Rali (historic ob) 1. futam: D csoport 1. helyezés

Vredestein Miskolc Rali (historic ob): D csoport 1. helyezés

29° Sanremo Rally Storico (historic Eb): C3 kategória 2. helyezés, C csoport 6. helyezés

Historic Rallye Vltava (historic Eb): C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés

13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) aszfalt: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 3. helyezés

13th Historic Acropolis Rally (historic Eb) murva: C3 kategória 1. helyezés, C csoport 4. helyezés

Baranya Kupa (historic ob): D csoport 1. helyezés

XXVI Rally Elba Storico (historic Eb): kiállt

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) állása 12 futam után:

  1. Mats Myrsell (S) Porsche Carrera 261 pont
  2. Lucio da Zanche (I) Porsche Carrera 261 pont
  3. Valter Chris Jensen (N) Porsche Carrera 180 pont
  4. Carlo Falcone (I) Porsche 914 160 pont
  5. Wirtmann Ferenc (H) Ford Escort RS 136 pont
  6. Anders Johnsen (S) Porsche Carrera 129 pont
  7. Mekler László (H) Alfa Romeo GTA 97 pont
  8. Pietro Corredig (I) BMW 2002 TI 74 pont
  9. Nicholas Montini (I) Porsche Carrera RS 60 pont
  10. Villu Mättik (EE) VAZ 2101 51 pont

A Historic Rali-Európa-bajnokság C korcsoport (2-es kategória) navigátorok, állása 12 futam után:

  1. Esko Junttila (S) 261 pont
  2. Giulio Oberti (I) 261 pont
  3. Erik Pedersen (N) 180 pont
  4. Pietro Ometto (I) 133 pont
  5. Ingrid Johnsen (S) 129 pont
  6. Mekler-Mikó Edit (H) 97 pont
  7. Barna György (H) 85 pont
  8. Sonia Borghese (I) 74 pont
  9. Arvo Maslenikov (EE) 51 pont
  10. Gerard Conway (IRL) 45 pont

 

A Historic Rali-Európa-bajnokság csapatverseny állása 12 futam után:

  1. Historic Rally Club Finland 465 pont
  2. Tractive Motorsport 390 pont
  3. Rododendri Historic Rally 372 pont
  4. Scuderia Coppa Amici 291 pont
  5. Profil Racing Team 261 pont
  6. Black Motorsport 219 pont
  7. Winners Rally Team 252 pont
  8. Rally Club Sandro Munari 180 pont
  9. Circolo Della Biella 133 pont
  10. SK Villu 51 pont
  11. Escuderia Madrid Historicos 35 pont

A Historic Rali-Európa-bajnokság 2014-es naptára

február 28., Rallye de España (Spanyolország) 2-es szorzó

március 14., 62 Rally Costa Brava (Spanyolország) 3-as szorzó

április 4., 29° Sanremo Rally Storico (Olaszország) 3-as szorzó

május 2., International Rally of the Lakes (Írország) 3-as szorzó

május 16., 23. Historic Rallye Vltava (Csehország) 2-es szorzó

június 5., 13th Historic Acropolis Rally (Görögország) két külön verseny 3-as szorzó

június 20., Ypres Historic Rally (Belgium) 2-es szorzó

július 3., Historic San Marino Rally (San Marino) 2-es szorzó

július 18., Auto24 Rally Estonia (Észtország) 2-es szorzó

augusztus 7., Lahti Historic Rally (Finnország) 3-as szorzó

augusztus 28., 19° Rally Alpi Orientali Historic (Olaszország) 2-es szorzó

szeptember 18., XXVI Rally Elba Storico (Olaszország) 3-as szorzó

október 3., 6 Rallye de Asturias Historico (Spanyolország) 1-es szorzó

október 17., 48. Mecsek Rallye (Magyarország) 2-es szorzó

 

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei:

  1. C korcsoport bajnok
  2. C korcsoport bajnok
  3. C korcsoport bajnok
  4. C korcsoport bajnok
  5. C korcsoport bajnok, Historic CEZ-bajnok
  6. Historic CEZ-bajnok

 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Beanett Bt. Munkaruházat, Iharos és Goller Kft., Kumho

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax