Zagyva Lajos

Zagyva Lajos négy év után újra győzött

Egy kivételével valamennyi gyorsasági szakaszt megnyerte Zagyva Lajos és Zagyva Dorka a Székesfehérvár–Veszprém Rally kétkerék-hajtású kategóriájában és a Peugeot 208 Rally4-gyel magabiztos győzelmet arattak mind 2wd, mind pedig RC4-ben. Abszolút értékelésben több négykerék-hajtású autót is megelőzve az igen előkelő 16. helyen végeztek. Zagyva Lajosnak a 2018-as Veszprém Rally óta ez volt az első kategóriagyőzelme ORB-futamon, míg Zagyva Dorka, mint navigátor győzelemmel debütált a Rally1-ben. 

Komolyan készült a Székesfehérvár–Veszprém Rallyra az apa–lánya csapat. Zagyva Lajos a tavalyi második helyért akart revansot venni, Zagyva Dorka pedig érthető izgalommal várta élete első Rally1-es versenyét, amelyen ráadásul édesapját szerette volna hozzásegíteni a győzelemhez.

„Az első gyorsaságikon kezdtem érezni, hogy mire is vállalkoztam – mesélte Zagyva Lajos. – Aki ismer, az tudhatja, hogy ha rajthoz állok egy versenyen, akkor az első helyért szeretek harcolni, de most fordult elő először, hogy Rally1-es futamon a saját lányom ült mellettem, akire pedig nyilván vigyázni akar az ember. Emiatt volt bennem egy kis tartás, de így utólag örülök, hogy Dorkával versenyeztem. Nagyon ügyes volt, tényleg minden elismerésem. Még egy olyan új szakaszon, mint Hegyesd, is tökéletesen lenavigált, pedig ott egyetlen ismerős kanyar sem volt, csak az alapján mentem, amit mondott.

Zagyva Lajos
Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Lajos

Volt egy korai rajtunk, amit Dorka azonnal észrevett, mondta is, hogy apa hamarabb indultál. Á dehogyis, pont jó ritmusban kaptam el, de a végén neki lett igaza. Még ilyesmire is tudott figyelni.

Nehéz, de jó hangulatú verseny volt. A tempós részeken, ahol el lehetett engedni az autót, tudtunk valamennyit hozni még a négykerekeseken is, de például a Kislőtéren a mély homokból elég nehéz volt kigyorsítani a kétkerekes autóval.

Természetesen nagyon örülök a győzelemnek, így pedig hogy Dorkával szereztem, még értékesebb.“

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Lajos

Zagyva egyik legnagyobb ellenfele a fiatal titán, Hangodi Bendegúz volt, akinek nagy jövőt jósol. 

„Kis Hangodi szenzációs időket ment. Volt, hogy megvert, volt, hogy közel volt hozzánk. Nagyon sajnáltuk, amikor kiesett. Az ilyen adok-kapok viszi előre a rallyt, meg persze a fiatalok. Én öreg fejjel még eljövök pár versenyre, hogy idegeljem kicsit a fiatalokat, de előbb-utóbb eljön az idő, hogy meg fognak verni. Hangod Bendegúznál ez már nincs olyan messze.“

Zagyva Dorka, ahogy várható volt, elég nehezen találta a szavakat a verseny után, hiszen első Rally1-es futamán nyerni tudott, édesapját hozzásegítette négy év után az első győzelméhez, és hibátlanul teljesített egy igen komoly versenyt. 

„Elképesztő élményeket éltem át – nevetett Dorka. – Ahogy a verseny előtt is elmondtam, nagyon tartottam tőle, hogy mindenhová időben érkezzünk és nehogy ezen múljon a versenyünk. Ezt a feladatot sikerült megoldani. Hegyesd előtt pedig azért izgultam, hogy azt a rengeteg információt mind el tudjam mondani, de nem volt probléma egyikkel sem.“

Dorka az öröme mellett egy-két sztorit is megosztott, olyanokat, amiket édesapja a célban már el is felejtett. 

„Kislődön volt egy túlcsúszásunk egy bal 4-ben. Én bemondtam, de hamarabb jött, mint ahogy apa számított rá. Újra kellett indítani a motort, tolattunk, szóval sok idő ott maradt. A másik esetünk a Kislőtéren volt, ahogy kifordulunk az aszfaltra, van egy bal 34, amit megint csak bemondtam, de apa azt gondolta, hogy elfér és lecsúsztunk a fűre. Szerencsére nem találtunk el semmit.

Fotó: Bittó Zsolt // Zagyva Lajos

Velem a legviccesebb szituáció az volt, amikor leszabályozáson mentünk és jött egy derékszög. Háromszor is bemondtam a kanyart, és már nyomtam a taposólemezt, de apa még mindig nem akart fékezni. Végül simán befordultunk. Hihetetlen, hogy milyen féktávot lehet venni ezzel az autóval, még murván is. 

Nagyon örülök a győzelemnek, nagyon örülök annak, hogy apával közösen nyertünk egy Veszprém Rallyt. Tudom, hogy ez neki milyen fontos. Most alig várom, hogy haza érjünk, letusoljak és lefekhessek. Azt hiszem, ma nem kell elaltatni, de holnap nagyon büszkén fogok ébredni. 

Köszönöm mindenkinek, aki lehetővé tette számunkra ezt a versenyt, a csapatunknak, a rendezőknek, a sportbíróknak, a szurkolóknak, de elsősorban anyának és apának.“

 

 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Hó, tükörjég, és egy majdnem medve – Wirtmann győzött a Hargita Rallyn

Győzelemmel kezdte a szezont Wirtmann Ferenc és Kerekes József a román bajnokság idei első futamán, a Hargita Rallyn. A Ford Escort Mk II-es egyszer ugyan megtréfálta őket és éppen csak elgurult a célig, a pályabejáráson pedig a hó és a jég és egy majdnem medve is rájuk ijesztett.

„Csak szuperlatívuszokban tudok beszélni a versenyről – mondta Wirtmann. – Minden a versenyzőkért történt és minden nagyon flottul zajlott. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Szenzációs pályák voltak, egész héten egyetlen gödörrel sem találkoztunk. Egyedül az időjárás miatt aggódtunk, miután a pályabejárásra leesett a hó és tükörjég volt az aszfalt. A versenyre azonban lekotorták, felszórták, így nyoma sem maradt a hónak. A pálya széle ettől függetlenül felázott és ahol nem volt padkavédelem, ott elég kihordásossá vált. Észnél kellett lenni, de nem volt vészes. 

Az Escort jól működött, bár egyszer ránk ijesztett, amikor elment a töltés. A gyorsasági felétől dadogott a motor, majd 120-nál végleg megállt. Kiraktam üresbe és begurultunk a célba. Szerencsénk volt, mert a célvonalon még kettővel, de átgurultunk, aztán jöttek a nézők és betoltak. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Az indítómotorral szokott gond lenni, a generátorral eddig nem volt. Az Escort motorja magas fordulaton eléggé rezonál, ez okozza általában a problémát. Szerencsére hosszabb etap következett, így a gyorsasági után a srácok megjavították és késés nélkül folytathattuk.

Nagyon jó hangulatú verseny volt, Kovács Levente barátom hívott meg, aki szintén egy Escorttal versenyez Romániában. Most nem tudott indulni, ezért végig velünk volt, segített mindenben. Ezúton is nagyon köszönöm a segítségét. 

A nézők is fantasztikusak voltak, a rendezők pedig mindent megtettek, hogy jól érezzük magunkat. Szívesen megyünk vissza máskor is.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Na de mi a helyzet a medvével? Ami errefelé valóban gyakori és minden ide látogatónak felhívják a figyelmét, hogy nem játék.

„Ezt nekünk is többször elmondták – veszi át a szót Kerekes Joti. – Annyit beszéltek róla, hogy amikor a pályabejáráson az út szélén megláttam egy barna állatot, felkiáltottam, ott egy medve. Feri rám néz, azt mondja, te, az egy tehén. Tényleg az volt, csak barna. Hát így találkoztunk egy majdnem medvével. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Én is csak meg tudom erősíteni Ferit, hogy nagyon jól szervezett verseny volt. Az egyik etapon volt egy rövid módosítás, egy rendezvény helyszínét kellett elkerülni. Erre kaptunk több információt is, amin felül a rendező küldött egy videót, hogy pontosan merre kell kerülni. Ilyet korábban még nem tapasztaltam. 

Feri fél év nem ült autóban, de ez nem látszott rajta. Szerintem lendületesen autóztunk. Nem volt sok ellenfelünk historicban, de ennek ellenére nem rossz győzelemmel kezdeni a szezont, főleg egy ilyen jó versenyen.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk II, Hargita Rally 2025
Escort Mk II, Hargita Rally 2025

Bár a Wirtmann–Kerekes páros az Országos Historic Rallybajnokság első futamát kihagyta, a második versenyen, a júniusi Mecsek Rallyn biztosan ott lesznek. 

„A Mecsek Rallytól a teljes magyar historic szezont tervezzük – mondta Wirtmann. – Üzenem Zsírpapának, hogy Pécsen találkozunk. Viszek neki gumit, hátha azzal meg tud verni.“

A Textura Sport Club partnerei: Grawe Életbiztosító Zrt., Textura Zrt., Valvoline és Sonax