Zagyva Dorka

Zagyva Dorka és Spitzer Frida első közös győzelme 

Első közös győzelmét aratta Zagyva Dorka és Spitzer Frida a Cered Rally Sprinten. A fiatal páros a vadonatúj Peugeot 208 Rally4-et szerette volna bejáratni, ami remekül sikerült, még a hol száraz, hol vizes, hol pedig félig felszáradt aszfalt sem fogott ki rajtuk. A három szakaszból kettőt megnyertek és az utolsó gyorsaságin az élre állva győztek. 

Egy héttel a Veszprém Rally előtt, a Cered Rally Sprinten próbálhatta ki Zagyva Dorka először az új Peugeot 208 Rally4-esét, amellyel augusztus első hétvégéjén az ORB1-ben, a Peugeot Kupában debütál.

Eredetileg a csapat úgy tervezte, hogy Dorka az első kört egy rutinos navigátorral teljesíti, de a helyszínen úgy döntöttek, Spitzer Frida ül be mellé a teljes távra. Frida, a sikeres navigátor, Spitzer Gábor lánya, a rallyn keresztül ismerkedett meg Dorkával, és a versenyzésen kívül is jó barátok lettek. 

A Cered Rally Sprint nem csak az első közös győzelmük volt, de Spitzer Frida pályafutásának legelső győzelme is. 

Nem kezdődött azonban könnyen a verseny a lányok számára, hiszen az első gyorsaságin a lassítók kihelyezése kicsit meglepte őket, így csak harmadik idővel kezdtek. A második gyorsaságit azonban megnyerték és feljöttek a második helyre, a harmadik szakaszon pedig egy újabb győzelemmel az élre álltak. Sajnos az időjárás viszontagságai miatt a versenyt le kellett rövidíteni, így három szakasz után hirdettek győztest. 

Zagyva Dorka
Fotó: Módi Bence

„Hú, nagyon boldogok vagyunk – nevetett Zagyva Dorka. – Jó verseny volt, Frida kiválóan navigált, abszolút profi volt. Az autó fantasztikusan működött. Az első gyorsaságin egy kicsit még vissza kellett hozzá szoknom, de a másodikon már előjöttek az emlékek. Kipróbáltuk a kipörgésgátlót is, ezt leszámítva pont ugyanolyan, mint apa régi autója. 

Örülök, hogy kipróbálhattam az új autót, és jó volt Fridával nyerni, annyira boldogok vagyunk.“

Természetesen Dorka édesapja, Zagyva Lajos is büszke volt lánya teljesítményére, de ezúttal még egy versenyző apuka mondhatta el ugyanezt magáról, hiszen Spitzer Gábor is büszke lehetett lánya, Frida első győzelmére. 

„Nagyon boldog vagyok – lelkendezett Spitzer Frida. – Óriási lehetőség volt, hogy egy teljes versenyen navigálhattam Dorkának. Az első gyorsaságin kicsit meglepett minket, hogy nem ott volt a lassító, ahova felírtuk, de profi módon kezelte. Szerintem már most nagyon jó versenyző. 

Igazán felszabadultan tudtunk menni, jó volt az összhang a kocsiban, és természetesen örülök az első győzelmemnek. Ahogy visszaértünk a szervizbe, mindenki megtapsolt minket, Dorkával még meg is könnyeztük. Apun láttam, hogy nagyon büszke rám, ennél többet nem is kérhettem volna erre a hétvégére.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax