Zagyva Lajos, Zagyva Dorka

Zagyva Lajos: A téli gumi nem mindig jó a hóban

Három gyorsasági szakaszt nyert a kétkerék-hajtásúak mezőnyében Zagyva Lajos és Zagyva Dorka Peugeot 208 Rally4-gyel a Mikulás Rallyn. Az első Nagylőtéren a gumiválasztással okoztak maguknak egy kis extrateendőt, de összességében így is jó versennyel zárták a 2023-as szezonjukat.

Az eredeti tervek szerint külön versenyeztek volna sőt, ez lett volna az első alkalom, hogy mind a ketten egyforma autóval állnak rajthoz. Azonban a hét közepén, amikor leesett a hó megbeszélték, hogy ha havasak a pályák, akkor Dorka nem indul. Szombaton a rajtceremónián még két autóval vettek részt, de vasárnap reggelre leesett a hó, így elővették a B tervet és Dorka beült édesapja mellé navigálni. 

„Ez szerintem teljesen jó döntés volt – mondta Zagyva Lajos. – Dorka így is sok tapasztalatot szerezhetett mellettem. Például azt, hogy télen nem mindig jó a téli gumi. Amikor megláttam a havat, azonnal eszembe jutott, hogy a Mégane-nal abszolút második voltam téli gumikon. Csak azt felejtettem el, hogy akkor negyven centi hó volt, most meg öt. 

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

A téligumik jól fogtak, azzal nem volt gond, csak az oldalfaluk nem olyan erős. Ötszáz méter után kaptunk egy defektet, aztán még kettőt. Két kereket kicseréltünk, a harmadikkal defektesen jöttünk le. 

Utána már a gumikkal nem volt gond, de így is jó munkás verseny volt. Azt képzeld el, hogy ahogyan jössz vissza a lőtéren Jutass felé, van egy nagy egyenes, ahol 300 métert mégy leszabályzáson. Ott a nyomban összegyűlt a víz, óra szerint 170-nel mentünk, de kb. 130-cal haladtunk. Ez volt életem egyik legnehezebb pályája.

Teljesítettük a versenyt, estére elfáradtunk, de jól éreztük magunkat.“

Fotó: Pál István Bence // Zagyva Dorka

Zagyva Dorka is hasonlóképpen értékelte a Mikulás Rallyt:

„Apuval mindig nagyon jó menni, főleg egy ilyen versenyen. Az utolsó gyorsaságin nem is navigáltam csak figyeltem, mit hogyan csinál. Korábban is volt egy gyorsasági, ahol elfelejtettem navigálni neki, annyira a mozdulataira koncentráltam. 

A defekteket jól kezelt, mondta, hogy elhibázta a gumiválasztást, megváltoztatni már nem tudja. Viszont így tudtuk gyakorolni a kerékcserét. Utána a kétkerék-hajtású mezőnyben egy kivétellel minden gyorsaságit megnyertünk, úgyhogy a részeredmények jók voltak. Találkozunk jövőre!“

Zagyva Dorka együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.

Tóth-Gili Tamás, Mecsek Rally 2024

Tóth-Gili Tamás, a gólkirály, aki kétszer autózott 2WD harmadik időt a Mecsek Rallyn

Egy év szünet után, vízilabda bronzéremmel és gólkirályi címmel tért vissza Tóth-Gili Tamás az Országos Rally Bajnokságba. A Mecsek Rallyn először láthattunk őt ORB1-es futamon Ford Fiesta Rally4-es volánja mögött. Ráadásul különleges navigátorral tért vissza, hiszen a kiváló sofőr, Németh „8V“ Péter önként vállalta, hogy megijeszti magát a jobb 1-ben. A különleges kombináció meglepően jó eredményt és még jobb hangulatot hozott. 

Tavaly a Mecsek Rallyn indult utoljára ORB1-ben Tóth-Gili Tamás, akkor még a Peugeot Kupában. Ősszel Árpádtetőn egy rallysprinten próbálta ki először a Ford Fiesta Rally4-et, ami annyira megtetszett neki, hogy erre a típusra váltott. 

Idei első versenyére vízilabda játékosi elfoglaltsága miatt mostanáig kellett várni. Megérte, hiszen az OB1/B-be tavaly feljutó PTE-PEAC színeiben pont a Diósgyőr Rally idejében játszotta a bronzmeccset, amit meg is nyertek, és Gili lett a szezon gólkirálya. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

„A vízilabdában sikerült minden elérnem, amit idén célul tűztem ki, a bronzéremre és a gólkirályi címre is nagyon büszke vagyok – mondta Gili. – De már nagyon hiányzott a rally is. 

Tavaly egy sprinten kipróbáltam a Fiesta Rally4-et, és azonnal úgy éreztem, hogy sokkal közelebb áll hozzám. A Peugeot-val gyorsabban lehet menni, de annak a beállítása sokkal több tapasztalatot igényel, mint amivel most rendelkezek. 

Rendhagyó navigátorral vágtam neki a szezonnak. Pepével (8V) pont a tavalyi Mecsek Rallyn kerültünk közelebbi barátságba, és három héttel ezelőtt felhívtam, hogy volna-e kedve kicsit megijeszteni magát a jobb 1-ben.  Nem válaszolt, csak röhögött, mert éppen azon gondolkodott, hogy felhív, nincs-e szükségem egy navigátorra. Így a kérdés eldőlt. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Jó régen versenyeztem, úgyhogy a teszten borzasztó szögletes volt a mozgásom. A versenyen is kellett egy kis idő, mire elhittem, amit Pepe mond. Így is volt egy-két melegebb pillanatunk, amit Pepe nem száz százalékos nyugodtsággal kezelt, én meg persze jót nevettem rajta, úgyhogy a hangulat kifogástalan volt a kocsiban. 

Nagyon örülök, hogy Árpádtetőn kétszer is sikerült 2WD harmadik időt autóznunk. Egy ilyen erős mezőnyben ez számomra hatalmas dolog. 

Pécsvárad viszont nagyon nem ment. Ahhoz, hogy ott jól tudj menni, sok rutinra van szükség. Ezért megbeszéltük, hogy ha ott gyorsan megyünk, az elejét akkor sem tudjuk megszorítani, magunkat viszont rommá ijesztjük, ezért inkább elspóroltuk. 

A tavalyi Salgó rallys gumijainkat használtuk el. Az utolsó gyorsra már annyira elkoptak, hogy a drót is kilátszott. Az egyik guminkat kicsípte az aszfalt és eresztett, de mivel már csak egy pótkerekünk volt, ezzel fejeztük be a kört. Érdekes tapasztalat volt ez is. 

Fotó: Tóth-Gili Tamás // Mecsek Rally 2024

Az utolsó gyorsra annyira elfogyott a tapadásunk, hogy elvittem egy lassítót, amiért 10 másodperc büntetést kaptunk. Ezzel egy helyet hátracsúsztunk és 2WD-ben hetedikek lettünk, de nem is ez volt a lényeg. Nagyon sok tapasztalatot szereztem, Pepe is kibírta mellettem, amit nagyon köszönök neki. 

Idén még két ORB1-es hétvégém szabad. A Székesfehérvár és a Győr Rally jöhet szóba, esetleg a Pécs környéki sprintversenyek. Örülnék, ha Pepe mielőbb volán mögé tudna ülni, de ha nem, akkor szeretném az idei versenyeken még egy párszor megijeszteni őt.

Köszönöm a csapatnak a jól felkészített autót és a gyors gyertyacserét.“

Tóth-Gili Tamás együttműködő partnerei: 

Gil-Trade Kft., Alu-Redőny Kft., a német Roma árnyékoló család importőre