Zágon Zsolt

Amikor meghallottam a hírt, teljesen ledöbbentett. Az nem lehet, hogy ő csak úgy meghaljon és itt hagyjon bennünket. Ezt egyszerűen nem teheti meg, mert nélküle nem létezik a magyar rali.

Amikor önjelölt újságíróként a kilencvenes évek elején elkezdtem versenyre járni, ő már ott volt. Általában kamera volt a vállán, vagy autója csomagtartójában pakolászott, szaladt a dolgára, de ha futólag is, mindig volt egy-két jó szava az emberhez. Akkor már ő volt „A Zágon”, amihez nem is kellett semmi titulust rakni, mert ő külön intézménye volt a ralinak.

Egyszer már a frászt hozta ránk, amikor Miskolcon Tagaiék felborult Mitsubishije elütötte őt és komolyan megsérült a térde. Abban az időben a Tagai testvérpár sajtósaként dolgoztam, így a felépülését hivatalból is követnem kellett. Zágon első szavai azok voltak, amikor „hivatalos” minőségemben beszéltem vele, hogy csak azzal az egy feltétellel hajlandó meggyógyulni, hogy ha ez eset nem befolyásolja Tagaiék pályafutását. Mert természetesen csak magát okolta a dologért, és sajnált, hogy a versenyzőket annyira megijesztette sérülésével.

Aztán persze pár hét múlva már ott toporgott a gépátvételen, intézkedett, felvette a rendeléseket a videókra. „Á csak ide jöttem, nem megyek ki a pályára” – mondta. Néhány órával később már ott botorkált a murván. „Csak az első kanyarig megyek, van rá egy fél órám” – mosolygott, miközben minden lépését megszenvedte. Mondtam neki, hogy nem lesz jó, ha egy kanyarba állunk, mert előttem már kétszer estek el Tagaiék, előtte is egyszer, úgyhogy mi ketten csak vonzzuk a bajt. Mosolygott.

Persze Tagaiék beestek előttünk az árokba. Utána még évek múlva is azon viccelődött Zágon, hogy „nem állok melléd, inkább felsétálok egy kanyart”. Amikor pár évvel később a térdéről kérdeztem, azt mondta: „Rendben van! Térdelni nem tudok, de azt nem is akarok, úgyhogy nincs semmi baj!”

Hát ilyen volt ő. Egy igazi őrült, aki minden ellenkező hiedelem ellenére nem azért járt ralira, mert itt akart meggazdagodni. Egyszerűen szerette és nem tudott meglenni nélküle.

Alig pár hete volt, hogy utoljára találkoztunk. Most nem pakolt az autójában, hanem kamerával a kezében sietett. Pár szót váltottunk, kutyafuttában. Valami teljesen lényegtelen dologról, de arra emlékszem, hogy mind a ketten mosolyogtunk utána. Ezért volt jó találkozni vele a versenyeken. Meg azért, mert ő volt „A Zágon”, a magyar raliversenyek elengedhetetlen kelléke.

Brilliant Driver Program

Brilliant Driver Program – Miért fontos a szezon előtti teszt? És miért kell belőle mindjárt három is?

Ahogyan a legtöbb sportban, a gokartozásban is fontos a szezon előtti alapozás. Éppen ezért készült a Brilliant Driver Program csapata három tematikus teszttel a szezonnyitóra. 

Három kategóriában négy versenyzővel áll rajthoz a Brilliant Driver Program – BDP Team – csapata az idei magyar és nemzetközi gokart bajnokságokban. 

Juráncsik Balázs tavaly a SeniorMax kategóriában versenyzett, idén pedig a váltós, DD2-ben áll rajthoz. 

Fally Marci második szezonját kezdi a JuniorMaxban, míg öccse, a tavalyi MiniMax magyar bajnok, Fally Markó egy kategóriával feljebb lép és ő is JuniorMaxban folytatja. Mindhárman a nemzetközi sorozatokra, elsősorban a Közép-Európai Rotax Max Challenge-re (CEE) koncentrálnak.

A BDP Teamhez idén csatlakozik a svéd Marcus Papp, aki a MiniMaxban áll rajthoz a magyar bajnokságban. 

Foto: Brilliant Driver Program // Fally Markó és Fally Marci JuniorMax gokartja készül a jesolói teszt első napján

„A gokartsportban is nagyon fontos az év eleji felkészülés – mondta Kurgyis Róbert, a BDP Team csapatvezetője. – A négy versenyzőnk közül hárman is kategóriát váltottak, ezért még alaposabban kellett felkészülnünk. 

Januárban Jesolóban kezdtünk. Itt szerencsénk volt az időjárással, hiszen a vizes pálya kisebb erőkifejtést igényelt a versenyzőktől, így könnyebben tudtak tanulni. 

Ezt követte egy kecskeméti teszt, amit kifejezetten azért iktattunk be, hogy a száraz aszfalton komolyabb erőnléti tréninget tartsunk versenyzőinknek. Komoly fitness programjuk van, de a gokartversenyzés olyan speciális izomzatot igényel, amelyeket szinte csak a gokartozással lehet megszerezni. 

A harmadik tesztünk ismét Jesolóban volt, egy héttel a CEE Bonus Cup versenye előtt. Itt már a felkészülés utolsó fázisában voltunk. Több beállítást próbáltunk ki mindegyik gokarton. Fontos ilyenkor, hogy a stopper mellett a versenyzők visszajelzésére is hagyatkozzunk. Az egész programot úgy állítottuk össze, hogy a nap végére mindig volt előrelépés. A háromnapos teszt végén pedig mind a négy versenyzőnk elégedetten, motiváltan szállt ki a gokartból. 

Fotó: Brilliant Driver Program // Juráncsik Balázs idén váltott DD2-es kategóriára

Juráncsik Balázs szép fokozatosan fejlődött és vele úgy gondolom, hogy DD2-ben akár a győzelemért is harcba szállhatunk. 

Fally Marci és Markó is sokat léptek előre. Két nagyon tehetséges fiatalról van szó. Marci egyre szebben vezet a JuniorMaxban. Markónak tavaly sikeres éve volt a MiniMaxban, idén nagy falat lesz neki a JuniorMax, de komolyan fejlődik. Az időmérőn mindenképpen jó teljesítményt várok mind a kettőjüktől. Velük a folyamatos fejlődés a célunk. 

Marcus Papp a két jesolói teszten volt velünk. Ő a svéd bajnokságban indult korábban. Sokat kell még tanulnia, de nagyon intelligens és eltökélt versenyzőről van szó, akin látszik, hogy rettenetesen akar fejlődni. Minden bemeneten jobb és jobb lett. Ő még két kecskeméti teszten fog részt venni, a magyar bajnokság előtt. 

Brilliant Driver Program
Foto: Brilliant Driver Program // Kurgyis Róbert csapatvezető az előzési pontokat magyarázza Marcus Pappnak

Jesolóban a BDP csapatot erősített Bors Bertold, aki tavaly DD2-ben ért el szép eredményeket a Grand Finalsen. Ezúttal nem versenyzőként, hanem szerelőként és coachként szerepelt. A Brilliant Driver Programban szeretnénk komplex versenyzőket nevelni, ennek volt a része, hogy Berti most egy másik feladatkörben mutatkozott be. Nagyon jól végezte a munkáját és bízunk benne, hogy minél hamarabb láthatjuk őt versenyző overallban is.

Foto: Brilliant Driver Program // A csapat motormérnöke, Kurgyis Zsolt és Bors Berti, bajnok gokart versenyző, aki ezúttal szerelőként segítette a csapatot

Nagy öröm volt a számunkra, hogy amíg a BDP Team Jesolóban tesztelt, addig a Brilliant Driver Program versenyzője, Krózser Menyhért kiválóan szerepelt a WSK Super Master Series-en Franciacortában. Ezúton is gratulálunk neki.“ 

Fotó: Brilliant Driver Program // Krózser Menyhért

A BDP Team idei első versenye február 23–25-e között lesz Jesolóban, ahol Juráncsik Balázs (DD2), Fally Marci (JuniorMax) és Fally Markó (JuniorMax) állnak rajthoz a CEE Bonus Cupon.