Zagyva Dorka

Zagyva Dorka fehér aszfalton, fák között

A két ceredi rallysprint után újabb komoly feladat elé állt Zagyva Dorka, hiszen az Oroszlány Rallyn életében először vett részt Rally3-as versenyen. Ráadásul előfutóként, ami miatt egy kis extra nyomás is volt rajta. 

Harmadik alaklommal vezethetett rallyautót Zagyva Dorka igazi gyorsasági szakaszon. A két ceredi R-Cup Challenge után ezúttal az Oroszlány Rallyn, a híres fehér aszfaltos, változó tapadású szakaszon, igen komoly fák között kellett bizonyítania. 

Mivel a Citroën C2 R2 Maxszal előfutó volt – akinek fontos szerepe van a versenyen – a hibázási lehetőséget a nullára kellett csökkentenie. A feladatot jól oldotta meg, hiszen egy leheletnyi gumi csíktól eltekintve karcmentes autóval ért célba. 

A navigátori ülést elfoglaló édesapja, Zagyva Lajos is elégedett volt lánya teljesítményével, a saját navigálásával már kevésbé. Sőt, egy igen vicces esetet is átéltek. 

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Dorka

„Húúú, még mindig próbálom feldolgozni a történteket – mondta Zagyva Dorka. – Szerintem még egy-két hétbe beletelik, mire minden belsőkamerás felvételt ki tudunk elemezni, de így is fantasztikus élményekkel lettem gazdagabb és nagyon sokat tanultam. 

Cered is komoly kihívást jelentett, de most találkoztam először a csúszós fehér aszfalttal, azzal, hogy egy gyorsaságin belül többféle tapadás is előfordul. Szintén komoly különbség volt, hogy igen vastag tölgyfák között kellett menni. 

A verseny nehézségét mutatja, hogy sokan estek ki, mi pedig apuval előfutók voltunk, akiknek feladata van. Ezt is figyelembe kellett vennünk, nem volt szabad kiesnünk, hiszen azzal a rendezőt hoztuk volna nehéz helyzetbe.

Apu most is nagyon odatette magát mellettem, próbálta az íveket magyarázni, közben navigált is. Ez nagyon nehéz feladat. Előfordult, hogy elvesztette, hol járunk. Én is ráijesztettem egyszer, amikor rövidebb lett a féktáv a lassító előtt. Befordultunk, de éppen csak. Apu mondta, hogy ez most nagyon jó volt, de több ilyet nem akar látni. 

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Dorka

A végén volt még egy vicces helyzetünk. Akkor már egész jól éreztem a féktávokat, apu kiabált, hogy fékezz, fékezz, de tudtam, hogy még elfér. 

Ez persze így nagyon jól hangzik, de senki se felejtse el, hogy ez volt a harmadik versenyem igazi gyorsasági szakaszon. Rengeteget kell még tanulnom, de most is sikerült fejlődnöm. 

Nagyon örülök, hogy Határ Attila Éhn Dániellel és Bertalan Márton Hangodi Bendegúzzal apu Peugeot-jával versenyezhettek. Annyira jó volt látni négy ilyen tehetséges versenyzőt/navigátort, hihetetlen alázat van bennük, nagyon sokat tanultam tőlük is, hogyan kell az egész versenyzéshez hozzáállni. 

Remélem, hogy megkapják a lehetőséget az előrelépésre, mert rendkívül jó versenyzők, nagyon megérdemelnék.“

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Dorka

Zagyva Lajos ezúttal rövidebb összegzést adott: 

„Dorka nagyon jól ment, rettenetesen sokat kell még tanulnia, viszont nekem át kell értékelnem, hogy az ívek magyarázását és a navigálást egyszerre lehet-e csinálni. Elképzelhető, hogy ezeket a feladatokat ketté kell választanunk. 

Köszönet a PSZA Motorsportnak, akik önzetlenül segítettek egy kisebb műszaki hiba elhárításában. Nélkülük nem tudtunk volna továbbmenni.“

A saját versenyzésük mellett Zagyva Lajos fél szemmel Határ Attilát és Bertalan Mártont is figyelte, akik a Peugeot 208 Rally4-esével indultak a versenyen. 

„Csak gratulálni tudok nekik. Gondoltam, hogy jól fognak menni a Peugeot-val, de minden várakozásomat felülmúlták. Komoly autóban van a helye mind a két srácnak, ez nem is kérdés. Remélem, hogy ehhez a lépéshez én is hozzátettem egy kicsit az Oroszlány Rallyn.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax