WIRTMANN: TÚL SOK VOLT

A Mitropa Kupa Historic értékelés harmadik helyéről adta fel a Zelezniki Rallyt Wirtmann Ferenc és Kerekes József Ford Escort Mk II-essel. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott párosnak már a versenyre kijutás is kalandos volt, hiszen a hét elején csapágyas lett a motorjuk. Az első két gyorsaságin több műszaki hibájuk is volt melegedéstől kezdve a gyújtásig, végül a harmadik szakaszon Wirtmann dereka csípődött be egy bukkanón, ez már túl sok volt és úgy döntöttek, nem folytatják a versenyt. 

„Valóban nagyon kalandos volt a Zelezniki Rally – mondta Wirtmann. – Hétfőn lett csapágyas a motorunk, úgyhogy az éppen épülő új autóból kellett kivenni a motort, de mivel azon még nem volt befecskendező, át kellett építeni a csapágyas motorról. 

Ezt Benito főmérnök úr megoldotta, a fiúk péntek estére meghozták az autót, és a motorváltással nem is volt gondunk. Illetve csak annyi, hogy ezt a motort kicsit pályásabbra építettük, ami a magyar, de még akár a cseh rallykra is jó, a szűk, kanyargós, lassú szlovén pályákat, ahol nincs menetszél, ami hűtené, nem annyira kedveli. 

Ezzel volt is egy kis gondunk, a fiúk beraktak egy nagyobb hűtőventillátort és javasolták, hogy vegyük le a lámpákat. Mondtam, hogy az jó, hogy a motor levegőt kap, de akkor meg én nem fogok látni. A motor győzött, lekerültek a lámpák. 

Utána a gyújtásunk ment tönkre. Alacsony fordulaton nem működött a motor, folyamatosan 7–8000-ig kellett forgatni. Egyfajta gyújtás homológ az Escorthoz, ezt használjuk 15 éve, két–három évente cseréljük, soha semmi baj nem volt vele. A mostani sem túl öreg, valószínűleg csak pechünk volt vele. 

Még ez sem jelentette volna a verseny végét, mert kicseréltük a komplett gyújtást. A harmadik gyorsaságin azonban felütött az autó alja és becsípődött a derekam. Alig bírtam kiszállni az autóból. Kerekes Joti nagyon aranyos volt, azt mondta: Feri bácsi, a pokolba is elmegyek veled, de az egészség nem játék, álljunk ki. Na, nem minta mást tudtam volna tenni. Úgyhogy félig fekve Joti hazahozott, hétfőn már jártam orvosnál. Remélem, hamar elmúlik és a következő öt évre megint kipipáltam. 

Ez volt idén a hatodik versenyünk, az első ötön gond nélkül célba értünk, sőt nyertünk, most egy versenyre jött össze minden. Az autót már javítják, engem is, hamarosan rajtkészek leszünk mind a ketten.“ 

WIRTMANN FERENC ÉS KEREKES JÓZSEF 2021-ES EREDMÉNYEI

Orfű Rally (2021. április 11.), Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem 

Ózd–Eger Rally (2021. május 15–16.), Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem 

Velenje Rally (2021. május 29.), Historic abszolút győzelem, Historic MITROPA abszolút győzelem 

Salgó Rally (2021. június 5.) Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem, CEZ Historic abszolút győzelem

Mecsek Rally (2021. június 26.), Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem, MITROPA Historic abszolút győzelem

Zelezniki Rally (2021. július 24–25.), kiesett

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI

2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ bajnok
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Iharos és Goller Kft., Valvoline és Sonax

Wirtmann Ferenc

Wirtmann: Kuplung, szuperrally, de így is élveztük

Kalandos versenye volt Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek a Salgó Rallyn. Az Országos Historic Rallybajnokság második futamán az első öt szakaszt megnyerték és vezették a versenyt, amikor elromlott a Ford Escort Mk II-es kuplungja, így a napi utolsó szakaszt ki kellett hagyniuk. Szombaton szuperrallyval visszaálltak, de a kihagyott gyorsasági miatt annyi büntetést kaptak, hogy az abszolút értékelésben a nyolcadik, D csoportban pedig az ötödik helyre tudtak felkapaszkodni.

Jó versenyt ígért Wirtmann Ferenc a Salgó Rallyra és a műszaki hibájuk ellenére is azt gondolja, nem tévedett az előrejelzéssel. 

„Tényleg jó verseny volt, jó pályákkal – mondja. – Ceredet nem kell bemutatni, az egyik legjobb magyar gyorsasági. Kazár rettentő gyors, bár most megnövelték a hosszát. A másik két pályát Katalinaknaként ismerjük. Elég durva, de igazi rally gyorsasági. Sok volt a murvafelhordás, a sár, verseny közben is esett az eső, mégis kevés defekt volt. Mi Jotival nagyon élveztük a pályákat. 

Az első öt gyorsaságit megnyertük, de már az elején probléma volt a kuplunggal, nem emelt ki. A hatodik szakaszon nem mertünk elrajtolni, mert ha bent maradunk a pályán, akkor vége a versenyünknek. Inkább bementünk a szervizparkba, ahol kicseréltük a kuplungot, így másnap folytatni tudtuk a versenyt.“

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

A szuperrallyt azonban a historic szabálya komolyan bünteti. 

„A historic sajátos szabálya szerint, ha ez első nap kiesel, akkor az addigi eredményeidet törlik és a kategória utolsó idejét kapod, plusz kihagyott gyorsaságinként öt percet – vette át a szót Kerekes Joti. – Ez nekünk összességében több mint 15 perc büntetést jelentett, de legalább versenyben maradtunk. Mivel szuperrallyztunk, a megszerzett pontjainkat is felezik, így számításaink szerint három pontot kaptunk, ami még mindig több, mint ha kiesetünk volna.“

A verseny második napján, szombaton így már nem kellett sietnie a párosnak és előkerültek a használt gumik is. 

„Előszedtük az összes kopott gumit, amit egyébként versenyre már nem raktunk volna fel, és elhasználtuk őket – mondta Wirtmann. – Zagyvarónát mind a háromszor megnyertük. Szuhára nem voltak jók a széles gumik, de mivel gyakorlatilag nem számított az időeredményünk, fent hagytuk őket és azzal mentünk. Ott mind a kétszer kikaptunk. 

Fotó: Sári Péter // Wirtmann Ferenc

Abszolútban 8., D csoportban 5., D3-as kategóriában pedig 4.-ek lettünk. Ennyit tudtunk kihozni a versenyből. A Mecsek Rally előtt át kell néznünk a kuplungot és a hidraulikát is. Amint megvan a hiba oka, tudjuk orvosolni. Remélem, a másik magyar klasszikus versenyen, Pécsen az eredményünk is jobb lesz. De ha csak annyira élvezzük Jotival, mint a Salgót, akkor már elégedettek leszünk.“ 

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax