Zsírpapa

Zsírpapa megbrummogtatta a VFTS-t Pethő Tyutyunak

Igen erős mezőnyben szerezte meg Zsírpapa és Mészáros Sándor a P12-es kategória második helyét a Dunakanyar Rallyn, így a historic mellett már ORC-ben is komoly mennyiségű bajnoki pontokat gyűjtöttek.

Ebben még az sem akadályozta meg őket, hogy ezúttal nem a versenynek, hanem a VFTS-nek volt egy kis gyíkja, igaz, csak a végén. A hatalmas küzdelemben természetesen Zsírpapa nem felejtkezett meg régi barátjáról és versenyzőtárásról, a 2014-ben elhunyt Pethő Tyutyuról, akinek többször is megbrummogtatta és megkapartatta a VFTS-t. 

„Nagyon jó verseny volt, ha nem lett volna ennyi etap, még élveztük is volna – mesélte Zsírpapa. – A pályák nagyon jók voltak, technikásak, gyorsak, teljesen kész voltam tőlük. Etapon viszont folyton be akartam aludni. Meszes mindig kiabált, hogy ugye nem alszol?! 

Fotó: Kollár Attila // Zsírpapa

A versenynek most nem volt gyíkja, de képzeld el, a VFTS-nek igen. A kardánon van egy gumi, az szétszakadt, ha nyomtam neki, akkor verte az alját. Az utolsó gyorson féltem, hogy baj lesz, Csomor közel volt hozzánk, de megtartottuk a második helyet.“

A P12-ben öt célba érkező volt, akik közül Zsírpapáék szerezték meg a második helyet. 

„De csak azért, mert a többieknek mindig volt valami gyíkja, nekünk meg csak a végén. Veréb Zolit (a P12 győztesét) nem lehet megfogni, nagyon jó az autója és az a baj, hogy jól is vezeti. De azért szívtam a vérét mindenkinek. Nézegették a kocsit, azt mondják, te fater, ezen dobfék van? Az. Hátul Zsiguli híd? Mondom, mi más lenne? Ez homológ autó. És te ezzel a gumival mész? Hát mivel mennék? De kilóg belőle a drót. Persze, hogy kilóg, végig megvettem a gumit, nem?“

Fotó: Kollár Attila // Zsírpapa

Zsírpapa, mint ahogyan az köztudott, a historic bajnokság mellett idén másodszorra ruccant ki az ORC mezőnybe, amely nagyrészt új szponzorának, a Vestin Equitynek köszönhető, amely erre a versenyre csatlakozott az Etikett Print Kft., a Box Print-FSD Packing Kft. és a GQS Kft.-hez. 

„Nagyon köszönöm mindenkinek, aki segített, hogy rajthoz állhassunk a Dunakanyar Rallyn. A tetőn fent volt a Rallye Rádió lógója is, azt láttad?“

Szerintem már nincs olyan ember, aki ne látta volna. De Zsírpapa természetesen nem felejtkezett meg Pethő Tyutyuról sem. 

Fotó: Kollár Attila // Zsírpapa

„Ahogy mentünk át Szobon, a temetőnél mindig lelassítottunk, elkezdtem brummogtatni a motort és megkapartattam a VFTS-t. Vasárnap jövünk visszafelé, éppen brummogtatok, kiszalad Zentai Kornél – aki tudod, ott lakik –, azt mondja, fogadjunk, ez Pethő Tyutyué. Hát kié lenne? Húúú, nagyon hiányzik Tyutyu a rallyból. Annyira jó gyerek volt…

Azt mondtam már, hogy megyünk a Mecsek Rallyn?“

Igen, Papa, ezt már tudjuk és nagyon örülünk is neki. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax