Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: A mezőn találtuk meg a kereket

Kategória harmadik és negyedik helyezéssel zárta Zagyva Dorka az R-Cup Challenge kiskunlacházi futamát, ahol először ült mellette új navigátora, Spitzer Frida. Vele egy kisebb kalandot is átéltek, amikor elgurult a Peugeot 208 Rally4 bal első kereke. 

Több, rallypályán megrendezett verseny után visszatért az R-Cup Challenge a kiskunlacházi repülőtérre. A bajnoki hajrában Zagyva Dorka csapata úgy döntött, hogy a Citroën C2 R2 Max helyett ezúttal a jóval gyorsabb Peugeot 208 Rally4-gyel áll rajthoz, amivel a pontszerzés esélyét akarták növelni. 

Dorka a licences 2wd (kétkerék-hajtású) kategóriában a harmadik helyen végzett, T2,0+ kategóriában negyedik, abszolút értékelésben 11. lett. A női kategóriát pedig – amelynek négy indulója volt – megnyerte. 

Zagyva Dorka
Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Ezen a versenyen debütált Dorka mellett Spitzer Frida – az egykori navigátor, Spitzer Gábor lánya –, akivel hosszútávon szeretnének együtt versenyezni.

Kisebb riadalmat okozott a csapatban, amikor egy vízelvezető árokban kiszakadt a Peugeot kereke, és először úgy tűnt, nem tudják folytatni a versenyt. Ekkor Csóra Dominik azonnal felajánlotta a saját Mitsubishi Lancerét, hogy Dorka azzal fejezze be a versenyt. 

Erre azonban végül nem volt szükség, mert egy rögtönzött, de annál komolyabb csapat állt neki az autó megjavításának, élén Zagyva Lajossal, Dorka édesapjával, de besegített Németh 8V Péter, Spitzer Gábor, illetve Csóra Dominik édesapja, Csóra György is. Ezek után pedig az eredmény nem lehetett más, mint siker, így Dorka a Peugeot-val folytatta a versenyt. 

Mivel az R-Cup Challenge-ben négy körből a három legjobb eredmény számít, így a baleset miatt feladott futamot mínuszolhatta. 

Zagyva Dorka
Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

„Nagyon–nagyon jó versenyünk volt most is – lelkendezett Dorka. – A csapat úgy döntött, hogy rámegyünk a pontszerzésre és ennek érdekében a Peugeot-val indultam. Versenyeztem már ezzel az autóval, de azért vissza kellett hozzá szokni, mert más, mint a Citroën. 

Most ült mellettem először versenyen Spitzer Frida, akivel szeretnénk közösen építeni a pályafutásunkat, úgy tűnik, hogy az összhang megvan köztünk, úgyhogy ez nem lesz akadály. 

Pont Fridával mentünk, amikor egy visszafordítóban kicsit lejjebb engedtem a kelleténél és lecsúsztam egy vízelvezetőbe, ahol kiszakadt a bal első kerék. Szerencsére sikerült olyan helyen megállnunk, ahol nem zavartuk a versenyt, így nem kellett miattunk megállítani. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Nagyon mérges voltam magamra, hogy megint kárt tettem az autóban, de aztán jött apa és mondta, hogy valószínűleg műszaki hiba okozta. Akkor egy kicsit megnyugodtam. A kereket a kiszakadt tőcsavarokkal együtt megtaláltuk a mezőn, de először úgy tűnt, hogy nem tudom folytatni a versenyt. 

Ekkor jött Csóra Dominik és felajánlotta, hogy menjek a Mitsubishijével. Képzelheted, még soha sem vezettem négykerék-hajtású, ilyen erős, ekkora autót, úgyhogy nagyon szorítottam apáéknak, hogy meg tudják javítani a Peugeot-t. Ez sikerült, szóval azzal tudtam befejezni a versenyt. 

Az utolsó két körben egyedül mentem, ezáltal nem volt rajtam teher, hogy vigyázni kell a navigátoromra/utasomra. És persze könnyebb is volt így az autó. Az utolsó két köröm volt a legjobb. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Szerettem volna T2,0+-ban dobogóra állni, de a negyedik hely is szép eredmény, sokat tanultam most is, köszönöm mindenkinek, aki segített a versenyzésben és a Peugeot helyreállításában.“

„Nagyon ügyesen, felnőtt fejjel gondolkodva versenyzett Dorka – állította édesapja, Zagyva Lajos. – A kerék kiszakadásának okát pontosan nem tudjuk, de biztos, hogy műszaki hiba okozta, Dorka ott nem tudta semmivel így kiütni. 

Szerencsére sikerült kijavítanunk és a következő körben már újra a Peugeot-val mehetett. Az eredménnyel és Dorka fejlődésével is abszolút elégedettek lehetünk.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax