WIRTMANN: TÚL SOK VOLT

A Mitropa Kupa Historic értékelés harmadik helyéről adta fel a Zelezniki Rallyt Wirtmann Ferenc és Kerekes József Ford Escort Mk II-essel. A Grawe Életbiztosító Zrt. által támogatott párosnak már a versenyre kijutás is kalandos volt, hiszen a hét elején csapágyas lett a motorjuk. Az első két gyorsaságin több műszaki hibájuk is volt melegedéstől kezdve a gyújtásig, végül a harmadik szakaszon Wirtmann dereka csípődött be egy bukkanón, ez már túl sok volt és úgy döntöttek, nem folytatják a versenyt. 

„Valóban nagyon kalandos volt a Zelezniki Rally – mondta Wirtmann. – Hétfőn lett csapágyas a motorunk, úgyhogy az éppen épülő új autóból kellett kivenni a motort, de mivel azon még nem volt befecskendező, át kellett építeni a csapágyas motorról. 

Ezt Benito főmérnök úr megoldotta, a fiúk péntek estére meghozták az autót, és a motorváltással nem is volt gondunk. Illetve csak annyi, hogy ezt a motort kicsit pályásabbra építettük, ami a magyar, de még akár a cseh rallykra is jó, a szűk, kanyargós, lassú szlovén pályákat, ahol nincs menetszél, ami hűtené, nem annyira kedveli. 

Ezzel volt is egy kis gondunk, a fiúk beraktak egy nagyobb hűtőventillátort és javasolták, hogy vegyük le a lámpákat. Mondtam, hogy az jó, hogy a motor levegőt kap, de akkor meg én nem fogok látni. A motor győzött, lekerültek a lámpák. 

Utána a gyújtásunk ment tönkre. Alacsony fordulaton nem működött a motor, folyamatosan 7–8000-ig kellett forgatni. Egyfajta gyújtás homológ az Escorthoz, ezt használjuk 15 éve, két–három évente cseréljük, soha semmi baj nem volt vele. A mostani sem túl öreg, valószínűleg csak pechünk volt vele. 

Még ez sem jelentette volna a verseny végét, mert kicseréltük a komplett gyújtást. A harmadik gyorsaságin azonban felütött az autó alja és becsípődött a derekam. Alig bírtam kiszállni az autóból. Kerekes Joti nagyon aranyos volt, azt mondta: Feri bácsi, a pokolba is elmegyek veled, de az egészség nem játék, álljunk ki. Na, nem minta mást tudtam volna tenni. Úgyhogy félig fekve Joti hazahozott, hétfőn már jártam orvosnál. Remélem, hamar elmúlik és a következő öt évre megint kipipáltam. 

Ez volt idén a hatodik versenyünk, az első ötön gond nélkül célba értünk, sőt nyertünk, most egy versenyre jött össze minden. Az autót már javítják, engem is, hamarosan rajtkészek leszünk mind a ketten.“ 

WIRTMANN FERENC ÉS KEREKES JÓZSEF 2021-ES EREDMÉNYEI

Orfű Rally (2021. április 11.), Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem 

Ózd–Eger Rally (2021. május 15–16.), Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem 

Velenje Rally (2021. május 29.), Historic abszolút győzelem, Historic MITROPA abszolút győzelem 

Salgó Rally (2021. június 5.) Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem, CEZ Historic abszolút győzelem

Mecsek Rally (2021. június 26.), Historic abszolút győzelem, D csoport győzelem, MITROPA Historic abszolút győzelem

Zelezniki Rally (2021. július 24–25.), kiesett

WIRTMANN FERENC KORÁBBI HISTORIC EREDMÉNYEI

2008. C csoport magyar bajnok
2009. C csoport magyar bajnok
2010. C csoport magyar bajnok
2011. C csoport magyar bajnok
2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2013. Historic CEZ bajnok
2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4.
2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2.
2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2.
2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Iharos és Goller Kft., Valvoline és Sonax

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax