Zagyva Lajos lányával indul a Székesfehérvár–Veszprém Rallyn

Először láthatjuk Zagyva Lajost és lányát, Zagyva Dorkát együtt versenyezni Országos Rallybajnoki futamon. Az apa-lánya páros a Székesfehérvár–Veszprém Rallyn áll rajthoz azzal a Peugeot 208 Rally4-gyel, amelynek már mind a ketten ültek a volánja mögött. A Veszprém környéki murvás pályák egyik legtapasztaltabb versenyzője természetesen most is, mint mindig, győzni szeretne.

Zagyva Lajos neve nem ismeretlen a magyar murvás pályákon, hiszen a kilencvenes évek vége óta több győzelmet is aratott általában a legkisebb, elsőkerék-hajtású kategóriában. Utoljára 2018-ban nyert Veszprémben, akkor a Rally2-ben a 6-os kategóriában volt a leggyorsabb egy Citroën C2 R2 Maxszal. Tavaly a Rally1-ben tért vissza és sokáig nagy csatában volt Szauer Gergővel. A győzelem már-már a zsebében volt a Peugeot 208 R2-vel, de nem tett fel új gumikat az utolsó körre, így végül a második helyen végzett. 

Év végén azonban a nem bajnoki futam, Mikulás Rallyn már egy sokkal modernebb Peugeot 208 Rally4 volánja mögött tért vissza. Ez volt az első verseny, amelyen lánya, Zagyva Dorka olvasta neki az itinert, és megnyerték az L9-es kategóriát. 

Dorka már tavaly kezdte bontogatni versenyzői szárnyait egy Citroën C2 R2 Max volánja mögött. Idén az R Cup Challenge sorozatban áll rajthoz és Cereden már ő is kipróbálhatta a 208 Rally4-et. Akkor a navigátor ülésben édesapja, Zagyva Lajos foglalt helyet. Most cserélnek, ami egyben azt is jelenti, hogy Zagyva Dorka a Székesfehérvár–Veszprém Rallyn debütál az Országos Rallybajnokságban mint navigátor. 

Fotó: Zagyva Lajos

„A Mikulás Rallyn navigált először nekem Dorka és nagyon komolyan vette a feladatát – mondta Zagyva Lajos. – A Veszprém Rally ennél jóval nagyobb falat lesz, hiszen egy nagyon komoly, hosszú verseny, ráadásul a melegre is fel kell készülni. Nagyfokú koncentrációt igényel mind a kettőnk részéről, nem lesz könnyű feladat.“

Zagyva Lajos már a tavalyi második helye óta az idei visszatérésre és visszavágására készül. Szauer Gergő ugyan nem áll rajthoz a versenyen, de itt lesz a 2wd idei ifjú sztárja Hangodi Bendegúz és Zagyva kortársa, Bereczki Norbert is, akik mind a ketten komoly ellenfelek lesznek. 

„Én azt mondom, hogy mindenki komoly ellenfél lesz. Hatan vagyunk a kategóriában, ami nem sok, de nagyon jó versenyzők állnak rajthoz. Nagyon örülök, hogy itt lesz Bereczki Norbi, vele tavaly is jókat csatáztunk, és igen kemény ellenfél. Szintén örülök, hogy egy ilyen fiatal tehetséggel mérkőzhetek meg, mint Hangodi Bendegúz, de szerintem a többiek is jók lesznek. Egy évvel több tapasztalatuk van, mint tavaly volt, hidd el, hogy sokat fejlődtek. 

Természetesen azért megyünk, hogy nyerjünk. Engem más cél nem vezérel, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy nyerni is fogunk. Nagyon jó lenne, ha senkinek nem lenne műszaki hibája, defektje, mind a hatan az utolsó gyorsaságiig küzdenénk, és a végén azt mondhatnánk, azt a betyárját, de jót vívtunk.“

Fotó: Zagyva Dorka

Természetesen Zagyva Dorka is számolja már a napokat, hiszen a sofőrség mellett a navigálás a másik nagy szerelme. Igen komoly nyomás van rajta, hiszen ha valaki, hát ő tudja, hogy édesapja nyerni akar. 

„Amióta megtudtam, hogy én navigálok, számolom a napokat, hogy mennyi van hátra a versenyig – nevet Zagyva Dorka. – Tudom, hogy apa nagyon nyerni szeretne, és óriási kihívás, hogy ebben segítsem őt. A Veszprém Rally lesz az eddigi legkomolyabb versenyem, ahol sok feladatra kell koncentrálni. 

Az etapokat és a pontos érkezést érzem a legfontosabb feladatomnak, illetve az első gyorsaságit. Apánál ez mindig kritikus, úgyhogy ott mindent bele kell adnom. 

Nagyon szeretek vezetni is, Veszprém után két héttel lesz Cereden a következő R Cup versenyem, de a navigálás is nagyon izgalmas, főleg, hogy apa mellett ülhetek, aki számomra a legnagyobb etalon a rallyban. Hú, ha a célban azt mondaná, hogy meg volt elégedve velem, az fantasztikus lenne.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax