Győzelemmel szerezte meg Wirtmann Ferenc és Barna György az Országos Historic Ralibajnokság C csoportjának bajnoki címét. A magyar bajnokságban 2008 óta sorolják az FIA szabályok szerinti korcsoportba a versenyautókat, azóta minden évben Wirtmann nyerte ezt a bajnokságot, az idén zsinórban ötödik alkalommal.
„Ha csak a végeredményt nézzük, akkor könnyűnek tűnhet a győzelmünk, de egyáltalán nem volt az” – mondta Wirtmann. „A historicban ugyan nincs abszolút értékelés, csak korcsoport bajnokság, de hát versenyzők vagyunk és most is nagyon szoros csatát vívtunk a C és a D csoport versenyzőivel a nem hivatalos abszolút első helyért. Kalapács, Juhász, Zsótér mind nagyon jól mentek és komolyan szorongattak minket. A végére főleg műszaki hibák miatt lett ilyen nagy a különbség.”
„Nagyon nehéz volt a verseny. Sokkal nehezebb, mint a Mecsek Rali volt. Az éjszakai gyorsasági, utána kevés alvással a hajnali, párás csúszós pályák… Komoly kihívást jelentett célba érni. Egy kalandunk volt még szombat este, amikor a kanyar levágását megakadályozó gumi kikerült elénk az útra. 140-nel mentünk át rajta és nagy szerencsénk volt, hogy nem borultunk fel. Ez rányomta a bélyegét a versenyünkre, onnantól kezdve csak az út közepén mentem. Az ütés következtében kialudt a navigátorlámpánk. Szerencsére volt nálunk egy elemlámpa, amit még hét éve raktam be az autóba és a verseny előtt cseréltem benne elemet, úgyhogy Barna Gyuri tovább tudta olvasni az itinert.”
„Nagyon örülök az ötödik bajnoki címemnek, de ahogy a mezőny gyorsul, nem biztos, hogy jövőre lesz hatodik is. A rali és a historic rali szeretete miatt versenyzünk, de ha már egyszer rajthoz állunk, akkor persze nyerni akarunk az év végén pedig bajnokok lenni. Az idén rövidebb volt a bajnokság, csak három futamból állt, de ez nem von le semmit az értékéből. Három versenyből sokkal nehezebb bajnokságot nyerni, mert egyetlen egyszer sem eshetsz ki. Arról nem is beszélve, hogy egyre erősebb a mezőny. A Tatabánya Ralin mindenképpen rajthoz állunk, ha bajnoki futam lesz, ha nem, aztán még lehet, hogy nézünk egy-két versenyt az íze kedvéért.”
A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Kft., Iharos és Goller Kft., Kumho
Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn
Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.
„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“
Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny.
„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“
Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem:
„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“
Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor.
„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani.
Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is.
Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“
Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek.
„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük.
Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.
A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“
Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ bajnok
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
2022. D csoport magyar bajnok
2023. D csoport magyar bajnok
2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax