Zagyva Dorka

Zagyva Dorka 19. lett a Mikulás Rallyn, édesapja egy pillanat alatt befonta a szemöldökét

Pályafutása első éles rallyversenyét teljesített Zagyva Dorka a Mikulás Rallyn, akinek ezúttal is édesapja, Zagyva Lajos navigált. A Peugeot 208 Rally4-gyel az abszolút 19. helyet szerezték meg, amatőr abszolútban 4.-ek, H7-es kategóriában elsők lettek, és még egy különdíjat is kaptak. Most is bővelkedtek a kalandokban, de mind a ketten méltán lehetnek büszkék egymásra. 

„Elképesztő verseny volt. Nagyon sok újdonsággal találkoztam, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem és fantasztikus élményeket szereztem, még most, hétfő este sem nagyon tudom felfogni, mi történt – lelkendezett Zagyva Dorka. 

A Mikulás Rally volt életem második murvás versenye, de az első, amit mezőnyben teljesítettem. Mondhatjuk, hogy ez volt az első igaz rallym. Most mentem először 161-gyel murván, most emelkedett el alattam először a versenyautó. Apa sokszor elmondta, az a feladatunk, hogy célba érjünk és minden gyorsaságin legyen időnk, mert ha kiesünk, az olyan, mintha ott sem lettünk volna. 

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyba Dorka

Ezt sikerült teljesítenünk, bár volt kalandunk, több is. Az első gyorsaságin defektet kaptunk, de apa mondta, hogy ne törődjek vele, nyomjam tovább. A második gyorsaságin nem fékeztem időben és túlcsúsztunk. Lefulladt a motor, újra indítottam, majd ahogy kitolattunk, lányos zavaromban megint lefullasztottam. Összesen húsz másodpercet veszítettünk. 

A legmeredekebb kalandunk a harmadik gyorson volt, ahol elég nagy tempónál állt keresztbe az autó. A nézők utána mondták, hogy ők már futottak, apa csak annyit jegyzett meg mellettem, hogy hú, te lány, egy pillanat alatt összefontam a szemöldökömet, de végülis sikerült megoldani. 

A Nagy lőtéren pedig egy jobbos, balos kombinációban nagyon szűkre mentem, ami megdobta az autót és keresztben érkeztünk a balosba, csak az volt a baj, hogy az autó a másik irányba állt, mint kellett volna, de ezt is sikerült megoldani. 

Az inkább vicces volt, amikor apa sorolta az instrukciókat, hogy mit csináljak, én meg kérdeztem tőle, hogy jó, de milyen kanyar jön, mert azt elfelejtette mondani.

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyba Dorka

Összességében nagyon jó verseny volt. Sokan gratuláltak, Vogel Adri többször is írt, hogy milyen jól mentünk, ezek nagyon jól esnek, de a legjobb érzés az, amikor apa elégedett velem. A Mikulás Rallyn számomra ő az etalon. Nagy megtiszteltetés volt, hogy a verseny rendezőjétől, Lakatos Róberttől mi kaptuk a verseny külön díját. 

Nagyon köszönöm a szüleimnek, hogy ezt a versenyt lehetővé tették számomra, köszönöm a sok szurkolást és gratulációt. Annyira jó volt, hogy ma is mentem volna még egy Mikulás Rallyt.“

Zagyva Lajos valóban elégedett volt lánya és egyben sofőrje teljesítményével: „Előre elnézést szeretnék kérni, mer mindig elfogult apuka vagyok, de most nagyon. Sokat versenyeztem Veszprémben, a Mikulás Rallyn, eddig mindig a volán mögött, de most, Dorka mellett éreztem a legjobban magamat. 

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyba Dorka

Volt pár szituációnk, amit én sem értek, hogy oldott meg, hogyan tudta egy pillanat alatt egyenesbe állítani az autót. 

Bevallom, én arra számítottam, hogy majd a mezőny második felében autózgatunk, ilyen jó eredményre nem mertem gondolni sem. Persze sokat kell még tanulnia Dorkának, de most nagyon meg voltam elégedve vele, és nagyon büszke apuka voltam a versenyen. 

Köszönjük mindenkinek, aki hozzásegített életem legélvezetesebb Mikulás Rallyjához. Külön hálás köszönet a PSZA Motorsportnak, akik mindig tökéletes munkát végeznek az autón, most pedig még a lehetetlent is megoldották. Egy hete a teszten tönkrement a váltónk, két fokozatot kellett cserélni, két különböző országból szerezték be a szükséges alkatrészeket, így nekünk csak a versenyzésre kellett koncentrálni.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax