Zsírpapa

Zsírpapa széttekerte a kezét a Szilveszter Rallyn

41 navigátor, 21 liter húsos káposzta, 3 bogrács forralt bor és egy garnitúra nullára elfogyasztott gumi volt Zsírpapa mérlege a Szilveszter Rallyn, amit szerdán elhunyt sporttársa, Kaposi László tiszteletére teljesített. 

„Nagyon jó verseny volt, de nagggyon – szögezte le mindjárt az elején Zsírpapa. – Egész évben egy csomó embernek ígértem meg, hogy a majd a Szilveszter Rally tesztjén viszem. Úgy képzeld el, hogy mindenki eljött. 11-kor kezdődött a teszt, én 11:20-kor már pályán voltam. 41 embert vittem. Fél ötkor odajött hozzám a sportbíró – nagyon aranyos volt –, azt mondja: Papa, sok van még? Mert már csak te körözöl. 

Zsírpapa
Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Olyan voltam, mint egy taxis. Többet mentem a teszten, mint a versenyen, de úgy élveztem. Széttekertem a kezem, estére viszont majd leszakadt a karom, meg a vállam. 

A versenyen az első körben Meszes (Mészáros Sándor) unokáját vittem, a kis Csanádot. Sokkal jobban vigyorog, mint a nagyapja. Fülig ért a szája végig. Mondta is az anyukája, hogy na, őt is megfertőzted. 

Az első napra rányomta a bélyegét Kaposi Laci halála. Tudod, az arany fekete VFTS. Historic replicában versenyeztünk együtt annak idején. Végtelenül jó ember volt, nagyon szerettem, az az igazi sporttárs, jó barát. Teljesen kész voltam tőle. Gondolkoztam is, hogy most mit csináljunk, hogy versenyezzünk így holnap? De aztán arra gondoltam, hogy ha már Laci nem tudott végigmenni a versenyen, akkor az ő tiszteletére én végigmegyek.

Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Másnap volt nálunk a nagy zabálás. Meszes 21 liter húsos káposztát főzött. Kint volt Wirtmann és Schneer Laci – vettünk neki külön tejfölt –, akik felzabáltak mindent. Az összes öreg ott volt a szervizparkunkban. Az autót nem is lehetett látni a tömegtől. 

A teszten jól elkoptattuk a gumikat. Emlékszel Rauth Tibire? Ő ment a Samarával még Pethő Tyutyu idejében. Azt mondja Papa, felhozom a gumivágót és vágok bele neked mintát. Mondtam, hogy jó, de lemezollót is hozzál, mert már csak a drótot lehet vágni. Ez a garnitúra gumink tényleg végig ki lett fizetve, de a legvégéig.“

Fotó: Bittó Zsolt // Zsírpapa

Zsírpapát a gumikoptatásban most is támogatta az Etikett Print Kft., a Box Print-FSD Packing Kft., a GQS Kft., a Material-Plastik Kft. és a Vestin Equity Kft. 

„De nem csak ők támogattak ezen a versenyen, mindenki, aki kijött, aki zabált nálunk, vagy szurkolt, a sportbírók, akik a teszten odafagytak miattam a sátorba, a sok barát, a családom. Jó verseny volt. Csak Kaposi Laci fog hiányozni. Részvétem a családjának. Őket is nagyon szeretem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok

Még a fotós is Wirtmann autóját javította a Győr Rallyn

Régen volt már olyan kalandos versenye Wirtmann Ferencnek és Kerekes Józsefnek, mint a Győr Rally. Az első gyorsasági után még csak betolni kellett a Ford Escort Mk II-est, a második körben azonban teljesen elnémult. Kisebb konzíliumot tartottak felette, hogy megtalálják a hibát, amiben még egy fotóst is bevontak. Végül némi telefonos segítséggel sikerült újra életre kelteni az autót. Ez után már csak az egész historic mezőnyt kellett utolérni etapon, ledolgozni egy büntetést és a célban pezsgőt locsolva megünnepelni a bajnoki címet.

„Tényleg kalandos verseny volt – nevetett Wirtmann. – Az első gyorsaságin letört az önindító kábele. Csak betolással indult az Escort. Szerencsére a historic mezőnye nagyon segítőkész volt. Idén már többször is volt önindító problémánk, úgyhogy rutinjuk van a betolásban. Ezúton is hálásan köszönöm a segítségüket. A szervizparkban megjavították a srácok, ezzel többet nem volt problémánk.“ 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Viszont nagy sietségükben a szervizparkból kifelé jövet kihagyták a tankoló zónát, ami miatt 30 másodperc büntetést kaptak, így váratlanul szorossá vált a verseny. 

„Navigátor hiba volt – szögezte le Kerekes Joti. – Egy pillanatra kizökkentem, Feri jó helyre fordult, de mondtam, ne oda menjen, eggyel arrébb. Amikor rájöttem a hibára már késő volt.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Wirtmann nem bosszankodott, de volt egy pillanat, amikor felmerült benne, lehet, hogy elúszott a győzelem: 

„Én is hibázhatok, Joti is. Elég rég óta versenyzek, nekem is tudnom kellett volna, hogy be kell menni a tankoló zónába. A büntetéssel az előnyünk el is úszott, 11 másodperccel vezettünk Müller Roland Zsigulija előtt. Ráadásul Kalapács Zsolt a Rábaringen nagyon letalált az Opellal, adott nekünk hét másodpercet, ami rengeteg. Akkor éreztem, hogy nem annyira biztos ez a győzelem.“

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Pedig az igazi riadalom még hátravolt. Az ötödik gyorsaságin, Sokorópátkán egyszer csak leállt a motor. 

„Jotival próbáltunk kapcsolgatni mindent, nagy nehezen életre kelt, de aztán megint leállt és akkor már nem is tudtuk újra indítani. 

Szerencsére lejtett a pálya, így begurultunk a célba. A két szervizesünknek Farkas Ferikének és Pál Lacinak még a fotós Zentai Gábor is próbált segíteni, ő elektromos szerelő. Végül felhívtuk Papp Arnit, aki az Escort elektromos rendszerét készítette, és közös erővel találtuk meg a leszakadt testkábelt. Miután meglett a hiba, ideiglenesen megoldottuk és mehettünk is. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Akkorra viszont az egész historic mezőny elment már mellettünk, úgyhogy etapon igyekeznünk kellett, de végül késés nélkül értünk a következő időellenőrzőre.“

Wirtmannék versenye ezután konszolidálódott és végül több mint egy perc előnnyel nyertek. 

„Mindent egybevetve izgalmas verseny volt. Nem csak Kalapács, a zsigulisok is nagyon jól mentek, nehéz dolgunk volt ellenük. 

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII

Az etapokat kicsit hosszúnak éreztem, már elszoktunk a 7–800 kilométeres versenyektől. Volt a murvás etap és a felhordásos gyorsasági is, azt nem nagyon szerettem. Nagyon jó ötlet volt viszont a szalmabála lassító, aminek az érintéséért nem járt büntetés.

A rendezés jó volt, a rajt-cél ceremóniának és a győri városi szakasznak is megadták a módját.“

Wirtmann Ferenc és Kerekes József is megadták a módját, hiszen a Győr Rallyn aratott D csoport és a D2-es kategória győzelmükkel mind a két bajnokságot megnyerték. Az idei Wirtmann 9. D csoportos bajnoki címe, és zsinórban a 17. szezonját zárja bajnokként.

Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort Mk2, Győr Rally 2024, győztes és Historic Bajnok
Wirtmann Ferenc–Kerekes József, Ford Escort MkII
Wirtmann Ferenc korábbi historic eredményei
  • 2008. C csoport magyar bajnok
  • 2009. C csoport magyar bajnok
  • 2010. C csoport magyar bajnok
  • 2011. C csoport magyar bajnok
  • 2012. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2013. Historic CEZ bajnok
  • 2014. D csoport magyar bajnok, Historic Eb C csoport 4. 
  • 2015. C csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2016. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ bajnok
  • 2017. D csoport magyar bajnok, Historic abszolút magyar bajnok
  • 2018. Historic abszolút magyar bajnok, Historic Eb D csoport 2. 
  • 2019. D csoport magyar bajnok, Historic CEZ D csoport 2. 
  • 2020. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2021. Historic abszolút magyar bajnok, D csoport magyar bajnok
  • 2022. D csoport magyar bajnok
  • 2023. D csoport magyar bajnok
  • 2024. D csoport magyar bajnok
A Textura Sport Club partnerei: Textura Zrt., Valvoline és Sonax