Zagyva Dorka

Zagyva Dorka fehér aszfalton, fák között

A két ceredi rallysprint után újabb komoly feladat elé állt Zagyva Dorka, hiszen az Oroszlány Rallyn életében először vett részt Rally3-as versenyen. Ráadásul előfutóként, ami miatt egy kis extra nyomás is volt rajta. 

Harmadik alaklommal vezethetett rallyautót Zagyva Dorka igazi gyorsasági szakaszon. A két ceredi R-Cup Challenge után ezúttal az Oroszlány Rallyn, a híres fehér aszfaltos, változó tapadású szakaszon, igen komoly fák között kellett bizonyítania. 

Mivel a Citroën C2 R2 Maxszal előfutó volt – akinek fontos szerepe van a versenyen – a hibázási lehetőséget a nullára kellett csökkentenie. A feladatot jól oldotta meg, hiszen egy leheletnyi gumi csíktól eltekintve karcmentes autóval ért célba. 

A navigátori ülést elfoglaló édesapja, Zagyva Lajos is elégedett volt lánya teljesítményével, a saját navigálásával már kevésbé. Sőt, egy igen vicces esetet is átéltek. 

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Dorka

„Húúú, még mindig próbálom feldolgozni a történteket – mondta Zagyva Dorka. – Szerintem még egy-két hétbe beletelik, mire minden belsőkamerás felvételt ki tudunk elemezni, de így is fantasztikus élményekkel lettem gazdagabb és nagyon sokat tanultam. 

Cered is komoly kihívást jelentett, de most találkoztam először a csúszós fehér aszfalttal, azzal, hogy egy gyorsaságin belül többféle tapadás is előfordul. Szintén komoly különbség volt, hogy igen vastag tölgyfák között kellett menni. 

A verseny nehézségét mutatja, hogy sokan estek ki, mi pedig apuval előfutók voltunk, akiknek feladata van. Ezt is figyelembe kellett vennünk, nem volt szabad kiesnünk, hiszen azzal a rendezőt hoztuk volna nehéz helyzetbe.

Apu most is nagyon odatette magát mellettem, próbálta az íveket magyarázni, közben navigált is. Ez nagyon nehéz feladat. Előfordult, hogy elvesztette, hol járunk. Én is ráijesztettem egyszer, amikor rövidebb lett a féktáv a lassító előtt. Befordultunk, de éppen csak. Apu mondta, hogy ez most nagyon jó volt, de több ilyet nem akar látni. 

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Dorka

A végén volt még egy vicces helyzetünk. Akkor már egész jól éreztem a féktávokat, apu kiabált, hogy fékezz, fékezz, de tudtam, hogy még elfér. 

Ez persze így nagyon jól hangzik, de senki se felejtse el, hogy ez volt a harmadik versenyem igazi gyorsasági szakaszon. Rengeteget kell még tanulnom, de most is sikerült fejlődnöm. 

Nagyon örülök, hogy Határ Attila Éhn Dániellel és Bertalan Márton Hangodi Bendegúzzal apu Peugeot-jával versenyezhettek. Annyira jó volt látni négy ilyen tehetséges versenyzőt/navigátort, hihetetlen alázat van bennük, nagyon sokat tanultam tőlük is, hogyan kell az egész versenyzéshez hozzáállni. 

Remélem, hogy megkapják a lehetőséget az előrelépésre, mert rendkívül jó versenyzők, nagyon megérdemelnék.“

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Dorka

Zagyva Lajos ezúttal rövidebb összegzést adott: 

„Dorka nagyon jól ment, rettenetesen sokat kell még tanulnia, viszont nekem át kell értékelnem, hogy az ívek magyarázását és a navigálást egyszerre lehet-e csinálni. Elképzelhető, hogy ezeket a feladatokat ketté kell választanunk. 

Köszönet a PSZA Motorsportnak, akik önzetlenül segítettek egy kisebb műszaki hiba elhárításában. Nélkülük nem tudtunk volna továbbmenni.“

A saját versenyzésük mellett Zagyva Lajos fél szemmel Határ Attilát és Bertalan Mártont is figyelte, akik a Peugeot 208 Rally4-esével indultak a versenyen. 

„Csak gratulálni tudok nekik. Gondoltam, hogy jól fognak menni a Peugeot-val, de minden várakozásomat felülmúlták. Komoly autóban van a helye mind a két srácnak, ez nem is kérdés. Remélem, hogy ehhez a lépéshez én is hozzátettem egy kicsit az Oroszlány Rallyn.“

Rally Hungary

Zagyva Dorka: Eb ötödik idő, magyar szakaszgyőzelem a Rally Hungaryn

Igen változatos versenye volt Zagyva Dorkának és Zagyva Lajosnak a rally Európa-bajnokság nyitó futamán, a Rally Hungaryn. Az első napon egy ugratás után megsérült a hűtőjük, ami miatt kiestek. Másnapra megjavították a Peugeot 208 Rally4-est, amivel Dorka szárnyalt. Kedvenc szakaszán, Iszkán a 16 fős, Eb-sztárokkal tűzdelt RC4-es kategóriában ötödik időt autózott, a Peugeot Kupa értékelésében pedig megnyerte a szakaszt.

„Nagyon jó versenyünk volt – mondta Zagyva Dorka. – Szombaton a Kislőtéren egy gödör után jött egy bukkanó, ami annyira megdobta az autót, hogy orra estünk. Azonnal néztem a vizet és amint elkezdett emelkedni a hőmérséklete, tudtam, hogy vége a versenyünknek. 

Szerencsére nem sérült komolyan az autó, csak hűtőt és lökhárítót kellett cserélnünk, így másnap Szuper Rallyval visszaálltunk. Ennek azért is örültem nagyon, mert így mehettem a kedvenc pályámon, Iszkán és a nagy mumusomon, Tésen. Iszkán RC4-ben ötödik időt értünk el, ami egy 16 fős Eb-mezőnyben számomra óriási dolog. 

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

Tés előtt egy kicsit féltem, az a pálya tavaly nagyon nem ment. Most úgy voltam vele, hogy csak végigmegyünk, nem itt kell megváltani a világot, de ahogy elrajtoltunk, éreztem, hogy sokkal jobban fekszik mint egy éve. A második körre pedig már nagyon vártam. 

Ezen a pályán éreztem a legjobban, hogy mennyit fejlődtem tavalyhoz képest. Nagyon büszke vagyok az ötödik időnkre, de tudom, hogy még sokat kell tanulnom. A verseny végén apu megdicsért, hogy jól mentem, nekem ennél több nem kell a veszprémi pályákon.“

Fotó: Zagyva Dorka–Zagyva Lajos // Rally Hungary

„Így van! – erősítette meg Zagyva Lajos, Dorka édesapja és egyben navigátora. – Most is csak jót tudok mondani róla. Az orra esés sajnos benne van a rallyban. Évtizedek óta megyek ezeken a pályákon, sok újat nem tudnak mutatni, de álmomban sem gondoltam volna, hogy ez a bukkanó így megdobja az autót. 

Másnap nagyon jól ment Dorka. Iszkát imádta és szerintem most már Tést is szereti. Az, hogy az Eb mezőnyben ötödik időt autóztunk, várakozáson felüli, de a Peugeot Kupa szakaszgyőzelmet is nagyra értékelem. Sokat kell még tanulnia, ez nem is kérdéses, de látom rajta a fejlődést, nagyon odatette magát és büszke vagyok rá.“ 

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.