Zagyva Dorka: Ijesztően jó volt

Pályafutása első ORB1-es versenyét teljesítette Zagyva Dorka, a Székesfehérvár Rallyn, ahol volt ijesztő szituáció, elképesztően jó pálya, párásodás, korai érkezés, de mindenekelőtt hatalmas öröm a célban. Édesapja, Zagyva Lajos navigálásával egy ilyen komoly feladattal birkózott meg.

ORB2-es licenccel, egyedi rajtengedéllyel állhatott rajthoz Zagyva Dorka a HUMDA Országos Rallybajnokság első futamán, a Székesfehérvár Rallyn. Ezeken a murvás pályákon édesapja, Zagyva Lajos legendás eredményeket ért el, de ezúttal nem ezt akarta túlszárnyalni, pusztán a tanulás és a tapasztalatszerzés volt a cél a Citroën C2 R2 Maxszal. 

Ezt a feladatot tökéletesen teljesítették, hiszen mind a tíz gyorsasági szakaszon célba értek. Dorka legjobb eredménye két abszolút 38. idő volt az utolsó két szakaszon. A versenyen az 5. gyorsasági után a 38. helyen álltak, ám ekkor egy korai érkezés miatt 10 perc büntetést kaptak és visszaestek, de a verseny végére sikerült újra a 38. helyre felkapaszkodniuk. 

„Nehezen tudom szavakba önteni a versenyt, annyi minden történt, annyi mindent éltünk meg apuval és annyi embernek vagyok hálás, ezért az élményért – mondta Zagyva Dorka. 

Fotó: Zagyva Dorka

A pályák nagyon változatosak voltak. Tés nekem nem jött be. Sőt, az egyik oldalon szakadék, a másikon árok elég nyomasztó volt. Bevallom, teljesen kétségbe voltam esve, hogyan lehet ezen a pályán jól menni. Apuval azonban átbeszéltük és a következő kör jobb lett. 

Iszka viszont elképesztően jó volt. Az első körben sikerült is jó időt autóztunk. A másodikban ahogy elrajtoltunk, leszakadt az eső, bepárásodott az ablakunk, nem láttam semmit. Meg kellett állni, apa letörölte a szélvédőt, csak utána tudtuk folytatni. 

Sokat tanultam ezen a versenyen is. Talán a legfontosabb tapasztalatom az volt, hogy ha bent tartom a nyomban, akkor gázzal mindent meg lehet oldani. 

A korai érkezésünkről azt kell tudni, hogy Várpalotán, amikor beértünk a célba, a riporter megkérdezte, hol voltunk ilyen sokáig? Mivel az ORB1-es mezőny után mi voltunk az első egyedi rajtengedélyesek, ezért öt perccel később rajtoltunk. Apa látta, hogy zavarban vagyok, nem tudok mit válaszolni és próbálta elmagyarázni. Utána jött a következő időellenőrző, ahova korábban érkeztünk.

Fotó: Zagyva Dorka

Lehet, sokan úgy gondolják, hogy tíz perc korai érkezés hatalmas hiba egy navigátortól, de apa nem csak navigált mellettem, hanem próbált tanítani is. Ehhez a két dologhoz egyszerre óriási figyelem kell. Így is nagyon hálás vagyok neki, hogy ott volt velem minden nehéz szituációban. A 10 perc büntetésnek pedig semmi jelentőssége nem volt. Örülök, hogy célba értünk. 

Nem volt annyira fárasztó verseny, mint ahogyan számítottam, de így is nagyon boldog vagyok. Apa a végén megdicsért, hogy ügyes vagyok, nekem ez mindennél többet ér. Szerintem ő is ügyes volt.“

Ahogy Dorkának, úgy édesapjának is komoly kihívás volt a verseny. 

„Büszke apuka vagyok és rettenetesen mérges navigátor. Dorka nagyon szépen versenyzett, Tés végén egy kicsit elpityeredett, de összeszedte magát és a következő kör már jobban ment neki. 

Célba értünk, karcmentes az autó, megvan a kormányközepünk is, ennél többet nem kívánhattunk volna. 

Fotó: Zagyva Dorka

A korai érkezésünk miatt nagyon rosszul érzem magam. Lehet szépíteni a dolgot, hogy többmindenre kellett figyelnem, de ilyen hibát akkor sem szabad elkövetni. Mindig is tudtam, hogy nagy nyomás van a navigátorokon, de most érzem át igazán, hogy ez mit jelent. 

Dorka nagyon aranyos volt, mondta, hogy nem baj apa, nem veszítettünk semmit. Ez jól esett tőle. Igazi sportember!

Így utólag még jobb döntésnek bizonyult, hogy rajthoz álltunk a Székesfehérvár Rallyn, Dorka sokat tanult és szerintem készen áll a következő feladatra.“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke kft.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre