Zagyva Dorka

Zagyva Dorka: Elképesztő volt a Rally2-es Skoda

Különleges lehetőséget kapott Zagyva Dorka a Bányásznapi Oroszlány Rallyn, ahol pályafutása során először versenyezhetett Rally2-es autóval. A navigátori ülést pedig nem más foglalta el, mint a többszörös futamgyőztes sofőr, Velenczei Ádám. A 18 éves versenyzőnő megállta a helyét, hiszen abszolút értékelésben negyedik lett. 

A Bányásznapi Oroszlány Rally gyakorlatilag hazai versenye a Zagyva családnak és bár nem bajnoki futam, rendszeresen rajthoz állnak. Idén azonban egészen az utolsó pillanatig titokban tartotta Dorka édesapja, Zagyva Lajos, hogy ki fog indulni a Topp Cars által felkészített Skoda Fabia Rally2 evóval. 

Szombaton reggel Dorkát kérték meg hogy leplezze le a hátsó oldalsó ablakokra ragasztott versenyzők nevét. Ekkor szembesült vele, hogy ő indul a Skoda Fabia Rally2-vel. Ráadásul nem is akárkivel, hiszen a többszörös ORB1-es futamgyőztes, Velenczei Ádám vállalta, hogy mentorként beül Dorka mellé.

Szombaton teszteltek, vasárnap pedig háromszor oda, háromszor visszafelé teljesítették az Oroszlány–Pusztavám közötti 7,4 kilométeres gyorsasági szakaszt. Dorka 1 perc 32,6 másodperces hátránnyal végzett az abszolút negyedik helyen, ami a 44,4 kilométeres gyorsasági távon azt jelentette, hogy kilométerenként 2,08 másodperccel volt lassabb a győztes Klausz Kristófnál. 

Zagyva Dorka
Fotó: Zagyva Dorka

„Még mindig nem tudom felfogni, mi történt velem – lelkendezett Zagyva Dorka napokkal a verseny után. – Sejtettem, hogy apu mesterkedik valamiben, de abban a hitben voltam, hogy a Peugeot kupás 208 Rally4-gyel indulok. Csak szombaton reggel derült ki, hogy én vezethetem a Rally2-es Skodát. 

Még akkor is nehéz volt, elhinni, amikor már az autóban ültem. Szombaton teszteltünk, vasárnap pedig Velenczei Ádámmal elrajtoltunk. Elképesztő, hogy a Rally2-essel milyen rövid féktávot lehet venni, hogy milyen gyors a kanyarokban vagy hogy a rajnál mennyire kilő. 

Fotó: Zagyva Dorka

Ádám sokat segített, mikor fékezzek, mit hogyan csináljak, nagyon hálás vagyok neki, hogy beült mellém. 

Megbeszéltük, hogy tét nélkül versenyzünk. Apu azt mondta, semmi más dolgom nincs, csak élvezzem az autót. Ezt meg is tettem. Nagyon élvezetes volt és tulajdonképpen azt kell mondanom, hogy azzal a sebességgel, ahogy mentem minden nagyon könnyen jött. 

Ez persze nem jelenti azt, hogy készen állok arra, hogy egy Rally2-es autóval élesben, bajnoki futamon induljak. Most két másodperccel voltam lassabb kilométerenként, mint a győztes, ennek a két másodpercnek a ledolgozása hosszas folyamat lesz. 

Fotó: Zagyva Dorka

A következő versenyeken szeretnék a Rally4-es Peugeot-ban fejlődni, azt a lehető legjobban kiautózni.

Hatalmas köszönet apunak, anyunak, a Topp Carsnak és Velenczei Ádámnak, hogy valóra váltották az álmomat. A Facebookon rengeteg támogatást kaptam a szurkolóktól, még ma is a kommenteket olvasgatom. Ez is nagyon jól esik és köszönöm szépen. Mindent el fogok követni, hogy a rallypályákon méltó legyek erre a nagy szeretetre.“

Ritka alkalom, hogy egy rallyversenyző sofőr akár csak egy tesztre is beüljön valaki mellé, hát még egy teljes versenyre. Velenczei Ádám, azonban örömmel vállalta, hogy Dorkát mentorálja, de az eredmény még őt is meglepte. 

Fotó: Zagyva Dorka // Velenczei Ádám

„Nagyon jól éreztem magam a hétvégén, az egész Zagyva család olyan hangulatot teremtett, hogy igazán élvezetes volt ez a két nap – mondta Velenczei Ádám. – Nem vagyok navigátor, ezért megbeszéltük, hogy nem készítünk itinert. A pályát mind a ketten ismertük, inkább abban próbáltam segíteni Dorkának, meddig engedheti ki, mikor fékezzen. 

Meglepően gyorsan tanult. Elmondtam neki, hogyan rajtoljunk, a következő pillanatban meg is csinálta. A verseny előtt azt gondoltam, hogy ha kilométerenként két másodpercre leszünk az elejétől, az már nagyon jó eredmény. Az utolsó gyorsaságikon még ennél is közelebb voltunk. 

Fotó: Zagyva Dorka

Egyedülálló dolog, hogy valaki 18 évesen ilyen komoly versenyautóba ülhessen, de Dorkában van tehetség és alázat is a sport iránt, teljesen egyértelmű, hogy ezt kell csinálnia. Az is látszik rajta, hogy sokat tanult az édesapjától, akit etalonnak tartok a magyar rallysportban. Örülök, hogy Dorka fejlődéséhez én is hozzátehettem egy keveset.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax