Zagyva

Zagyva Lajos nem nyert, győzött

A kétkerék-hajtású kategória két legendája, Zagyva Lajos és Spitzer Gábor nyerték a Győr Rallyn a 2wd, az RC4 és a Peugeot Kupát is, ám miután nem akarták befolyásolni az utánpótlás kategória bajnokságát, a céldobogón leadták menetlevelüket, így végül nem értékelték őket a versenyen. Mégis győztek. 

„Az utolsó pillanatban dőlt el minden – magyarázta Zagyva Lajos. – Eredetileg (Zagyva) Dorkát neveztük a Peugeot Kupába, azonban az egyetemi elfoglaltsága miatt nem tudott rajthoz állni. Aki ismeri Dorkát, az tudja róla, hogy él-hal a rallyért, de az egyetemet is komolyan veszi, így most az utóbbit választotta. 

Zagyva Lajos
Fotó: Pál Bence // Zagyva Lajos

Nem is nagyon foglalkoztunk a Győr Rallyval, amíg észbe nem kaptam, hogy hiszen mi vállaltuk, hogy a Veszprém Rally után három Peugeot Kupa futamon indulunk. Gyorsan felhívtam Spitzer Gabit és beneveztünk.“

Bár Zagyva Lajos és Spitzer Gábor is évtizedeken keresztül számítottak a magyar kétkerekes mezőny legkiemelkedőbb sofőrei és navigátorai közé, sohasem versenyeztek együtt. Gyerekeik, Zagyva Dorka és Spitzer Frida viszont a rallyn keresztül nagyon jó barátok lettek, ami a két családot is összehozta. 

Fotó: Pál Bence // Spitzer Gábor

„Az utóbbi évben sok segítséget kaptunk (Spitzer) Gabitól, most már ő navigál Dorkának. Egy ideje beszélgettünk róla, hogy menni kéne egyet nekünk is együtt, az élet pedig hirtelen megadta ezt a lehetőséget. 

Mondtam Gabinak, hogy csak úgy megyek, ha tisztességesen felkészülünk, de a verseny végén kiállunk, hogy ne befolyásoljuk az éves bajnokságot. Annyit válaszolt, ő is így gondolja. 

Na innentől viszont nem volt könnyű dolgunk, mert meg kellett nyerni a versenyt, hogy a végén úgy tudjunk kiállni, hogy a sorrendet ne borítsuk fel. 

A pályabejáráson a két napot maximálisan kihasználtuk. A versenyen volt úgy, hogy átszóltam Gabinak, húzzon még egyet az övön, mert ez kemény lesz. Ráhúzott és mondta, mehetünk. 

Fotó: Pál Bence // Zagyva Lajos

Határ Attilával és Bertalan Marcival nagyon jót vívtunk. Minden tudásunkra szükség volt, hogy felvegyük velük a versenyt. Büszke vagyok a két srácra, mert egy éve őket szemeltem ki, hogy menjenek helyettem az Oroszlány Rallyn a Peugeot-val. Akkor azt mondtam, azért kapják, mert szerintem ők lehetnek a Peugeot Kupa két sztárja, és egy év múlva ez be is jött. 

Végül 3,3 másodperccel – ami nem mondható soknak – mi voltunk a leggyorsabbak. Sőt, nagyon is benne volt, hogy a fiatalok elvernek minket. Ahogy Gabival megbeszéltük, a célban leadtuk a menetlevelünket, de annyira elbénáztam, hogy rossz embernek adtam le, ezért kaptunk 20 másodperc büntetést, de végül is ez már nem számított.“

A Zagyva–Spitzer páros így a kétkerék-hajtású, az RC4-es és a Peugeot Kupa győzelméről is lemondott, plusz a Peugeot Kupa pénzdíjáról, de ezt egyáltalán nem bánják. 

Fotó: Pál Bence // Zagyva Lajos

„Nagyon sokan gratuláltak nekünk, hogy ez kemény munka volt. Az egyik legkedvesebb megjegyzés az volt, hogy a magyar rallysportban pár embernek le van betonozva a neve, és mostmár az enyém is. Én nem így gondolom, de jól esett. Ez a sok gratuláció nekünk Gabival felért egy győzelemmel. A fiatalok meg hadd gyűjtsék a serleget, a jövő az övék, őket kell segíteni. 

Azért azt el kell mondanom, hogy ez a négy nap kivégzett rendesen. Ma (hétfő) reggel felkeltem, ó mondom, nincs semmi baj, megyek dolgozni, de délben hazajöttem, mert elfáradtam. Ezzel együtt nagyon megérte, jól esett Gabival mind a kettőnk lelkének.“ 

Zagyva Lajos együttműködő partnere a Vértes és Vidéke Kft.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax