Zagyva Dorka: Nagyon hálásak vagyunk Berta Laci!

Igen eseménydús volt Zagyva Dorka idei utolsó R Cup Challenge bajnoki futama Mezőkövesden. A verseny előtti pénteken murván tesztelt, amely során meghibásodott a Peugeot 208 Rally4 váltója, így az R Cup-futam is veszélybe került. Berta László azonban Dorka segítségére sietett, nem csak egy váltót, hanem a teljes autóját felajánlotta a 17 éves versenyzőnőnek. 

„Nagyon sok dolog történt egyetlen hétvége alatt – kezdte Zagyva Dorka. – Pénteken murván teszteltünk a Mikulás Rallyra, ami nagyon jól sikerült. Viszont a váltónk tönkre ment, amit nem tudtunk másnapra megjavítani. 

Az volt a terv, hogy a teszt után marad az autón a murva futómű és azzal megyünk Mezőkövesden az aszfalton is. A PSZA Motorsportnál javasolták, hogy kérdezzük meg az idei Peugeot Kupa harmadik helyezettjét, Berta Lacit, hogy tud-e kölcsönadni egy váltót. Nagyon meglepett, amikor azt mondta, hogy nem csak a váltót, hanem vigyük az autóját is, amin aszfalt futómű van, azzal sokkal jobban tudok menni. 

Fotó: Makai Gergely / MGR Images // Zagyva Dorka

Elmondani nem tudom, mennyire hálás vagyok ezért az önzetlen segítségért és nem tudom, hogy mivel érdemeltem ki, de nagyon köszönöm. 

Így az autó megoldódott. A mezőkövesdi pálya nagyon tetszett, tempós volt, sok technikás résszel. Kiváló volt a tanulásra. Az első két köröm nem lett a legfényesebb. Az elsőben megforogtam, a másodikban a váltóban fellazult két csavar, ami miatt inkább kiálltunk. 

A harmadik körben egy tempós rész után volt egy lassító, aminél saras volt az aszfalt. A gumira rárakódott egy kis sár, és amikor túl hirtelen rántottam vissza az autót, megúszott a hátulja. Lapjával csapódtunk erre is, arra is. Közben kinyomtam a kuplungot, visszaváltottam, és amikor egyenesbe állt az autó, akkor már tudtam is kigyorsítani. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

A negyedik kör teljesen tiszta volt, akkor már nem volt kalandunk. A következő két körben próbáltuk arra koncentrálni, hogy a kisebb hibákat kijavítsuk. Apuval úgy is éreztük, hogy jól megyünk, de az eredmény nem ezt tükrözte. Akkor néztük, hogy az első gumik teljesen elkoptak.

Az utolsó két körre új gumit raktunk fel és azzal sikerült két nagyon jó időt elérni. Abszolútban és a licences 2wd-ben 5., T2000+ kategóriában pedig 4. lettem.“

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Dorka beszámolójához ezúttal édesapja, Zagyva Lajos sokat nem tudott hozzátenni, de mégis szót kért egy nagyon fontos kérdésben. 

„Nagyon sok méltatást kaptam, amikor az Oroszlány Rallyn Bertalan Marcinak és Határ Attilának felajánlottam a Peugeot 208 Rally4-esünket – mondta Zagyva Lajos. – Engem is meglepett, hogy hányan gratuláltak hozzá, hogy ez milyen sportszerű dolog volt. 

Hát akkor most tessék gratulálni Berta Lászlónak is, aki miután megtudta, hogy a teszten meghibásodott a váltónk és keresünk egy kölcsön váltót, az egész autóját felajánlotta a versenyre, hogy Dorka aszfalt futóművel tudjon menni. 

Egyrészről nagyon köszönjük, másrészről le a kalappal előtte, nagyon jól esett látni és megélni, hogy ilyen sportszerű versenyzők vannak a magyar rallyban.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax