Zsírpapa

Zsírpapa 120-szal koppkeresztben

Kegyetlenül gyorsak voltak a zsigulis srácok az első osztályban, Zsírpapának a karja is leszakadt a szervo nélküli VFTS-ben, és szerencsére az első kört elgumizta, így 120-szal érkezett meg koppkeresztben, viszont a Salgó Rallynak nem volt egyetlen gyíkja sem, így a rendező is kapott egy dicséretet. 

A P12-es kategória negyedik helyét szerezte meg Zsíros Imre és Mészáros Sándor Lada VFTS-sel a Salgó Rallyn, amivel még pontot is gyűjtöttek a bajnokságban, de ezt fölösleges is leírni, mert Zsírpapát úgysem érdekli. 

„Semmi gyíkja nem volt a versenynek. Képzeld el – kezdte Zsírpapa a Salgó Rally értékelését. – Ha tavaly a sok rosszat elmondtam a versenyről, akkor most a jót is el kell mondani: úgy rendezték meg ezt a versenyt, ahogy meg kell rendezni. Nem volt csúszás, kaptunk vizet, szendvicset, meg kell dicsérnem a rendezőt. 

Egyetlen bajom volt, hogy elvertek mint a lovat. Azt hittem, hogy majd felfújom itt a léggömböt, de a zsigulis srácok kegyetlenül gyorsak az első osztályban. Veréb Zoli és Nemes Csabi valami * * * * *túl jól mentek. Kaptam tőlük három percet. Jó, mondjuk benne is van minden a kocsijukban, de azt el is kell tudni vezetni. 

Egyébként majdnem harmadikok lettünk, mert Foczkó elrontott valamit, gondoltam, az utolsó Zagyvarónát lefűzöm, de ez a kis genyó megvert negyven másodperccel. Hú, ő is nagyon jó sofőr. 

Én meg képzeld, az első kört elgumiztam, felraktam a lágyakat, a végén már nem volt tapadás, úgyhogy 120-szal koppkereksztben érkeztünk a kanyarba. Ott állt Fehérvári Csabi (Zsírpapa ellenfele a historicban), azt mondja, öreg te nem vagy normális. 

A végére nagyon elfáradtunk ám. Az én autómban nincs szervo, Zsiguli fékkel, Zsiguli kormánnyal megyünk. Mészivel pont beszéltük, hogy ketten 128 évesek vagyunk az autóban, ami azt jelenti, hogy életünk felénél járunk, majd ha ezek a zsigulis srácok megöregszenek és mi már tényleg nagyon öregek leszünk, akkor majd megtudják milyen az szervo nélkül menni. 

Hallod, az utolsó gyors előtt rá akartam gyújtani és nem bírtam felemelni a kezemet.“ 

Zsírpapa
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Itt szoktuk megköszönni az Etikett Print Kft., a Box Print-FSD Packing Kft. és a GQS Kft. támogatását, amiről Zsírpapának mindig eszébe jut még egy hosszú lista, hogy kinek kell megköszönni, de most még egy sztorija is volt. 

„Azt meséltem neked, hogy a kollégáim, akikkel együtt dolgozom, Salgótarjániak. Zoltán Gábor a főnökük, kérdezi, hogy reggel mikorra jöttök, mert ott szervizeltünk a posta mellett. 8:56-ra. Jó. Odaérünk, képzeld el, hat forró kávéval vártak. De várjál, jövünk be délbe a szervizparkba, állok be, látom lábakon áll a bogrács, azt mondja, anya reggel óta főzte nektek, nehogy éhen maradjatok. 

Olyan csülkös pacalt kaptunk, hogy én még életemben ilyet nem ettem. Képzeld el, készítettek hozzá bodagot, a cigány kenyeret, ők sütötték, direkt nekünk. Ilyen kollégáim vannak. Imádom őket. 

Jaj és a szurkolók. Rengetegen voltak, vagy húsz zsírpapás videót kaptam, mindegyiken üvöltik, jön a Zsírpapa. A pályán mindenhol szurkoltak, integettek, leborultak az autó elé. Imádni valók. Nagyon szeretem a szurkolókat. Köszönöm, hogy vagytok a rallynak.“

De még mielőtt nagyon elérzékenyülnénk, egy fontos üzenet Zsírpapától: „A Boldogkő Rallyn már historicban megyünk, úgyhogy üzenem Wirtmann-nak, készüljön, mert el lesz verve.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax